TEST Kia Picanto 1,0 CVVT – Ostrý citrónek
Život nového Picanta v rubrice testy na Auto.cz začínáme základní motorizací 1,0 CVVT. Malý tříválec má potenciál získat si největší přízeň českých řidičů a to samé platí pro prostřední výbavu, představující dobrý kompromis ceny a užitné hodnoty.
Vůz s celkovou délkou jen 3,6 metru působí dospělým dojmem. Od prvního pohledu vypadá hodnotně a relativně robustně – nejspíš budete mít jako my sklon podvědomě považovat Picanto za vůz třídy B. Příslušnost k miniautům prozradí jedině úzká karoserie, která vynikne z čelního pohledu, nebo kontrast velkých světel a malých kol.
Designér Peter Schreyer nešetří nápady a Kia zase neškrtá ve výrobních nákladech za každou cenu. Mimo nejlevnějšího provedení proto vždy dostanete lakované nárazníky, zrcátka a kliky dveří. Chytře jsou rozmístěny černé plasty a gumy – na přídi mají auto opticky rozšiřovat, v ostatních partiích se jimi naopak velmi šetří.
V době, kdy jsou přední mlhovky hlavně designován prvkem, přijde vhod přítomnost přídavných světel pro denní svícení ve spodní části nárazníku. Za příplatek je možné mít i skutečné mlhovky, denní svícení v případě LED paketu zase obstarají diody v hlavních světlometech.
Otevíráme dveře a čeká na nás překvapivě zdařilý interiér. Palubní deska v tom nejlepším slova smyslu připomíná o mnoho větší a dražší Sportage. Jednoduché tvary ozvláštňuje stříbrný dekor uprostřed a před spolujezdcem a také nekonvenčně pojatý dvouramenný volant.
Přístrojový štít rozdělený do trojice tubusů je přehledný a vždy dobře čitelný. Rádio se nachází v blízkosti řidiče, proto k jeho ovládání fakticky nepotřebujete tlačítka na volantu – stačí jen nepatrně natáhnout ruku ke dvěma otočným ovladačům.
kia testy minivozy Dalším sympatickým detailem je přihrádka před řadicí pákou. Ta může být velkou schránkou a nebo – po vysunutí dvou držáků – úložištěm pro dvě lahve s pitím a nějaké drobnosti.
Překvapující je pak funkční výbava. Standardem je trojblik, digitální hodiny, podpora MP3, automatické zhasínání světel po vypnutí motoru (ve Fiatu obvyklé již roky, jinde dodnes věc neznámá) a také palubní počítač.
Nejedná se přitom o nějaké šidítko, ale naopak plně funkční zařízení. Umí zobrazit dojezd, průměrnou spotřebu od vynulování, ale také automaticky monitoruje spotřebu od posledního tankování. Škoda jen, že se ovládá tyčinkou, ke které se musí ruka prostrčit skrz volant.
Hlavní překvapení se ale týká prostornosti. V podélném i svislém směru může Picanto směle konkurovat autům o třídu větším. Horší je to jen s šířkou – čtyři osoby problémy mít nebudou, ale trojice pásů vzadu je vyloženě úsměvná.
O třídu větší auta připomíná i jízdní projev. Picanto hladce překonává nerovnosti, kterých jsou česká města i venkov plný. Až častý výskyt příčných nerovností jej dostane na hranici možností – malá kola, krátký rozvor a nízká hmotnost jednoduše víc nezmůžou.
Zatáčení je také silnou disciplínou nového Picanta. Ochota měnit směr, jistý kontakt všech kol s vozovkou a předvídatelnost se blíží Mazdě 2.
Motor je celohliníkový tříválec 1,0 CVVT z konstrukční řady Kappa. Novinka v produkci korejského koncernu je vybavena variabilním časováním ventilů a dostala mnoho dílčích inovací, jejichž smyslem je snížit vnitřní tření a tím zlepšit účinnost motoru.
Agregát trpí základními neduhy typickými obecně pro všechny tříválce – poměrně dlouhým časem startování, jemnými vibracemi a pronikavým zvukem. Na otáčkoměru můžeme namalovat hranici v 3000 min-1: pod těmito otáčkami motor příliš netáhne a dokáže jen udržovat rychlost, nad nimi dokáže obstojně akcelerovat.
Výkon ale po překročení maxima točivého momentu 95 Nm při 3500 min-1 nijak výrazně negraduje. Při vytáčení je navíc potřeba dát si pozor na načasování řazení – kvůli těžkému setrvačníku padají otáčky pomalu, a proto nelze celý proces uspěchat.
Správná práce s řadicí pákou je vůbec důležitá pro dosažení optimální dynamiky. Vhodným řazením se dá držet krok s okolním provozem až do rychlosti zhruba 80 km/h. Rychlejší jízda už vyžaduje větší pozornost, hlavně pak na dálnici je potřeba levý pruh kontrolovat opravdu důkladně. To ale samozřejmě k takovému typu auta patří.
Sympatické je, že ať motor nutíte k práci v nízkých otáčkách, nebo jej naopak častěji vytočíte, spotřeba paliva se příliš nemění. Deklarované hodnoty sice zůstaly vzdálené realitě, přesto si na apetit tříválcového Picanta nemůžeme stěžovat.
Ve městě, kde se bude malá Kia pohybovat s přehledem nejčastěji, si stabilně vystačí s 6 litry na 100 km. Mimoměstská jízda však znamená odběr z nádrže jen o litr nižší. Dostat se k továrnímu údaji 3,6 l/100 km by snad bylo možné, topografie českých silnic v kombinaci s nižším výkonem to však vylučuje.
Při našich obvyklých testech jsme v rychlosti 100 km/h odečetli spotřebu 5,2 l/100 km a otáčky motoru 3000 min-1. Dálniční tempo podvozku ani motoru už dvakrát nesedí, s rychlostí 130 km/h se ale tříválcové Picanto ještě vypořádá se ctí – vyžaduje 6,4 l/100 km a 3800 min-1. Ovšem pozor! Klimatizace v takové rychlosti už zvyšuje spotřebu o půl litru a odebírá zaznamenatelnou část výkonu.
Pro segment, do kterého Picanto spadá, se na každý pád jedná o víc než dobré auto. Úspěchem Kie by byl již sám zdařilý design, ale dravá korejská automobilka k tomu přidává i vlastnosti, kterými se Picanto dokáže vyrovnat o třídu větším (a dražším) autům. Tak jako se dosud zdál být nejlepším minivozem Suzuki Splash, nyní bychom se nezdráhali přesunout pomyslný titul ke Kie Picanto.
TR>
První cena vozu | 184.980,- Kč (1,0 CVVT Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací
TD> |
184.980,- Kč (1,0 CVVT Active) |
Základní cena testovaného vozu | 199.980,- Kč (1,0 CVVT Edition 1) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků
TD> |
218.980,- Kč (1,0 CVVT Edition 1) |
Plusy
- - vnitřní prostor
- - zpracování interiéru
- - bohatá funkční výbava
- - množství nabízených výbav a rozšiřujících paketů
- - design, barevné kombinace
- - přiměřeně dimenzovaný výkon motoru
- - dojezd
Minusy
- - ovládání palubního počítače
- - horší stabilita ve vyšších rychlostech
- - manipulace se zadními sedadly
- - pružnost nad 80 km/h
- - nepříliš točivý motor
- - slabý výkon světel