TEST Renault Clio RS Cup – Kam kráčíš?
Clio RS má za sebou poměrně dlouhou historii, již od dob modelu Williams z počátku devadesátých let patří malé Renaulty na vrchol mezi ostrými hatchbacky. Automobilka se však před nedávnem rozhodla zcela změnit charakteristiku tohoto modelu a místo tradičního třídveřového vozu s atmosférickým motorem a manuální převodovkou zde máme pětidveřový přeplňovaný automobil, který umí řadit i sám pomocí šestistupňové dvouspojkové převodovky Getrag. Důvod je jasný – tohle má být hot-hatch vhodnější na každodenní použití. Jenže opravdu to je ten správný směr?
Na první pohled je všechno v pořádku. Přiznáme se, že zvenku se nám Clio RS dost líbí, zejména v pořádně drahé příplatkové žluté barvě Sirius. Není to žádný přehnaný svalovec, ale s klasickým Cliem si tuto variantu rozhodně nespletete. Černá osmnáctipalcová kola s prosvítajícími červenými třmeny pak jasně signalizují, že tohle je ještě o kousek ostřejší varianta Cup.
Velkým zklamáním je však interiér. V první řadě působí zvláštně, když jasně žluté auto má uvnitř červené doplňky. Nelíbí se ale ani středový panel vystupující z přístrojové desky. To všechno se dá přehlídnout, nicméně použité materiály i dílenské zpracování jsou v tomto případě na dost nízké úrovni. Dveřní výplně při dotyku vržou, hlavice voliče automatu jako by měla řidiči každou chvíli zůstat v ruce a celkově působí vnitřek tak nějak papírově. V tomto ohledu nám přišel interiér předchůdce na vyšší úrovni, nemluvě o konkurenci. Navíc u auta pro každý den by měl být důležitý i prostor na zadních sedadlech a tam nové Clio obecně také neexceluje.
renault testy malevozy hothatch
Nejen s přihlédnutím k ceně se nám tedy kabina vozu nezdá být dostatečně dobrá a nepomáhá tomu ani posaz. Ty tam jsou výborná skořepinová sedadla, které mohl mít předchůdce. Nejen tím utrpěla pozice za volantem, kde se řidič necítí zrovna ideálně i díky slabému rozsahu nastavení volantu, který pro naše potřeby nešel dát dostatečně dolů. Nepotěší ani horší výhled z auta ven. To vše ale není nic tragického, po pár kilometrech se člověk přizpůsobí a už si na to nevzpomene.
Renault Clio R.S. – srovnání s konkurencí | |||||
Značka | Renault | Ford | Opel | VW | |
Model | Clio R.S. | Fiesta ST | Corsa OPC | Polo GTI | |
Motor | 1,6 16v Turbo | 1,6 EcoBoost | 1,6 Ecotec Turbo | 1,8 TSI | |
Převodovka | 6DS | 6M | 6M | 6M | |
Zdvihový objem [cm3] | 1618 | 1596 | 1598 | 1798 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 147/6000 | 134/5700 | 141/5850 | 141/– | |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 240/1750 | 240/1600 | 260/ 1980-5850 |
320/ – |
|
Max. rychlost [km/h] | 230 | 220 | 225 | 236 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,7 | 6,9 | 7,2 | 6,7 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 5,9 | 7,9 | – | |
Cena [Kč] | 564.900 | 439.990 | 570.900 | – |
Na druhou stranu je třeba pochválit snadné ovládání palubních přístrojů a novou vychytávku v podobě RS monitoru 2.0, kde máte k dispozici kompletní telemetrii vozu včetně důležitých údajů jako je teplota oleje nejen v motoru, ale i v převodovce. To by nemělo chybět v žádném podobně zaměřeném autě.
Motor a převodovka – Jeden použitelný režim
S Cliem RS jsme již jezdili několikrát, a to nejen po všemožných českých silnicích, ale rovněž na třech domácích okruzích. Tento test byl tedy pouze připomenutím již známých věcí. Z počátku je třeba říci, že díky trojici jízdních režimům se dá z Clia RS vytvořit do značné míry jiné auto.
V základu je jeho motor, přeplňovaná zážehová šestnáctistovka o výkonu 147 kW, jenom takovým krotkým, mírně letargicky reagujícím beránkem. Pro šestistupňovou dvouspojkovou převodovku to platí dvojnásob. V komfortním režimu využívá nižší otáčky, řadí s rozvahou, nechává výrazněji prokluzovat spojky a celkově působí, jako by se sportovním autem měla pramálo společného.
Prostřední mód Sport přiostří reakce, nám se však zdál být zbytečný. Je vhodný pro lidi, kteří se chtějí projet svižněji, ale vlastně to s řízením nemyslí až tak úplně vážně. Mají tedy neustále za zády stabilizační systém a převodovka si odřadí kdy sama uzná za vhodné.
Jediným pro tento stroj opravdu použitelným módem je Race. Zapíná se tak, že posunete páku voliče do manuálního režimu a dlouze stisknete tlačítko před řadicí pákou. V tu chvíli je to všechno jen a jen na vás. Žádný stabilizační systém (s tím souvisí i žádné přibrzďování kol v rámci elektronické simulace samosvorného diferenciálu), žádné odřazování před omezovačem, jenom překvapivě čirý jízdní zážitek. Tady ukazuje Clio RS tu správnou tvář...
renault testy malevozy hothatch
Samotný motor patří k tomu lepšímu na voze. Má poměrně hutný zátah, byť rychlostí v přímce auto například na Peugeot 208 GTI nemá. Potěší rovněž jadrný zvuk a nutnost agregát ždímat jako atmosféru, aby ze sebe vydal to nejlepší. Reakce jsou v módu Race bleskurychlé, byť ne vždy konzistentní. Jedinou opravdovou nevýhodou agregátu je tak spotřeba při zátěži. Již lehce svižnější tempo znamená výlet přes desetilitrovou hranici, opravdu ostrá jízda pak znamená dvojnásobek. A na okruhu? Tam se spálí 35 l na 100 km, takže 45litrová nádrž zmizí rychleji, než řeknete čerpací stanice. Mimo město se klidným tempem dá jezdit za sedm, na dálnici o litr více, celkový průměr v testu ale byl lehce přes deset a právě ono kulaté číslo je ta hodnota, se kterou byste v běžném každodenním provozu měli počítat. Konkurence každopádně umí jezdit za méně.
Spotřebu motoru můžeme odpustit, protože dokáže bavit a má říz v otáčkách, ale co převodovka? Ani v nejostřejším nastavení nepatří mezi nejrychlejší a podřazuje zdlouhavě s nepřesným meziplynem. Alespoň že v řazení nahoru je hbitější, byť po zmáčknutí tlačítka následuje drobná prodleva. Na tuto třídu se jedná o slušnou skříň srovnatelnou se sedmistupňovým DSG v odcházející Fabii RS. Dnešní převodovky jsou ale jinde, ať už se jedná o šestistupňové DSG v Golfu GTI či klasický automat například pro BMW M135i, byť oba vozy patří do jiné kategorie, stejně jako jejich cena. Kladně však hodnotíme krátké zpřevodování, které optimálně využívá sílu motoru. Rovněž pozice tlačítek řazení pod volantem se nám zamlouvá – jsou vždycky na stejném místě, takže člověk sice při řazení v zatáčce nemůže mít ruce stále na volantu, ale zase při krocení přetáčivosti vždy ví, kam sáhnout. Existují ovšem řidiči, kterým to nevyhovuje...
Jízda – Jedno velké klouzání
Vždy jsem zastával názor, že nedotáčivost je do značné míry chybou řidiče. Při pokusu o čistou jízdu s Cliem RS však auto neustále přechází právě do nedotáčivého smyku a když se jej pokusíte řešit kupříkladu ťuknutím do brzd, je z toho zase přetáčivost. Věci jako přesnost či vytříbenost nejsou v repertoáru této generace Clia RS. Ostatně není se čemu divit, automobilka zvolila levnější řešení podvozku, které na rozdíl od předchozího modelu nemá ani přední nápravu s oddělenými těhlicemi. Pod plynem tak auto i v přímce tahá za volant.
Z hlediska sportovní jízdy musíme pochválit poměrně rychlé řízení a také jistou míru komunikace auta, které vám dá o svých limitech vědět. Problémem jsou ale příliš velké pohyby karoserie – auto se naklání, příď potápí a celkově si připadáte jak ve vysokém stroji. To vše i přes použití podvozku Cup s hydraulickými dorazy tlumičů, který ale na nerovnostech působí zároveň prkenně. Absolutorium však zaslouží brzdy, které auto zpomalí velmi intenzivně a přitom v nich je cit.
renault testy malevozy hothatch
Dobrá, tak bylo Clio stavěno více na každodenní provoz, funguje tedy alespoň tam? Asi vás zklamu, ale ne. Ereso nepůsobí fortelně ani pohodlně. Rázy se přenášejí do karoserie a auto často dosedá na dorazy karoserie. V minulosti jsme zkoušeli i variantu bez podvozku Cup a nebyla na tom o mnoho lépe. Přitom předchozí generace byla ve své základní verzi překvapivě poddajná, nerovnosti filtrovala lépe než některé nesportovní modely ve třídě a přitom se ovládala přímo delikátně. Rovněž mezi současnými konkurenty najdete lepší stroje. Fiesta ST je výrazně přesnější a ostřejší, takový Volkswagen Polo GTI zase exceluje v každodenní použitelnosti. Přidejte k tomu cukající převodovku či laciný interiér a zjistíte, že až na další pár dveří byl předchozí vůz v základní verzi příjemnějším společníkem.
Přes to všechno si ale nemyslete, že Clio RS je auto, které by člověka nudilo. Umí vás vtáhnout do děje, umí si vyžádat, ať z něj ždímáte i posledního koně a nakonec vás může onen věčný boj o přilnavost náprav i pořádně rozesmát, zejména v kombinaci s fantastickými brzdami, zajímavým zvukem s prskáním při přeřazení a řízným motorem.
Závěr
Máme Clio RS velmi rádi, u této poslední generace se ale nemůžeme zbavit dojmu, že při přerodu z nejřidičtějšího vozu třídy do stroje pro každodenní jezdění vzniklo něco mezi, co nedokáže pořádně zastat ani jednu z úloh. Ano, stále se jedná o zábavné auto, jde však poznat, že technika již není tak precizní jak bývala a Clio RS se nyní řadí maximálně do průměru třídy. Cena je navíc nejvyšší v této kategorii, což samotnému autu také nepomůže, zejména když tomu neodpovídá použitá kvalita. Vždyť testovaný automobil už je za částku, kdy se podle našeho soudu vyplatí lehce připlatit a vzít rovnou fantastický Mégane RS, který netrpí ani čtvrtinou neduhů Clia...
Nejlevnější verze modelu | 229.900 Kč (1.2 16V Life/54 kW) |
Základ s testovaným motorem | 564.900 Kč (1.6 Turbo RS/147 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 687.400 Kč (1.6 Turbo RS/147 kW) |
Plusy
- Telemetrie systému RS monitor
- Výtečný mód Race
- Ostré brzdy
- Projev turbomotoru
Minusy
- Slabší jízdní vlastnosti
- Pomalejší převodovka
- Příliš vysoká cena
- Zpracování stísněné kabiny
- Prkenný podvozek
Foto: Petr Homolka