Test Auto.cz

Mercedes-Benz ML 63 AMG – Der Grizzlybär

30.11. 2012
Verdikt
 

Na světě je spousta aut, která nemají smysl. Mercedes ML 63 AMG mezi ně rozhodně nepatří.

Osadit 2,3 tuny těžké SUV přeplňovaným osmiválcem a udělat z něj „sportovní“ raketu není dobrý nápad. Rozhodně ne, pokud nejste BMW nebo Porsche. Mercedes na to ale jde jinak.

Zapomeňte na agresivní přední masku, na velká písmena AMG nebo na fejkovou čtveřici výfuků. To je jen efekt, jakési pozlátko, které má zmást kolemjdoucí. Zavádějící jsou i technické údaje. Mamutích 525 koní a 700 Nm nebo zrychlení na stovku za 4,8 sekundy neodrážejí ani náhodou pravý charakter auta. Ten je totiž, na rozdíl od vysportovaných tlouštíků z Mnichova či Stuttgartu, mnohem civilizovanější.

Takže takový příjemný méďa? No to zase úplně ne. Pěti a půl litrový foukaný osmiválec umí auto vrhnout proti konci ulice s naprostou samozřejmostí, zbytek auta je k tomuto „vrhání“ nakloněn o dost méně. Uvelebeni ve výborném kokpitu, kde výraz „únava po cestě“ nemá (na rozdíl od pěti cestujících) své místo, na nějaké vymetání zatáček stejně nejspíš zapomenete.

Divočejší naturel auta mi asi nejvíc připomínal volant, který je na úchopové části čalouněný Alcantarou. Výborně se drží, byť zploštění v dolní části je vzhledem ke křeslovitému posazu naprosto zbytečné. Jinak je vnitřek vlastně velmi podobný běžným, příplatkovou výbavou bohatě protkaným verzím. Až na pár drobností s logem AMG. Pokud ale budete jezdit s tímhle autem (a vlastně i s jakýmkoliv jiným od AMG), často vás bude zajímat jediný ovládací prvek: ovladač na stahování okének.

Velký brumla

Auta mohou produkovat různé zvuky. Mohou podivně bzučet, naftově klokotat, ševelit, zpívat jako supersport anebo bručet jako medvěd grizzly. Asi není velkým překvapením, že ML 63 AMG dělá to poslední.

obrázek [600 x 401]

Už start studeného motoru je pro ušní bubínky fandy do aut neuvěřitelné porno. Výfuky vyštěknou a elektronika drží hromové bublání o několik stovek otáček výš než obvykle. Syrový, mechanický zvuk musí být slyšet na stovky metrů daleko. No dobře… tak na desítky. Pokud v tu chvíli stojíte za autem, máte problém myslet na cokoliv jiného než je osmiválec od Mercedesu. Tohle není žádný smyslný taneček ve spodním prádle, který vás má naladit. Tady se jde na věc hned na začátku. Natvrdo. Medvědí silou.

Páčkou pod volantem řadím „D“ a s jemným zaburácením se rozjíždím. Auto se chová velmi klidně, převodovka neškube a podvozek žehlí všechno, co pomalá jízda přináší. Vlastně je to velké překvapení: ML 63 AMG na dvacetipalcových kolech se z vás nesnaží vytřást duši, jen se tak na svém vzduchovém podvozku nese přes české tankodromy a nerozhodí jej ani propadlý kanál. Po nedávné zkušenosti s X6 M jsem byl připraven na nejhorší, ale všechno co se k mým uším a zádům doneslo, bylo malé žuchnutí, téměř neznatelné naklonění na pravé přední kolo. Být to nějaká běžná verze, asi by to nebylo nic neobvyklého, jenže tohle je auto ze stáje AMG. Zajímavé.

Běžné, ale i svižnější ježdění zvládá ML 63 AMG s naprostým přehledem. Řízení je spíše lehčí a tak není manévrování na parkovišti žádný problém ani pro křehčí slečny, mimochodem průměr otáčení 11,8 metru je i navzdory velikosti auta a dvacetipalcová kola docela přijatelný. Sedmistupňový automat sice není žádný rychlík, ale i když vám zrovna nepodřadí, pořád to není žádná tragédie. Moment 700 Nm je dostupný už od 1.750 otáček, což v praxi znamená jeho téměř konstantní přítomnost. Ke všem čtyřem kolům totiž proudí od tohoto okamžiku až do pěti tisíc (!!!) otáček.

obrázek [600 x 396]

Nečekaně komfortní pojetí (možná je na místě říct jen „tradiční Mercedes“) má ale i svou stinnou stránku.

Sport jen z donucení

Jednou musí neodvratně nastat okamžik, kdy se rozhodnete naplno využívat produkt Saschy Peukerta, ukrytý pod kapotou. Nechme stranou otázku, kolik ruční práce Sascha motoru opravdu věnoval (a kolik procent z toho je přilepení plaketky se svým jménem), doby opravdové ruční práce jsou nenávratně pryč. Takže alespoň nějaká pozornost někoho jiného než chladných robotů prostě potěší.

Začněme tím dobrým. Zátahem a s ním souvisejícím soundtrackem. Ten jsem se vám sice již snažil přiblížit, jenže zatím jsme tak sotva vyjeli z parkoviště. Od tří tisíc nahoru má motor až chorobnou potřebu svléknout z ráfků všechnu gumu, kterou na ně mechanici v servisu pracně navlékli. Tahat se v práci s „drobky“ 265/45 R20 musí být mimochodem docela za trest. Síla sice příliš negraduje, auto prostě POŘÁD zrychluje, až už prostě musíte přeřadit.

Přeřadit. Jedno slovo, jehož význam je vám zcela jasný, ale v tomhle autě dostává zcela zásadní náboj. Při změně rychlostí totiž pěkně prohřátý výfuk vydá ve vysokých otáčkách zvuk, který se jen těžko srovnává s čímkoliv tradičním. Pokud se přidržím malého (dobrá, tak velkého) klišé o „medvědování“, tak přesně takhle asi prdí grizzly se zažívacími problémy. Ideálně rozjet auto na trojku, vytočit a…je to tam.

Pokud se ale rozhodnete řadit v manuálním režimu, možná ten správný okamžik tak úplně netrefíte. Reakce převodovky a povely pádel se někdy zdají být zcela nesouvisející věcí, hlavně v okamžiku, kdy od sedmistupňové skříně potřebujete okamžitou reakci. Extrémem je situace, kdy se v manuálním režimu rozhodnete přeřadit těsně před červeným polem. U většiny automatů žádný problém, jenže zde se zaseknete o omezovač ve zhruba 6.300 otáčkách a zrychlování pro chvíli skončí. Ten okamžik trvá snad věčnost, pak se elektronky uráčí a auto s prásknutím přeřadí. Řízení je poměrně přesné, ale není z něho cítit skoro žádný testosteron. Podobně silní konkurenti umí nabídnout preciznější a jistější vedení, nutno ale dodat, že se vám do dlaní zase přenáší mnohem více diskomfortu. Kanály a tak, však víte.

obrázek [600 x 278]

Zatím to nevypadá tak zle. Automat prostě necháte žít vlastním životem v módu „S“ a řízení je holt lehce mdlé. Jenže je tu i otázka podvozku. Auto se sice díky aktivním stabilizátorům skoro nenaklání a je příkladně komfortní (vztaženo k autům tohoto kalibru), s rychlostí ale přichází něco, co Cayenne ani emkoví bavoráci neznají. Nejistota.

Při německých dálničních rychlostech se auto začne lehce ošívat, což pokračuje i na okresce, kdy po něm chcete rychlé překlápění z jedné strany na druhou. Jednou to zvládne, podruhé taky, ale pak už zadkem jasně cítíte, že hmota pod vámi si o těch vašich blbinkách myslí svoje. Když ale byla v dohledu jen jedna zatáčka, projelo jí ML s naprostým přehledem. Pirellky se zahryzly do asfaltu a přední kola statečně zvládala hmotu, která se přes ně snažila převalit. Pokud mě při tom nevyděsil falešný poplach (adaptivní tempomat si občas myslel, že hodlám narazit do stromů kolem silnice), neměl jsem jediný důvod ke stížnosti. Velmi podobné je to i s brzdami. Jejich účinek je rozhodně odpovídající, jenže když musíte perforované kotouče sevřít větší silou a jste přitom na nerovném povrchu či dokonce v zatáčce, opět se karoserie zlověstně zavlní.

Nehrozí žádné výlety do škarpy, na to je ESP až příliš úzkostlivé. Dokonce i po jeho vypnutí vám totiž nedovolí skoro nic (!) a to ani v nízkých rychlostech. Sebere vám výkon a s nějakým dováděním je prostě konec. Šlus. Přitom občas ho ani nemusíte vypnout a dovolí vám skoro to samé a to i ve vyšších rychlostech. Hledat, kde jsou limity auta, vás tudíž prostě nebude bavit. Asi jako nějaká nedohratelná hra: dostanu se dneska do levelu 22 nebo 31? A z kolika?

Skvělé auto!

Ačkoliv jako sportovní SUV je ML 63 AMG zbytečně kompromisní náčiní, normální uživatel (nebudeme jej popisovat podrobněji, da?) musí být nadšen. Nechce řezat zatáčky, líbí se mu velký a silný motor (to nám samozřejmě taky!) a rozhodujícím argumentem pro něj bude komfort, který je prostě mnohem lepší než u podobně napumpované konkurence. S vysokým tempem ML nemá zásadní problém, průměrně osmnáctilitrová spotřeba nevadí a hvězda na kapotě to jistí.

Podívejte se i na videotest ML 63 AMG! Už kvůli tomu zvuku...!

obrázek [600 x 352]

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz ML 63 AMG

Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost

Bývalý závodník Formule 1 Niki Lauda znovu získá…

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz ML 63 AMG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 386 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 2010
Objem nádrže (l):93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2345 / 705
Rozměr pneu:265/45 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4804
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1796
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1663
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Mercedes-Benz zvažuje také konkurenta pro BMW X4 Mercedes-Benz zvažuje také konkurenta pro BMW X4

Zatímco studie Concept Coupe SUV naznačuje zcela zřejmý…

Mercedes ML 250 BlueTec Entry: Třída M za 1,37 milionu korun Mercedes ML 250 BlueTec Entry: Třída M za 1,37 milionu korun

Mercedes-Benz nabízí nově střední SUV také v levném…

 



 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké…

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít…

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Guantanamera, Bahía Guantanamera… Chytlavá písnička složená Joseítem Fernándezem na text básně kubánského…