Test Auto.cz

Nissan Qashqai 1.6 dCi – Hodně povedená forma

23.7. 2014
Verdikt
 

Minulou generaci Nissanu Qashqai si koupily více než dva miliony zákazníků. Nové vydání modelu na úspěchy předchůdce navazuje a bere si ponaučení z dosavadních neduhů.

V dnešní době, kdy automobilky nazývají skoro každý model s větší světlou výškou crossoverem, není jednoduché si v tomto segmentu vybrat. Spíše než o pohon všech kol jde zákazníkům především o pohodlí, velký vnitřní prostor a úsporný provoz. Tyto požadavky splňovala již první generace Nissanu Qashqai, pořádné svezení s novinkou však odhalilo rozdíly, které model posunuly o několik úrovní dál.

Ne snad, že by první generace Nissanu Qashqai nebylo hezké auto, ale ruku na srdce – zezadu to žádná hitparáda nebyla. Novinka proto přináší prvky designového směru značky v čele se svisle orientovanou maskou chladiče, svalnatějšími proporcemi a kapkou fluidních linií. Zároveň však automobil působí velice lehkým dojmem, přičemž nejsme daleko od pravdy – testovaná verze s nejvýkonnějším turbodieselem, pohonem předních kol a nejvyšší výbavou Tekna váží pouhých 1535 kilogramů.

Test 2007: Nissan Qashqai 2,0i - Pro klidné povahy


V součinnosti s dnešními trendy se ani Nissan v případě stěžejního evropského crossoveru nezdráhal použití nových technologií. Na mysli máme hlavně alianční platformu CMF, díky které je vůz ve srovnání s předchůdcem přibližně o 40 kilogramů lehčí i navzdory větším vnějším rozměrům. Qashqai nyní na délku měří 4379 milimetrů (+49 mm), do šířky nabral 20 milimetrů (1800 mm) a se skoro šestnácti sty milimetry je o pětadvacet milimetrů nižší než dříve. Nezapomnělo se ani na rozvor náprav, který však prodloužením na 2646 milimetrů (+16 mm) o mnoho více užitku zdánlivě nepřináší, nebo zavazadlový prostor se základním objemem 401 litrů, dvojitou podlážkou a možností jednoduchého rozdělení ložné plochy.

Srovnání rozměrů současné a předchozí generace
ModelQashqai IIQashqai Irozdíl
Délka [mm]43794330+49
Šířka [mm]18001780+20
Výška [mm]15901615-25
Rozvor [mm]26462630+16

Interiér: Před branami luxusní třídy

Jedním z nedostatků předchozí generace Nissanu Qashqai bylo dílenské zpracování interiéru. Na pohled sice hezký, po čase však rozvrzaný, a ani použité materiály nepatřily k nejlepším. S novým modelem je všechno jinak – Nissan se nechal ve větší míře inspirovat vlastní automobilkou Infiniti a rázem máte na palubě kvalitní měkčené plasty, lesklé dekorační materiály, nesrovnatelně bytelnější konstrukci a dojem, že skutečně řídíte luxusní vůz.

Pocit něčeho výjimečného navíc podporuje celá plejáda bezpečnostních prvků v čele s automatickým nouzovým brzděním, čtením dopravních značek, upozorněním na opuštění jízdního pruhu nebo sledováním pohybujících se objektů za vozidlem. Poslední jmenovaný systém využijete především ve městě, a pokud jste dosud při couvání z řady šikmo zaparkovaných automobilů naslouchali radám spolujezdce, nyní už si vystačíte sami.

obrázek [600 x 373]  

Tradičním pomocníkem je panoramatický systém (byl již v minulé generaci Qashqaie), který díky čtyřem kamerám (vpředu, vzadu a pod vnějšími zrcátky) přináší pohled na automobil z ptačí perspektivy nebo ukáže, jakou rezervu ještě máte při parkování k obrubníku. Pokud si navíc pořídíte automobil v nejvyšší výbavě Tekna, za důležité elektronické vymoženosti nezaplatíte ani korunu – všechny jsou v konfiguraci pro český trh sériově.

Ale zpátky k interiéru a pohodlí, kterým Nissan Qashqai na předních sedadlech rozhodně nešetří. Sedí se zde královsky, kvitujeme skromný příplatek 15.000 Kč za čalounění sedadel alcantarou a černé provedení stropu a nebýt zvýšeného posazu za volantem, cítili byste se uvnitř vozu božsky. Design volantu je věcí vkusu, rozhodně však děkujeme za „poevropštělé“ ovládání barevného palubního počítače (dříve se ovládal tlačítkem u přístrojového štítu, nyní na volantu) a komunikaci multimediálního systému Nissan Connect v češtině. Škoda, že mateřský jazyk nenajdeme také ve zmíněném palubním počítači…

Test 2010: Nissan Qashqai 2,0 dCi (110 kW) - Praotec mládne


Trochu studená sprcha přichází po přesednutí na zadní sedadla. Před koleny sice díky prodloužení rozvoru náprav zůstává zhruba o 15 milimetrů více prostoru, avšak nad hlavou (kde prý ve srovnání s předchůdcem přibylo 10 mm) už to taková sláva není. Vinou nízké linie střechy a standardně dodávaného panoramatického střešního okna s elektricky posuvnou clonou se zde totiž pohodlně usadí pouze cestující s výškou do 180 cm. Ani ti se však nedočkají dostatečné podpory stehen. Je to škoda, protože se dozadu příjemně nastupuje a celkový pohled na interiér budí neuvěřitelně kvalitní a vzdušný dojem.

Některých typicky japonských prvků interiéru se Nissan Qashqai nezbavil ani ve své druhé generaci - možnost automatického stažení okna pouze u řidiče někdy vážně naštve, silné akustické upozornění v interiéru zaznívá častěji než je zdrávo a trochu neotesaná tlačítka vyhřívání sedadel působí jako pěst na oko. A to je Qashqai vyráběn Evropany a pouze pro Evropu…

Naftová klasika stojí za zkoušku

Vznětová šestnáctistovka není v rámci modelové řady novinkou – objevila se již pod kapotou první generace Nissanu Qashqai. Motor pochází z dílen Renaultu, proto se není třeba divit, že označení dCi v současnosti najdeme takřka na všech modelech aliance Renault-Nissan. Čtyřválec s 96 kilowatty je považován za naprostý vrchol, který však na většinu evropské konkurence výkonově nestačí.

Faktem je, že ve srovnání s konkurenčními agregáty vítězí šestnáctistovka kultivovanějším během a pokud si pro srovnání vezmeme třeba obligátní 2.0 TDI pod kapotou Škody Yeti, tak i točivým momentem 320 N.m v poměru k objemu motoru. Zbylými parametry se pak jednotky takřka rovnají – 96 kW je u šestnáctistovky dostupných ve 4000 otáčkách za minutu (TDI má 103 kW ve 4200 min-1) a tříkilometrový rozdíl v maximální rychlosti ve prospěch Škodovky je zanedbatelný.

Nissan Qashqai - Srovnání s konkurencí
ModelNissan QashqaiŠkoda YetiKia SportageToyota RAV4
Motor1.6 dCi2.0 TDI2.0 CRDI2.0 D-4D
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1596196819951998
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]96/4000103/4200100/400091/3600
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750-2500319/1800-2500310/1600-2400
Max. rychlost [km/h]190193182180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.59.710.810.5
Komb. spotřeba [l/100 km]4.45.15.54.9
Základní cena [Kč]543.900554.900594.980659.900

Pravdou zůstává, že i 96 kW může být na jednu hnanou nápravu někdy docela moc. Nissan Qashqai má totiž specificky nastavený chod spojkového pedálu, na který si buď zvyknete, nebo pokaždé „prohrábnete“ přední kola. To také znamená větší vytočení motoru, který je jinak skvěle odhlučněný a dá o sobě vědět až okolo 4000 otáček za minutu. Ovšem neberte to tak, že by odspodu nefungoval. Naopak – čtyřválec je schopen pracovat zhruba od 1700 min-1, což je hranice, které potřebujete dosáhnout pro překonání turboefektu. Následně se dočkáte masivního zátahu, který uvadá těsně před omezovačem otáček.

obrázek [600 x 375]  

Jednoduchá zadní náprava ničemu nevadí

Snaha o snížení hmotnosti se neodrazila pouze v použití moderní platformy, ale také ve změně systému zadní nápravy. Vedle verze s pohonem všech kol už totiž nedostanete složitější víceprvek, ale pouze vlečená ramena. Představuje onen „krok zpátky“ nějaké riziko? Ani náhodou. Nissanu se totiž podařil husarský kousek a dokonce ani na devatenáctipalcových kolech většinu času nepocítíte rázy, akustické ruchy nebo uskakování zádě v zatáčkách.

Vděčit za to mimo jiné můžeme komfortnímu nastavení podvozku a kvalitním dvoupístkovým zadním tlumičům, které bychom v rámci korporace našli také ve vozech Infiniti. To však neznamená, že by Qashqai při rychlejších průjezdech zatáček nepříjemně plaval či vykazoval známky nejistoty. Právě v těchto případech mu pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol úspěšně bojuje s nedotáčivostí.

obrázek [600 x 310]  

Charakter automobilu se tak stal neuvěřitelně univerzální, agilní a předvídatelný, což podporuje také vynikající řízení s proměnlivým účinkem posilovače. Jistě, možnost volby mezi komfortní a sportovní odezvou připadá na první pohled dost atraktivně, nakonec ale stejně zůstanete u klasiky. V každém případě očekávejte dokonalý přehled o práci předních kol díky zpětné vazbě ve volantu.

Za málo vždy a všude

Kombinace šestnáctistovky dCi a manuální šestistupňové převodovky dělá z automobilu jeden z nejúspornějších vozů ve svém segmentu. Deklarovaných 4,4 litru v kombinovaném cyklu se nám dosáhnout nepodařilo, nicméně s apetitem kolem sedmi litrů ve městě můžeme být spokojeni. Striktním dodržováním mimoměstských limitů se bez většího snažení podíváte i pod pět litrů, přičemž nám po skončení testu svítila na palubním počítači číslovka 5,3. A to i navzdory dlouhým dálničním přesunům, kdy motor při rychlosti 130 km/h točí 2500 otáček za minutu a protéká jím 5,8 litru na sto kilometrů. Inu, rozumně dlouhý převod dělá své...

Test 2012: Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem


Závěr

Navázat na úspěchy předchůdce zřejmě nebylo pro novou generaci Nissanu Qashqai jednoduché, novinka však stále patří na samotný vrchol mainstreamových crossoverů. Automobilka opět dokázala vyrobit produkt, který dokonale spojuje jízdní projev osobního automobilu s užitnými hodnotami velkých SUV, což je vzhledem k velké oblíbenosti crossoverů klíčová záležitost. Více pozornosti by si však zasloužila zadní část interiéru s nízko usazenými sedáky a pouze nezbytným prostorem nad hlavou.

Ústup od víceprvkové zadní nápravy nepředstavuje díky propracovanému podvozku žádné výraznější riziko a dokonce i na velkých kolech očekávejte až překvapivý jízdní komfort. V případě kombinace šestnáctistovky s manuální převodovkou se navíc provoz neprodraží – výslednou spotřebu nafty s povděkem kvitujeme.

obrázek [600 x 327]  

Poslední poznámka míří k základní ceně zkoušené verze (stojí od 694.900 Kč), která je vzhledem k bohaté sériové výbavě špičková. Automobil nabídne prvky, na které jsme dosud byli zvyklí z luxusního segmentu a dokonce i ceny minimálního množství příplatků snad ani nemají konkurenci. Vždyť kdo vám dnes nabídne navigaci ve standardu a čalounění alcantarou za patnáct tisíc korun?

Nejlevnější verze modelu404.900 Kč (1.2 DIG-T 85 kW, Visia)
Základ s testovaným motorem543.900 Kč (1.6 dCi 96 kW, Visia)
Testovaný vůz s výbavou730.700 Kč (1.6 dCi 96 kW, Tekna)

JAKE.AUTO.CZ: Nissan Qashqai - testy, novinky a videa na jediném místě


Plusy

  • Úsporný naftový motor
  • Elegantně-sportovní vzhled karoserie
  • Velký vnitřní prostor
  • Bohatá základní výbava
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Pohodlná přední sedadla

Minusy

  • Nízko umístěné zadní sedáky
  • Občasný problém s přenosem výkonu na vozovku
  • Méně prostoru vzadu nad hlavou
  • Automatické stahování pouze pro okno řidiče
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Qashqai 1.6 dCi

Cena v základní výbavě: 543 900 Kč Cena v testované výbavě: 730 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, stop/start, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, aktivní podvozek, rozpoznání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání světel, přední a zadní parkovací čidla, inteligentní parkovací asistent, sledování pohybujících se objektů za vozidlem, rozpoznání únavy řidiče, Bi-diodové přední světlomety, diodové denní svícení, litá 19“ kola, panoramatické střešní okno, zatmavená zadní skla, samočinná klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, odemykání a startování tlačítkem, nastavitelný posilovač řízení, vyhřívaná přední sedadla, elektronická parkovací brzda, navigace Nissan Connect s dotykovým displejem, MP3, bluetooth, panoramatický kamerový systém atd.

Výbava testovaného vozu:Vyhřívané čelní sklo (+6.800 Kč), čalounění z alcantary a černé obložení stropu (+15.000 Kč), metalíza (+14.000 Kč).

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 
Technické údaje
Motor Nissan Qashqai 1.6 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.9 / 4.4
Emise CO2:115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 541
Rozměr pneu:225/45 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1806
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.6 dCi – Hodně povedená forma







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o režim, volové!

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o…

Začnu velmi osobně. Od roku 2013 jsem nebyl už u trojích voleb (komunální, senátní, krajské). V určitou chvíli…