Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Pulsar 1.6 DIG-T – Vyplatí se připlatit

Ondřej Chamilla
Diskuze (176)
Nejlepší v automobilovém světě nebývá vždycky to nejdražší. V případě Nissanu Pulsar však jednoznačně říkáme, že varianta 1.6 DIG-T za příplatek stojí.

Nissanu se návrat mezi hatchbacky nižší střední třídy napodruhé povedl. Po propadáku jménem Tiida přišel Pulsar, který má na to navázat na dřívější úspěchy vozů Sunny a Almera. Model zaměřený zejména na cenu, prostornost a jednoduché ovládání si nedává za cíl konkurovat nejlepším v segmentu, ale chce být racionální volbou běžných lidí.

Doposud však vozu chyběl silnější motor. Základní zážehová dvanáctistovka je mírně letargická s poněkud vyšší spotřebou při jiné než naprosto defenzivní jízdě, turbodiesel pak jezdí sympaticky, ale o žádného sprintera se nejedná. Úzkou nabídku nyní rozšířila benzinová šestnáctistovka DIG-T s přeplňováním turbodmychadlem, která všem stížnostem na nedostatek výkonu udělala ráznou přítrž.

Tuto jednotku dobře známe například z crossoverů Juke a Qashqai nebo ostrého hatchbacku Clio RS. Z jednotky má navíc vycházet také pohon pro budoucí paletu sportovních vozů, a to osmnáctistovka TCe, která se pravděpodobně podívá pod kapotu ostrých hatchbacků Renault Mégane RS a Nissan Pulsar Nismo i do sportovního kupé Alpine.

nissan testy nizsistredni nissan testy nizsistredni  

V testovaném Pulsaru má motor výkon 140 kW a točivý moment 240 N.m. To je velký výkonnostní skok oproti druhému nejsilnějšímu agregátu s 85 kW, značný odstup je to pak rovněž při pohledu do ceníku, kde tato varianta v prostřední výbavě Acenta začíná na 497.000 Kč.

Jenže za utržené peníze dostanete také něco navíc, a nebavíme se jenom o výkonu. Na rozdíl od ostatních verzí jsou v ceně sady Look a Auto, dohromady za 29.000 Kč, které obsahují sedmnáctipalcová litá kola a tónovaná skla, respektive dešťový senzor, inteligentní klíč či samostmívací vnitřní zpětné zrcátko.

Nissan Pulsar vs. Seat Leon
Model Nissan Pulsar Seat Leon FR 5D
Motor 1.6 DIG-T 1.8 TSI
Parametry motoru [kW/N.m] 140/240 132/250
Max. rychlost [km/h] 217 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 7,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,9
Délka [mm] 4387 4263
Šířka [mm] 1768 1818
Výška [mm] 1520 1459
Rozvor [mm] 2700 2636
Zavazadlový prostor [l] 385 / 1395 380/-
Cena [Kč] 497.000 494.900

Vůz se dále liší vizuálně, protože k šestnáctistovce pořídíte automaticky diodové světlomety s tmavým podkresem. Nechybí ani chromovaná koncovka výfuku, uvnitř pak bílé obšití volantu a dalších částí, stejně jako speciální dekor palubní desky. V nejvyšší výbavě Tekna, kterou jsme měli k dispozici, získáte navíc kožená vyhřívaná sedadla nebo osmnáctipalcová kola. Příplatek za 1.6 DIG-T je tak na pohled sice větší, než by bylo vhodné i proti turbodieselu, ale lepší výbava a vzhledové detaily to dokáží částečně obhájit.

Nutno říci, že v této verzi s vínovou barvou karoserie to Pulsaru hodně sluší. Testovaná konfigurace dobře maskuje praktické zaměření automobilu s vysokou střechou a vůz nevypadá jako chudý příbuzný ani vedle dražších variant konkurenčních modelů.

nissan testy nizsistredni nissan testy nizsistredni  

Pokud jste četli naše předchozí testy Pulsaru, jeho hlavní přednosti asi znáte, pojďme si je však přesto zrekapitulovat. Interiér možná není sestaven z nejlepších materiálů a na pohled neuchvátí, ale je přehledný a snadno se v něm všechno ovládá. Důležitější však je nadprůměrná prostornost vozu. Zejména vzadu je Pulsar natolik štědrý, že se místem pro kolena řadí na vrchol nižší střední třídy. Není se čemu divit, když rozvor 2700 mm je větší než třeba u Škody Octavia. Zavazadlový prostor Pulsaru je pak s 385 litry v rámci třídy lehce nadprůměrný.

Motor a převodovka – Tichý, ale ne krotký

Typický zákazník by při pohledu na parametry Pulsaru mohl nabýt dojmu, že takový motor je pro něj vlastně zbytečný. Jednotka má ještě o 20 kW více než v crossoveru Qashqai, který jsme testovali nedávno, disponuje již zmíněnými 140 kW, což stačí ke zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 7,7 sekundy. Maximální rychlost činí 217 km/h. Jenže chyba lávky, tato jednotka dává mnohem větší smysl, než kupříkladu základní benzinová dvanáctistovka.

Samozřejmě, cenový odskok je velký, když však odhlédneme od tohoto faktu, je 1.6 DIG-T ve všem lepší, a to včetně spotřeby. Po městě lze jezdit za osm litrů, mimo něj se dostanete snadno pod šest, celková kombinovaná spotřeba při klidnějším tempu činila 6,5 litru, což jsou hodnoty příznivější, než u menšího agregátu. Jenom nechápeme, proč i k tomuto silnějšímu motoru, se kterým se majitelé mohou chtít občas svézt ostřeji, dostanete nádrž o objemu pouhých 46 litrů.

Zpět však k chování jednotky. Ta je velmi tichá, běží bez vibrací a dobře zvládá i nízké otáčky. Při ostřejší jízdě ale působí trochu atmosféricky – je potřeba ji více vytáčet, nečekejte tedy silný nástup turbodmychadla již v první polovině otáčkoměru. Zvukem motoru také neohromí, je to spíše obyčejný čtyřválcový hukot, ale to pouze potvrzuje skutečnost, že tohle vlastně není žádný sportovní model, jenom trochu schopnější a rychlejší varianta běžného hatchbacku. Dynamicky nemá motor žádnou výraznější špičku, ale celkově působí poměrně sympaticky.

nissan testy nizsistredni nissan testy nizsistredni  

Dokonalá jednotka to však není, protože se ji nikdy nepodaří zkrotit tak, aby pracovala přesně, jak chcete. Zejména v nízkých otáčkách je odezva na plyn nekonzistentní, stejně jako se špatně odhaduje padání otáček. Ve městě je tak jízda dosti cukavá, než se naučíte jít na turbomotor velmi pomalu a osvojíte si jeho manýry. Stejně vás však jednou za čas svým chováním překvapí. Ve vyšších otáčkách se tyto věci zlepší a šestnáctistovka se stane poslušnější. Očekávat také musíte trochu výraznější prodlevu turbodmychadla, než by se líbilo.

Jednotka je spojena se šestistupňovým manuálem, jehož chod není nejpřesnější ani zrovna dvakrát mechanicky precizní, ale zároveň to není nic, co by řidiče vyloženě uráželo. Zpřevodování je spíše kratší, což se hodí k charakteru motoru, který v nízkých otáčkách moc nejede (ale je tam velmi úsporný), zatímco výrazněji ožije až v těch vyšších.

Špetka talentu

Od podvozku Pulsaru jsme toho mnoho nečekali, běžný model je naladěn spíše na pohodlí a využívá klasickou koncepci s nápravou McPherson vpředu a torzní příčkou vzadu. Jezdí slušně, ale rozhodně byste neřekli, že nějak výborně, prostě odpovídá zaměření vozu.

Jenže varianta 1.6 DIG-T je jiná. Těžko říct, co všechno se změnilo, ale zůstalo to dobré z běžného modelu (komfort) a přibylo to, co nás baví, tedy hravé chování. Nečekejte přebytek přilnavosti, tímto směrem se Pulsar nevydal, takže si řidič v zatáčce musí pečlivě hlídat, co dělá, zejména když omezí působení stabilizace (byť úplného vypnutí se nedočká). Všechno se ale dá využít ve jménu zábavy.

Podvozek působí pevným dojmem bez vůlí a na limitu dává mnoho možností, jak projet zatáčku. Ztráta přilnavosti na přední nápravě může přijít poměrně brzy, stejně tak se ale donutí ke klouzání zadek. Projíždění zatáček v mírné a kontrolovatelné přetáčivosti tak je v tomto případě snadnější, než u většiny jiných aut. Chování v obloucích má charakter vozů devadesátých let, kdy si řidič s autem mohl dělat téměř co chtěl. To ostatně potvrzuje i k zatáčení reálně využitelná ruční brzda a stabilizace, která v těchto případech odmítá zasahovat. Naladění podvozku mi připomnělo Kiu Cee´d GT, která umí být podobně rozevlátá.

nissan testy nizsistredni nissan testy nizsistredni  

Pokud však chcete Pulsar používat úplně běžně, bez ambicí hrát si na závodníka, potěší vůz i v tomto ohledu. Jak jsme již řekli, podvozek působí pevněji, ale nerovnosti filtruje stejně dobře jako základní model, a to i na velkých kolech. Jízda po městských výmolech je tak stále příjemná, přičemž hlučnost podvozku na dírách se řadí někam do průměru třídy. A co cestování na delší vzdálenosti? Pro Pulsar žádný problém, byť aerodynamický i valivý hluk je na dálnici již trochu vyšší a začne se ozývat rovněž dosud tichý motor.

Závěr

Chtěli jste si koupit dobře vybavený Nissan Pulsar, ale nebyli jste si jisti, jestli stojí za to dopřát si rovnou nejsilnější verzi? Potom vězte, že podle nás se 1.6 DIG-T vyplatí ve všech ohledech, až na větší příplatek. Jedná se totiž o suverénně nejlepší motor v nabídce.

A nejde pouze o motor, automobil má navíc lépe naladěný podvozek – stále komfortní, ale hravější. Rovněž díky detailům vypadá o něco fešněji a již v základu dostanete bohatou výbavu. Nejedná se o nějaký vzrušující stroj se šťavnatým agregátem, ale jako svižnější a v případě potřeby i poměrně zábavný vůz pro každodenní použití dává Pulsar 1.6 DIG-T smysl. A my se již nemůžeme dočkat verze Nismo, protože tento základ má potenciál.

nissan testy nizsistredni nissan testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 329.900 Kč (1.2 DIG-T Visia/85 kW)
Základ s testovaným motorem 497.000 Kč (1.6 DIG-T Acenta/140 kW)
Testovaný vůz s výbavou 591.000 Kč (1.6 DIG-T Tekna/140 kW)

Plusy

  • Komfortní a zároveň hravý podvozek
  • Kultivovaná pohonná jednotka
  • Nízká spotřeba paliva
  • Prostorný interiér
  • Rozsáhlá výbava

Minusy

  • Nádrž jenom na 46 litrů
  • Prodleva turba a nekonzistentní reakce motoru
  • Velký cenový odskok od ostatních verzí

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (176)
Nissan Pulsar 1.6 DIG-T
Cena základní sestavy 497 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 18“ kola, systém Safety Shield – asistent pro jízdu v pruzích, sledování mrtvých úhlů, automatické nouzové brzdění, mlhovky, diodové světlomety s ostřikovači, dvouzónová klimatizace, tempomat, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým řízením, bezklíčové startování, výškově a podélně nastavitelný volant s koženým věncem, vyhřívaná kožená sedadla, autorádio s šesti reproduktory, bluetooth s ovládáním na volantu, palubní počítač s barevným 5“ displejem, parkovací kamera, navigace, kamerový systém sledující okolí vozu atd. Kč
Cena testované sestavy 591 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.8 / 5.9
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1395
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1315 / 470
Rozměr pneu: 215/45 R 18
Nissan Pulsar 1.6 DIG-T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4387
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1210
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 9. 2015 16:38
Jsem tu nový.
Jako budoucí majitel (v říjnu) Pulsara 1,6 - tekna jsem pečlivě přečetl celou diskusi, abych se dozvěděl další názory. No, žádné velké nadšení z uvedeného, nicméně popíšu, co mě vedlo k rozhodnutí toto auto pořídit. Asi nejsem typický uživatel, je mě 71 roků, manželce 74 a oba jsme dlouholetí řidiči a rádi jezdíme svižně. Momentálně máme "velkase" Citroen - C crosser 2,2 a "malase" C1. Stáří obou vozidel je 7 let. Vždy jsme měli 2 auta, já Hyundai Tucson 2,4, BMW 325i, Daewo Espero, Fiat Mirafiori, atd. Žena před C1 měla R-Thálii, Matyze,, atd. V jejich řízení se dle potřeby střídáme. Auta měníme cca po 5-8 letech, něco dáme mladým, něco prodáme. Z výše uvedeného vyplývá starost o 2 auta, 2x ročně záměna pneumatik, potřeba 2 garáží a přestalo mě to bavit. Dospěli jsme se ženou k názoru, že by nám mělo už stačit jedno auto, které by ale mělo splňovat co nejlépe průnik našimi přepravními potřebami. Ve výběru byla tato vozidla: Hyundai I30 turbo, Kia Ceed GT, Leon RS a Mazda 325. Nakonec to vyhrál Pulsar 1,6 - dostatečně dynamický, prostorný, vybavený pokrokovými technologiemi, s trochu vyšším posazem kvůli manželce. Těch pro a proti bylo samozřejmě víc a nebudu s tím tady otravovat. Až nabudu nějaké zkušenosti s Pulsarem, rád je tady uveřejním, mám s čím porovnávat.
Avatar - lamal
1. 8. 2015 14:59
Re: Dilema.
a hlavne to nema tolko ficur ako male turba,.. priame vstreky s vysokym tlakom, preplnovanie, rozne povrchy s nizkym trenim atd.. ochvilu DPF aj pre turbo benaly
30. 7. 2015 11:02
Re: Dilema.
To jsem zatím neměřil, ještě jsem s tím rychleji než cca 145 nejel (trojka na cca 6000rpm). Já mám dvoulitr kvůli solidní pružnosti (díky objemu přijatelné Nm dole) a dobrým možnostem předjíždění (nahoře to nechcípá tak výrazně jako turba), jinak moc často přes nějakých 110-120 nejezdím. Na dálnici jsem s tím byl poprvé, co to auto vlastním, teprve minulý týden... a to jej mám už přes dva roky. Myslím, že s tím ani nikdy více než 150 nepojedu :-)
Avatar - lamal
29. 7. 2015 21:17
Re: Dilema.
suhlasim, inak za kolko das 0-200 na accorde ? ja okolo 35s
29. 7. 2015 20:41
Re: Dilema.
Řekl bych, že je to kombinace více faktorů. Zátah je to pořád, byť menší, řekl bych, že hodně může udělat zvuk, což platí zejména u Primery (ta nahoře řve krásně a člověk má až pocit, že řídí Ferrari :-D). Navíc to není až tak prudká změna tahu jako u dieselu, kde to po 4000 umře doslova a do písmene, tam si to všimne každý. A hlavně je to podle mě tím, že zvýšený tlak zezadu od sedačky (např. kolem těch 4500, kdy to pěkně zabere) si všimneš lépe než jeho úbytek, kdy se jen k sedačce přestaneš tak moc "lepit".