31.12. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid - Využití možné

 

Řídili jsme kloubové Citaro osazené hybridním pohonem. Ojedinělé technické řešení je schopné běžného provozu.

Pryč jsou doby, kdy hybridní a podobné autobusy byly spíše předskokany těch skutečně použitelných v náročném každodenním městském provozu. Citaro G Hybrid postavené ještě na první generaci Citara jezdí v mnoha evropských městech.

Na techniku zapomeň

Řidič městského autobusu není obdivovatelem techniky, ale jejím uživatelem. S tímto postojem jsme usedli za volant hybridního citara, i když jsme nad technickými řešeními nedokázali nehloubat. Na trase jsme nezapomněli na využití zastávek, aby provoz zcela odpovídal běžnému užití městských autobusů. Jediné výjimce jsme však zabránit nemohli – nebylo možné nabírat a nechávat vystupovat cestující.

Po otočení klíčkem v zapalování se kromě rozsvícení kontrolních údajů přístrojového štítu nic zjevného nestalo. Akumulátory o celkové kapacitě 26 kWh byly dostatečně nabité, abychom pouze na elektřinu dojeli cca 400 m ke křižovatce s nutností zastavit. Na začátku rozjezdu při plném sešlápnutí akcelerátoru se potichu nastartoval vznětový agregát. Nepřišlo žádné škubnutí, jak to občas u paralelních hybridů bývá. Citaro BTH (BlueTec Hybrid) používá vznětovou jednotku jen jako pohon generátoru elektřiny, která proudí k elektromotorům umístěným v kolech. Proto ta jemná, ale zároveň dynamická reakce pohonu na prudký pohyb „elektrickým“ pedálem.

Další milé překvapení nastalo, když jsme ve velmi mírném klesání sundali nohu z akcelerátoru. Autobus pokračoval dál ve svém tempu jakoby na volnoběžku, kterou zcela jinak řešenou používá například nákladní řada Actros pod názvem Eco-Roll. Volný pohyb Citara však spočíval v tom, že elektromotory v kolech nedostávaly, ale ani nevyráběly elektřinu. To se nám velmi líbilo, protože mnohé paralelní hybridy spojené se samočinnou převodovkou reagují na sundání nohy z plynu automaticky mírnou rekuperací kinetické energie. Vozidlo proto i v mírném klesání zpomaluje a řidič musí pro dosažení rovnoměrného tempa zbytečně držet nohu lehce na plynu. Princip volnoběžky zaváděné kvůli úsporám do nákladní dopravy se nám u citara velmi líbil, protože šetří palivo. To je také jeden z dvou hlavních přínosů hybridních autobusů. V čistě elektrickém režimu osmnáctimetrové třínápravové citaro nebylo téměř slyšet. Například v nočním provozu tvoří hlukové minimum neocenitelnou úlevu ve městech.

Rekuperaci umí

Systém proměny kinetické energie vozidla v elektrickou začíná dotykem na brzdový pedál. S vyšším nárokem na brzdění stoupala produkce elektřiny, po dosažení maxima dobíjecího proudu nastupovaly brzdy. V případě dosažení plné kapacity akumulátoru by přišlo maření vyrobené elektrické energie v odporu umístěném za řídicí jednotkou pohonu umístěnou na zadní části střechy. Plné dobití se nám v režimu rozjezdu, krátké vyrovnané jízdy a následného zastavení nepodařilo, takže rekuperace pracovala s maximální účinností. Tu také u autobusu ještě zvyšuje delší doba samotné rekuperace, protože řidič městské hromadné dopravy zastavuje pozvolněji než šofér nákladního vozidla. V tomto případě myslíme na Mercedes-Benz Atego Hybrid, které používá stejný vznětový čtyřválec OM 924 LA jako zkoušené Citaro G Hybrid.

Volba režimů

Pohled na jednoduchou přístrojovou desku jako by ani nepřipomínal hybridní pohon. Zatímco hybridní užitková vozidla a zejména ta osobní se předhánějí v počtu a názornosti grafů i schémat zaznamenávajících například toky energie, ve zkoušeném citaru jsme mohli sledovat jen stav nabití akumulátorů. Přišlo nám navýsost vhodné ušetřit na věcech, které řidiče sedícího hodiny za volantem by nejen nezajímaly, ale ani nic nepřinesly.

Vlevo od volantu jsme však měli k dispozici kolébkový spínač tří pohybů energie. Prostřední poloha znamenala běžný provoz hybridu s využitím pouze elektrického či obou zdrojů na základě rozhodnutí řídicí jednotky a požadovaného výkonu. Počítač řídil distribuci výkonu tak, aby se nabití akumulátorů pohybovalo kolem 50 procent a zůstala možnost elektřinu kde brát, ale také kam dobíjet a nedocházelo k maření rekuperované elektřiny po plném dobití akumulátorů.

Druhá poloha vynucovala ryze elektrický režim s vypnutým vznětovým motorem bez nároků na naftu. Všechny přídavné funkce jako kompresor pro brzdy a další využívaly ke své činnosti elektřinu. Třetí poloha zdůrazňovala dobíjení akumulátorů vznětovým motorem, a to bez ohledu na stání či jízdu vozidla. V praxi může být režim dobíjení vhodný před vjezdem do zóny, ve které řidič chce nebo v budoucnu bude muset jet pouze na elektřinu bez produkce emisí. Vzhledem ke kapacitě akumulátorů lze odhadovat čistý dojezd cca na 10 km.

Stačil čtyřválec?

Autobusu o celkové hmotnosti 28 tun má dodávat energii pouze čtyřválec o výkonu 160 kW? Ano a bez problému, řekli jsme si na konci zkušební jízdy. V městském provozu se zastavováním vždy při rozjezdu pomáhala rekuperovaná elektřina, takže čtyři elektroměry v kolech mohly na plný plyn dodávat 320 kW, což je garantovaný společný výkon čtyř elektromotorů po dobu jedné hodiny. Jednotky jsou schopné v čase nepřekračujícím jednu minutu nárazově brát 4 x 120 kW. To by při startu z Citara G Hybrid učinilo soupeře závodních strojů, proto je tato maximální schopnost elektromotorů dovolena jen při vyšší rychlosti. Ve prospěch výdrže elektromotorů, a tedy i zákazníka je fakt, že elektrické agregáty jsou v podstatě lehce naddimenzované.

Trakce hračkou

Autorovi článku pohled na kloubový autobus připomíná zážitky s dřívějším nasazováním „kloubů“ i do podhorských oblastí. Nezřídka v zimě bezradný řidič po prokluzování kol jedné hnané nápravy a následném zastavení prosil více než stovku cestujících, aby se shromáždila co nejvíce nad hnanou nápravu. Přesto podíl hmotnosti na této ose nepřesahoval 40 procent. Občas ani toto nepomohlo. Cestující chtějící pokračovat pak pomáhali autobus do kopce roztlačit. Následně za jízdy naskakovali, protože zastavení se rovnalo dalšímu uvíznutí. Každoroční realita tehdejší doby byla zmírněna postupným vývojem pneumatik, přesto nelze fyzikální zákony obejít.

Citaro G Hybrid s elektromotory ve čtyřech kolech má přibližně 75 % hmotnosti na hnaných nápravách a to je pro trakci jiná káva. Další přínos systému s motory v kolech spočívá v absenci převodovky a rozvodovky, nedochází k žádným přídavným mechanicky namáhaným přenosům, které samozřejmě mají třecí a další ztráty. Tyto výhody přinášejí v rámci dostupných řešení maximální úsporu na palivu. Podíváme-li se na pohonný koncept Citara Hybrid s výhledem do budoucnosti, je jasné, že výrobce může měnit zdroje elektřiny z nafty na palivové články a mnohé další, aniž by jim musel přizpůsobovat samotný hnací řetězec umístěný v kolech. Ostatní součásti jako například akumulátory, řídicí jednotka a další našly své místo na střeše, aby vozidlo zůstalo celé nízkopodlažní pro provoz ve městě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor v kole
Největší výkon (kW) 120/80/60*
Akumulátory (kWh) 26
Hmotnost akumulátorů (kg) 330
Počet článků (ks) 180
Vznětový motor OM 924 LA
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 4800
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 160/2200
Točivý moment (N.m/ot. za min)810/1200–1600
Pohon prostředních a zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 17 940/2550/3325
Rozvory (mm) 5845 + 5990
Provozní hmotnost (kg) 19 000
Celková hmotnost (kg) 28 000
Výška nástupů (mm) 320/340
Výška podlahy (mm) 370
Obsaditelnost 1 + 132
Nejvyšší rychlost (km/h) 80
* Minutový/hodinový/stálý

Spolupracujeme s TipCars.com
V Praze čeká na V Praze čeká na "zelenou" čtyřicet tisíc bytů, číslo v poslední době roste

V Praze je v současné době v povolovacím procesu…

Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech

Více než čtyři tisíce zaměstnanců japonské firmy GMO…

Babišova vláda pokračuje v čistkách, odnesli to náměstci na průmyslu a obchodu Babišova vláda pokračuje v čistkách, odnesli to náměstci na průmyslu a obchodu

Nový ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner snížil počet…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky Mercedes-Benz Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid -…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Dnes 09:57

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea promluvily: čisticí vlastnosti prémiové nafty stojí za to.




Blesk.cz

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii vrtulníku. Příčina nehody se vyšetřuje

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii…

Sestra honduraského prezidenta Hilda Hernándezová a dalších pět osob zemřelo v sobotu při havárii vrtulníku v…

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo výzdobu odflákl?

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo…

Přes rok svítí na nebi českého showbyznysu. Před Vánocemi ale naše hvězdy rozzářily i své příbytky. Blesk…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vrána s Ovečkinem si střihli vánoční duet

TOP zajímavosti z NHL: Vrána s Ovečkinem si střihli…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem vyrovnal Maradonu

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem…

Už deset let je jméno Marek Hamšík spojeno s italskou Neapolí. Majitel 103 startů ve slovenské reprezentaci je…

 

Reflex.cz

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Stockholská zastupitelská rada rozhodla, že se chce ve městě zbavit „nevhodných, rasistických a sexistických…

Otřesená Kanada: Nejbohatší muž Kanady byl nalezen mrtev, policie považuje úmrtí za podezřelé

Otřesená Kanada: Nejbohatší muž Kanady byl nalezen…

Miliardář Barry Sherman a jeho manželka Honey Shermanová byli za dosud nevyjasněných okolností nalezeni mrtví ve…