TEST Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic – Svět je ještě v pořádku
Interiér, design
Na kupé zapomeňme, o něm raději nemluvit. Zaměřme se výhradně na SUV (tak jej pro rozlišení oficiálně označuje Mercedes), které se s faceliftem přejmenovalo na GLE. V novém názvosloví třícípé hvězdy se zorientujete snadno, písmena GL značí příslušnost k SUV modelům a E v našem případě spřízněnost s Mercedesem vyšší střední třídy. GLC pak vychází logicky z céčka, GLA z áčka… Vlastně tedy přehledná novinka. U označení motorizace mohl Mercedes projevit víc fantazie, lakonické „d“ mi přijde dost mnichovské.
Podle nového jména by tedy někdo mohl usuzovat na kompletní novinku, stačí ale jeden letmý pohled a je jasno – tohle je zkrátka ML! A abyste odhalili, že jde o facelift (a tedy GLE…), musíte se na velké SUV dívat hodně pozorně. Soustředění je potřeba, kromě několika decentních změn na přídi (jako obvykle v takových případech, tedy nové LEDky, pozměněný tvar nárazníku a masky chladiče) a inovace zadních partiích (jiná optika svítilen), se není čeho chytit. To spíš uvnitř bouchne do očí (skoro doslova) do prostoru trčící tablet alias displej multimediálního a palubního systému. Obrazovka je to dost velká (sedmipalcová), z hmoty přístrojové desky navíc vykukuje trochu násilně. Na to si však u Mercedesu musíme zvykat, „přiznaný“ tablet jde napříč modelovou nabídkou.
Trochu jsem si zvykal také na nový středový panel, jeho ztvárnění mi přijde lacinější, než bych od třícípé hvězdy čekal. Přehlednost je však v pořádku. Tradičně jsem mírně ergonomicky trpěl při ovládání multimediálního systému – samotné kolečko by bylo OK, proč však nad něj Mercedes umístil ještě touchpad, to je věčná otázka. Touchpad se svým tvarem navíc perfektně hodí na odložení zápěstí, kvůli jeho „dotykovosti“ se pak ale v menu často dostanete do konfliktu s příkazy zadávanými kolečkem. Nešikovné, úplně zbytečně zdvojené řešení.
Vzhledem k rozměrům tohoto SUV (4819 x 1935 x 1796 mm) nepřekvapí, že je uvnitř opravdu dost místa. I vzadu se tak sedí naprosto pohodlně, vyšší pozice sedáků se také hodí… I když na SUV často nadávám jako na zbytečnou kategorii, Mercedes GLE je vlastně velmi praktické auto. Prostorný interiér, pohodlné posezení, kufr se základním objemem 690 litrů. To jsou všechno vyloženě rodinné atributy, prázdným pozérem Mercedes GLE určitě není.
Motor, jízdní vlastnosti
Co jiného?
Pokud bychom tedy o GLE uvažovali jako o praktickém rodinném autě, vychází testovaná verze 350 d jako rozhodně nejrozumnější motorizace. O čtyřválcovém základu 250 d by se uvažovat dalo, jeho 150 kW a 480 N.m (respektive rovných 500 pro čtyřkolku 4Matic) je už ale s přihlédnutím k hmotnosti 2,1 tuny na hraně.
To vidlicový vznětový šestiválec 350 d (mimochodem, využívá unikátní turbodmychadlo s kuličkovými ložisky) je díky výkonu 190 kW a hlavně točivému momentu 620 N.m zcela suverénní, přidává samozřejmě také neporovnatelně klidnější a vyrovnanější chod. Ačkoliv se nám čtyřválcové jednotky rozplevelují i po této kategorii (někdo si s nimi musí vystačit výhradně…), bez šestiválce to prostě nejde. O dynamice jsme už mluvili, akustickou kulisu přispívající k celkovému komfortu posádky máme za sebou a ještě nám zbývá spotřeba paliva. Díky přebytku výkonu si může šestiválec dovolit po většinu času ležérní pobyt v nízkých otáčkách, pružné zrychlení nemusí čtyřválcově ždímat někde pod červeným polem. Menší zátěž se pak samozřejmě promítá do přijatelné spotřeby, desetilitrový průměr je standardem. Slušný výsledek, nedávno testované Audi Q7 ale zvládne minimálně o litr nižší kombinace.
Ještě nás čeká vlastně vůbec nejdůležitější technická novinka spjatá s modernizací, a to devítistupňový automat. Ten u Mercedesu postupně nahrazuje obstarožní sedmikvalt a daří se mu to zatím se střídavými úspěchy. Zatímco při jeho premiéře v éčku jsme si stěžovali na prakticky neustále uzamčený měnič (což pomáhá dosáhnout laboratorní spotřeby 5,5 litru), v GLE je už prokluz při akceleraci povolen. Řazení je tedy plynulejší, neznatelnější, jen při popojíždění v nízkých rychlostech devítistupňová převodovka přece jenom občas trochu škubne. Proti sedmistupňovému automatu však jde rozhodně o mílový pokrok!
Vzduch a dvacet palců
Mezi příplatky u testovaného provedení figurovalo také vzduchové odpružení za nějakých padesát tisíc. Pro zajímavost, celková částka za příplatky se vyšplhala na takový tradiční prémiový půlmilionek… Vzpomínáte na Passat Alltrack z minulého týdne, který nabobtnal obdobně? Je to velké lákadlo, tyhle příplatky, sportovní pakety, apod. V prvé řadě pro automobilky, na „extras“ se dá krásně vydělat!
Nicméně, zmíněný vzduchový podvozek v kombinaci s dvacetipalcovými litými koly (součást AMG exteriérového paketu za devadesát tisíc…), no, docela jsem se obával o komfort odpružení.
Nervy jsem mohl pošetřit, GLE po většinu času tlumí víc než dobře, vzduch nachytá až opravdu krutý výmol. Kdybych si dovolil srovnání s luxusním sedanem třídy S, GLE vzdoruje nenadálým nerovnostem o něco lépe. Jde to ale ještě přesvědčivěji, i v rámci kategorie velkých SUV. Touareg už je sice starý pán, v komfortu odpružení je ovšem stále nedostižný. I po příchodu nové Audi Q7.
Že se ještě vracím k těm kolům. Řekli byste, při pohledu na fotky testovaného kusu, že jde o obrovský dvacetipalcový rozměr? GLE je natolik mohutné, že se hlavně vzadu i takové obrkolo ztrácí. Kdysi na letišti jsem zahlédl tehdy ještě ML, v barvách autopůjčovny, v evidentně levnější specifikaci a na základních sedmnáctkách. Hrozný pohled. Asi bych si taky objednal ten AMG paket… Hezky to mají vymyšlené!
Učit velké SUV sportovat je zvláštní nápad, třeba Porsche se to ale s Cayenem GTS povedlo mimořádně. A vlastně i Mercedesu, opravdové verze AMG modelu GLE jezdí nečekaně dobře. Standardní (a testované) provedení se však podobných ambicí kompletně vzdává, soustředí se jen a jen na komfort. Řízení si ani nelze užívat, vše působí zprostředkovaně a odtažitě, zkrátka se jenom vezete. Velmi pohodlně. Zadání tedy splněno beze zbytku!
Závěr
Na velká SUV patrně většina z nás stále pohlíží spíš jako na módní záležitost, Mercedes GLE je však velmi praktické a celkově pohodlné auto. Asi natolik, že muselo vzniknout něco jako GLE kupé… Ne, řekli jsme si, že o GLE kupé mluvit nebudeme, zpět tedy k Mercedesu GLE SUV. V jeho případě je rodinné využití opravdu nasnadě, prostorným interiérem a obrovským kufrem jde takovým potřebám vyloženě naproti.
Vznětový vidlicový šestiválec s objemem tři litry je pro GLE optimálním motorem, nejnovější konkurence už ale umí být o něco úspornější – s desetilitrovým průměrem dnes už nikoho neohromíte.
Komfortním cestováním však GLE ohromit může, to je jednoznačná deviza SUV od Mercedesu. Ano, tohle je ještě v pořádku… Základní cena je také v zásadě rozumná, 1 645 600 Kč za velké šestiválcové SUV, to docela jde. Ještě ale samozřejmě potřebujete ten AMG paket, interiér v hnědé kůži vypadá taky hodně dobře, základní barva – to by byl hřích, na Auto.cz taky psali, že ten vzduchový podvozek je nutnost… A hned jste nad dvěma miliony!
Nejlevnější verze modelu | 1.325.000 Kč (GLE 250 d 4Matic Entry model) |
Základ s testovaným motorem | 1.645.600 Kč (GLE 350 d 4Matic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.645.600 Kč (GLE 350 d 4Matic) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.165.804 Kč (GLE 350 d 4Matic) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér, velký kufr
- Sladění automatu se silným motorem
- Odhlučnění
Minusy
- Vyšší průměrná spotřeba
Foto: Petr Homolka