TEST Mercedes-Benz E 500 (4,6 V8 biturbo): První jízdní dojmy
Hlavní myšlenkou změn modelového roku 2011 je modernizace a rozšíření sedmistupňové automatické převodovky (7G-Tronic Plus) a standardní instalace systému start/stop. Nová konstrukce má jiný hydrodynamický měnič, menší vnitřní tření, olejovou náplň s menší viskozitou a delším intervalem výměny (125 místo 60 tisíc km) a přídavné elektrické čerpadlo oleje, které je nutností při instalaci systému start/stop.
Současně s novou převodovkou Mercedes-Benz nasadí delší stálé převody. Těžší celkové zpřevodování má také pozitivní vliv na snížení spotřeby paliva. Daní za to je navzdory posílení motorů V8 a V6 zachování stávajících hodnot akcelerace z 0 na 100 km/h.
Nová převodovka se vyznačuje ovladačem Direct Select. Místo konvenční páky tedy najdeme jen páčku pod volantem pro volbu P-R-N-D a pádla, která umožňují manuální řazení.
Čtyřválcové motory mají zase zcela nové odstupňování manuální převodovky.
Vrcholem letošní modernizace jsou ale nové agregáty v E 350 a E 500, které dostaly přívlastek BlueDirect. Pod tímto označením se ukrývá třetí generace přímého vstřikování, která umožňuje práci motoru v režimu chudé směsi. Piezo-elektrické vstřikovače jsou schopny až pěti vstříknutí v jednom cyklu, svíčky MSI zase směs zapalují až čtyřmi samostatnými jiskrami během jedné milisekundy. Díky tomu motor přesněji reguluje svůj chod.
E 500 BlueEfficiency
Změna pod kapotou pětistovky je nejvýraznější. Objem 5,5 litru a výkon 285 kW střídá biturbo 4,6 V8 s výkonem 300 kW. Po třídách S, CL a CLS je E další na řadě s touto formou downsizingu. Zájemce o osmiválec získá vyšší výkon a také výrazně nižší spotřebu paliva.
Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je stále stejných 5,2 sekundy. O autě to ale vůbec nic nevypovídá. Motor ožije mocným zabručením, které připomíná BMW X5 M (a teoreticky tedy i budoucí M5) a zůstává nevtíravou kulisou po celou dobu jízdy.
Fenomenální zátah od nejnižších otáček dělá z nového E 500 krále levého dálničního pruhu. Superrychlému dálničnímu cestování přeje i dlouhé zpřevodování – v obvyklých 130 km/h motor točí jen 1900 min-1 a omezovač otáček zasahuje při tachometrových 256 km/h a 3700 min-1.
Kdybychom přes fantastické výkony měli u E 500 měli něco kritizovat, bude to zvuk a výkon ve vysokých otáčkách. Vysvětlení je ale logické – Mercedes musí nechat určité teritorium pro sportovněji zaměřené E 63 AMG, nově také s osmiválcovým biturbem.
Nová E 500 je také velmi schopná v zatáčkách. Komfortněji naladěné řízení nepřipouští zpětnou vazbu, má ale dokonale vyvážený a přiměřeně tuhý chod a hbité a přesné reakce. K tomu se přidávají minimální náklony v režimu podvozku Airmatic Sport, výsledkem je auto schopné skutečně rychlých průjezdů zatáček. Velký motor v přídi má v extrémních situacích tendenci přivést auto k nedotáčivosti, jedná se ale o snadno čitelný a intuitivně zvladatelný stav.
Největším překvapením je spotřeba paliva. Při opravdu ostrém tempu s častým zkoušením akcelerace ve vysokých rychlostech palubní počítač ukazoval hodnoty jen mezi 13 a 15 l/100 km. Při klidném tempu jsme se bez problémů dostali dokonce na 9 litrů.
Mercedes-Benz E 500 - technická data modelu 2011 a 2010 | ||||
Motor | E 500 | E 500 4Matic | E 500 | E 500 4Matic |
Model | 2011 | 2011 | 2010 | 2010 |
Převodovka | 7A | 7A 4x4 | 7A | 7A 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 4663 | 4663 | 5461 | 5461 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/3 | 8/3 |
Kompresní poměr | 10,5:1 | 10,5:1 | 10,7:1 | 10,7:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 300/5000-5750 | 300/5000-5750 | 285/6000 | 285/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/1800-4750 | 600/1800-4750 | 530/2800-4800 | 530/2800-4800 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,2 | 5,2 | 5,2 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,9 | 9,4 | 10,8 | 11,0 |
Emise CO2 [g/km] | 209 | 219 | 253 | 258 |
E 350 BlueEfficiency
Nejsilnější šestiválcové provedení dostává od května 2011 novou generaci pohonné jednotky. Motor M276 má úhel sevření válců obvyklých 60° místo dosavadních 90° v M272, díky tomu odpadá nutnost vyvažovacího hřídele.
Objem motoru ovšem zůstává zachován – 3498 cm3. Nejvyšší výkon se zvýšil na 225 kW, maximum točivého momentu je 370 Nm. Těmto parametrům dokáže z atmosférických motorů konkurovat jen Infiniti M37 (235 kW, 360 Nm).
Nová konstrukce a použití systému start/stop mají za následek výrazné snížení kombinované spotřeby z 8,5 na 6,8 l/100 km. Zajímavé je i snížení emisí CO2 ze 199 na 159 g/km.
Práce v režimu chudé směsi navíc dává teoretický předpoklad skutečně úsporné jízdy při nízké zátěži. Spotřebu paliva jsme ale neměli možnost ověřit.
Stejný motor se dostane i do E 350 4Matic, kde byly dosud základní parametry 200 kW a 350 Nm.
Po jízdní stránce byl právě nový šestiválec největším překvapením. Motor zaujme fantastickou lehkostí, s jakou se nechá vytáčet až k sedmi tisícům otáček. Zároveň mu nechybí dostatek síly i v nízkých otáčkách. Jinými slovy – atmosférické motory V6 mají i v dnešní době co nabídnout.
Proti E 500 se jedná o auto z úplně jiného těsta. Místo komfortní prezentace brutální síly řidiči i posádce ukazuje, jak zlehka může fungovat moderní auto – mimo jiného naladění je cítit i vliv o 100 kg nižší hmotnosti. Všechny součásti vozidla pracují naprosto samozřejmě a přirozeně, na nic si není potřeba zvykat. V rychlostech do 200 km/h navíc není E 350 alespoň subjektivně o mnoho pomalejší než osmiválec. Může za to jistě i zpěv motoru ve vysokých otáčkách, který provází každé zašlápnutí plynového pedálu na podlahu.
Mercedes-Benz E 350 - technická data modelu 2011 a 2010 | ||||
Motor | E 350 | E 350 4Matic | E 350 CGI | E 350 4Matic |
Model | 2011 | 2011 | 2010 | 2010 |
Převodovka | 7A | 7A 4x4 | 7A | 7A 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 3498 | 3498 | 3498 | 3498 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Kompresní poměr | 12,0:1 | 12,0:1 | 12,2:1 | 10,7:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 225/6500 | 225/6500 | 215/6400 | 200/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 370/3500-5250 | 370/3500-5250 | 365/3000 | 350/2400-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,3 | 7,1 | 6,3 | 6,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 7,8 | 8,5 | 8,8 |
Emise CO2 [g/km] | 159 | 184 | 199 | - |
Čtyřválce nyní se sedmistupňovým automatem
I modely E 200, E 250 a turbodiesely E 200 CDI, E 220 CDI a E 250 CDI se dočkaly nové sedmistupňové převodovky a systému start/stop. Dieselové varianty k tomu přidávají také samoregulační kompresor turbodmychadla, optimalizované řízení tlaku oleje a upravený rozvodový řemen.
Vyzkoušeli jsme dvojici biturbodieselů E 220 CDI a E 250 CDI. Loňský test E 250 CDI kombi ukázal, že největší slabinou čtyřválce je pomalá pětistupňová převodovka, která sráží dynamiku a zhoršuje spotřebu. S novým sedmistupňovým ústrojím tento nedostatek mizí a z biturbodieselového éčka se stává po všech stránkách výborné auto. Vadí už jen jediná věc: poměrně hrubý zvuk motoru.
Na desetikilometrovém úseku sestávajícím z příměstského provozu a jízdy po dálnici běžnou rychlostí verze E 220 CDI dosáhla spotřeby 5,7 l/100 km. Mimo jiné díky tomu, že motor při 130 km/h točí jen 2000 min-1 (shodně s modernizovanou E 250 CDI).
V praxi není mezi oběma agregáty z hlediska dostupného výkonu zdaleka tak výrazný rozdíl, jak naznačují tabulkové údaje. Běžný řidič by díky bleskovému nástupu menšího z turbodmychadel ve většině situací nemusel rozdíl mezi E 220 a E 250 CDI vůbec poznat. Vyšší výkon a točivý moment dvěstěpadesátky se dostane ke slovu jen při razantní práci s plynovým pedálem.
Solenoidové vstřiky ve slabším proti přesnějším piezo-elektrickým v silnějším motoru ale dávají E 250 CDI alespoň teoreticky předpoklad nižší reálné spotřeby nafty.
U obou verzí oceňujeme použití turbodmychadel (malého a velkého) s pevnou geometrií lopatek. Jednodušší konstrukce se na použitelnosti nijak negativně neprojevuje a majitel auta za ni naopak bude po letech provozu při případné opravě vděčný.
Mercedes-Benz E s dieselovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010 | ||||||
Motor | E 250 CDI | E 220 CDI | E 200 CDI | E 250 CDI | E 220 CDI | E 200 CDI |
Model | 2011 | 2011 | 2011 | 2010 | 2010 | 2010 |
Převodovka | 6M (7A) | 6M (7A) | 6M (7A) | 6M (5A) | 6M (5A) | 6M (5A) |
Zdvihový objem [cm3] | 2143 | 2143 | 2143 | 2143 | 2143 | 2143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Kompresní poměr | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 | 16,2:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/4200 | 125/3000-4200 | 100/3000-4600 | 150/4200 | 125/3000-4200 | 100/3000-4600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 500/1600-1800 | 400/1400-2800 | 360 (330)/1600-2800 | 500/1600-1800 | 400/1400-2800 | 360 (330)/1600-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 240 (242) | 228 (227) | 210 (207) | 242 (239) | 231 (229) | 210 (207) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 (7,5) | 8,7 (8,4) | 10,2 (9,5) | 8,2 (7,4) | 9,0 (8,3) | 10,2 (10,3) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 (4,9) | 5,0 (4,9) | 5,1 (5,1) | 5,3 (5,8) | 5,3 (5,8) | 5,3 (5,3) |
Emise CO2 [g/km] | 130 (129) | 130 (129) | 134 (134) | 139 (154) | 139 (154) | 139 (145) |
Posledním testovaným vozem byl benzinový E 250, opět s novým sedmistupňovým automatem. S ohledem na výkon a pořizovací cenu se tento na českých silnicích raritní motor ukázal jako skvělá racionální volba pro soukromé účely.
Nechybí mu výkon a ochota vytáčet se. Zároveň je ale velmi schopný v nízkých otáčkách, což převodovka s těžkými převody zdatně využívá. Ve 130 km/h proto motor točí pouhých 2300 min-1 (méně než řada dvoulitrových turbodieselů na trhu).
Na úseku, kde E 220 CDI dosáhl spotřeby 5,7 l/100 km, jsme s E 250 při obdobném stylu jízdy odečetli 7,6 l/100 km. To představuje třetinový rozdíl v neprospěch benzinové verze, přesně jako slibují tabulkové údaje.
Zdvihový objem jen 1,8 litru není v třídě E rozhodně limitujícím faktorem. Výkonově plně dostačující motor může odradit jedině ryze čtyřválcovou zvukovou kulisou ve vysokých otáčkách, existencí dieselové alternativy a také neexistencí verze s manuální převodovkou.
Mercedes-Benz E se zážehovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010 | ||||
Motor | E 250 | E 200 | E 250 CGI | E 200 CGI |
Model | 2011 | 2011 | 2010 | 2010 |
Převodovka | 7A | 6M (7A) | 5A | 6M (5A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1796 | 1796 | 1796 | 1796 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Kompresní poměr | 9,3:1 | 9,8:1 | 9,3:1 | 9,8:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/5500 | 135/5250 | 150/5500 | 135/5250 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 310/2000-4300 | 270/1800-4200 | 300/2000-4500 | 270/1800-4200 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 232 (232) | 241 | 235 (232) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 8,5 (7,9) | 7,8 | 8,7 (8,6) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 7,1 (6,5) | 7,6 | 7,3 (7,5) |
Emise CO2 [g/km] | 154 | 165 (152) | 179 | 169 (177) |