TEST Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100 – Jezdí, troubí, vrčí i pobaví!
Motor, technika
Zájemce o zážehovou Mazdu 3 nemá příliš na výběr. Pokud nezvolí dvoulitr, nabízený ve dvou výkonových verzích, zbývá mu už jen jediná možnost, a to koupě o 0,5 litru menšího motoru o výkonu 74 kW. Jak jezdí se základním motorem a základní výbavou?
Balíčkem technických řešení, obecně pojmenovaných Skyactiv a zahrnujícím jak oblast pohonných jednotek, tak karoserie nebo podvozku, jde hirošimská automobilka tak trochu proti proudu. Asi nejvíce patrné je to právě na zážehových motorech. Namísto cíleného zmenšování zdvihového objemu a potažmo počtu válců a jejich kompenzaci turbodmychadlem jdou konstruktéři Mazdy jinou cestou. Místo turbodmychadla tak je poctivý zdvihový objem, snížit spotřebu a emise pomáhá vyspělá technika, kombinující přímé vstřikování benzín s dosud nevídanou hodnotou kompresního poměru 14:1.
Nejmenším zážehovým motorem kompaktní mazdy tudíž není tříválec o objemu 0,9 či 1,2 litru, ale čtyřválcová patnáctistovka. Na téměř stejně velkém agregátu kdysi startovala třeba tradiční řada 323 série BA z let 1994 až 1998. Motor o objemu 1,5 litru (dělala se však i menší 1.4) z řady Z5 nabízel v 323 výkon 65 kW. V testované Mazdě 3 již třetí generace se toho vlastně v tomto směru příliš mnoho nezměnilo. Výkon se zvýšil o pouhých 9 kW. Jenže zatímco motor Z5 v řadě 323 BA plni emisní normu Euro 2, současné 1.5 Skyactiv-G vyhovuje Euro 6.
Základ stačí?
Naprostá většina aut z novinářských flotil bývá zpravidla oděna do některé z vyšší výbavy, zpravidla ještě „přikrášlené“ nějakým tím extra. V některých případech je to ku prospěchu věci, v jiných se to však může zdát až přehnané. Na druhou stranu, třeba díky tomu zjistíte, že v luxusním Volvu V90 T6 si musíte připlatit i za vyhřívané přední sedačky…
Odstupňování převodů je o něco těžší, než bychom si přáli, na druhou stranu, takový je trend doby. Při rychlosti 130 km/h motor točí na šestku asi 3500 otáček za minutu. Spotřeba paliva se během týdenního testování ustálila na hodnotě kolem 7 litrů na 100 km.
Jízdní vlastnosti
Závěr
Nejlacinější Mazda 3 byla pro nás velmi příjemným překvapením. Pokud je auto od základu dobré, nepotřebujete k radosti z něj a jeho vlastnictvím žádné extra prvky výbavy. Tím samozřejmě neříkáme, že bychom si něco navíc nepřáli. Třeba vybrané pokročilé bezpečnostní prvky. Kupříkladu systém RVM hlídající nebezpečný mrtvý úhel můžete mít až od třetí verze výbavy Attraction.
Po jízdní stránce je ovšem i základní trojka skvělá. Pokud vás baví řídit, máte rodinu a není pro vás primárně důležitý vysoký výkon motoru a tedy z něj pramenící dynamika v přímce, budete s touto mazdou jistě spokojeni. Navíc se zážehové motory Skyactiv-G zatím ukazují jako veskrze spolehlivé bez sklonů k fatálním závadám. To je jistě vítaný příslib do budoucna. A to je zejména pro kupujícího, který si auto pořizuje pro soukromé účely, ta nejlepší zpráva.
Plusy
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Přesné řízení
- Lehkost
- Tuhá karoserie
- Plně dostačující dynamika motoru
- Zatím vcelku bezproblémový motor
- Pozice za volantem
Minusy
- Stále trochu vyšší cena
- Jen nejnutnější výbava
- Politika cen a výbav (nelze si skoro za nic připlatit, musíte si koupit vyšší verzi)
- Pružnost motoru v nízkých otáčkách
- Valivý hluk od kol, mechanický hluk od pohonu
- Ovládání palubního počítače
Nejlevnější verze modelu | 383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion) |
Základ s testovaným motorem | 383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion) |
Testovaný vůz bez příplatků | 383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion) |
Testovaný vůz s výbavou | 383.900 Kč (Hatchback 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Emotion) |
Foto: Petr Homolka