Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 220 Bluetec – Dobře si vyberte

Ondřej Chamilla
Diskuze (109)
Nové Céčko jsme již měli v testu několikrát, teprve nyní se nám však do ruky dostalo kombi, a to hned s pravděpodobně nejprodávanějším motorem.

Nový Mercedes-Benz C s turbodieselem o výkonu 125 kW splňujícím přísnou emisní normu Euro 6 pro nás není neznámým vozem. Vůbec poprvé jsme se ale dostali ke kombi, které se nám líbí ještě o kus více než sedan. Záď je totiž v našich očích povedenější, tohle je jeden z nejpohlednějších kombíků.

Námi testovanému vozu nechyběl paket AMG, který obsahuje zejména masivnější a atraktivnější nárazníky, i když chromovaná lišta na spodní straně toho předního nemusí sednout každému, byť chromu je na autu hodně, takže to není až tak do očí bijící. Nechybí ani pohledná osmnáctipalcová kola. Vzhledu vozu rovněž výrazně pomáhají diodové světlomety, které zaujaly zejména jedním prvkem. Když odemykáte vůz v noci a máte aktivovanou funkci rozsvícení světlometů po odemknutí, diody denního svícení začnou svítit nejdříve modře, než přejdou plynule do své klasické jasné barvy. To je sice efektní prvek, ale zrovna u Mercedes-Benzu bychom jej nečekali – na většinu lidí působil spíše jako z tuningového srazu.

Ambientní podsvětlení interiéru již vypadá mnohem příjemněji. Vnitřek vozu je sestaven z kvalitních materiálů a na úrovni. Někteří lidé nemají v oblibě vystouplý „tablet“ zobrazující údaje navigace a informačního systému, nám však více vadilo, že na středové konzole nastříkané klavírovým lakem je vidět každé smítko prachu a otisk prstu. To však lze vyřešit volbou jiného povrchu. Pochválit naopak musíme výplně dveří s hezkou kovovou lištou, stejně jako moderní menu převzaté z třídy S. Ovládání všech systémů pak podobně jako u některých jiných Mercedes-Benzů probíhá otočným ovladačem na středové konzoli či touchpadem hned nad ním, který je však podle nás zbytečný – v reálu není moc příjemné jej používat.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

K pozici řidiče nemáme výraznějších výtek, naopak chválíme velmi dobrý rozsah nastavení volantu. Člověk tak může sedět pohodlně a zároveň ve správné řidičské pozici, sedadla by však mohla mít delší sedáky. Zadní lavice je příjemně pohodlná, nečekejte ale nadbytek místa, byť tlačit se také nebudete. Zavazadlový prostor má základní objem sice „jen“ 490 litrů, ale rovněž dobře využitelný tvar a místo pod podlážkou, takže podle nás je zcela dostatečný. Příjemná je jeho krycí roletka, která po otevření zádi automaticky vyjede vzhůru.

Motor a převodovka – Konečně kultivovaný

Třetí nejsilnější turbodiesel v nabídce se ukrývá pod označením 220 Bluetec a doplňuje silnějšího bratra s číslovkou 250 a hybridní ústrojí 300 Hybrid. Zajímavostí je, že v době kdy si u BMW můžete do řady 3 pořídit i naftový šestiválec s 230 kW co zrychluje na stovku za méně než pět sekund, končí nabídka Mercedes-Benzu u čtyřválců. Obecně tato značka jako by rezignovala na výrobu silných dieselů u většiny svých modelů.

Námi testovaná verze měla dvě turbodmychadla a objem vyšší než konkurence, přes 2,1 litru. Obojí přispívá k dobrému výkonu 125 kW a výtečnému točivému momentu 400 N.m. Označení Bluetec pak říká, že vůz je schopen splnit normu Euro 6 díky vstřikování močoviny do výfukového potrubí, přičemž 25litrová nádrž na močovinu má plnicí hrdlo pod klasickým víčkem nádrže. Dané množství by mělo vydržet proběh mezi servisními prohlídkami, kde technik kapalinu AdBlue doplní.

Motor z rodiny OM651 je dobře známý z dřívější doby a často mu byla vyčítána příliš vysoká hlučnost, a to kupříkladu i v současné třídě E. To však již neplatí, v novém Céčku je agregát nadprůměrně utlumený a při klidné jízdě mimo město o něm v podstatě nevíte. Ve městě a při zrychlování se samozřejmě stále ozývá, ale mnohem jemněji. Nepříjemný je tak maximálně tón zvuku, mnohé jiné čtyřválcové turbodiesely v otáčkách tak netahají za uši svým lomozem.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Jednotka vyniká velmi slušnou pružností, čemuž odpovídá spíše delší zpřevodování. Celkem nadšeně se i točí, okolo 4000 otáček ale zátah výrazně uvadá a dál nemá smysl pokračovat. Nejlépe se motor cítí při klidné jízdě s využíváním pružnosti, na sportování moc není.

Co se týče spotřeby, není na tom agregát vůbec špatně. Celkový průměr v testu se ustálil na slušných 6,2 litrech na sto kilometrů. Při 130 km/h na dálnici, kdy motor točí 1900 otáček na nejvyšší převodový stupeň, se spotřeba pohybuje právě v tomto rozmezí, ve městě stoupá k sedmi a půl litrům. Mimo město se dá jet i za pět při defenzivní jízdě.

K motoru se váže příplatková sedmistupňová automatická převodovka, která však nezanechala tak dobrý dojem jako samotný agregát. Zejména v porovnání s výtečnými automaty konkurence naplno vynikne pomalejší a často nepříliš logické řazení. Během testu se stávalo, že při pozvolném zrychlování nechala skříň vytočit ještě studený motor úplně zbytečně přes 3500 otáček, jindy zase při konstantní jízdě spadnou otáčky až na 1000 a nedojde k podřazení i když motor protestuje duněním. Rovněž podřazování při brzdění občas přináší cuknutí, ale při řazení vyšších stupňů funguje převodovka dobře, tedy velmi hladce, a nyní i rychleji reaguje na manuální řazení páčkami pod volantem.

Rozdvojená osobnost

Zatím na nás působí nové kombi řady C jako spíše rozvážný vůz pro cestování, který je navíc dobře odhlučněný, což platí motor, podvozek a celkově kabinu vozu. Jak ale takový charakter půjde dohromady s pasivním podvozkem v rámci paketu AMG? Asi není překvapivé, že ne moc dobře.

Do třídy C si můžete objednat hned několik typů podvozku a osobně si myslíme, že tomu sportovnímu s klasickými tlumiči byste se měli vyhnout. A to přesto, že na rovném asfaltu je auto překvapivě dobře ovladatelné, má skvělou přilnavost na přední nápravě, takže se do zatáček můžete vrhat opravdu ostře a dává řidiči důvěru, že to zvládne, a velmi uspokojivě kontroluje pohyby karoserie. V obloucích můžete dokonce těžit z pohonu zadních kol.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Jenže najeďte na nerovnosti a příjemnost podvozku je ta tam. Automobil se otřásá, rázy od kol se přenášejí do karoserie a s nimi přichází i výraznější hluk zavěšení. Zejména jízda po pražských silnicích se stává slalomem mezi kanály, který stejně nemůžete vyhrát, protože časem přijdou koleje, kostky či příčné spáry, které vůz jednoduše nezvládne tak, jak byste od Mercedes-Benzu očekávali.

Řešení ale existuje. Ze zkušenosti víme, že nejlépe Céčko jezdí na základním podvozku. Nemusíte oželit ani sice drahý, avšak vzhledově atraktivní paket AMG, v rámci kterého právě testované o 15 milimetrů snížené sportovní odpružení dostanete. Zadarmo je možné si objednat i klasický komfortní podvozek.

Závěr

Mercedes-Benz C je velmi atraktivní kombi, které boduje kvalitní kabinou či kultivovaností. Jasně však ukazuje, že u dnešních vozů je velice důležitá konkrétní specifikace. Často z nich dělá auta s výrazně rozdílnými vlastnostmi, ačkoliv jméno a vzhled zůstávají stejné. V tomto případě bychom se vyvarovali sportovnímu podvozku v rámci paketu AMG, který se nehodí k rozvážnému a konejšivému charakteru naftového Céčka.

Vyzdvihnout musíme příkladně kultivovaný agregát či schopnosti vozu udržet posádku odpočatou i po delší cestě. Převodovka nám však přijde trochu zastaralá.

V této verzi tak podle nás Céčko sice nepatří na úplný vrchol střední třídy, stačilo by však málo a konkurence by měla velmi těžké spaní.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 892.980 Kč (C 180 kombi/115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.011.560 Kč (C 220 Bluetec kombi/125 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.439.402 Kč (C 220 Bluetec kombi/125 kW)

Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Dobrá ovladatelnost
  • Odhlučnění kabiny
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Tvrdší podvozek AMG
  • Zastarale působící automat
  • Kratší sedáky


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (109)
Mercedes-Benz C 220 Bluetec
Cena základní sestavy 1 011 560 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém s funkcí Curve Dynamic Assist, kontrola tlaku v pneumatikách, Adaptive Brake s funkcí Hold, asistent bdělosti řidiče, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, centrální dálkové zamykání, autorádio Audio 20 USB, bluetooth, elektrické nastavení předních sedadel, dvouzónová klimatizace Thermatic, palivová nádrž s objemem 66 l, funkce Eco Start/stop, čalounění tkaninou Aberdeen, litá 16“ kola atd. Kč
Cena testované sestavy 1 439 402 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka 7G-Tronic Plus (+65.558,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+14.048,-), sada pro parkování (+32.155,-), linie AMG exteriér (+71.801,-), linie Avantgarde interiér (+26.535,-), Comand Online (+84.289,-), asistent adaptivních dálkových světel (3.122,-), Intelligent Light System s diodami (+45.266,-), vyhřívání předních sedadel (+10.146,-), sada asistentů jízdy v pruzích (24.350,-), tažné zařízení (+26.402,-), metalíza (+24.350,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 229
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.8 / 4.4
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 575
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Mercedes-Benz C 220 Bluetec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4702
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rohYpnol
26. 11. 2014 17:17
Re: Chyby redakce nebo konfigurátoru?
Nejde ale o to, jestli je či není rozdíl. Jde o to, kdo to dokáže docenit ;-)
26. 11. 2014 10:27
Re: Chyby redakce nebo konfigurátoru?
Tím se můžeš uklidňovat, ale rozdíl tam pořád je. Alespoň pro mne. U C to nejde porovnat, protože vznětový šestiválec nenabízí, ale v interiéru byl čtyřválec slyšet více, než by se mi líbilo, takže věřím, že by byl přínosem i po stránce hlukového komfortu. A 150 kW je na prémii relativně málo. Také si myslím, že nabídku ještě rozšíří.
Avatar - vabis
25. 11. 2014 22:57
SK video
Pan Ondra to vystihl celkem OK, ale já mám nejraději tady toto video. Po průměrném úvodů to z chlapců sálá, ten pocit toho příjemna, které se snaží uchopit a sdělit [odkaz]
Avatar - rohYpnol
25. 11. 2014 17:26
Re: Chyby redakce nebo konfigurátoru?
Je otázkou, k čemu ten 6V vůbec nabízet. Uložení motoru, izolace zvuku a vibrace jsou u moderního vozu na takové úrovni, že uvnitř 4V a 6V sotva kdo pozná. A pokud 4V dosahují výkonových parametrů dřívějších 6V?
Avatar - Barrichello
25. 11. 2014 09:50
Re: Airmatic
Tak nejlepší souvyjížděcí obrazovky, nebo ty co sou nahoře se stínítkem, ty ve středu panelu sou na nic, souhlas.