reklama


Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi – Korejské vlnobití

Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi – Korejské vlnobití

 
 

Až dosud se korejské snahy o útok na evropskou střední třídu rozbíjely o pobřeží. Teď už si ale musíte vykasat kalhoty, protože se vlna přelila.

Kombík Hyundai i40 už není našim čtenářům neznámý, jeho první test jsme zveřejnili ve druhé polovině srpna. Ba dokonce se stejnou motorizací, turbodieselem o objemu 1,7 l. Jediným rozdílem je tedy přítomnost manuální převodovky v tomto nejnověji testovaném voze, ten první jsme totiž zkoušeli se šestistupňovým automatem.

Ale nebojte se, nenapíši vám teď, že má kulisa krátké a přesné dráhy a následně se nerozloučím. Zatímco kolega Ondřej první test pojal spíše z praktické stránky, já bych se nyní zaměřil více na jízdní dojmy, jak už je mým zlozvykem.

Obloučkiáda

Ovšem hned na úvod mi stejně nedá nepochválit vzhled korejského kombi. Možná nebude budit v konzervativní Evropě až takový rozruch jako jinde ve světě, ale moderní design, plný obloučků, vlnek a linek představuje dobrou práci stylistů a podrobnější zkoumání navíc odhalí, že většina zdánlivě nesourodých linií navazuje a vůz je tedy z designového hlediska překvapivě čistý. Nemluvě o tom, že se dnes jedná o asi nejelegantněji zabalených 550 litrů zavazadlového prostoru ve střední třídě. Ale souhlasit se mnou pochopitelně nemusíte.

Bylo by opravdu zoufalé, kdyby mě po otevření dveří uvítal typicky korejský interiér z konce 90. let minulého století, ale to se naštěstí neděje. Ani palubní deska s efektními obloučky nešetřila a jsou na ní navíc použité materiály obvyklé pro evropský mainstream a v řadě ohledů dokonce i40 většinu konkurence překonává.

Má třeba velmi jemnou grafiku displejů a disponuje ventilovanými sedadly. Navíc je kabina ve všech směrech příjemně, i když nikoli marnotratně prostorná. Volant se dobře drží, posaz za ním je trošku vyšší, než je dnes zvykem, ale není to na závadu. Sedadla ale nejsou ani příliš komfortní, ani sportovní, trpět v nich ale rozhodně nebudete.

Vzadu jsou sedáky umístěny dost nízko, takže nepodpírají stehna úplně ideálně a pod sedadla vpředu je velmi obtížné nacpat nárty. Na druhou stranu je i zde dost místa v podélném, příčném i vertikálním směru.

Understeer-proof

Při jízdě po městě budete mít trošku rozpačité pocity z řízení. Na jednu stranu je silně přeposilované a zcela tak chybí vazba s podvozkem, na straně druhé je rychlé a překvapivě ostré, takže velký Hyudai velice ochotně zatáčí. Pokud se s jistými obavami ptáte, co tahle kombinace bude dělat ve vyšších rychlostech, pak vězte, že přijde ke slovu poměrně výrazná degrese účinku a volant příjemně ztuhne. I nadále je sice řízení dokonale odtažité, ale je na něj spoleh – kam i40 namíříte, tam pojede.

A nejen to. Kombíku se totiž až neuvěřitelně „chce“ do zatáček. A to nejen díky strmému převodu řízení, nepochopitelně nadšeně volant následuje i podvozek a to za doprovodu jen lehkých náklonů karoserie. I když držím na okresce poměrně svižné tempo, auto je jisté a překvapivě zábavné. Může za to zejména naladění zadní nápravy, která zaklekne snad ještě rychleji, než ta přední a přesunem váhy na vnější zadní kolo pomáhá přídi vykružovat zatáčky. Celá řada kombíků střední třídy se v tuto chvíli musí cítit velmi zahanbena!

Zkušený řidič ale teď logicky musí významně zdvihnout obočí a v duchu si položit otázku, co i40 udělá při opravdu ostré jízdě, popřípadě ve chvíli, kdy se plně naloží. A bude mít pravdu, tady začínají přicházet komplikace.

Přetáčivá charakteristika zádě je příjemná jen do jisté míry sportovní jízdy, při vyšších průjezdových rychlostech už začíná být na obtíž. Jak problematickou čitelností, zda se jedná jen o náznaky v pružinách, nebo o přicházející potíže, tak rychlým přechodem do přetáčivosti. A když k tomu přidáme i plíživě přicházející nebezpečí nedotáčivosti, razantní jízda s i40 může být zdrojem nechtěného adrenalinového zážitku. Ke cti Hyundaii ale určitě slouží, že hranice, kdy začne být jízda nepříjemná, je o dost dál, než kam většina řidičů kombíků střední třídy bude ochotná zajít.

Už méně potěší, že se mez záludnosti drasticky sníží s naložením auta. „Pomohou“ už pasažéři na zadních sedadlech a když ještě přibude náklad v kufru, je lepší nasadit volné, příjemné cestovní tempo. Když uvážíme, že se kombíky vyrábí (i když jsou krásné) proto, aby převážely náklady, je to, pravda, trošku nepříjemné. Nepotěší také trošku afektovaná reakce šasi na prudké pohyby volantem. V tu chvíli se auto dramaticky rozvlní a setrvačnost příčných pohybů je opravdu výrazná.

Motor dvou tváří

Hyundai naskočil na vlnu downsizingu s velmi zajímavým turbodieselovým motorem. Z objemu 1,7 l dokázali Korejci dostat velmi příjemných 100 kW při 4000 otáčkách a neméně pozoruhodný výkon 325 Nm ve spektru 2000-2500 min-1. A je třeba říci, že mu po dynamické stránce není co vyčítat. Sice subjektivně jede malinko hůř, než by napovídala technická data (a praktické zkušenosti s podobně silnými naftovými dvoulitry), ale autu poskytuje nejen příjemnou pružnost, víceméně nezávislou na zatížení vozu, ale i slušnou dynamiku při předjíždění.

Potěší také spotřeba. Jízda ustálenou stokilometrovou rychlostí znamená, že vám z nádrže odteče každých 100 km je 4,3 l nafty a při jízdě povolenou dálniční rychlostí spálí i40 parádních 6,3 l nafty. V průběhu celého testu jsme jezdili za osm litrů, což ale již víceméně odpovídá „dvoulitrovému standardu“.

Trošku problematická je ale charakteristika čtyřválce. Až do nějakých 1900 otáček s ním totiž není vůbec řeč, pod touto hranicí duní a na pohyby plynového pedálu prakticky nereaguje a je tedy třeba se tomuto spektru vyhýbat a raději o stupeň podřadit, což neprospívá komfortu jízdy. Slušnou dynamiku má motor do nějakých 4200 min-1, následně už akcelerace stagnuje, k dispozici je tedy na dnešní dobu docela úzké spektrum 2200-2300 otáček. Navíc motoru docela trvá, než turbo nafouká potřebný tlak.

Co se akustiky týče, patří 1,7 CRDi do slušného průměru mainstreamové střední třídy, což znamená, že lze najít i lépe odhlučněné jednotky, na druhou stranu by se našlo i pár prémiových aut střední třídy, která jsou hlučnější.

A nakonec dojde i na tu manuální převodovku. Jak jsem napsal v úvodu, dráhy šestikvaltu jsou krátké a přesné a při standardním zacházení, tedy pokud dopřejete kulise v neutrální poloze na okamžik pauzu, i s hladkým chodem. Při rychlé práci s pákou už jsou změny rychlostí kostrbatější, takže převodovka odpovídá běžnému evropskému standardu.

Komfort? Jak kdy

O motoru a jeho odhlučnění už řeč byla, sluší se ještě říci, že fluidní tvary karoserie buď nejsou úplně kompatibilní se špičkovou aerodynamikou, nebo se šetřilo na síle skel a izolaci rámů, protože v kabině je už od nějakých 120 km/h slyšet obtékající vzduch více, než bývá dnes ve střední třídě obvyklé. Na druhou stranu se však s rostoucí rychlostí jízdy aerodynamický hluk nezvyšuje tak výrazně.

Ačkoli je jízda s i40 příjemné houpavá a plavná (při rychlých změnách směru jízdy možná až moc) a nejvíce tak ze současné konkurence připomíná asi Peugeot 508, tlumení nerovností nepatří k silným stránkám auta. Možná za to nese díl zásluh použití zbytečně velkých 18“ kol, ale většina „zásluh“ pochopitelně směřuje k tlumičům. Ty pouští do kabiny docela dost rázů a při přejezdu menších nerovností proniká k posádce v řadě případů hluk.

Na druhou stranu musím zmínit, že bez ohledu na (ne)harmoničnost tlumení nedochází na nerovnostech k odskakování zadní nápravy, auto mírně zneklidní jen na roletkách, případně dalších nerovnostech, přicházejících v rychlém sledu.

Velmi silný hráč

Pro evropskou a japonskou konkurenci mám nemilou zprávu. Hyundai ve střední třídě už není generaci až dvě (tři) za současnými standardy, ale takříkajíc v jedné lize. Má vzhledově i materiálově svěží kabinu, atraktivní vzhled, slušný motor a jízdní vlastnosti. S výjimkou zábavnosti při svižné jízdě a velikosti kufru asi nepatří v žádném ohledu ke špičce, ale ani v ničem dramaticky nezaostává. A protože je už i cena dost sebevědomá, jeho pořízením dáte jasně najevo, že jste ho opravdu chtěli a ne, že na nic jiného nebylo. Po Velosteru opravdu příjemné překvapení…

První cena vozu564.990,- Kč (1,6 GDI, 99 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací664.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Comfort)
Základní cena testovaného vozu789.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků823.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Premium)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici, ochota zatáčet
  • Přesné a rychlé řízení
  • Plavnost jízdy
  • Bohatá komfortní výbava
  • Spotřeba paliva
  • Útulný interiér
  • Velký kufr

Minusy

  • Horší tlumení nerovností
  • Málo místa pro nárty pod předním sedákem
  • Nízko nad podlahou uložené zadní sedáky
  • Rychlý nástup přetáčivosti při zatížené zádi
  • Motor do 1900 min-1 nespolupracuje
  • Odtažité řízení, v nízkých rychlostech přeposilované
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai i40

Cena v základní výbavě: 789 990 Kč Cena v testované výbavě: 823 990 Kč

Základní výbava:Integrované rádio, CD přehrávač, MP3, vstupy USB+AUX, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, 6 reproduktorů, airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, antiblokovací brzdový systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, asistent pro rozjíždění do kopce HAC, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (Lane Keeping Assistant System), boční přední airbagy, brzdový asistent HBA, elektronická parkovací brzda s funkcí automatického brzdění, funkce varovných světel při nouzovém brzdění, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management) vč. protiprokluzového systému TCS, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), zadní boční airbagy, chromované kliky dveří, přední i zadní zástěrky, LED denní světla, přední adaptivní světlomety, přední mlhové světlomety, přístupová světla v zrcátkách, střešní ližiny, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní spojler, disky kol z lehkých slitin, asymetricky dělená, sklopná zadní sedadla, automatické světlomety (světelný senzor), bederní opěrka v sedadle řidiče, bederní opěrka v sedadle spolujezdce, paměť nastavení sedadla řidiče, bluetooth handsfree, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, chlazení přihrádky před spolujezdcem, fixační posuvný systém v zavazadlovém prostoru, fixační síť zavazadlového prostoru a vnitřní ochranná síť za zadními sedadly, inteligentní parkovací poloautomatický systém, inteligentní klíč a startování tlačítkem, přední i zadní parkovací čidla, tempomat s omezovačem rychlosti, solární přední skla, tmavá zadní skla, kožené čalounění sedadel s ventilačním systémem předních sedadel, vyhřívání volantu, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, přístrojová deska "Supervision", regulace osvětlení palubních přístrojů, vyhřívání zadních sedadel, vyhřívání předních sedadel, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, dešťový senzor, el. nastavitelné sedadlo řidiče, el. nastavitelné sedadlo spolujezdce, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu i vzadu, el. sklopná vnější zpětná zrcátka, funkce komfortního blikání - trojblik, středová opěrka rukou pro přední a zadní sedadla, kapsy na opěradlech předních sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, samostmívací vnitřní zrcátko, vyhřívání předního skla pod stěrači, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kamera s displejem ve vnitřním zrcátku.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.000,-Kč), integrovaná navigace, včetně parkovací kamery, subwooferu a audiosoustavy JBL (+45.000,-Kč).

Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem Babiš ve vládě narazil s plánem na změnu řízení státních firem

Vláda dnes neschválila Strategii vlastnické politiky…

Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie Méně uhlí, ropy a plynu zvedne zaměstnanost v energetice, tvrdí vládní studie

Snížit emise skleníkových plynů v Česku k roku 2050 o 80…

Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr Letecká záchranka v Ústí nemá stálého provozovatele, ministerstvo zrušilo tendr

Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele…

Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun Ptačí chřipka zatím způsobila škody za osm milionů korun

Škoda spojená se zásahy proti ptačí chřipce v chovech se…

 
Technické údaje
Motor Hyundai i40
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 325 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.3 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 553 / 1719
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 636
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1597
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení Hyundai i40
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi – Korejské vlnobití



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Video: Losí test – Mazda 6 si vedla skvěle, Hyundai i40 propadl Video: Losí test – Mazda 6 si vedla skvěle, Hyundai i40 propadl

Losí test je pro Švédsko stejně typický jako automobily…

Faceliftovaný Hyundai i40 začíná na 639.990 Kč Faceliftovaný Hyundai i40 začíná na 639.990 Kč

Modernizovaný korejský zástupce střední třídy Hyundai i40…

 



 
Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Závodní Tesla Model S představena. Na stovce za dvě sekundy!

Dnes 17:51

Dárcem orgánů pro závodní teslu je Model S ve verzi P100D. Oproti produkční verzi je však ta závodní samozřejmě rychlejší a také mnohem lehčí.




Blesk.cz

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Sexbomba Katie Price: Ukázala svou holou číču! (foto uvnitř)

Ta se toho nebojí. Britská sexbomba Katie Price (38) se ráda ukazuje spoře oděná. Její prsa už viděl celý svět.…

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

 

iSport.cz

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1. kolo, říká Plíšková

Já a favoritka celého turnaje? Dívám se jen na 1.…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Je zvyklá začínat grandslamy na skromných kurtech pro pár desítek diváků. Dnes v noci (1.00…

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i situaci kolem Koubka

Trenér Sparty Požár: o rozdělení rolí s Holoubkem i…

Na svá záda si naložil obrovskou zodpovědnost. K funkci sportovního ředitele Sparty nově přidal i kompetence…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama