Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100 – Jezdí, troubí, vrčí i pobaví!

Tomáš Dusil
Diskuze (218)
Nová auta obvykle testujeme s bohatou výbavou, tentokrát se nám ale do rukou dostala základní Mazda 3. Jak jezdí?


Motor, technika


Zájemce o zážehovou Mazdu 3 nemá příliš na výběr. Pokud nezvolí dvoulitr, nabízený ve dvou výkonových verzích, zbývá mu už jen jediná možnost, a to koupě o 0,5 litru menšího motoru o výkonu 74 kW. Jak jezdí se základním motorem a základní výbavou?

Balíčkem technických řešení, obecně pojmenovaných Skyactiv a zahrnujícím jak oblast pohonných jednotek, tak karoserie nebo podvozku, jde hirošimská automobilka tak trochu proti proudu. Asi nejvíce patrné je to právě na zážehových motorech. Namísto cíleného zmenšování zdvihového objemu a potažmo počtu válců a jejich kompenzaci turbodmychadlem jdou konstruktéři Mazdy jinou cestou. Místo turbodmychadla tak je poctivý zdvihový objem, snížit spotřebu a emise pomáhá vyspělá technika, kombinující přímé vstřikování benzín s dosud nevídanou hodnotou kompresního poměru 14:1.

Nejmenším zážehovým motorem kompaktní mazdy tudíž není tříválec o objemu 0,9 či 1,2 litru, ale čtyřválcová patnáctistovka. Na téměř stejně velkém agregátu kdysi startovala třeba tradiční řada 323 série BA z let 1994 až 1998. Motor o objemu 1,5 litru (dělala se však i menší 1.4) z řady Z5 nabízel v 323 výkon 65 kW. V testované Mazdě 3 již třetí generace se toho vlastně v tomto směru příliš mnoho nezměnilo. Výkon se zvýšil o pouhých 9 kW. Jenže zatímco motor Z5 v řadě 323 BA plni emisní normu Euro 2, současné 1.5 Skyactiv-G vyhovuje Euro 6.

Základ stačí?

Naprostá většina aut z novinářských flotil bývá zpravidla oděna do některé z vyšší výbavy, zpravidla ještě „přikrášlené“ nějakým tím extra. V některých případech je to ku prospěchu věci, v jiných se to však může zdát až přehnané. Na druhou stranu, třeba díky tomu zjistíte, že v luxusním Volvu V90 T6 si musíte připlatit i za vyhřívané přední sedačky…

Odstupňování převodů je o něco těžší, než bychom si přáli, na druhou stranu, takový je trend doby. Při rychlosti 130 km/h motor točí na šestku asi 3500 otáček za minutu. Spotřeba paliva se během týdenního testování ustálila na hodnotě kolem 7 litrů na 100 km.

Jízdní vlastnosti


Závěr

Nejlacinější Mazda 3 byla pro nás velmi příjemným překvapením. Pokud je auto od základu dobré, nepotřebujete k radosti z něj a jeho vlastnictvím žádné extra prvky výbavy. Tím samozřejmě neříkáme, že bychom si něco navíc nepřáli. Třeba vybrané pokročilé bezpečnostní prvky. Kupříkladu systém RVM hlídající nebezpečný mrtvý úhel můžete mít až od třetí verze výbavy Attraction.

Po jízdní stránce je ovšem i základní trojka skvělá. Pokud vás baví řídit, máte rodinu a není pro vás primárně důležitý vysoký výkon motoru a tedy z něj pramenící dynamika v přímce, budete s touto mazdou jistě spokojeni. Navíc se zážehové motory Skyactiv-G zatím ukazují jako veskrze spolehlivé bez sklonů k fatálním závadám. To je jistě vítaný příslib do budoucna. A to je zejména pro kupujícího, který si auto pořizuje pro soukromé účely, ta nejlepší zpráva.

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Lehkost
  • Tuhá karoserie
  • Plně dostačující dynamika motoru
  • Zatím vcelku bezproblémový motor
  • Pozice za volantem

Minusy

  • Stále trochu vyšší cena
  • Jen nejnutnější výbava
  • Politika cen a výbav (nelze si skoro za nic připlatit, musíte si koupit vyšší verzi)
  • Pružnost motoru v nízkých otáčkách
  • Valivý hluk od kol, mechanický hluk od pohonu
  • Ovládání palubního počítače

Nejlevnější verze modelu383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion)
Testovaný vůz bez příplatků383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion)
Testovaný vůz s výbavou383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (218)
Mazda 3 1.5
Cena základní sestavy 383 900 Kč
Cena testované sestavy 383 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1496
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 364 / 1263
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1185 / 615
Rozměr pneu: 205/60 R16
Mazda 3 1.5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - palix
11. 1. 2018 10:58
Re: Pekné, ale ...
Reagujem neskoro... Ale tento test si isto niekto prečíta aj o 5 až 10 rokov, keď sa bude rozhodovať pri kúpe jazdeného auta.
Mám Mazdu 3 - po facelifte (2017). To auto je dostatočne veľké - predtým som mal Astru G a Mazda 3 je podstatne váčšia - do šírky, aj všade inde. Mám 2 deti a nepotrebujem Octáviu kombi, aby som sa v pohode dopravil aj na dovolenku. V Mazde je isto viac miesta, ako v autách strednej triedy spred 10 až 15 rokov. Vo vnútri je z porovnateľných áut oveľa väčšia iba Toyota Corolla. Pri rovnakom rázvore má vzadu kráľovskú porciu miesta. Ibaže Mazda 3 a Corolla sú neporovnateľné autá. Mazda je tak trochu pre človeka, ktorý si chce užiť jazdu, Toyota pre povedzme niekoho, kto sa chce dopraviť pohodlne z bodu a do bodu B.
Nechápem dnešný trend pri posudzovaní áut poniektorými ľuďmi. Kedysi boli aj diaľničné koráby menšie ako dnešná nižšia stredná trieda. Vtedy to bolo OK, dnes nie. Asi naše nároky rastú. U mňa je auto nižšej strednej triedy plne dostačujúce pre všeobecné využitie!
Prístrojová doska s budíkmi vadila trochu aj mne, ale keď si človek zvykne, tak je to úplne v pohode. Digitálny otáčkomer je pomerne malý, ale je to vec zvyku. Teraz mi úplne vyhovuje.
Mazda pôsobí dosť športovo - zvonka, aj zvnútra + jazdnými vlastnosťami. Túto generáciu by som sa kľudne nebál označiť, ako následovníka modelu 323 F :). Kedysi som o 2. generácii 323F (úzke svetlá, bezrámové okná) sníval, ale vtedy bola finančne nedostupná.
Avatar - PepaJ
21. 7. 2017 11:41
Re: vďaka za test základu
To Emel : Jako uzivatel posledni M3 po FC ..mohu rici,ze 17" by byl ideal jak pro sportovni svezeni tak komfortni svezeni..na tech 18" tkach a spatne silnici je zatim ten novy vuz troch nezvozni..auto je jeste tuhe a komponenty podvozku jeste nevymackane. Kazdych 100km se to nyni lepsi, tak uuvidime casem..pak napisi do recenze, jak se to zmenilo s pribyvajicimi km..
Avatar - PepaJ
21. 7. 2017 11:18
Re: Pěkné auto
To Blu Sun: cena je jen jedna ..a to takova za kterou si dany novy vuz od dealera poridis!..takze nechapu tvuj koment.Proste kdyz ma zrovna dealer vuz co chces na sklade, vzdy
si ho od nej poridis si vyhodneji.

A i Mazda umi slevit.Dostal jsem cca 12,5 procenta plus prelakovani kol na pozadovany vzhled clear silver high gloss zdarma.
Avatar - PepaJ
21. 7. 2017 11:06
Re: Víme nevíme
Ano draha , ale jen pro ceskeho prumerne vydelavajiciho obcana..pokud mas prumerny zapadoevropsky prijem (90tis Kc - prepocet + prijem partnera) mesicne jako v polovine zapadni sveta..tak draha rohodne neni..ba naopak. Za me Mazda 3 dava nejvic smysl jako zcela oholena 370tis. Kc..nebo jako zcela plne vybavena v top verzi 660tis Kc pro toho kdo nepotrebuje vetsi auto a chce si rizeni uzit+ spolehlivost+spotreba+cena servisu atd atd
Avatar - PepaJ
21. 7. 2017 10:58
Re: Netopýři za volantem
To Shr3k: No to asi nepoznas ..ale sakra je u mazdy poznat..jak znacku a typ pneu tam osadis..rozdil dva decibely jsou uz znat..ale stale tu stejne hraje prim..kvalita asfaltu na kterem jedes. Mam ted novou M3 a je tissi nez pred facelift verze a tissi nez ma predesla sestka GG..ale stale by to mohlo byt na nekvalitnim(hrubem povrchu) utlumejsi. Az bude chvilka musim predek vytlumit. Na kvalitnim povrchu je ovsem zcela tichoucka.