reklama


31.12. 2012 Ladislav Černý

Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid - Využití možné

 

Řídili jsme kloubové Citaro osazené hybridním pohonem. Ojedinělé technické řešení je schopné běžného provozu.

Pryč jsou doby, kdy hybridní a podobné autobusy byly spíše předskokany těch skutečně použitelných v náročném každodenním městském provozu. Citaro G Hybrid postavené ještě na první generaci Citara jezdí v mnoha evropských městech.

Na techniku zapomeň

Řidič městského autobusu není obdivovatelem techniky, ale jejím uživatelem. S tímto postojem jsme usedli za volant hybridního citara, i když jsme nad technickými řešeními nedokázali nehloubat. Na trase jsme nezapomněli na využití zastávek, aby provoz zcela odpovídal běžnému užití městských autobusů. Jediné výjimce jsme však zabránit nemohli – nebylo možné nabírat a nechávat vystupovat cestující.

Po otočení klíčkem v zapalování se kromě rozsvícení kontrolních údajů přístrojového štítu nic zjevného nestalo. Akumulátory o celkové kapacitě 26 kWh byly dostatečně nabité, abychom pouze na elektřinu dojeli cca 400 m ke křižovatce s nutností zastavit. Na začátku rozjezdu při plném sešlápnutí akcelerátoru se potichu nastartoval vznětový agregát. Nepřišlo žádné škubnutí, jak to občas u paralelních hybridů bývá. Citaro BTH (BlueTec Hybrid) používá vznětovou jednotku jen jako pohon generátoru elektřiny, která proudí k elektromotorům umístěným v kolech. Proto ta jemná, ale zároveň dynamická reakce pohonu na prudký pohyb „elektrickým“ pedálem.

Další milé překvapení nastalo, když jsme ve velmi mírném klesání sundali nohu z akcelerátoru. Autobus pokračoval dál ve svém tempu jakoby na volnoběžku, kterou zcela jinak řešenou používá například nákladní řada Actros pod názvem Eco-Roll. Volný pohyb Citara však spočíval v tom, že elektromotory v kolech nedostávaly, ale ani nevyráběly elektřinu. To se nám velmi líbilo, protože mnohé paralelní hybridy spojené se samočinnou převodovkou reagují na sundání nohy z plynu automaticky mírnou rekuperací kinetické energie. Vozidlo proto i v mírném klesání zpomaluje a řidič musí pro dosažení rovnoměrného tempa zbytečně držet nohu lehce na plynu. Princip volnoběžky zaváděné kvůli úsporám do nákladní dopravy se nám u citara velmi líbil, protože šetří palivo. To je také jeden z dvou hlavních přínosů hybridních autobusů. V čistě elektrickém režimu osmnáctimetrové třínápravové citaro nebylo téměř slyšet. Například v nočním provozu tvoří hlukové minimum neocenitelnou úlevu ve městech.

Rekuperaci umí

Systém proměny kinetické energie vozidla v elektrickou začíná dotykem na brzdový pedál. S vyšším nárokem na brzdění stoupala produkce elektřiny, po dosažení maxima dobíjecího proudu nastupovaly brzdy. V případě dosažení plné kapacity akumulátoru by přišlo maření vyrobené elektrické energie v odporu umístěném za řídicí jednotkou pohonu umístěnou na zadní části střechy. Plné dobití se nám v režimu rozjezdu, krátké vyrovnané jízdy a následného zastavení nepodařilo, takže rekuperace pracovala s maximální účinností. Tu také u autobusu ještě zvyšuje delší doba samotné rekuperace, protože řidič městské hromadné dopravy zastavuje pozvolněji než šofér nákladního vozidla. V tomto případě myslíme na Mercedes-Benz Atego Hybrid, které používá stejný vznětový čtyřválec OM 924 LA jako zkoušené Citaro G Hybrid.

Volba režimů

Pohled na jednoduchou přístrojovou desku jako by ani nepřipomínal hybridní pohon. Zatímco hybridní užitková vozidla a zejména ta osobní se předhánějí v počtu a názornosti grafů i schémat zaznamenávajících například toky energie, ve zkoušeném citaru jsme mohli sledovat jen stav nabití akumulátorů. Přišlo nám navýsost vhodné ušetřit na věcech, které řidiče sedícího hodiny za volantem by nejen nezajímaly, ale ani nic nepřinesly.

Vlevo od volantu jsme však měli k dispozici kolébkový spínač tří pohybů energie. Prostřední poloha znamenala běžný provoz hybridu s využitím pouze elektrického či obou zdrojů na základě rozhodnutí řídicí jednotky a požadovaného výkonu. Počítač řídil distribuci výkonu tak, aby se nabití akumulátorů pohybovalo kolem 50 procent a zůstala možnost elektřinu kde brát, ale také kam dobíjet a nedocházelo k maření rekuperované elektřiny po plném dobití akumulátorů.

Druhá poloha vynucovala ryze elektrický režim s vypnutým vznětovým motorem bez nároků na naftu. Všechny přídavné funkce jako kompresor pro brzdy a další využívaly ke své činnosti elektřinu. Třetí poloha zdůrazňovala dobíjení akumulátorů vznětovým motorem, a to bez ohledu na stání či jízdu vozidla. V praxi může být režim dobíjení vhodný před vjezdem do zóny, ve které řidič chce nebo v budoucnu bude muset jet pouze na elektřinu bez produkce emisí. Vzhledem ke kapacitě akumulátorů lze odhadovat čistý dojezd cca na 10 km.

Stačil čtyřválec?

Autobusu o celkové hmotnosti 28 tun má dodávat energii pouze čtyřválec o výkonu 160 kW? Ano a bez problému, řekli jsme si na konci zkušební jízdy. V městském provozu se zastavováním vždy při rozjezdu pomáhala rekuperovaná elektřina, takže čtyři elektroměry v kolech mohly na plný plyn dodávat 320 kW, což je garantovaný společný výkon čtyř elektromotorů po dobu jedné hodiny. Jednotky jsou schopné v čase nepřekračujícím jednu minutu nárazově brát 4 x 120 kW. To by při startu z Citara G Hybrid učinilo soupeře závodních strojů, proto je tato maximální schopnost elektromotorů dovolena jen při vyšší rychlosti. Ve prospěch výdrže elektromotorů, a tedy i zákazníka je fakt, že elektrické agregáty jsou v podstatě lehce naddimenzované.

Trakce hračkou

Autorovi článku pohled na kloubový autobus připomíná zážitky s dřívějším nasazováním „kloubů“ i do podhorských oblastí. Nezřídka v zimě bezradný řidič po prokluzování kol jedné hnané nápravy a následném zastavení prosil více než stovku cestujících, aby se shromáždila co nejvíce nad hnanou nápravu. Přesto podíl hmotnosti na této ose nepřesahoval 40 procent. Občas ani toto nepomohlo. Cestující chtějící pokračovat pak pomáhali autobus do kopce roztlačit. Následně za jízdy naskakovali, protože zastavení se rovnalo dalšímu uvíznutí. Každoroční realita tehdejší doby byla zmírněna postupným vývojem pneumatik, přesto nelze fyzikální zákony obejít.

Citaro G Hybrid s elektromotory ve čtyřech kolech má přibližně 75 % hmotnosti na hnaných nápravách a to je pro trakci jiná káva. Další přínos systému s motory v kolech spočívá v absenci převodovky a rozvodovky, nedochází k žádným přídavným mechanicky namáhaným přenosům, které samozřejmě mají třecí a další ztráty. Tyto výhody přinášejí v rámci dostupných řešení maximální úsporu na palivu. Podíváme-li se na pohonný koncept Citara Hybrid s výhledem do budoucnosti, je jasné, že výrobce může měnit zdroje elektřiny z nafty na palivové články a mnohé další, aniž by jim musel přizpůsobovat samotný hnací řetězec umístěný v kolech. Ostatní součásti jako například akumulátory, řídicí jednotka a další našly své místo na střeše, aby vozidlo zůstalo celé nízkopodlažní pro provoz ve městě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor v kole
Největší výkon (kW) 120/80/60*
Akumulátory (kWh) 26
Hmotnost akumulátorů (kg) 330
Počet článků (ks) 180
Vznětový motor OM 924 LA
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 4800
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 160/2200
Točivý moment (N.m/ot. za min)810/1200–1600
Pohon prostředních a zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 17 940/2550/3325
Rozvory (mm) 5845 + 5990
Provozní hmotnost (kg) 19 000
Celková hmotnost (kg) 28 000
Výška nástupů (mm) 320/340
Výška podlahy (mm) 370
Obsaditelnost 1 + 132
Nejvyšší rychlost (km/h) 80
* Minutový/hodinový/stálý

Spolupracujeme s TipCars.com
Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně

Díky zavedení kontrolního hlášení se výběr daně z přidané…

Galerie: Women's March v New York City Galerie: Women's March v New York City

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

 
Zdroj: AutoProfi
 

Přidat názorDiskuse: Test: Mercedes-Benz Citaro G Hybrid -…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Dnes 16:18

Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier vyhrál s vozem Ford Fiesta WRC ´17 Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 2017.




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

 

iSport.cz

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu. Biatlon svolal kongres

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu.…

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) se rozhodla kvůli ruské dopingové kauze svolat ještě před mistrovstvím světa v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

 
 
reklama