TEST Nissan Qashqai 1.6 dCi – Hodně povedená forma
V dnešní době, kdy automobilky nazývají skoro každý model s větší světlou výškou crossoverem, není jednoduché si v tomto segmentu vybrat. Spíše než o pohon všech kol jde zákazníkům především o pohodlí, velký vnitřní prostor a úsporný provoz. Tyto požadavky splňovala již první generace Nissanu Qashqai, pořádné svezení s novinkou však odhalilo rozdíly, které model posunuly o několik úrovní dál.
Ne snad, že by první generace Nissanu Qashqai nebylo hezké auto, ale ruku na srdce – zezadu to žádná hitparáda nebyla. Novinka proto přináší prvky designového směru značky v čele se svisle orientovanou maskou chladiče, svalnatějšími proporcemi a kapkou fluidních linií. Zároveň však automobil působí velice lehkým dojmem, přičemž nejsme daleko od pravdy – testovaná verze s nejvýkonnějším turbodieselem, pohonem předních kol a nejvyšší výbavou Tekna váží pouhých 1535 kilogramů.
V součinnosti s dnešními trendy se ani Nissan v případě stěžejního evropského crossoveru nezdráhal použití nových technologií. Na mysli máme hlavně alianční platformu CMF, díky které je vůz ve srovnání s předchůdcem přibližně o 40 kilogramů lehčí i navzdory větším vnějším rozměrům. Qashqai nyní na délku měří 4379 milimetrů (+49 mm), do šířky nabral 20 milimetrů (1800 mm) a se skoro šestnácti sty milimetry je o pětadvacet milimetrů nižší než dříve. Nezapomnělo se ani na rozvor náprav, který však prodloužením na 2646 milimetrů (+16 mm) o mnoho více užitku zdánlivě nepřináší, nebo zavazadlový prostor se základním objemem 401 litrů, dvojitou podlážkou a možností jednoduchého rozdělení ložné plochy.
Srovnání rozměrů současné a předchozí generace | |||
Model | Qashqai II | Qashqai I | rozdíl |
Délka [mm] | 4379 | 4330 | +49 |
Šířka [mm] | 1800 | 1780 | +20 |
Výška [mm] | 1590 | 1615 | -25 |
Rozvor [mm] | 2646 | 2630 | +16 |
Interiér: Před branami luxusní třídy
Jedním z nedostatků předchozí generace Nissanu Qashqai bylo dílenské zpracování interiéru. Na pohled sice hezký, po čase však rozvrzaný, a ani použité materiály nepatřily k nejlepším. S novým modelem je všechno jinak – Nissan se nechal ve větší míře inspirovat vlastní automobilkou Infiniti a rázem máte na palubě kvalitní měkčené plasty, lesklé dekorační materiály, nesrovnatelně bytelnější konstrukci a dojem, že skutečně řídíte luxusní vůz.
Pocit něčeho výjimečného navíc podporuje celá plejáda bezpečnostních prvků v čele s automatickým nouzovým brzděním, čtením dopravních značek, upozorněním na opuštění jízdního pruhu nebo sledováním pohybujících se objektů za vozidlem. Poslední jmenovaný systém využijete především ve městě, a pokud jste dosud při couvání z řady šikmo zaparkovaných automobilů naslouchali radám spolujezdce, nyní už si vystačíte sami.
Tradičním pomocníkem je panoramatický systém (byl již v minulé generaci Qashqaie), který díky čtyřem kamerám (vpředu, vzadu a pod vnějšími zrcátky) přináší pohled na automobil z ptačí perspektivy nebo ukáže, jakou rezervu ještě máte při parkování k obrubníku. Pokud si navíc pořídíte automobil v nejvyšší výbavě Tekna, za důležité elektronické vymoženosti nezaplatíte ani korunu – všechny jsou v konfiguraci pro český trh sériově.
Ale zpátky k interiéru a pohodlí, kterým Nissan Qashqai na předních sedadlech rozhodně nešetří. Sedí se zde královsky, kvitujeme skromný příplatek 15.000 Kč za čalounění sedadel alcantarou a černé provedení stropu a nebýt zvýšeného posazu za volantem, cítili byste se uvnitř vozu božsky. Design volantu je věcí vkusu, rozhodně však děkujeme za „poevropštělé“ ovládání barevného palubního počítače (dříve se ovládal tlačítkem u přístrojového štítu, nyní na volantu) a komunikaci multimediálního systému Nissan Connect v češtině. Škoda, že mateřský jazyk nenajdeme také ve zmíněném palubním počítači…
Trochu studená sprcha přichází po přesednutí na zadní sedadla. Před koleny sice díky prodloužení rozvoru náprav zůstává zhruba o 15 milimetrů více prostoru, avšak nad hlavou (kde prý ve srovnání s předchůdcem přibylo 10 mm) už to taková sláva není. Vinou nízké linie střechy a standardně dodávaného panoramatického střešního okna s elektricky posuvnou clonou se zde totiž pohodlně usadí pouze cestující s výškou do 180 cm. Ani ti se však nedočkají dostatečné podpory stehen. Je to škoda, protože se dozadu příjemně nastupuje a celkový pohled na interiér budí neuvěřitelně kvalitní a vzdušný dojem.
Některých typicky japonských prvků interiéru se Nissan Qashqai nezbavil ani ve své druhé generaci - možnost automatického stažení okna pouze u řidiče někdy vážně naštve, silné akustické upozornění v interiéru zaznívá častěji než je zdrávo a trochu neotesaná tlačítka vyhřívání sedadel působí jako pěst na oko. A to je Qashqai vyráběn Evropany a pouze pro Evropu…
Naftová klasika stojí za zkoušku
Vznětová šestnáctistovka není v rámci modelové řady novinkou – objevila se již pod kapotou první generace Nissanu Qashqai. Motor pochází z dílen Renaultu, proto se není třeba divit, že označení dCi v současnosti najdeme takřka na všech modelech aliance Renault-Nissan. Čtyřválec s 96 kilowatty je považován za naprostý vrchol, který však na většinu evropské konkurence výkonově nestačí.
Faktem je, že ve srovnání s konkurenčními agregáty vítězí šestnáctistovka kultivovanějším během a pokud si pro srovnání vezmeme třeba obligátní 2.0 TDI pod kapotou Škody Yeti, tak i točivým momentem 320 N.m v poměru k objemu motoru. Zbylými parametry se pak jednotky takřka rovnají – 96 kW je u šestnáctistovky dostupných ve 4000 otáčkách za minutu (TDI má 103 kW ve 4200 min-1) a tříkilometrový rozdíl v maximální rychlosti ve prospěch Škodovky je zanedbatelný.
Nissan Qashqai - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Nissan Qashqai | Škoda Yeti | Kia Sportage | Toyota RAV4 |
Motor | 1.6 dCi | 2.0 TDI | 2.0 CRDI | 2.0 D-4D |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1596 | 1968 | 1995 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 96/4000 | 103/4200 | 100/4000 | 91/3600 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 320/1750 | 320/1750-2500 | 319/1800-2500 | 310/1600-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 193 | 182 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10.5 | 9.7 | 10.8 | 10.5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4.4 | 5.1 | 5.5 | 4.9 |
Základní cena [Kč] | 543.900 | 554.900 | 594.980 | 659.900 |
Pravdou zůstává, že i 96 kW může být na jednu hnanou nápravu někdy docela moc. Nissan Qashqai má totiž specificky nastavený chod spojkového pedálu, na který si buď zvyknete, nebo pokaždé „prohrábnete“ přední kola. To také znamená větší vytočení motoru, který je jinak skvěle odhlučněný a dá o sobě vědět až okolo 4000 otáček za minutu. Ovšem neberte to tak, že by odspodu nefungoval. Naopak – čtyřválec je schopen pracovat zhruba od 1700 min-1, což je hranice, které potřebujete dosáhnout pro překonání turboefektu. Následně se dočkáte masivního zátahu, který uvadá těsně před omezovačem otáček.
Jednoduchá zadní náprava ničemu nevadí
Snaha o snížení hmotnosti se neodrazila pouze v použití moderní platformy, ale také ve změně systému zadní nápravy. Vedle verze s pohonem všech kol už totiž nedostanete složitější víceprvek, ale pouze vlečená ramena. Představuje onen „krok zpátky“ nějaké riziko? Ani náhodou. Nissanu se totiž podařil husarský kousek a dokonce ani na devatenáctipalcových kolech většinu času nepocítíte rázy, akustické ruchy nebo uskakování zádě v zatáčkách.
Vděčit za to mimo jiné můžeme komfortnímu nastavení podvozku a kvalitním dvoupístkovým zadním tlumičům, které bychom v rámci korporace našli také ve vozech Infiniti. To však neznamená, že by Qashqai při rychlejších průjezdech zatáček nepříjemně plaval či vykazoval známky nejistoty. Právě v těchto případech mu pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol úspěšně bojuje s nedotáčivostí.
Charakter automobilu se tak stal neuvěřitelně univerzální, agilní a předvídatelný, což podporuje také vynikající řízení s proměnlivým účinkem posilovače. Jistě, možnost volby mezi komfortní a sportovní odezvou připadá na první pohled dost atraktivně, nakonec ale stejně zůstanete u klasiky. V každém případě očekávejte dokonalý přehled o práci předních kol díky zpětné vazbě ve volantu.
Za málo vždy a všude
Kombinace šestnáctistovky dCi a manuální šestistupňové převodovky dělá z automobilu jeden z nejúspornějších vozů ve svém segmentu. Deklarovaných 4,4 litru v kombinovaném cyklu se nám dosáhnout nepodařilo, nicméně s apetitem kolem sedmi litrů ve městě můžeme být spokojeni. Striktním dodržováním mimoměstských limitů se bez většího snažení podíváte i pod pět litrů, přičemž nám po skončení testu svítila na palubním počítači číslovka 5,3. A to i navzdory dlouhým dálničním přesunům, kdy motor při rychlosti 130 km/h točí 2500 otáček za minutu a protéká jím 5,8 litru na sto kilometrů. Inu, rozumně dlouhý převod dělá své...
Závěr
Navázat na úspěchy předchůdce zřejmě nebylo pro novou generaci Nissanu Qashqai jednoduché, novinka však stále patří na samotný vrchol mainstreamových crossoverů. Automobilka opět dokázala vyrobit produkt, který dokonale spojuje jízdní projev osobního automobilu s užitnými hodnotami velkých SUV, což je vzhledem k velké oblíbenosti crossoverů klíčová záležitost. Více pozornosti by si však zasloužila zadní část interiéru s nízko usazenými sedáky a pouze nezbytným prostorem nad hlavou.
Ústup od víceprvkové zadní nápravy nepředstavuje díky propracovanému podvozku žádné výraznější riziko a dokonce i na velkých kolech očekávejte až překvapivý jízdní komfort. V případě kombinace šestnáctistovky s manuální převodovkou se navíc provoz neprodraží – výslednou spotřebu nafty s povděkem kvitujeme.
Poslední poznámka míří k základní ceně zkoušené verze (stojí od 694.900 Kč), která je vzhledem k bohaté sériové výbavě špičková. Automobil nabídne prvky, na které jsme dosud byli zvyklí z luxusního segmentu a dokonce i ceny minimálního množství příplatků snad ani nemají konkurenci. Vždyť kdo vám dnes nabídne navigaci ve standardu a čalounění alcantarou za patnáct tisíc korun?
Nejlevnější verze modelu | 404.900 Kč (1.2 DIG-T 85 kW, Visia) |
Základ s testovaným motorem | 543.900 Kč (1.6 dCi 96 kW, Visia) |
Testovaný vůz s výbavou | 730.700 Kč (1.6 dCi 96 kW, Tekna) |
Plusy
- Úsporný naftový motor
- Elegantně-sportovní vzhled karoserie
- Velký vnitřní prostor
- Bohatá základní výbava
- Výborné jízdní vlastnosti
- Přesné a komunikativní řízení
- Pohodlná přední sedadla
Minusy
- Nízko umístěné zadní sedáky
- Občasný problém s přenosem výkonu na vozovku
- Méně prostoru vzadu nad hlavou
- Automatické stahování pouze pro okno řidiče
Foto: Petr Homolka