TEST Nissan Juke 1,5 dCi (81 kW) – Micro-Murano
Nejméně výkonná, ale téměř nejdražší dvoukolková motorizace spaluje naftu. Jak dobře padne malý diesel tělu mrštného crossoveru?
Auto jako takové jsme podrobně představili v testech vrcholné varianty 1,6 DIG-T a základní atmosférické šestnáctistovky, a tak tento v pořadí třetí test Juku věnujeme pouze odlišnostem plynoucím z naftového motoru pod kapotou.
Kdo jel se zážehovými šestnáctistovkami, ten asi nebude od letitého dCi pod kapotou čekat příliš. Jenže, tento motor má rozhodně stále co nabídnout, byť jeho nástupce 1,6 dCi už dorazil i po kapotu Qashqaie.
První okamžik pravdy nastává při startu. Japonské výrobky se dlouho nedokázaly vypořádat s nekultivovaným chodem evropských turbodieselů, ale Nissan dokazuje, že teď už je to jiné. Hlasitost volnoběhu i přenos vibrací do karoserie jsou v mezích esúvéčkového normálu, maloobjemový turbodiesel běží celkem měkce hned po startu.
Maximum točivého momentu - 240 Nm - je společné turbodieselu i turbobenzínu DIG-T. Ježdění s oběma motory ale přeci jen vykazuje značné odlišnosti. Nástup dCi k akci je příjemně plynulý, mezi volnoběhem a udávaným startem pásma momentového maxima v 1750 min-1 nepřekvapuje žádný nečekaný kopanec, ale jen příjemně rostoucí zátah. Jeho pokračování nad 2000 i 3000 min-1 je překvapivě vytrvalé, ale pod plynem i celkem hlučné. Kdo ve vytáčení motoru vytrvá, dostane se až daleko za otáčkoměrových 5000 min-1!
Zvuková kulisa sice nabádá k časnému přeřazení, jenže ouha, krátké převody se ze zážehových verzí dostaly i do turbodieselu! Rychlostní stupně jsou v převodovce poskládány velmi těsně a výjimku konstruktéři Nissanu neudělali ani v případě šestky. Bohužel. Malý turbodiesel by na dálnici ve 130 km/h rozhodně nemusel pracovat se 3000 min-1, které sice znamenají připravenost k okamžité akceleraci, ale spotřeba a nižší hluk na palubě se nám zdá i u tak specifického produktu, jakým Juke je, důležitější. Otáčky neotáčky, malé dCi si bere při stotřicítce 7 l/100 km, což je o výrazných 2,5 l/100 km méně, než v případě dynamicky srovnatelné atmosférické šestnáctistovky s 86 kW.
Teprve klidnější jízda nižším tempem vykouzlí na palubním počítači hodnoty začínající pětkou. Konkrétně lze ve 100 km/h jet na šestku s 2200 min-1, které znamenají odběr 5,5 l/100 km.
Převodovka turbodieselu má obdobně těsné zpřevodování jako u zážehových verzí, ale ke cti jí naopak jde mnohem přesnější kulisa. K dokonalosti jí ještě leccos schází, mj. je překvapivě dlouhá, ale vylepšuje to její poloha „perfektně po ruce“ řidiče. S tolerantní spojkou nebude mít zásadní problém ani začátečník, který dosud s turbodiesely nejezdil.
nissan testy crossover Cenová politika Nissanu není významně odlišná od toho, na co jsme zvyklí od ostatních hráčů na trhu. Příplatek za dCi proti výkonnější, ale srovnatelně rychlé šestnáctistovce, je nekřesťanských 80 tisíc korun. Pokud si myslíte, že to je pro českého zákazníka nepřekonatelná překážka, jste na omylu. 149 ze 370 Juků registrovaných na české značky mělo pod kapotou právě turbodiesel. Tato motorizace měla současně v posledních měsících roku jednoznačnou převahu nad všemi zážehovými dohromady.
Závěr testu je tedy jednoduchý: Kdo chce na silnicích vyčnívat, jezdit za 7 na sto a je připraven investovat přes 420 tisíc za malý crossover s pohonem jedné nápravy, je na správné adrese. Proti konkurenci v této třídě dostanete u Nissanu agilní podvozek, perfektní posaz za volantem i dobře naladěný podvozek, který drží, ale neztratí se ani na hodně špatných cestách.
První cena vozu | 339.000,- Kč (1.6 Visia, 86 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 419.000,- Kč (1.5 dCi Visia, 81 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 476.000,- Kč (1.5 dCi Tekna, 81 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 488.800,- Kč (1.5 dCi Tekna, 81 kW) |
Plusy
- Originální design
- Sedadla s dobrým bočním vedením
- Přesné a ostré řízení
- Dobré jízdní vlastnosti
- Jízdně velmi zábavný
- Živý motor
- Velká zpětná zrcátka
Minusy
- Vysoké otáčky na dálnici (hluk, vyšší spotřeba)
- Obtížné nastupování dozadu
- Stísněný prostor na zadních sedadlech, malý kufr
- Vyšší cena