Mercedes-Benz E 500 (4,6 V8 biturbo): První jízdní dojmy

Mercedes-Benz E 500 (4,6 V8 biturbo): První jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušeli jsme nový sedmistupňový automat, nové zážehové motory a nové čtyřválcové turbodiesely.

Hlavní myšlenkou změn modelového roku 2011 je modernizace a rozšíření sedmistupňové automatické převodovky (7G-Tronic Plus) a standardní instalace systému start/stop. Nová konstrukce má jiný hydrodynamický měnič, menší vnitřní tření, olejovou náplň s menší viskozitou a delším intervalem výměny (125 místo 60 tisíc km) a přídavné elektrické čerpadlo oleje, které je nutností při instalaci systému start/stop.

Současně s novou převodovkou Mercedes-Benz nasadí delší stálé převody. Těžší celkové zpřevodování má také pozitivní vliv na snížení spotřeby paliva. Daní za to je navzdory posílení motorů V8 a V6 zachování stávajících hodnot akcelerace z 0 na 100 km/h.

Nová převodovka se vyznačuje ovladačem Direct Select. Místo konvenční páky tedy najdeme jen páčku pod volantem pro volbu P-R-N-D a pádla, která umožňují manuální řazení.

Čtyřválcové motory mají zase zcela nové odstupňování manuální převodovky.

Vrcholem letošní modernizace jsou ale nové agregáty v E 350 a E 500, které dostaly přívlastek BlueDirect. Pod tímto označením se ukrývá třetí generace přímého vstřikování, která umožňuje práci motoru v režimu chudé směsi. Piezo-elektrické vstřikovače jsou schopny až pěti vstříknutí v jednom cyklu, svíčky MSI zase směs zapalují až čtyřmi samostatnými jiskrami během jedné milisekundy. Díky tomu motor přesněji reguluje svůj chod.

E 500 BlueEfficiency

Změna pod kapotou pětistovky je nejvýraznější. Objem 5,5 litru a výkon 285 kW střídá biturbo 4,6 V8 s výkonem 300 kW. Po třídách S, CL a CLS je E další na řadě s touto formou downsizingu. Zájemce o osmiválec získá vyšší výkon a také výrazně nižší spotřebu paliva.

Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je stále stejných 5,2 sekundy. O autě to ale vůbec nic nevypovídá. Motor ožije mocným zabručením, které připomíná BMW X5 M (a teoreticky tedy i budoucí M5) a zůstává nevtíravou kulisou po celou dobu jízdy.

Fenomenální zátah od nejnižších otáček dělá z nového E 500 krále levého dálničního pruhu. Superrychlému dálničnímu cestování přeje i dlouhé zpřevodování – v obvyklých 130 km/h motor točí jen 1900 min-1 a omezovač otáček zasahuje při tachometrových 256 km/h a 3700 min-1.

Kdybychom přes fantastické výkony měli u E 500 měli něco kritizovat, bude to zvuk a výkon ve vysokých otáčkách. Vysvětlení je ale logické – Mercedes musí nechat určité teritorium pro sportovněji zaměřené E 63 AMG, nově také s osmiválcovým biturbem.

Nová E 500 je také velmi schopná v zatáčkách. Komfortněji naladěné řízení nepřipouští zpětnou vazbu, má ale dokonale vyvážený a přiměřeně tuhý chod a hbité a přesné reakce. K tomu se přidávají minimální náklony v režimu podvozku Airmatic Sport, výsledkem je auto schopné skutečně rychlých průjezdů zatáček. Velký motor v přídi má v extrémních situacích tendenci přivést auto k nedotáčivosti, jedná se ale o snadno čitelný a intuitivně zvladatelný stav.

Největším překvapením je spotřeba paliva. Při opravdu ostrém tempu s častým zkoušením akcelerace ve vysokých rychlostech palubní počítač ukazoval hodnoty jen mezi 13 a 15 l/100 km. Při klidném tempu jsme se bez problémů dostali dokonce na 9 litrů.

Mercedes-Benz E 500 - technická data modelu 2011 a 2010
MotorE 500E 500 4MaticE 500E 500 4Matic
Model2011201120102010
Převodovka7A7A 4x47A7A 4x4
Zdvihový objem [cm3]4663466354615461
Válce/ventily8/48/48/38/3
Kompresní poměr10,5:110,5:110,7:110,7:1
Největší výkon [kW/min-1]300/5000-5750300/5000-5750285/6000285/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]600/1800-4750600/1800-4750530/2800-4800530/2800-4800
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,25,25,25,4
Komb. spotřeba [l/100 km]8,99,410,811,0
Emise CO2 [g/km]209219253258

E 350 BlueEfficiency

Nejsilnější šestiválcové provedení dostává od května 2011 novou generaci pohonné jednotky. Motor M276 má úhel sevření válců obvyklých 60° místo dosavadních 90° v M272, díky tomu odpadá nutnost vyvažovacího hřídele.

Objem motoru ovšem zůstává zachován – 3498 cm3. Nejvyšší výkon se zvýšil na 225 kW, maximum točivého momentu je 370 Nm. Těmto parametrům dokáže z atmosférických motorů konkurovat jen Infiniti M37 (235 kW, 360 Nm).

Nová konstrukce a použití systému start/stop mají za následek výrazné snížení kombinované spotřeby z 8,5 na 6,8 l/100 km. Zajímavé je i snížení emisí CO2 ze 199 na 159 g/km.

Práce v režimu chudé směsi navíc dává teoretický předpoklad skutečně úsporné jízdy při nízké zátěži. Spotřebu paliva jsme ale neměli možnost ověřit.

Stejný motor se dostane i do E 350 4Matic, kde byly dosud základní parametry 200 kW a 350 Nm.

Po jízdní stránce byl právě nový šestiválec největším překvapením. Motor zaujme fantastickou lehkostí, s jakou se nechá vytáčet až k sedmi tisícům otáček. Zároveň mu nechybí dostatek síly i v nízkých otáčkách. Jinými slovy – atmosférické motory V6 mají i v dnešní době co nabídnout.

Proti E 500 se jedná o auto z úplně jiného těsta. Místo komfortní prezentace brutální síly řidiči i posádce ukazuje, jak zlehka může fungovat moderní auto – mimo jiného naladění je cítit i vliv o 100 kg nižší hmotnosti. Všechny součásti vozidla pracují naprosto samozřejmě a přirozeně, na nic si není potřeba zvykat. V rychlostech do 200 km/h navíc není E 350 alespoň subjektivně o mnoho pomalejší než osmiválec. Může za to jistě i zpěv motoru ve vysokých otáčkách, který provází každé zašlápnutí plynového pedálu na podlahu.

Mercedes-Benz E 350 - technická data modelu 2011 a 2010
MotorE 350E 350 4MaticE 350 CGIE 350 4Matic
Model2011201120102010
Převodovka7A7A 4x47A7A 4x4
Zdvihový objem [cm3]3498349834983498
Válce/ventily6/46/46/46/4
Kompresní poměr12,0:112,0:112,2:110,7:1
Největší výkon [kW/min-1]225/6500225/6500215/6400200/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]370/3500-5250370/3500-5250365/3000350/2400-5000
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,37,16,36,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,88,58,8
Emise CO2 [g/km]159184199-

Čtyřválce nyní se sedmistupňovým automatem

I modely E 200, E 250 a turbodiesely E 200 CDI, E 220 CDI a E 250 CDI se dočkaly nové sedmistupňové převodovky a systému start/stop. Dieselové varianty k tomu přidávají také samoregulační kompresor turbodmychadla, optimalizované řízení tlaku oleje a upravený rozvodový řemen.

Vyzkoušeli jsme dvojici biturbodieselů E 220 CDI a E 250 CDI. Loňský test E 250 CDI kombi ukázal, že největší slabinou čtyřválce je pomalá pětistupňová převodovka, která sráží dynamiku a zhoršuje spotřebu. S novým sedmistupňovým ústrojím tento nedostatek mizí a z biturbodieselového éčka se stává po všech stránkách výborné auto. Vadí už jen jediná věc: poměrně hrubý zvuk motoru.

Na desetikilometrovém úseku sestávajícím z příměstského provozu a jízdy po dálnici běžnou rychlostí verze E 220 CDI dosáhla spotřeby 5,7 l/100 km. Mimo jiné díky tomu, že motor při 130 km/h točí jen 2000 min-1 (shodně s modernizovanou E 250 CDI).

V praxi není mezi oběma agregáty z hlediska dostupného výkonu zdaleka tak výrazný rozdíl, jak naznačují tabulkové údaje. Běžný řidič by díky bleskovému nástupu menšího z turbodmychadel ve většině situací nemusel rozdíl mezi E 220 a E 250 CDI vůbec poznat. Vyšší výkon a točivý moment dvěstěpadesátky se dostane ke slovu jen při razantní práci s plynovým pedálem.       

Solenoidové vstřiky ve slabším proti přesnějším piezo-elektrickým v silnějším motoru ale dávají E 250 CDI alespoň teoreticky předpoklad nižší reálné spotřeby nafty.

U obou verzí oceňujeme použití turbodmychadel (malého a velkého) s pevnou geometrií lopatek. Jednodušší konstrukce se na použitelnosti nijak negativně neprojevuje a majitel auta za ni naopak bude po letech provozu při případné opravě vděčný.

Mercedes-Benz E s dieselovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010
MotorE 250 CDIE 220 CDIE 200 CDIE 250 CDIE 220 CDIE 200 CDI
Model201120112011201020102010
Převodovka6M (7A)6M (7A)6M (7A)6M (5A)6M (5A)6M (5A)
Zdvihový objem [cm3]214321432143214321432143
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Kompresní poměr16,2:116,2:116,2:116,2:116,2:116,2:1
Největší výkon [kW/min-1]150/4200125/3000-4200100/3000-4600150/4200125/3000-4200100/3000-4600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]500/1600-1800400/1400-2800360 (330)/1600-2800500/1600-1800400/1400-2800360 (330)/1600-2800
Max. rychlost [km/h]240 (242)228 (227)210 (207)242 (239)231 (229)210 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,7 (7,5)8,7 (8,4)10,2 (9,5)8,2 (7,4)9,0 (8,3)10,2 (10,3)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,0 (4,9)5,0 (4,9)5,1 (5,1)5,3 (5,8)5,3 (5,8)5,3 (5,3)
Emise CO2 [g/km]130 (129)130 (129)134 (134)139 (154)139 (154)139 (145)

Posledním testovaným vozem byl benzinový E 250, opět s novým sedmistupňovým automatem. S ohledem na výkon a pořizovací cenu se tento na českých silnicích raritní motor ukázal jako skvělá racionální volba pro soukromé účely.

Nechybí mu výkon a ochota vytáčet se. Zároveň je ale velmi schopný v nízkých otáčkách, což převodovka s těžkými převody zdatně využívá. Ve 130 km/h proto motor točí pouhých 2300 min-1 (méně než řada dvoulitrových turbodieselů na trhu).

Na úseku, kde E 220 CDI dosáhl spotřeby 5,7 l/100 km, jsme s E 250 při obdobném stylu jízdy odečetli 7,6 l/100 km. To představuje třetinový rozdíl v neprospěch benzinové verze, přesně jako slibují tabulkové údaje.

Zdvihový objem jen 1,8 litru není v třídě E rozhodně limitujícím faktorem. Výkonově plně dostačující motor může odradit jedině ryze čtyřválcovou zvukovou kulisou ve vysokých otáčkách, existencí dieselové alternativy a také neexistencí verze s manuální převodovkou.

Mercedes-Benz E se zážehovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010
MotorE 250E 200E 250 CGIE 200 CGI
Model2011201120102010
Převodovka7A6M (7A)5A6M (5A)
Zdvihový objem [cm3]1796179617961796
Válce/ventily4/44/44/44/4
Kompresní poměr9,3:19,8:19,3:19,8:1
Největší výkon [kW/min-1]150/5500135/5250150/5500135/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]310/2000-4300270/1800-4200300/2000-4500270/1800-4200
Max. rychlost [km/h]240232 (232)241235 (232)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,78,5 (7,9)7,88,7 (8,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,1 (6,5)7,67,3 (7,5)
Emise CO2 [g/km]154165 (152)179169 (177)
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz E 500 (4,6 V8 biturbo):…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru... Video: Takhle dopadla šílená jízda v protisměru...

Na singapurské dálnici Ayer Rajah způsobil nehodu se…

Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic Mercedes-Benz E: Upravený infotainment a nová verze 4Matic

Automobilka Mercedes-Benz si pro třídu E připravila…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…