Test Auto.cz

Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař

20.3. 2013
Verdikt
 

Urozený pán dostal slušivý batůžek. Vyzkoušeli jsme jej se čtyřválcovým dieselem pod kapotou.

Hned na první pohled můžeme říct: Jaguar trefil do černého! Ve vyšší střední třídě (a nejen v ní) pouze obtížně najdete elegantnější kombík. Ze všech úhlů je jasné, že kočkovitá šelma nepřišla téměř o nic ze své přirozené elegance. Vzhledem k tomu, že současné XF už po našich silnicích nějaký ten pátek jezdí a facelift byl před dvěma lety, jde i o příjemné zpestření nabídky. Velmi pravděpodobně se bude kombík (zejména) evropským zákazníkům líbit.

Užitnější záď vozu zároveň řeší jeden z problémů XF: prostor na zadních sedadlech. Nad zadními sedáky jsme u kombi naměřili o čtyři centimetry více, než u klasického čtyřdveřového sedanu, takže se sem nyní bez problémů posadí i normálně urostlý Evropan.

Zavazadlový prostor má sice lehce podprůměrných 550 litrů, nicméně po otevření velkých pátých dveří není pochyb o jeho příkladné užitné hodnotě. Dno je v jedné rovině s nakládací hranou, bočnice jsou ploché a opěradla (dělená v poměru 60:40) lze sklápět jediným zatáhnutím za páčku v boku. Šikovný je také systém kolejniček a samozřejmostí je také spousta příslušenství: třeba abyste si zablácenými holinami na cestě z lovu nezaneřádili příkladně čalouněné dno. Jen roletka by mohla umístěna být o něco výš nad podlahou.

obrázek [600 x 385]  

Vnitřní šířka zavazadelníku je 109 centimetrů, celková využitelná délka po sklopení sedadel je 200 centimetrů. Opěradla se sice nesklopí do úplné roviny, nicméně žádný schod nevznikne a přechod je plynulý. Takže když dojde na stěhování ledničky, zaskočeni rozhodně nebudete. Vejde se bez problémů.

Lord s chováním podkoního

Odvážný nadpis? Možná ano, nicméně mnohem odvážnější jsou prémiové automobilky, nasazující do vozů vyšší střední třídy vznětové čtyřválce. Jistě, ony za to tak úplně nemohou, jenže když už se trend takto vyvinul, je třeba to říci na plnou pusu: v autě, jako je XF, nemá dieselový čtyřválec co dělat.

Pohonná jednotka jako taková je v tom (téměř) nevině, sametově ševelící čtyřválec ještě svět neviděl a i ti nejlepší jsou dobrému šestiválci znatelně vzdáleni. A to mají dvě a ne jedno turbodmychadlo. Čtyřválec o objemu 2,2 litru prošel nedávno decentním vylepšením, jde ale spíše o učesání tabulkových hodnot spotřeby. A také ega majitele: udávaný špičkový výkon poskočil o 7 kW na 147 kW a má tedy kulaťoučkých 200 koní.

TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem

Agregát, který máme pod kapotou, je třetí generací motoru původem od PSA/Ford. Inženýři jej během času důsledně vylepšují, takže nyní by měl být tichoučký a silný jako býk. Síla mu, na rozdíl od špičkové kultivovanosti, opravdu nechybí, byť se pro její efektivní využití musíte poměrně přesně trefit do relativně úzkého pásma otáček. Ty nízké mu totiž příliš nesedí, zde je jasně patrný rozdíl oproti šestiválci se dvěma turbodmychadly. Čtyřválec se cítí dobře mezi dvěma a třemi a půl tisíci, byť osmistupňová automatická převodovka od ZF jej občas zbytečně vytáčí až ke čtyřem tisícům. To většinou automaty dělávají až ve „sportovním“ režimu, který však u dieselů bývá spíše otravný.

obrázek [600 x 376]  

V běžném režimu, s voličem převodovky v poloze „D“, jsou reakce na sešlápnutí pedálu plynu velmi ležérní a občas dokáže automat zaskočit až nepochopitelnou prodlevou při akceleraci. Jde vysloveně o sladění převodovky s motorem, protože v manuálním režimu jsou reakce převodovky příkladné. Ve stovce si na dlouhou osmičku auto pobrukuje kolem 1.400 min -1 a ani při tuzemském dálničním limitu se ručička otáčkoměru nepodívá za dva tisíce. Musí však jít o jízdu po rovině, do kopců si převodovka rychle řadí o stupeň nebo dva dolů.

Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje pod pěti litry nafty, dálniční stotřicítka si vyžádá zhruba 6,5 litru. Po městě jsme jezdili za zhruba sedm litrů. Za sedm, jenže jak! Čtěte dál.

Jízda králů

Je až k nevíře, jak se dá nastavit podvozek velkého kombi tak, aby fungoval perfektně ve městě i na okresce. I přes devatenáctipalcová kola je jízda s Jaguarem plavná, tichá a komfortní. Případné nerovnosti na silnici neznamenají zásadnější problém, klasické tlumiče fungují výborně a auto se i na příšerných českých silnicích nenechá vyvést z míry. Maximem diskomfortu je jemné, velmi dobře utlumení žuchnutí. Na devatenáctipalcových kolech a bez adaptivních tlumičů (které ke čtyřválci ostatně nejsou ani přiobjednat) to v přímém porovnání s BMW řady 5 na osmnáctipalcových runflatech vypadá na jasné vítězství vozu z Coventry. Zadní náprava je odpružena vzduchem a vybavena systémem pro udržování stále světlé výšky.

TEST Jaguar XF 2,2D – Na cestě k úspěchu

I přes větší náklony zůstávají kola v zatáčce v bezpečném kontaktu s asfaltem a nic na tom nezmění ani zvlněný povrch. Záď auta poslušně následuje přední kola a termín „odskakování“ v podstatě nezná. Řízení je velmi lehké (někdo by mohl dokonce říci, že je přeposilované) a ve většině situací i citlivé, hodil by se mu však ostřejší převod, protože při svižnější jízdě utaženějšími zatáčkami působí trochu ospale. Naopak do města nebo na dálnici (kde příjemně tuhne) se jeho charakteristika výborně hodí. Ochotně však XF Sportbrake zatočí vždycky.

obrázek [600 x 366]  

Jediné, co trochu kazí dojem, je již zmíněný zvukový projev čtyřválce. Jaguar tvrdí, že po úpravách, zahrnujících například dvojitou motorovou stěnu, je XF při rychlosti 160 km/h nejtišší ze všech konkurentů ve vyšší střední třídě. No, to možná ano, odhlučnění vozu je skutečně výborné, avšak konkurence má lépe odladěn zvuk dieselu, takže při zátěži tolik nerachtá.

Závěr

Od Jaguaru nemůže nikdo čekat žádnou dodávku, tu vzdáleně připomíná pouze zvukem. Ne, nebuďme tolik kousaví, vždyť Jaguar má pro XF v nabídce i skvělé motory, jako třeba kompresorem přeplňovaný benzinový třílitr.

Klíčové je, že zavazadelník má pravidelný tvar a dostatečný objem a hlavně, že celé auto vypadá naprosto skvěle. Když se k tomu přidá i velmi solidní základní výbava a perfektní jízdní vlastnosti, velmi rádi přehlédnete i slabší místa interiéru, jako je unaveně působící grafika displeje před řidičem.

JAKE.AUTO.CZ Jaguar XF – všechny testy a další články

obrázek [600 x 319]  

První cena vozu1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.249.204 Kč (XF 2,2D 147 kW)
Základní cena testovaného vozu1.329.644 Kč (XF 2,2D 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.684.630 Kč (XF 2,2D 147 kW)

Plusy

  • kůže, hliník a dřevo standardem
  • odhlučnění podvozku a oken
  • komfort tlumení nerovností
  • atraktivní a vyvážený design karoserie

Minusy

  • nemá ukazatel okamžité spotřeby
  • absence některých prvků výbavy i za příplatek
  • méně kultivovaný čtyřválec
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Cena v základní výbavě: 1 249 204 Kč Cena v testované výbavě: 1 684 630 Kč

Základní výbava:Osmistupňová automatická převodovka se systémem Jaguar Sequential Shift (pádla pro řazení), ovladač převodovky JaguarDrive Selector, automatická regulace rychlosti (tempomat) s omezovačem ASL, JaguarDrive – dynamický a zimní mód, stabilizační systém a kontrola trakce TracDSC, řízení brzd při zatáčení CBC, 6 airbagů, alarm, 17palcová litá kola Ursa, prostorově úsporné dojezdové kolo s diskem z lehké slitiny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka s automatickou clonou a osvětlením okolního prostoru, bi-xenonové světlomety s LED denním svícením, zadní LED světla, dešťový senzor, světelný senzor, dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný multifunkční volant s koženým čalouněním, sedadla v kůži Bond Grain, vpředu el. nastavitelná v 10 směrech a s vyhříváním, palubní deska čalouněná kůží Bond Grain, panely z lesklého ořechového kořenového dřeva, paket vnitřního osvětlení, dotykové ovládání JaguarSense, palubní počítač s dvojitou pamětí, multimediální systém, Bluetooth, 250W Sound System atd.

Výbava testovaného vozu:Meridian Soundsystem (27.576,-), kola 19 palců Aquila (41.250,-), interiér Premium Luxury (80.440,-), průvlak na lyže (7.851,-), vyhřívání předních sedadel (10.805,-), tažné zařízení (31.026,-), navigační systém (61.192,-), natáčecí bi-xenonové světlomety (12.283,-), navigace (67.278,-), vyhřívané čelní sklo (11.537,-), vnější zrcátka vyhřívaná, sklopná, samostmívací, s kontrolou slepého úhlu (16.939,-), keyless (15.955,-), Bluetooth konektivita (13.986,-), parkovací senzory vpředu i vzadu + kamera (29.714,-), Aero Pack (51.298,-) atd.

Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

 
Technické údaje
Motor Jaguar XF Sportbrake 2,2D
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.5 / 5.2
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1675
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1824 / 566
Rozměr pneu:245/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4966
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 790 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu, smějí se mu fanoušci

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu,…

Zkoušel simulovat pro penaltu? V přípravě? Proč? Anglický útočník Jamie Vardy se stal opět po několika dnech…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…