Test Auto.cz

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D – Kapesní vydání

17.8. 2015
Verdikt
 

Do městského crossoveru Mazda CX-3 asi nebude turbodieselový motor nejžádanější volbou, chybu však s jednotkou Skyactiv-D rozhodně neuděláte. Je totiž jedním slovem skvělá.

Mazda CX-3 je dosti neobvyklý stroj. V první řadě klame tělem – na fotografiích vypadá docela mohutně, při osobním setkání ale naplno vynikne, jak nevelký automobil, byť zvýšený, to vlastně je. Ostatně stojí na platformě malého vozu Mazda 2, konkurencí jsou tedy zejména automobily jako Renault Captur či Peugeot 2008, které taky vycházejí z malých hatchbacků.

Nicméně Mazda míří o kus výše, ať už výbavou či možnostmi pohonu. Pod kapotou mohou být potentní jednotky: benzinové atmosférické dvoulitry, z nichž ten slabší již známe, či nový turbodiesel o objemu 1,5 litru a výkonu 77 kW. K tomuto naftovému vozu můžete mít i pohon všech kol, stejně jako k nejsilnějšímu zážehovému agregátu, a to dokonce s automatickou převodovkou. Takovéto věci konkurence nenabízí, CX-3 tak umí být plnohodnotným SUV v kapesním balení a míří na náročnější zákazníky.

My však tentokrát testujeme verzi, která dává z hlediska financí větší smysl. Tedy předokolku s manuálem ve střední výbavě Attraction, která s naftovou jednotkou stojí od 524.900 Kč. Za tuto cenu dostanete velmi slušnou výbavu včetně plně diodových světlometů, vyhřívaných sedadel, automatické klimatizace, sedmipalcového barevného displeje, parkovacího asistentu a dalších. Jediné dva příplatky, které testovaný exemplář měl, byly metalíza a navigace.

obrázek [600 x 379]  

Přiznám se, že z hlediska vnějšího vzhledu mě CX-3 zaujala asi nejméně z nových Mazd. Zajímavé ale je, že i na pouze šestnáctipalcových kolech dokáže vypadat docela dospěle, což není u nových vozů časté. A že má po vzoru některých větších sester dvě koncovky výfuku po stranách, a to i u této nejslabší varianty. Oceňuji rovněž použití plně diodových světlometů, které vypadají a hlavně svítí velice dobře.

Uvnitř má vůz podobně jako model 2 velmi pěkně vypadající palubní desku, která kombinuje dva druhy výdechů klimatizace – kulaté a jeden zabudovaný do horizontální lišty. Tomu všemu pak vévodí velký „tablet“, tedy dotykový displej, který se však dá ovládat i otočným spínačem u řadicí páky.

Překvapivým minusem vnitřku vozu je absence středové loketní opěrky. Vrch palubní desky tvoří tvrdé plasty, nevypadají však lacině. V čem ale automobil v dané třídě dominuje, je posaz za volantem. Řidiči se sedí jednoduše skvěle, jako by mělo jít o ostrý hatchback – tedy dostatečně nízko, volant se dá přitáhnout k sobě a rovněž rozmístění pedálů a řadicí páky je výtečné. Je zřejmé, že i tento model Mazdy cílí na lidi, kteří rádi řídí. Na druhou stranu, stačí trochu zvýšit sedadlo a z vozu je najednou ideální stroj třeba pro důchodce, kterým se do běžné Mazdy 2 hůře nastupuje.

Při srovnání kupříkladu s Peugeotem 2008 vyjde najevo i horší prostor uvnitř, zejména na zadních sedadlech. Automobil působí jako z třídy malých automobilů, ze kterých vychází, mnoho prostoru navíc tedy nečekejte. Pro čtyři průměrně vzrostlé lidi to ale stačí, v pohodě se dozadu vejdou i tři děti. Zavazadelník má poměrně vysokou nakládací hranu, takže pod zarovnanou podlážkou zbývá ještě nebývale hodně místa. Celkově je vidět, že praktičnost nebylo to hlavní, na co se tvůrci zaměřili. V tomto ohledu vyhoví lépe podobně drahý, ale větší hatchback Mazda 3.

obrázek [600 x 405]  

Asketický sympaťák

Naftovou jednotku 1.5 Skyactiv-D máme v testu na domácí půdě vůbec poprvé, není tedy divu, že nás chování motoru velmi zajímalo. Po zkušenostech s jinými agregáty řady Skyactiv byla naše očekávání vysoká, jednotka je však bez problémů naplnila.

V první řadě se jedná o hladce jdoucí agregát, který ani trochu neobtěžuje duněním či vibracemi - pouze slyšíte vzdálený, na poměry čtyřválcových turbodieselů velejemný klapot. Motoru nevadí pohybovat se okolo 1200 otáček, zároveň se velmi snadno, hladce a nadšeně vytáčí. Okolo dvou tisíc otáček patnáctistovka výrazněji zatáhne a točit se pak dá hodně vysoko. Na rozdíl od větší jednotky Skyactiv-D objemu 2,2 litru ale nemá smysl vydávat se za hranici 4000 otáček a celkově žádnou gradaci výkonu nečekejte.

Pozitivní vlastnosti však jednoznačně dominují, kupříkladu prodleva turbodmychadla je velmi malá a reakce na plyn příjemně rychlá a konzistentní. V otáčkách má motor poměrně poslouchatelný zvuk, celkově se ale příliš neprojevuje a zůstává tichý.

obrázek [600 x 384]  

Všechno doplňuje šestistupňová manuální převodovka, která řadí hladce, rychle, kulisa je přesná a mechanicky působící. Oceňujeme i vhodné zpřevodování, ve 130 km/h točí motor okolo 2300 otáček, což je vzhledem k větší výšce vozu a relativně menšímu objemu jednotky ideální. Samotný motor pak na 1275 kg těžký vůz bez problémů stačí.

Turbodiesely si lidé kupují zejména s vidinou nižší spotřeby, a v tomto ohledu sympatická Mazda přímo exceluje. Po městě jsme dokázali jezdit běžně za 5,4 litru na sto kilometrů, mimo něj zvládne každý jet za čtyři litry na sto. Na dálnici pak počítejte s 5,8 l na 100 km. Vyzkoušeli jsme i ekonomickou jízdu v rámci vyprázdněné Prahy a dostali jsme se na 3,4 l na 100 km! Celkový průměr se při testování udržel okolo 5,5 litru bez výraznějšího omezování se v jízdní dynamice, což je parádní výsledek.

Je to o kompromisech

Jízdní vlastnosti vozů SUV, či crossoverů, chcete-li, jsou vždy ještě kompromisnější, než u běžných silničních automobilů, ze kterých tyto stroje obvykle vycházejí. Vyšší světlá výška znamená větší výzvu v naladění, kdy automobil musí být pohodlný a zároveň dobře fungovat na silnici, kde se pohybuje nejčastěji, kontrolovat pohyby karoserie a ideálně i příjemně zatáčet.

U Mazdy CX-3 samozřejmě vyšší výšku vozu také poznáte, automobil se více houpe a naklání v zatáčkách, jednoduše cítíte, že podlaha to má k zemi dále, než třeba Mazda 2. Na druhou stranu, kompromis naladění se zdál být stále lepší, než u konkurence.

Vůz tlumí nerovnosti s přehledem a tiše, naladění je sice relativně tužší, ale zároveň poddajné, což je jen a jen dobře. Při přejezdu nerovností se tedy podvozek velmi snaží odfiltrovat, co se dá a pouze občas pustí do interiéru větší ránu či otřes.

obrázek [600 x 329]  

Na druhou stranu, v zatáčkovité pasáži vás Mazda opravdu potěší. Nakloní se sice trochu více, ale vůz zatáčí nadšeně a působí hravě. Můžete si hrát s přenosem váhy, po ubrání plynu auto příjemně utáhne stopu, chová se bezpečně a zároveň umí i v rámci možností pobavit. Větší pohyby vyšší karoserie pak na limitu krotí nevypínatelná stabilizace.

Na poměry dané třídy je CX-3 příjemná i při cestování na delší vzdálenosti po dálnici, k čemuž se vlastně turbodiesel pod kapotou hodí nejlépe. Hluk v kabině se stále drží na nízké úrovni, byť od 130 km/h je slyšet svist vzduchu kolem krytů vnějších zrcátek. Jenom na boční vítr nám Mazda přišla trochu citlivější.

Závěr

Mazda CX-3 možná není nejpraktičtější automobil, který si za daný obnos peněz můžete pořídit, vůbec se však nedivíme, že je o ni tak obrovský zájem. Auto je to nadmíru příjemné a pohodlné, líbí se nám zejména uvnitř, navíc i dobře jezdí a nabízí na danou třídu dospělácké kombinace, jako je pohon všech kol s manuálem či automatem.

Nová naftová jednotka pak přesvědčila jednoznačně svou příjemnou charakteristikou a zároveň malým apetitem. Otázkou je, jestli se vyplatí připlácet 45.000 Kč oproti skvělému, rovněž poměrně úspornému atmosférickému benzinovému dvoulitru, který má navíc vyšší výkon 88 kW. Pokud však z nějakého důvodu toužíte po malém naftovém SUV, Mazdu CX-3 vám doporučujeme všemi deseti.

obrázek [600 x 283]  

Nejlevnější verze modelu379.900 Kč (2.0 Skyactiv-G/88 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem479.900 Kč (1.5 Skyactiv-D/77 kW Challenge)
Testovaný vůz s výbavou551.300 Kč (1.5 Skyactiv-D/77 kW Attraction)

Plusy

  • Kultivovaná a přívětivá pohonná jednotka
  • Velmi úsporný provoz
  • Parádní pozice za volantem
  • Precizní naladění podvozku
  • Bohatá výbava, možnost 4x4 a automatu

Minusy

  • Méně prostoru uvnitř
  • Chybí loketní opěrka
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 551 300 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, diodové světlomety, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, protiprokluzový systém, systém Start/stop, kožený potah volantu, řadicí páky a madla ruční brzdy, bezklíčové startování, tempomat, infotainment HMI se sedmipalcovým dotykovým displejem, asistent rozjezdu do kopce, kontrola jízdy v pruzích, automatická klimatizace, zadní parkovací čidla, vyhřívaná přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, provedení interiéru Core, nesouměrně dělená zadní opěradla, autorádio s šesti reproduktory, přípojky AUX a USB atd.

Výbava testovaného vozu:Navigace (+12.500 Kč), metalíza (+13.900 Kč).

Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 

Štítky Mazda Testy Crossover

Technické údaje
Motor Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1600 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / -
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 460
Rozměr pneu:215/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D – Kapesní vydání

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 17.8.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 



Mazda zmodernizovala CX-3: Čím se novinka odlišuje od předchůdce? Mazda zmodernizovala CX-3: Čím se novinka odlišuje od předchůdce?

Mazda představila na autosalonu v New Yorku inovaci…

Mazda CX-3 vs. Renault Captur – Sportovní, nebo nejprodávanější? Mazda CX-3 vs. Renault Captur – Sportovní, nebo nejprodávanější?

Mazda CX-3 i Renault Captur letos prošly větším či menším…

 



 
Classic Recreations oživí Boss a Mach 1 Mustang modelového roku 1969

Classic Recreations oživí Boss a Mach 1 Mustang modelového roku 1969

Dnes 09:26

Společnost Classic Recreations připravuje Boss 429, Boss 302 a Mach 1 s původní vizáží v kombinaci s moderní technikou.




Blesk.cz

Nemocný Jiří Menzel po operaci mozku! Stará se o něj léčitel Pilarové!

Nemocný Jiří Menzel po operaci mozku! Stará se o něj…

Jiří Menzel (80) přežil útok meningokoka a po operaci mozku se jeho zdravotní stav zlepšuje. Velkou zásluhu mají…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

Petr Rychlý dabuje „husáka“. Podívejte se, jak herec namlouvá postavu v novém animovaném filmu

Petr Rychlý dabuje „husáka“. Podívejte se, jak herec…

„Netušil jsem, že se mi to po revoluci ještě stane, ale dabuju husáka,“ říká Petr Rychlý ke své nejnovější roli…