Test Auto.cz

Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař

20.3. 2013
Verdikt
 

Urozený pán dostal slušivý batůžek. Vyzkoušeli jsme jej se čtyřválcovým dieselem pod kapotou.

Hned na první pohled můžeme říct: Jaguar trefil do černého! Ve vyšší střední třídě (a nejen v ní) pouze obtížně najdete elegantnější kombík. Ze všech úhlů je jasné, že kočkovitá šelma nepřišla téměř o nic ze své přirozené elegance. Vzhledem k tomu, že současné XF už po našich silnicích nějaký ten pátek jezdí a facelift byl před dvěma lety, jde i o příjemné zpestření nabídky. Velmi pravděpodobně se bude kombík (zejména) evropským zákazníkům líbit.

Užitnější záď vozu zároveň řeší jeden z problémů XF: prostor na zadních sedadlech. Nad zadními sedáky jsme u kombi naměřili o čtyři centimetry více, než u klasického čtyřdveřového sedanu, takže se sem nyní bez problémů posadí i normálně urostlý Evropan.

Zavazadlový prostor má sice lehce podprůměrných 550 litrů, nicméně po otevření velkých pátých dveří není pochyb o jeho příkladné užitné hodnotě. Dno je v jedné rovině s nakládací hranou, bočnice jsou ploché a opěradla (dělená v poměru 60:40) lze sklápět jediným zatáhnutím za páčku v boku. Šikovný je také systém kolejniček a samozřejmostí je také spousta příslušenství: třeba abyste si zablácenými holinami na cestě z lovu nezaneřádili příkladně čalouněné dno. Jen roletka by mohla umístěna být o něco výš nad podlahou.

obrázek [600 x 385]  

Vnitřní šířka zavazadelníku je 109 centimetrů, celková využitelná délka po sklopení sedadel je 200 centimetrů. Opěradla se sice nesklopí do úplné roviny, nicméně žádný schod nevznikne a přechod je plynulý. Takže když dojde na stěhování ledničky, zaskočeni rozhodně nebudete. Vejde se bez problémů.

Lord s chováním podkoního

Odvážný nadpis? Možná ano, nicméně mnohem odvážnější jsou prémiové automobilky, nasazující do vozů vyšší střední třídy vznětové čtyřválce. Jistě, ony za to tak úplně nemohou, jenže když už se trend takto vyvinul, je třeba to říci na plnou pusu: v autě, jako je XF, nemá dieselový čtyřválec co dělat.

Pohonná jednotka jako taková je v tom (téměř) nevině, sametově ševelící čtyřválec ještě svět neviděl a i ti nejlepší jsou dobrému šestiválci znatelně vzdáleni. A to mají dvě a ne jedno turbodmychadlo. Čtyřválec o objemu 2,2 litru prošel nedávno decentním vylepšením, jde ale spíše o učesání tabulkových hodnot spotřeby. A také ega majitele: udávaný špičkový výkon poskočil o 7 kW na 147 kW a má tedy kulaťoučkých 200 koní.

TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem

Agregát, který máme pod kapotou, je třetí generací motoru původem od PSA/Ford. Inženýři jej během času důsledně vylepšují, takže nyní by měl být tichoučký a silný jako býk. Síla mu, na rozdíl od špičkové kultivovanosti, opravdu nechybí, byť se pro její efektivní využití musíte poměrně přesně trefit do relativně úzkého pásma otáček. Ty nízké mu totiž příliš nesedí, zde je jasně patrný rozdíl oproti šestiválci se dvěma turbodmychadly. Čtyřválec se cítí dobře mezi dvěma a třemi a půl tisíci, byť osmistupňová automatická převodovka od ZF jej občas zbytečně vytáčí až ke čtyřem tisícům. To většinou automaty dělávají až ve „sportovním“ režimu, který však u dieselů bývá spíše otravný.

obrázek [600 x 376]  

V běžném režimu, s voličem převodovky v poloze „D“, jsou reakce na sešlápnutí pedálu plynu velmi ležérní a občas dokáže automat zaskočit až nepochopitelnou prodlevou při akceleraci. Jde vysloveně o sladění převodovky s motorem, protože v manuálním režimu jsou reakce převodovky příkladné. Ve stovce si na dlouhou osmičku auto pobrukuje kolem 1.400 min -1 a ani při tuzemském dálničním limitu se ručička otáčkoměru nepodívá za dva tisíce. Musí však jít o jízdu po rovině, do kopců si převodovka rychle řadí o stupeň nebo dva dolů.

Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje pod pěti litry nafty, dálniční stotřicítka si vyžádá zhruba 6,5 litru. Po městě jsme jezdili za zhruba sedm litrů. Za sedm, jenže jak! Čtěte dál.

Jízda králů

Je až k nevíře, jak se dá nastavit podvozek velkého kombi tak, aby fungoval perfektně ve městě i na okresce. I přes devatenáctipalcová kola je jízda s Jaguarem plavná, tichá a komfortní. Případné nerovnosti na silnici neznamenají zásadnější problém, klasické tlumiče fungují výborně a auto se i na příšerných českých silnicích nenechá vyvést z míry. Maximem diskomfortu je jemné, velmi dobře utlumení žuchnutí. Na devatenáctipalcových kolech a bez adaptivních tlumičů (které ke čtyřválci ostatně nejsou ani přiobjednat) to v přímém porovnání s BMW řady 5 na osmnáctipalcových runflatech vypadá na jasné vítězství vozu z Coventry. Zadní náprava je odpružena vzduchem a vybavena systémem pro udržování stále světlé výšky.

TEST Jaguar XF 2,2D – Na cestě k úspěchu

I přes větší náklony zůstávají kola v zatáčce v bezpečném kontaktu s asfaltem a nic na tom nezmění ani zvlněný povrch. Záď auta poslušně následuje přední kola a termín „odskakování“ v podstatě nezná. Řízení je velmi lehké (někdo by mohl dokonce říci, že je přeposilované) a ve většině situací i citlivé, hodil by se mu však ostřejší převod, protože při svižnější jízdě utaženějšími zatáčkami působí trochu ospale. Naopak do města nebo na dálnici (kde příjemně tuhne) se jeho charakteristika výborně hodí. Ochotně však XF Sportbrake zatočí vždycky.

obrázek [600 x 366]  

Jediné, co trochu kazí dojem, je již zmíněný zvukový projev čtyřválce. Jaguar tvrdí, že po úpravách, zahrnujících například dvojitou motorovou stěnu, je XF při rychlosti 160 km/h nejtišší ze všech konkurentů ve vyšší střední třídě. No, to možná ano, odhlučnění vozu je skutečně výborné, avšak konkurence má lépe odladěn zvuk dieselu, takže při zátěži tolik nerachtá.

Závěr

Od Jaguaru nemůže nikdo čekat žádnou dodávku, tu vzdáleně připomíná pouze zvukem. Ne, nebuďme tolik kousaví, vždyť Jaguar má pro XF v nabídce i skvělé motory, jako třeba kompresorem přeplňovaný benzinový třílitr.

Klíčové je, že zavazadelník má pravidelný tvar a dostatečný objem a hlavně, že celé auto vypadá naprosto skvěle. Když se k tomu přidá i velmi solidní základní výbava a perfektní jízdní vlastnosti, velmi rádi přehlédnete i slabší místa interiéru, jako je unaveně působící grafika displeje před řidičem.

JAKE.AUTO.CZ Jaguar XF – všechny testy a další články

obrázek [600 x 319]  

První cena vozu1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW)
Základní cena testovaného vozu1.329.644 Kč (XF 2,2D 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.684.630 Kč (XF 2,2D 147 kW)

Plusy

  • kůže, hliník a dřevo standardem
  • odhlučnění podvozku a oken
  • komfort tlumení nerovností
  • atraktivní a vyvážený design karoserie

Minusy

  • nemá ukazatel okamžité spotřeby
  • absence některých prvků výbavy i za příplatek
  • méně kultivovaný čtyřválec
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Cena v základní výbavě: 1 249 204 Kč Cena v testované výbavě: 1 684 630 Kč

Základní výbava:Osmistupňová automatická převodovka se systémem Jaguar Sequential Shift (pádla pro řazení), ovladač převodovky JaguarDrive Selector, automatická regulace rychlosti (tempomat) s omezovačem ASL, JaguarDrive – dynamický a zimní mód, stabilizační systém a kontrola trakce TracDSC, řízení brzd při zatáčení CBC, 6 airbagů, alarm, 17palcová litá kola Ursa, prostorově úsporné dojezdové kolo s diskem z lehké slitiny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka s automatickou clonou a osvětlením okolního prostoru, bi-xenonové světlomety s LED denním svícením, zadní LED světla, dešťový senzor, světelný senzor, dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný multifunkční volant s koženým čalouněním, sedadla v kůži Bond Grain, vpředu el. nastavitelná v 10 směrech a s vyhříváním, palubní deska čalouněná kůží Bond Grain, panely z lesklého ořechového kořenového dřeva, paket vnitřního osvětlení, dotykové ovládání JaguarSense, palubní počítač s dvojitou pamětí, multimediální systém, Bluetooth, 250W Sound System atd.

Výbava testovaného vozu:Meridian Soundsystem (27.576,-), kola 19 palců Aquila (41.250,-), interiér Premium Luxury (80.440,-), průvlak na lyže (7.851,-), vyhřívání předních sedadel (10.805,-), tažné zařízení (31.026,-), navigační systém (61.192,-), natáčecí bi-xenonové světlomety (12.283,-), navigace (67.278,-), vyhřívané čelní sklo (11.537,-), vnější zrcátka vyhřívaná, sklopná, samostmívací, s kontrolou slepého úhlu (16.939,-), keyless (15.955,-), Bluetooth konektivita (13.986,-), parkovací senzory vpředu i vzadu + kamera (29.714,-), Aero Pack (51.298,-) atd.

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Technické údaje
Motor Jaguar XF Sportbrake 2,2D
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.5 / 5.2
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1675
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1824 / 566
Rozměr pneu:245/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4966
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 790 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…