Lada myslí ekologicky. Vesta nově umí spalovat i CNG
Alternativním palivům se nevyhnuli ani v Rusku, a tak tamější značka Lada začala koketovat s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V květnu vůbec poprvé v historii začala takový automobil sériově vyrábět. První sériovou Ladou na CNG se stal 4,4 metru dlouhý sedan Vesta.
Jak už to u tohoto typu pohonu bývá zvykem, zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru (avšak zatím neuváděném výkonu) umí spalovat dvě paliva, vedle CNG také benzin. Díky tomu zvládne Vesta CNG podle informací výrobce ujet přes 1.000 kilometrů, aniž by musela být dotankována.
Ve srovnání s prototypem představeným v roce 2015 (bílé auto v galerii) nicméně sériová Vesta CNG používá levnější řešení zástavby plynového pohonu. Plynová nádrž zabírá část zavazadelníku, umístěna je v prostoru za zadními sedadly. Je vyrobená z oceli a kompozitu a svým objemem je navržena tak, aby pojala 18 metrů krychlových plynu.
To prototyp používal hned dvě plynové lahve, navíc vyrobené z kompozitu, které byly umístěny pod dnem zavazadlového prostoru, v prostoru vyhrazeném pro rezervní kolo. Plynová nádrž si alespoň uchovala praktické vyústění pod víčkem na boku karoserie jako nádrž na benzin.
Použití levnějšího řešení než dříve prezentovaného má údajně co do činění s nízkým zájmem ruských zákazníků o pohon na CNG. Automobilka ale takový vůz chtěla nabídnout, a tak přispěchala alespoň s tímto řešením, na kterém tolik netratí. Vůz navíc nyní chce prezentovat potenciálním korporátním zákazníkům. A tak pokud bude zájem dostatečný, možná se přece jen dočkáme vozu, který bude mít plynové nádrže umístěné pod zavazadelníkem a ne přímo v něm.
Automobilka každopádně zdůrazňuje, že při vývoji se kladl speciální důraz na bezpečnost. Plynová nádrž je vybavena vestavěnou pojistkou a vysokorychlostním ventilem zabraňujícím prasknutí nádrže a také nekontrolovanému výstupu plynu v případě nějakého poškození. Díky výchozímu velkému zavazadelníku navíc Vesta CNG má zůstávat praktickým vozem, byť výchozí objem 480 litrů byl kvůli plynové nádrži ukrojen o zhruba 90 litrů.
První vyrobené exempláře Vesty CNG jsou určeny pro zmíněné otestování auta ruskými korporacemi. Následně vůz zamíří i do běžného prodeje, o kterém Lada ještě bude detailně informovat. Vesta přitom patrně nebude jedinou nabízenou Ladou na CNG, v Toljatti se pracuje i na Largusu (neboli minulé generace Dacie Logan MCV) poháněném tímto druhem paliva.