31.12. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid - Využití možné

 

Řídili jsme kloubové Citaro osazené hybridním pohonem. Ojedinělé technické řešení je schopné běžného provozu.

Pryč jsou doby, kdy hybridní a podobné autobusy byly spíše předskokany těch skutečně použitelných v náročném každodenním městském provozu. Citaro G Hybrid postavené ještě na první generaci Citara jezdí v mnoha evropských městech.

Na techniku zapomeň

Řidič městského autobusu není obdivovatelem techniky, ale jejím uživatelem. S tímto postojem jsme usedli za volant hybridního citara, i když jsme nad technickými řešeními nedokázali nehloubat. Na trase jsme nezapomněli na využití zastávek, aby provoz zcela odpovídal běžnému užití městských autobusů. Jediné výjimce jsme však zabránit nemohli – nebylo možné nabírat a nechávat vystupovat cestující.

Po otočení klíčkem v zapalování se kromě rozsvícení kontrolních údajů přístrojového štítu nic zjevného nestalo. Akumulátory o celkové kapacitě 26 kWh byly dostatečně nabité, abychom pouze na elektřinu dojeli cca 400 m ke křižovatce s nutností zastavit. Na začátku rozjezdu při plném sešlápnutí akcelerátoru se potichu nastartoval vznětový agregát. Nepřišlo žádné škubnutí, jak to občas u paralelních hybridů bývá. Citaro BTH (BlueTec Hybrid) používá vznětovou jednotku jen jako pohon generátoru elektřiny, která proudí k elektromotorům umístěným v kolech. Proto ta jemná, ale zároveň dynamická reakce pohonu na prudký pohyb „elektrickým“ pedálem.

Další milé překvapení nastalo, když jsme ve velmi mírném klesání sundali nohu z akcelerátoru. Autobus pokračoval dál ve svém tempu jakoby na volnoběžku, kterou zcela jinak řešenou používá například nákladní řada Actros pod názvem Eco-Roll. Volný pohyb Citara však spočíval v tom, že elektromotory v kolech nedostávaly, ale ani nevyráběly elektřinu. To se nám velmi líbilo, protože mnohé paralelní hybridy spojené se samočinnou převodovkou reagují na sundání nohy z plynu automaticky mírnou rekuperací kinetické energie. Vozidlo proto i v mírném klesání zpomaluje a řidič musí pro dosažení rovnoměrného tempa zbytečně držet nohu lehce na plynu. Princip volnoběžky zaváděné kvůli úsporám do nákladní dopravy se nám u citara velmi líbil, protože šetří palivo. To je také jeden z dvou hlavních přínosů hybridních autobusů. V čistě elektrickém režimu osmnáctimetrové třínápravové citaro nebylo téměř slyšet. Například v nočním provozu tvoří hlukové minimum neocenitelnou úlevu ve městech.

Rekuperaci umí

Systém proměny kinetické energie vozidla v elektrickou začíná dotykem na brzdový pedál. S vyšším nárokem na brzdění stoupala produkce elektřiny, po dosažení maxima dobíjecího proudu nastupovaly brzdy. V případě dosažení plné kapacity akumulátoru by přišlo maření vyrobené elektrické energie v odporu umístěném za řídicí jednotkou pohonu umístěnou na zadní části střechy. Plné dobití se nám v režimu rozjezdu, krátké vyrovnané jízdy a následného zastavení nepodařilo, takže rekuperace pracovala s maximální účinností. Tu také u autobusu ještě zvyšuje delší doba samotné rekuperace, protože řidič městské hromadné dopravy zastavuje pozvolněji než šofér nákladního vozidla. V tomto případě myslíme na Mercedes-Benz Atego Hybrid, které používá stejný vznětový čtyřválec OM 924 LA jako zkoušené Citaro G Hybrid.

Volba režimů

Pohled na jednoduchou přístrojovou desku jako by ani nepřipomínal hybridní pohon. Zatímco hybridní užitková vozidla a zejména ta osobní se předhánějí v počtu a názornosti grafů i schémat zaznamenávajících například toky energie, ve zkoušeném citaru jsme mohli sledovat jen stav nabití akumulátorů. Přišlo nám navýsost vhodné ušetřit na věcech, které řidiče sedícího hodiny za volantem by nejen nezajímaly, ale ani nic nepřinesly.

Vlevo od volantu jsme však měli k dispozici kolébkový spínač tří pohybů energie. Prostřední poloha znamenala běžný provoz hybridu s využitím pouze elektrického či obou zdrojů na základě rozhodnutí řídicí jednotky a požadovaného výkonu. Počítač řídil distribuci výkonu tak, aby se nabití akumulátorů pohybovalo kolem 50 procent a zůstala možnost elektřinu kde brát, ale také kam dobíjet a nedocházelo k maření rekuperované elektřiny po plném dobití akumulátorů.

Druhá poloha vynucovala ryze elektrický režim s vypnutým vznětovým motorem bez nároků na naftu. Všechny přídavné funkce jako kompresor pro brzdy a další využívaly ke své činnosti elektřinu. Třetí poloha zdůrazňovala dobíjení akumulátorů vznětovým motorem, a to bez ohledu na stání či jízdu vozidla. V praxi může být režim dobíjení vhodný před vjezdem do zóny, ve které řidič chce nebo v budoucnu bude muset jet pouze na elektřinu bez produkce emisí. Vzhledem ke kapacitě akumulátorů lze odhadovat čistý dojezd cca na 10 km.

Stačil čtyřválec?

Autobusu o celkové hmotnosti 28 tun má dodávat energii pouze čtyřválec o výkonu 160 kW? Ano a bez problému, řekli jsme si na konci zkušební jízdy. V městském provozu se zastavováním vždy při rozjezdu pomáhala rekuperovaná elektřina, takže čtyři elektroměry v kolech mohly na plný plyn dodávat 320 kW, což je garantovaný společný výkon čtyř elektromotorů po dobu jedné hodiny. Jednotky jsou schopné v čase nepřekračujícím jednu minutu nárazově brát 4 x 120 kW. To by při startu z Citara G Hybrid učinilo soupeře závodních strojů, proto je tato maximální schopnost elektromotorů dovolena jen při vyšší rychlosti. Ve prospěch výdrže elektromotorů, a tedy i zákazníka je fakt, že elektrické agregáty jsou v podstatě lehce naddimenzované.

Trakce hračkou

Autorovi článku pohled na kloubový autobus připomíná zážitky s dřívějším nasazováním „kloubů“ i do podhorských oblastí. Nezřídka v zimě bezradný řidič po prokluzování kol jedné hnané nápravy a následném zastavení prosil více než stovku cestujících, aby se shromáždila co nejvíce nad hnanou nápravu. Přesto podíl hmotnosti na této ose nepřesahoval 40 procent. Občas ani toto nepomohlo. Cestující chtějící pokračovat pak pomáhali autobus do kopce roztlačit. Následně za jízdy naskakovali, protože zastavení se rovnalo dalšímu uvíznutí. Každoroční realita tehdejší doby byla zmírněna postupným vývojem pneumatik, přesto nelze fyzikální zákony obejít.

Citaro G Hybrid s elektromotory ve čtyřech kolech má přibližně 75 % hmotnosti na hnaných nápravách a to je pro trakci jiná káva. Další přínos systému s motory v kolech spočívá v absenci převodovky a rozvodovky, nedochází k žádným přídavným mechanicky namáhaným přenosům, které samozřejmě mají třecí a další ztráty. Tyto výhody přinášejí v rámci dostupných řešení maximální úsporu na palivu. Podíváme-li se na pohonný koncept Citara Hybrid s výhledem do budoucnosti, je jasné, že výrobce může měnit zdroje elektřiny z nafty na palivové články a mnohé další, aniž by jim musel přizpůsobovat samotný hnací řetězec umístěný v kolech. Ostatní součásti jako například akumulátory, řídicí jednotka a další našly své místo na střeše, aby vozidlo zůstalo celé nízkopodlažní pro provoz ve městě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor v kole
Největší výkon (kW) 120/80/60*
Akumulátory (kWh) 26
Hmotnost akumulátorů (kg) 330
Počet článků (ks) 180
Vznětový motor OM 924 LA
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 4800
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 160/2200
Točivý moment (N.m/ot. za min)810/1200–1600
Pohon prostředních a zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 17 940/2550/3325
Rozvory (mm) 5845 + 5990
Provozní hmotnost (kg) 19 000
Celková hmotnost (kg) 28 000
Výška nástupů (mm) 320/340
Výška podlahy (mm) 370
Obsaditelnost 1 + 132
Nejvyšší rychlost (km/h) 80
* Minutový/hodinový/stálý

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Mercedes-Benz Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid -…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…