Test Auto.cz

Nissan Qashqai 1.6 dCi – Hodně povedená forma

23.7. 2014
Verdikt
 

Minulou generaci Nissanu Qashqai si koupily více než dva miliony zákazníků. Nové vydání modelu na úspěchy předchůdce navazuje a bere si ponaučení z dosavadních neduhů.

V dnešní době, kdy automobilky nazývají skoro každý model s větší světlou výškou crossoverem, není jednoduché si v tomto segmentu vybrat. Spíše než o pohon všech kol jde zákazníkům především o pohodlí, velký vnitřní prostor a úsporný provoz. Tyto požadavky splňovala již první generace Nissanu Qashqai, pořádné svezení s novinkou však odhalilo rozdíly, které model posunuly o několik úrovní dál.

Ne snad, že by první generace Nissanu Qashqai nebylo hezké auto, ale ruku na srdce – zezadu to žádná hitparáda nebyla. Novinka proto přináší prvky designového směru značky v čele se svisle orientovanou maskou chladiče, svalnatějšími proporcemi a kapkou fluidních linií. Zároveň však automobil působí velice lehkým dojmem, přičemž nejsme daleko od pravdy – testovaná verze s nejvýkonnějším turbodieselem, pohonem předních kol a nejvyšší výbavou Tekna váží pouhých 1535 kilogramů.

Test 2007: Nissan Qashqai 2,0i - Pro klidné povahy


V součinnosti s dnešními trendy se ani Nissan v případě stěžejního evropského crossoveru nezdráhal použití nových technologií. Na mysli máme hlavně alianční platformu CMF, díky které je vůz ve srovnání s předchůdcem přibližně o 40 kilogramů lehčí i navzdory větším vnějším rozměrům. Qashqai nyní na délku měří 4379 milimetrů (+49 mm), do šířky nabral 20 milimetrů (1800 mm) a se skoro šestnácti sty milimetry je o pětadvacet milimetrů nižší než dříve. Nezapomnělo se ani na rozvor náprav, který však prodloužením na 2646 milimetrů (+16 mm) o mnoho více užitku zdánlivě nepřináší, nebo zavazadlový prostor se základním objemem 401 litrů, dvojitou podlážkou a možností jednoduchého rozdělení ložné plochy.

Srovnání rozměrů současné a předchozí generace
ModelQashqai IIQashqai Irozdíl
Délka [mm]43794330+49
Šířka [mm]18001780+20
Výška [mm]15901615-25
Rozvor [mm]26462630+16

Interiér: Před branami luxusní třídy

Jedním z nedostatků předchozí generace Nissanu Qashqai bylo dílenské zpracování interiéru. Na pohled sice hezký, po čase však rozvrzaný, a ani použité materiály nepatřily k nejlepším. S novým modelem je všechno jinak – Nissan se nechal ve větší míře inspirovat vlastní automobilkou Infiniti a rázem máte na palubě kvalitní měkčené plasty, lesklé dekorační materiály, nesrovnatelně bytelnější konstrukci a dojem, že skutečně řídíte luxusní vůz.

Pocit něčeho výjimečného navíc podporuje celá plejáda bezpečnostních prvků v čele s automatickým nouzovým brzděním, čtením dopravních značek, upozorněním na opuštění jízdního pruhu nebo sledováním pohybujících se objektů za vozidlem. Poslední jmenovaný systém využijete především ve městě, a pokud jste dosud při couvání z řady šikmo zaparkovaných automobilů naslouchali radám spolujezdce, nyní už si vystačíte sami.

obrázek [600 x 373]  

Tradičním pomocníkem je panoramatický systém (byl již v minulé generaci Qashqaie), který díky čtyřem kamerám (vpředu, vzadu a pod vnějšími zrcátky) přináší pohled na automobil z ptačí perspektivy nebo ukáže, jakou rezervu ještě máte při parkování k obrubníku. Pokud si navíc pořídíte automobil v nejvyšší výbavě Tekna, za důležité elektronické vymoženosti nezaplatíte ani korunu – všechny jsou v konfiguraci pro český trh sériově.

Ale zpátky k interiéru a pohodlí, kterým Nissan Qashqai na předních sedadlech rozhodně nešetří. Sedí se zde královsky, kvitujeme skromný příplatek 15.000 Kč za čalounění sedadel alcantarou a černé provedení stropu a nebýt zvýšeného posazu za volantem, cítili byste se uvnitř vozu božsky. Design volantu je věcí vkusu, rozhodně však děkujeme za „poevropštělé“ ovládání barevného palubního počítače (dříve se ovládal tlačítkem u přístrojového štítu, nyní na volantu) a komunikaci multimediálního systému Nissan Connect v češtině. Škoda, že mateřský jazyk nenajdeme také ve zmíněném palubním počítači…

Test 2010: Nissan Qashqai 2,0 dCi (110 kW) - Praotec mládne


Trochu studená sprcha přichází po přesednutí na zadní sedadla. Před koleny sice díky prodloužení rozvoru náprav zůstává zhruba o 15 milimetrů více prostoru, avšak nad hlavou (kde prý ve srovnání s předchůdcem přibylo 10 mm) už to taková sláva není. Vinou nízké linie střechy a standardně dodávaného panoramatického střešního okna s elektricky posuvnou clonou se zde totiž pohodlně usadí pouze cestující s výškou do 180 cm. Ani ti se však nedočkají dostatečné podpory stehen. Je to škoda, protože se dozadu příjemně nastupuje a celkový pohled na interiér budí neuvěřitelně kvalitní a vzdušný dojem.

Některých typicky japonských prvků interiéru se Nissan Qashqai nezbavil ani ve své druhé generaci - možnost automatického stažení okna pouze u řidiče někdy vážně naštve, silné akustické upozornění v interiéru zaznívá častěji než je zdrávo a trochu neotesaná tlačítka vyhřívání sedadel působí jako pěst na oko. A to je Qashqai vyráběn Evropany a pouze pro Evropu…

Naftová klasika stojí za zkoušku

Vznětová šestnáctistovka není v rámci modelové řady novinkou – objevila se již pod kapotou první generace Nissanu Qashqai. Motor pochází z dílen Renaultu, proto se není třeba divit, že označení dCi v současnosti najdeme takřka na všech modelech aliance Renault-Nissan. Čtyřválec s 96 kilowatty je považován za naprostý vrchol, který však na většinu evropské konkurence výkonově nestačí.

Faktem je, že ve srovnání s konkurenčními agregáty vítězí šestnáctistovka kultivovanějším během a pokud si pro srovnání vezmeme třeba obligátní 2.0 TDI pod kapotou Škody Yeti, tak i točivým momentem 320 N.m v poměru k objemu motoru. Zbylými parametry se pak jednotky takřka rovnají – 96 kW je u šestnáctistovky dostupných ve 4000 otáčkách za minutu (TDI má 103 kW ve 4200 min-1) a tříkilometrový rozdíl v maximální rychlosti ve prospěch Škodovky je zanedbatelný.

Nissan Qashqai - Srovnání s konkurencí
ModelNissan QashqaiŠkoda YetiKia SportageToyota RAV4
Motor1.6 dCi2.0 TDI2.0 CRDI2.0 D-4D
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1596196819951998
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]96/4000103/4200100/400091/3600
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750-2500319/1800-2500310/1600-2400
Max. rychlost [km/h]190193182180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.59.710.810.5
Komb. spotřeba [l/100 km]4.45.15.54.9
Základní cena [Kč]543.900554.900594.980659.900

Pravdou zůstává, že i 96 kW může být na jednu hnanou nápravu někdy docela moc. Nissan Qashqai má totiž specificky nastavený chod spojkového pedálu, na který si buď zvyknete, nebo pokaždé „prohrábnete“ přední kola. To také znamená větší vytočení motoru, který je jinak skvěle odhlučněný a dá o sobě vědět až okolo 4000 otáček za minutu. Ovšem neberte to tak, že by odspodu nefungoval. Naopak – čtyřválec je schopen pracovat zhruba od 1700 min-1, což je hranice, které potřebujete dosáhnout pro překonání turboefektu. Následně se dočkáte masivního zátahu, který uvadá těsně před omezovačem otáček.

obrázek [600 x 375]  

Jednoduchá zadní náprava ničemu nevadí

Snaha o snížení hmotnosti se neodrazila pouze v použití moderní platformy, ale také ve změně systému zadní nápravy. Vedle verze s pohonem všech kol už totiž nedostanete složitější víceprvek, ale pouze vlečená ramena. Představuje onen „krok zpátky“ nějaké riziko? Ani náhodou. Nissanu se totiž podařil husarský kousek a dokonce ani na devatenáctipalcových kolech většinu času nepocítíte rázy, akustické ruchy nebo uskakování zádě v zatáčkách.

Vděčit za to mimo jiné můžeme komfortnímu nastavení podvozku a kvalitním dvoupístkovým zadním tlumičům, které bychom v rámci korporace našli také ve vozech Infiniti. To však neznamená, že by Qashqai při rychlejších průjezdech zatáček nepříjemně plaval či vykazoval známky nejistoty. Právě v těchto případech mu pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol úspěšně bojuje s nedotáčivostí.

obrázek [600 x 310]  

Charakter automobilu se tak stal neuvěřitelně univerzální, agilní a předvídatelný, což podporuje také vynikající řízení s proměnlivým účinkem posilovače. Jistě, možnost volby mezi komfortní a sportovní odezvou připadá na první pohled dost atraktivně, nakonec ale stejně zůstanete u klasiky. V každém případě očekávejte dokonalý přehled o práci předních kol díky zpětné vazbě ve volantu.

Za málo vždy a všude

Kombinace šestnáctistovky dCi a manuální šestistupňové převodovky dělá z automobilu jeden z nejúspornějších vozů ve svém segmentu. Deklarovaných 4,4 litru v kombinovaném cyklu se nám dosáhnout nepodařilo, nicméně s apetitem kolem sedmi litrů ve městě můžeme být spokojeni. Striktním dodržováním mimoměstských limitů se bez většího snažení podíváte i pod pět litrů, přičemž nám po skončení testu svítila na palubním počítači číslovka 5,3. A to i navzdory dlouhým dálničním přesunům, kdy motor při rychlosti 130 km/h točí 2500 otáček za minutu a protéká jím 5,8 litru na sto kilometrů. Inu, rozumně dlouhý převod dělá své...

Test 2012: Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem


Závěr

Navázat na úspěchy předchůdce zřejmě nebylo pro novou generaci Nissanu Qashqai jednoduché, novinka však stále patří na samotný vrchol mainstreamových crossoverů. Automobilka opět dokázala vyrobit produkt, který dokonale spojuje jízdní projev osobního automobilu s užitnými hodnotami velkých SUV, což je vzhledem k velké oblíbenosti crossoverů klíčová záležitost. Více pozornosti by si však zasloužila zadní část interiéru s nízko usazenými sedáky a pouze nezbytným prostorem nad hlavou.

Ústup od víceprvkové zadní nápravy nepředstavuje díky propracovanému podvozku žádné výraznější riziko a dokonce i na velkých kolech očekávejte až překvapivý jízdní komfort. V případě kombinace šestnáctistovky s manuální převodovkou se navíc provoz neprodraží – výslednou spotřebu nafty s povděkem kvitujeme.

obrázek [600 x 327]  

Poslední poznámka míří k základní ceně zkoušené verze (stojí od 694.900 Kč), která je vzhledem k bohaté sériové výbavě špičková. Automobil nabídne prvky, na které jsme dosud byli zvyklí z luxusního segmentu a dokonce i ceny minimálního množství příplatků snad ani nemají konkurenci. Vždyť kdo vám dnes nabídne navigaci ve standardu a čalounění alcantarou za patnáct tisíc korun?

Nejlevnější verze modelu404.900 Kč (1.2 DIG-T 85 kW, Visia)
Základ s testovaným motorem543.900 Kč (1.6 dCi 96 kW, Visia)
Testovaný vůz s výbavou730.700 Kč (1.6 dCi 96 kW, Tekna)

JAKE.AUTO.CZ: Nissan Qashqai - testy, novinky a videa na jediném místě


Plusy

  • Úsporný naftový motor
  • Elegantně-sportovní vzhled karoserie
  • Velký vnitřní prostor
  • Bohatá základní výbava
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Pohodlná přední sedadla

Minusy

  • Nízko umístěné zadní sedáky
  • Občasný problém s přenosem výkonu na vozovku
  • Méně prostoru vzadu nad hlavou
  • Automatické stahování pouze pro okno řidiče
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Qashqai 1.6 dCi

Cena v základní výbavě: 543 900 Kč Cena v testované výbavě: 730 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, stop/start, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, aktivní podvozek, rozpoznání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání světel, přední a zadní parkovací čidla, inteligentní parkovací asistent, sledování pohybujících se objektů za vozidlem, rozpoznání únavy řidiče, Bi-diodové přední světlomety, diodové denní svícení, litá 19“ kola, panoramatické střešní okno, zatmavená zadní skla, samočinná klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, odemykání a startování tlačítkem, nastavitelný posilovač řízení, vyhřívaná přední sedadla, elektronická parkovací brzda, navigace Nissan Connect s dotykovým displejem, MP3, bluetooth, panoramatický kamerový systém atd.

Výbava testovaného vozu:Vyhřívané čelní sklo (+6.800 Kč), čalounění z alcantary a černé obložení stropu (+15.000 Kč), metalíza (+14.000 Kč).

Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím

Prezident Miloš Zeman jmenoval do čela ministerstva…

Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd

Český vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek se…

Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně

Menší zájem o šperky projevili turisté a domácí…

 
Technické údaje
Motor Nissan Qashqai 1.6 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.9 / 4.4
Emise CO2:115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 541
Rozměr pneu:225/45 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4380
b) šířka (mm): 1806
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.6 dCi – Hodně povedená forma







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Opilá žena přeskočila s qashqaiem kruhový objezd Opilá žena přeskočila s qashqaiem kruhový objezd

Scéna jako z akčního filmu se odehrála v Británii, kde…

Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku? Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku?

Modernizovaný Nissan Qashqai jsme si v Ženevě prohlédli…

 



 
Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Dnes 15:48

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své kategorie. Kompaktní Američan zatím nabízí výběr mezi benzinovou čtrnáctistovkou a vznětovým dvoulitrem.




Blesk.cz

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les je plný dobrodružství!

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les…

Horské štíty Alp jsou pro Rakousko typické. Vystoupat na skalnatý vrchol a rozhlédnout se po členité krajině…

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

 

iSport.cz

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže, zváží French Open

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže,…

Tenistka Petra Kvitová dnes odletěla z Prahy do Paříže. Na sociálních sítích uvedla, že pátek v areálu Roland…

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

Předposlední kolo letošní sezony, předposlední Liga naruby. A i tentokrát se bylo na co dívat – nový díl…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný grázl Kajínek?

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný…

Včerejšek ukázal zblbělost postmoderní epochy v úplné nahotě. Zatímco předchozí den večer zavraždil džihádista v…