Test Auto.cz

Mercedes-Benz ML 63 AMG – Der Grizzlybär

30.11. 2012
Verdikt
 

Na světě je spousta aut, která nemají smysl. Mercedes ML 63 AMG mezi ně rozhodně nepatří.

Osadit 2,3 tuny těžké SUV přeplňovaným osmiválcem a udělat z něj „sportovní“ raketu není dobrý nápad. Rozhodně ne, pokud nejste BMW nebo Porsche. Mercedes na to ale jde jinak.

Zapomeňte na agresivní přední masku, na velká písmena AMG nebo na fejkovou čtveřici výfuků. To je jen efekt, jakési pozlátko, které má zmást kolemjdoucí. Zavádějící jsou i technické údaje. Mamutích 525 koní a 700 Nm nebo zrychlení na stovku za 4,8 sekundy neodrážejí ani náhodou pravý charakter auta. Ten je totiž, na rozdíl od vysportovaných tlouštíků z Mnichova či Stuttgartu, mnohem civilizovanější.

Takže takový příjemný méďa? No to zase úplně ne. Pěti a půl litrový foukaný osmiválec umí auto vrhnout proti konci ulice s naprostou samozřejmostí, zbytek auta je k tomuto „vrhání“ nakloněn o dost méně. Uvelebeni ve výborném kokpitu, kde výraz „únava po cestě“ nemá (na rozdíl od pěti cestujících) své místo, na nějaké vymetání zatáček stejně nejspíš zapomenete.

Divočejší naturel auta mi asi nejvíc připomínal volant, který je na úchopové části čalouněný Alcantarou. Výborně se drží, byť zploštění v dolní části je vzhledem ke křeslovitému posazu naprosto zbytečné. Jinak je vnitřek vlastně velmi podobný běžným, příplatkovou výbavou bohatě protkaným verzím. Až na pár drobností s logem AMG. Pokud ale budete jezdit s tímhle autem (a vlastně i s jakýmkoliv jiným od AMG), často vás bude zajímat jediný ovládací prvek: ovladač na stahování okének.

Velký brumla

Auta mohou produkovat různé zvuky. Mohou podivně bzučet, naftově klokotat, ševelit, zpívat jako supersport anebo bručet jako medvěd grizzly. Asi není velkým překvapením, že ML 63 AMG dělá to poslední.

obrázek [600 x 401]

Už start studeného motoru je pro ušní bubínky fandy do aut neuvěřitelné porno. Výfuky vyštěknou a elektronika drží hromové bublání o několik stovek otáček výš než obvykle. Syrový, mechanický zvuk musí být slyšet na stovky metrů daleko. No dobře… tak na desítky. Pokud v tu chvíli stojíte za autem, máte problém myslet na cokoliv jiného než je osmiválec od Mercedesu. Tohle není žádný smyslný taneček ve spodním prádle, který vás má naladit. Tady se jde na věc hned na začátku. Natvrdo. Medvědí silou.

Páčkou pod volantem řadím „D“ a s jemným zaburácením se rozjíždím. Auto se chová velmi klidně, převodovka neškube a podvozek žehlí všechno, co pomalá jízda přináší. Vlastně je to velké překvapení: ML 63 AMG na dvacetipalcových kolech se z vás nesnaží vytřást duši, jen se tak na svém vzduchovém podvozku nese přes české tankodromy a nerozhodí jej ani propadlý kanál. Po nedávné zkušenosti s X6 M jsem byl připraven na nejhorší, ale všechno co se k mým uším a zádům doneslo, bylo malé žuchnutí, téměř neznatelné naklonění na pravé přední kolo. Být to nějaká běžná verze, asi by to nebylo nic neobvyklého, jenže tohle je auto ze stáje AMG. Zajímavé.

Běžné, ale i svižnější ježdění zvládá ML 63 AMG s naprostým přehledem. Řízení je spíše lehčí a tak není manévrování na parkovišti žádný problém ani pro křehčí slečny, mimochodem průměr otáčení 11,8 metru je i navzdory velikosti auta a dvacetipalcová kola docela přijatelný. Sedmistupňový automat sice není žádný rychlík, ale i když vám zrovna nepodřadí, pořád to není žádná tragédie. Moment 700 Nm je dostupný už od 1.750 otáček, což v praxi znamená jeho téměř konstantní přítomnost. Ke všem čtyřem kolům totiž proudí od tohoto okamžiku až do pěti tisíc (!!!) otáček.

obrázek [600 x 396]

Nečekaně komfortní pojetí (možná je na místě říct jen „tradiční Mercedes“) má ale i svou stinnou stránku.

Sport jen z donucení

Jednou musí neodvratně nastat okamžik, kdy se rozhodnete naplno využívat produkt Saschy Peukerta, ukrytý pod kapotou. Nechme stranou otázku, kolik ruční práce Sascha motoru opravdu věnoval (a kolik procent z toho je přilepení plaketky se svým jménem), doby opravdové ruční práce jsou nenávratně pryč. Takže alespoň nějaká pozornost někoho jiného než chladných robotů prostě potěší.

Začněme tím dobrým. Zátahem a s ním souvisejícím soundtrackem. Ten jsem se vám sice již snažil přiblížit, jenže zatím jsme tak sotva vyjeli z parkoviště. Od tří tisíc nahoru má motor až chorobnou potřebu svléknout z ráfků všechnu gumu, kterou na ně mechanici v servisu pracně navlékli. Tahat se v práci s „drobky“ 265/45 R20 musí být mimochodem docela za trest. Síla sice příliš negraduje, auto prostě POŘÁD zrychluje, až už prostě musíte přeřadit.

Přeřadit. Jedno slovo, jehož význam je vám zcela jasný, ale v tomhle autě dostává zcela zásadní náboj. Při změně rychlostí totiž pěkně prohřátý výfuk vydá ve vysokých otáčkách zvuk, který se jen těžko srovnává s čímkoliv tradičním. Pokud se přidržím malého (dobrá, tak velkého) klišé o „medvědování“, tak přesně takhle asi prdí grizzly se zažívacími problémy. Ideálně rozjet auto na trojku, vytočit a…je to tam.

Pokud se ale rozhodnete řadit v manuálním režimu, možná ten správný okamžik tak úplně netrefíte. Reakce převodovky a povely pádel se někdy zdají být zcela nesouvisející věcí, hlavně v okamžiku, kdy od sedmistupňové skříně potřebujete okamžitou reakci. Extrémem je situace, kdy se v manuálním režimu rozhodnete přeřadit těsně před červeným polem. U většiny automatů žádný problém, jenže zde se zaseknete o omezovač ve zhruba 6.300 otáčkách a zrychlování pro chvíli skončí. Ten okamžik trvá snad věčnost, pak se elektronky uráčí a auto s prásknutím přeřadí. Řízení je poměrně přesné, ale není z něho cítit skoro žádný testosteron. Podobně silní konkurenti umí nabídnout preciznější a jistější vedení, nutno ale dodat, že se vám do dlaní zase přenáší mnohem více diskomfortu. Kanály a tak, však víte.

obrázek [600 x 278]

Zatím to nevypadá tak zle. Automat prostě necháte žít vlastním životem v módu „S“ a řízení je holt lehce mdlé. Jenže je tu i otázka podvozku. Auto se sice díky aktivním stabilizátorům skoro nenaklání a je příkladně komfortní (vztaženo k autům tohoto kalibru), s rychlostí ale přichází něco, co Cayenne ani emkoví bavoráci neznají. Nejistota.

Při německých dálničních rychlostech se auto začne lehce ošívat, což pokračuje i na okresce, kdy po něm chcete rychlé překlápění z jedné strany na druhou. Jednou to zvládne, podruhé taky, ale pak už zadkem jasně cítíte, že hmota pod vámi si o těch vašich blbinkách myslí svoje. Když ale byla v dohledu jen jedna zatáčka, projelo jí ML s naprostým přehledem. Pirellky se zahryzly do asfaltu a přední kola statečně zvládala hmotu, která se přes ně snažila převalit. Pokud mě při tom nevyděsil falešný poplach (adaptivní tempomat si občas myslel, že hodlám narazit do stromů kolem silnice), neměl jsem jediný důvod ke stížnosti. Velmi podobné je to i s brzdami. Jejich účinek je rozhodně odpovídající, jenže když musíte perforované kotouče sevřít větší silou a jste přitom na nerovném povrchu či dokonce v zatáčce, opět se karoserie zlověstně zavlní.

Nehrozí žádné výlety do škarpy, na to je ESP až příliš úzkostlivé. Dokonce i po jeho vypnutí vám totiž nedovolí skoro nic (!) a to ani v nízkých rychlostech. Sebere vám výkon a s nějakým dováděním je prostě konec. Šlus. Přitom občas ho ani nemusíte vypnout a dovolí vám skoro to samé a to i ve vyšších rychlostech. Hledat, kde jsou limity auta, vás tudíž prostě nebude bavit. Asi jako nějaká nedohratelná hra: dostanu se dneska do levelu 22 nebo 31? A z kolika?

Skvělé auto!

Ačkoliv jako sportovní SUV je ML 63 AMG zbytečně kompromisní náčiní, normální uživatel (nebudeme jej popisovat podrobněji, da?) musí být nadšen. Nechce řezat zatáčky, líbí se mu velký a silný motor (to nám samozřejmě taky!) a rozhodujícím argumentem pro něj bude komfort, který je prostě mnohem lepší než u podobně napumpované konkurence. S vysokým tempem ML nemá zásadní problém, průměrně osmnáctilitrová spotřeba nevadí a hvězda na kapotě to jistí.

Podívejte se i na videotest ML 63 AMG! Už kvůli tomu zvuku...!

obrázek [600 x 352]

Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz ML 63 AMG

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz ML 63 AMG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 386 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 2010
Objem nádrže (l):93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2345 / 705
Rozměr pneu:265/45 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4804
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1796
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1663
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Mercedes-Benz zvažuje také konkurenta pro BMW X4 Mercedes-Benz zvažuje také konkurenta pro BMW X4

Zatímco studie Concept Coupe SUV naznačuje zcela zřejmý…

Mercedes ML 250 BlueTec Entry: Třída M za 1,37 milionu korun Mercedes ML 250 BlueTec Entry: Třída M za 1,37 milionu korun

Mercedes-Benz nabízí nově střední SUV také v levném…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…