Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny

Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny

 
 

Motor 1,6 MZ-CD je žhavý kandidát na úspěšné propojení emocí a racionality v kompaktním balení.

Sportovně zaměřený hatchback nižší střední třídy nemusí být nutně některý z hot hatchů. Mazda 3 umí nabídnout dynamický náboj i se slabším motorem – a dokonce i s turbodieselem. Můžeme zůstat i ve spodních patrech nabídky a zvolit například základní vznětový agregát o objemu 1,6 litru.

Pro letošní rok tato jednotka povýšila na normu Euro 5, což neznamená jen změnu softwaru řídící jednotky. Motor ze spolupráce koncernů PSA a Ford získal jednodušší osmiventilovou hlavu, jednodušší systém regenerace filtru pevných částic, nižší kompresní poměr a řadu dalších změn.

obrázek [600 x 384]  

Zatím se bavíme o technických změnách uvnitř motoru, které majitel v běžných situacích pozná nanejvýš podle vyššího výkonu (85 kW, +5 kW) a točivého momentu (270 Nm, +30 Nm). Další podstatnou a na první pohled viditelnou změnou je ale převodovka.

Šestistupňové manuální ústrojí není v této výkonnostní kategorii stále standardem. Mazda se tak řadí k menšině modelů, které spojují dieselovou jedna-šestku s jedním převodem navíc.

Modernizovaný motor není v redakční garáži Auto.cz úplně neznámou veličinou – v různých verzích jsme jej testovali například v Peugeotu 308 e-HDi (82 kW, start-stop, konstrukční rozdíly proti Fordu a Mazdě), novém Fordu Focus 1,6 TDCi (70 kW) nebo Fordu C-Max 1,6 TDCi (přímo varianta s 85 kW).

obrázek [600 x 250]  

Nadčtvercová dlouhozdvihová konstrukce (vrtání 75,0 a zdvih 88,3 mm) dávají motoru dostatek sil, však 270 Nm posazených do 1750 min-1 by mohl odpovídat i slabšímu dvoulitru.

Cesta k plné porci newtonmetrů ale není úplně snadná – motor trpí výraznou turbodírou a pod 1500 min-1 netáhne. Situaci v nízkých otáčkách samozřejmě komplikuje i snížení kompresního poměru proti předchůdci, které sleduje cíl zlepšit složení emisí ve výfukových plynech. Když ale otáčky přesáhnou onu hranici, motor hezky táhne až ke 4000 min-1.

Malý dieselový motor má být cestou k nízké spotřebě paliva, což Mazda slibuje hodnotou kombinované spotřeby 4,4 l/100 km. Dobrý předpoklad ke slušným výsledkům je i šestistupňová převodovka s délkou převodů přibližně odpovídající dieselovým dvoulitrům.

Například ve 130 km/h motor točí skromných 2400 min-1, avšak spotřeba 6,3 l/100 km není příliš přesvědčivá. Že by byla na vině aerodynamika? Nikoliv, zpomalujeme na 100 km/h, motor pracuje v optimálních 1900 min-1 a Mazda podle palubního počítače žádá 4,7 l/100 km. K udávané spotřebě se dostáváme jen při defenzivní jízdě mimo město – 4,5 l/100 km je dobrý výsledek, tabulka s technickými údaji ale slibovala ještě míň. Kromě toho v nedávném srovnávacím testu se Ford Focus a VW Golf předvedly s lepšími výsledky.

obrázek [600 x 407]  

Jako hlavní důvod, proč zvolit právě Mazdu 3, proto vidíme něco jiného – podvozek. Na platformě minulé generace Focusu vznikl vůz, který se jízdními vlastnostmi řadí na špičku segmentu. Dokonalý mix směrové stability a ochoty zatáčet je klíčový k uspokojení řidičských choutek i zvýšení aktivní bezpečnosti – je přeci lepší mít vůz, který krizovým situacím sám předchází. I na 17palcových kolech přitom zůstává zachována potřebná úroveň komfortu.

Interiér reflektuje schopnosti auta svěžím sportovním designem a výraznou orientací na řidiče. Nenadchne však kvalitou zpracování ani použitím tvrdých materiálů. Výtky máme i k různorodé grafice displejů (to by se prý s faceliftem mělo změnit) a zbytečně složitému ovládání palubního počítače. Navíc vzhledem k tomu, že je Mazda3 jedním z nejdelších hatchbacků ve třídě, nabízí překvapivě stísněný vnitřní prostor.

Když se ale vrátíme k motorizaci – testovaná verze má jen několik méně významných vad. V dnešní době by nemusela mít tak výraznou turbodíru (1,6 TDI nebo 1,6 MultiJet umí podobné výkony i bez ní), mohla by být úspornější a její koupě by měla být relativně výhodnější.

obrázek [600 x 340]  

Akční cena od 390.900,- Kč je sama o sobě konkurenceschopná, za podobný obnos ale máte i lépe vybavený benzinový dvoulitr. Navíc když chcete některou z vyšších výbav, nejspíš neodoláte a připlatíte si za turbodiesel 2,2 MZR-CD (110 kW, 360 Nm) – je jen o 14 tisíc dražší než testovaný 1,6 MZ-CD (85 kW, 270 Nm).

JAKE.AUTO.CZ: Mazda 3 – přehled testů a dalších článků

První cena vozu299.900,- Kč (1,6 MZR/77 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací390.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, CE)
Základní cena testovaného vozu436.900,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků448.300,- Kč (1,6 MZ-CD/85 kW, TX)

Plusy

  • - Výborné jízdní vlastnosti (směrová stabilita i ochota zatáčet)
  • - Velmi snadné ovládání vozu za jízdy
  • - Přesné řazení
  • - Dobře odhlučněný interiér
  • - Přesné řízení
  • - Přiměřený jízdní komfort

Minusy

  • - Kvalita zpracování interiéru
  • - Průměrný prostor v nadprůměrně velké karoserii
  • - Malý rozsah podélného nastavení volantu
  • - Malý výběr kombinací motor-výbava
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda 3 1,6 MZ-CD

Cena v základní výbavě: 436 900 Kč Cena v testované výbavě: 448 300 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, přední mlhovky, dešťový senzor, světelný senzor, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, palubní počítač, tempomat, rádio s CD/MP3 a šest reproduktorů, ovládání rádia na volantu, samostmívací zrcátko, automatická dvojtónová klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažený, vyhřívání předních sedadel, elektro-hydraulický posilovač řízení, filtr pevných částic, 17palcová litá kola, vyhřívané čelní sklo, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (11.400,-).

Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
Technické údaje
Motor Mazda 3 1,6 MZ-CD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Emise CO2:117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 570
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 720 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Mazda 3 1,6 MZ-CD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 3 1,6 MZ-CD – Skromnost se sportovními geny







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější Nová Mazda 3 bude lehčí a úspornější

Pro příští Mazdu3 se chystá podobný balíček technických…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…