Test Auto.cz

Lada Vesta SW Cross – Solidní auto, které bojuje s trhem!

9.7. 2018
Verdikt
 

Lada Vesta SW Cross je nejnovějším počinem tradiční automobilky VAZ. I přes začlenění do Aliance Renault-Nissan se vůz spoléhá na ruskou techniku. Co Rusové nabízejí a jak si auto stojí v porovnání s konkurencí?

Vozy ruské automobilky VAZ platily v dobách socialismu za lepší zboží než třeba tuzemské Škodovky. Možná i proto, že předlohou pro první generaci aut této značky se stal Fiat 124. Rusové však původní italskou techniku dost upravili, navíc použili motor s rozvodem OHC. Staré Lady, nebo chcete-li VAZ 21012107, slušně jezdily, skvěle topily a hlavně vynikaly odolností, kterou třeba Škoda 105/120 nemohla nabídnout. Na druhou stranu trpěly vyšší spotřebou paliva a jejich poháněná tuhá zadní náprava přinášela řidičům infarktové stavy při jízdách v zimě na kluzké vozovce. Vyjet s Ladou zasněžený kopec chtělo dávku štěstí, dobré pneumatiky a v lepším případě pytel s pískem v kufru.

Lepší vzhled i technika

Kdysi na tehdy nepříliš bohatém socialistickém trhu populární auta jsou dnes na našich silnicích vzácnější než leckteré supersporty za milionové částky. Přesto lze i u nás vozy Lada stále koupit jako nové, byť to není tak jednoduché jako v případě jiných výrobců. Asi nejagilnější společností, která se dovozem těchto aut zabývá, je Remoraid Auto z moravského Vyškova. Právě tato společnost nám Vestu SW Cross zapůjčila k testu, podobně jako již dříve Vestu sedan.

Vesta, vyráběná od roku 2015, existuje coby čtyřdveřový sedan a dále pětidveřové kombi SW. Novinkou v této řadě je testovaná varianta SW Cross, což je v podstatě to samé, čím je Scout u Fabie, případně Stepway u Dacia Logan MCV. Tedy mírně zvýšené, na pohled terénní, kombi, ovšem s konvenční technikou běžného výchozího auta. Čtyřkolku tak tady nečekejte.

Čím se tedy Cross liší od běžného kombi SW? Na první pohled jsou to přidané plastové doplňky karoserie. Teprve druhý pohled odhalí i mírné technické úpravy. Z nich zmíníme například použití kotoučových brzd na zadní nápravě, které nahrazují bubny z výchozí Vesty SW. Na první pohled slibná technika je však z pohledu typického kupujícího těchto aut spíše na obtíž. Zatímco o bubnových brzdách prakticky nevíte, ty kotoučové mohou s léty přinášet problémy. Vzhledem k nabízeným dynamickým parametrům je navíc jejich použití v zásadě bezpředmětné.

V porovnání s výchozím kombi SW pak nabízí Cross zvýšenou světlou výšku, a to ze 178 mm na 205 mm. Cross dále používá 17palcová hliníková kola, zatímco výchozí SW jezdí na šestnáctkách.

obrázek [600 x 347]  

Novinkou je u Vesty SW, včetně Crossu, i elektromagnetický zámek víka zavazadelníku, který nahradil starší mechanický. Kufr je tak možné otevřít kromě tlačítka na víku také dálkovým ovladačem či přímo z kabiny. V ní je ovladač umístěn vedle spínače seřizování sklonu světlometů, které je řešeno moderně elektromotoricky, nikoliv hydrokorektorem, jak bylo ještě nedávno zvykem třeba u Dacie.

Tvary Vesty SW Cross jsou vcelku působivé a dávají zapomenout na starší produkty Lady, například model Priora. Také zpracování karoserie, která má základ ve vlastní podlahové plošině, snese na první pohled srovnání se západními výrobky. Spáry mezi jednotlivými karosářskými díly jsou malé a i kvalita laku je na standardní úrovni, vídané u jiných výrobců aut. Pohled pod podběhy přinesl také překvapení. Vpředu zaslouží uznání za velmi dobře vyřešené zakrytování prahů, což je jistě jedna z deviz verze Cross.

Naopak vzadu to výrobce s plastovým nadkolím moc nepřeháněl. Sice je použito, ale rozměry příliš nevyniká. To pohonná jednotka je zespodu opatřena rozměrným plastovým krytem se dvěma otvory tvaru obdélníku, takže při výměně motorového oleje jej není potřeba sundávat.

Západní technika něco stojí

Pokud někomu řeknete, že jezdíte s novou Ladou Vesta, první, na co se lidé ptají, je, co to je za auto a kolik stojí. Většina z nich má představu o ceně tak do 300.000 korun. Jenže pořízení Vesty vyjde na víc. Výše zmíněný dovozce Remoraid Auto nabízí SW Cross ve dvou výbavových verzích. Základní testovaný Ice je za 349.900 korun, vyšší výbava Luxe přijde na 379.900 korun. Pro zajímavost, stejně pojmenované výbavy u běžného kombi SW znějí na částky 334.900 respektive 369.900 korun. Málo to není, důvodem je ale omezený import tohoto auta, přes dovozce z jiných zemí.

Vyšší cena odráží i vcelku bohatou standardní výbavu a dále fakt, že i přes ruský hardware je výrobce nucen pro udržení konkurenceschopnosti vozu používat některé západní komponenty. Jde zejména o bezpečnostní prvky, například systém ABS/ESP či airbagy. Řízení, v tomto případě podporované elektromechanickým posilovačem s motorem umístěným na volantové tyči (sloupku řízení) je údajně převzaté z Renaultu Mégane. Rovněž brzdy pocházejí z Aliance Renault-Nissan.

obrázek [600 x 376]  

Pokud zůstaneme u Crossu, tak obě výbavy se liší osvětlením nástupní hrany dveří či vyhřívaným čelním sklem a dále nabídkou vestavěného audia. Testovaná verze Ice měla obyčejné dvoudinové, zatímco Lux se chlubí dotykovou barevnou obrazovkou. Nutno dodat, že i základní audio nabízelo velmi dobrý zvuk, ale poněkud krkolomné ovládání, které nám připomnělo stará jednodinová autorádia. Toto však přehrává formát MP3 a má i slot na USB a také na SD kartu.

TEST 2017: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

I levnější testovaná verze nabízí ve standardu například samočinnou klimatizaci, či elektrické ovládání skel všech dveří. K tomu si neodpustíme dvě připomínky. Jednak nám subjektivně přišla tlačítka na ovládacím panelu s poněkud ostřejší hranou a dále zcela chybělo impulzní ovládání skla, kdy to sjede či vyjede, aniž byste museli tlačítko po celou dobu jeho pohybu držet. Alespoň u řidiče by to bylo vítané.

Klimatizace nás překvapila rychlostí náběhu svého účinku, kdy záhy po natočení motoru při aktivovaném kompresoru foukal z výdechů velmi chladný vzduch. Třeba u současného Peugeotu 308, který máme nově na dlouhodobý test, potřebuje systém klimatizace k vytvoření tlaku v systému a tedy k tomu, aby začal ochlazovat kabinu, poněkud delší dobu.

Jinak obecně vzato je výbava Vesty SW Cross poměrně bohatá, když čítá třeba čtveřici airbagů. Chválíme, že airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat stejným způsobem jako třeba u Renaultů, tedy na boku palubní desky po otevření pravých předních dveří otočením příslušného ovladače. Na zadních sedadlech nechybějí úchyty pro dětskou sedačku ISOFIX.

Za volantem pohodlně

Nyní usedněme za volant. Sedadla vynikají slušnými rozměry a nabízejí solidní pohodlí. To řidičovo je stavitelné na výšku a nabízí také měnitelnou tuhost bederní opěrky. Někteří spolujezdci si však stěžovali na méně pohodlné vystupování. Také úhel otevření dveří se zdál být subjektivně o špetku menší než u běžných západních automobilů.

Jinak je ale kabina řešena vkusně a vcelku útulně. Plasty jsou sice tvrdé, avšak nabízejí zdařilou povrchovou úpravu. Také slícování je na dobré úrovni. Ani při jízdě na dlažbě se neozývalo žádné vrzání či nechtěné pazvuky. Pozice za volantem je bez výhrad, k čemuž přispívá také jeho dvousměrné nastavování.

obrázek [600 x 403]  

Co se nám ale moc nelíbilo, byla grafika přístrojového štítu, která působila poněkud laciným dojmem. Jde však o subjektivní hodnocení. Čitelnost se ukázala být slušná, stejně jako vybavení, kde nechyběl teploměr chladicí kapaliny. Údaje na displeji palubního počítače přepínáte úplně stejně jako u Renaultů, tedy na pravé multifunkční páčce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Lada Vesta SW Cross

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 362 600 Kč

Základní výbava:17palcová kola z lehké slitiny, nárazníky v barvě vozu, čtyři airbagy, ESP, brzdový asistent (BAS), měření tlaku v pneumatikách, denní světla s automatickým rozsvícením, ISOFIX na dvou krajních zadních místech, dvousměrně stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektrický zámek víka kufru, tempomat s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken všech dveří, vyhřívání předních sedadel, světelný a dešťový senzor, parkovací senzory vzadu a kamera, autorádio s USB a SD kartou, atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 10.900,-), Plnohodnotné rezervní kolo 15 palců (+ 1.800,-)

Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
Technické údaje
Motor Lada Vesta SW Cross
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.2 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 825
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 450
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4424
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1537
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1524
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Lada Vesta SW Cross – Solidní auto, které…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Lada Vesta Sport je realitou. Je opravdu tak sportovní? Lada Vesta Sport je realitou. Je opravdu tak sportovní?

Před dvěma lety se sportovní sedan Vesta představil ve…

Lada začala vyrábět Vestu Cross sedan. Zaujme koncepce, s níž pohořelo Volvo? Lada začala vyrábět Vestu Cross sedan. Zaujme koncepce, s níž pohořelo Volvo?

Portfolio ruské automobilky rozšiřuje terénní sedan. Má…

 



 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…