Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW) – O červené Karkulce

Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW) – O červené Karkulce

 
 

Netradiční řešení dveří rok po premiéře Merivy nikoho nepřekvapí. Zaujmout by mohla úspornost nejsilnějšího turbodieselu.

Třetí setkání s malým MPV od německého Opelu padlo na zářivou červenou variantu, která v útrobách schovávala naftový agregát o výkonu 96 kW.

Jako malou poznámku na úvod uvádíme, že se jedná o nejrychlejší Merivu, kterou si v současnosti můžete pořídit.

Červená značí dynamiku

Moderní a svěží vzhled, který designéři Opelu svým novým modelům ordinují, netřeba moc popisovat. Kdo chce vědět více, přečte si dva dřívější testy nebo podrobně prohlédne fotky ve fotogalerii.

K naší “červené Karkulce“ bychom pouze poznamenali, že zářivá červená barva Merivě sluší, ale při častém mytí v myčkách počítejte s rychlejší ztrátou lesku této pastelové barvy.

Dolní lomená linka bočních oken nevyniká tolik jako v jiných barvách a (pochopitelně) zajímavý tvar zadních světel se při pohledu zezadu v červené záplavě dost ztrácí.

Červený pás v interiéru, který sahá ode dveří přes palubní desku ke druhým dveřím, vypadá taktéž dobře, řidiče nijak neruší a naopak oživuje jinak šedočerný interiér svěžím barevným vánkem.

obrázek [600 x 318]  

Po nastartování pozná i necvičené ucho, že se ve válcích spaluje nafta. Na “plnou hubu“ bychom řekli, že je to klasická dieselová nýtovačka. Zvenku zní paradoxně motor harmoničtěji než zevnitř. Milým překvapením byla absence vibrací ve volantu i pedálech, týrány tak zůstávají pouze sluchové orgány.

Motor začne táhnout asi od 1800 min-1 a vydrží mu to až do 4000 min-1, vytočit jej lze ještě o tisíc otáček výše. Pod hranicí 1800 min-1 se na něj moc nespoléhejte, motor v reakci na sešlápnutí plynového pedálu jen pasivně protestuje. Mírně nad touto metou čeká na posádku citelné nakopnutí, nad 2000 min-1 má konečně už síly na rozdávání a dává na odiv podstatně lineárnější část své charakteristiky.

Nejsilnější nafťák

Ještě jsme se nezmínili o parametrech nejsilnějšího turbodieselu – tady jsou: z objemu 1686 cm3 je generován výkon 96 kW ve 4000 min-1 a točivý moment 300 Nm v rozmezí 2000 až 2500 min-1. Jako jediná Meriva dokáže pokořit stokilometrovou rychlost pod 10 sekund (9,9 s) a rozjet to umí až na 196 km/h (stejně jako nejvýkonnější turbobenzín 1,4 T 103 kW).

Při městském přesunování se v závislosti na počtu rozjezdů spotřeba pohybuje v okolí 7 l/100 km, jízda však vzhledem k výrazné turbodíře není moc příjemná. Nepotěší ani velmi ostrý a kousavý nástup brzd s obtížným dávkováním. Ani po týdnu jsme s nimi nebyli plně sžiti.

obrázek [600 x 400]  

Při ustálené rychlosti 100 km/h motor točí na šestý převodový stupeň 1900 min-1 a žádá velmi příjemných 4,5 litru nafty na 100 km. Zrychlení na český dálniční limit znamená 2500 min-1 a spotřebu 5,7 l/100 km – hodnoty jsou o více než 1 litr nižší než v případě výrazně pomalejší 74 kW verze s automatem.

S trochou rozumu se dá jezdit za 5,5 l/100 km, když k tomu přidáte i citlivou nohu tak se podíváte pod magickou hranici pěti litrů.

Na dálnici vůz velmi dobře maskuje rychlost, bohužel však stále slyšíte pracující agregát – kromě hlasitého rádia jej nic nepřehluší. Při přejezdu příčných nerovností je narozdíl od 18palcových kol výrazně znát výška běhounu u 16palcové pneumatiky, rána je citelně lépe tlumená a odfiltrovaná od posádky – rozhodně doporučujeme obětovat venkovní krásu a s ohledem na pohodlí zůstat u menších kol. Ani na nich navíc nevypadá malá Meriva špatně, navíc ušetříte 23.000,- Kč.

Pro siláky

Spojka vykazuje poněkud tužší chod a zabírá na malém rozmezí, při rozjezdu to chce trochu cviku. Taktéž nenadchne řazení, které je poněkud kostrbaté a vyžaduje větší síly. První tři stupně drhnou více, další trojice pak již méně. Opět musíme pochválit funkci plynulého restartování tempomatu (i v provedení s manuální převodovkou) stejně jako jednoduché a funkční přední hlavové opěrky.

obrázek [600 x 440]  

Loketní opěrka ve dveřích se směrem dozadu zužuje a tam kde chcete mít loket je již dost úzká, takže vám loket neustále sjíždí. Taktéž se Opel zřejmě moc nezabýval řešením uchycením pásu pro prostředního cestujícího vzadu – jeho pás visí ze stropu (to by samozřejmě nevadilo), visí ho tam docela slušný kousek a není nikde přichycen. Takže když kouknete do zpětného zrcátka, tak se tam kymácí černá žížala visící ze stropu. A přitom by stačil jediný magnet.

Závěr

Ani nejvýkonnější turbodieselový motor o výkonu 96 kW nedělá z Merivy vyloženě dynamické auto. Pod hranicí 1800 min-1 nečekejte zázraky, v okolí této mety vás čeká výrazný nárůst točivého momentu, jako za starých časů.

Dále je však již k dispozici 300 Nm a lineární charakter, takže pokud chcete příjemnou a komfortní jízdu, při které můžete využívat “téměř 100 kW“, musíte mít otáčky agregátu neustále nad touto hranicí.

Ani druhé setkání s naftovou Merivou nás nepřesvědčilo. Hluk motoru a jeho klasický charakter nevyváží opět zajímavá spotřeba. Také tentokrát bychom sáhli po benzinové variantě, byť je její apetit z principu vyšší.

Český dovozce Opelu za Merivu 1,7 CDTI 96 kW v prostřední výbavě Enjoy žádá 429.900,- Kč (zajímavé je, že stejná cena visí i u slabší verze s 81 kW). Pokud si dopřejete jen o málo pomalejší přeplňovanou benzínovou 1,4 T (103 kW), zůstane vám na benzín 38.000,- Kč – my bychom neváhali ani chvíli.

Jake.auto.cz: Opel Meriva (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 422]  

První cena vozu299.900,- (Selection 1,4 16V 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW)
Základní cena testovaného vozu429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků519.400,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW

Plusy

  • Výkonný a současně úsporný motor
  • Výborné maskování skutečné rychlosti
  • Oživující červený pás na palubní desce
  • Citelně komfortnější než na 18palcových kolech
  • Jednoduché a funkční hlavové opěrky
  • Design exteriéru i interiéru
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Praktický nosič kol FlexFix

Mínusy

  • Výrazný turboefekt
  • Pronikavý zvuk (hluk) motoru
  • Náhlý nástup brzd
  • Tuhý chod spojky
  • Řazení vyžadující větší síly
  • Klimatizace ovládaná pouze po celých stupních
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW)

Cena v základní výbavě: 429 900 Kč Cena v testované výbavě: 519 400 Kč

Základní výbava:Airbagy čelní, boční a hlavové, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, nastavitelná středová zadní opěrka hlavy, elektronický stabilizační systém ESP, elektrická parkovací brzda, denní svícení, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, asférická (jen na straně řidiče), ruční sklápění, celé v barvě karosérie, elektrické ovládání předních , tempomat, manuální klimatizace dvouzónová, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, ovládání rádia na volantu, tříramenný volant potažený kůží, řadicí páka potažená kůží, integrovaný držák na brýle, Osvětlení interiéru se čtecími lampičkami, tlumené světlo osvětlující centrální konzolu, elektrická zásuvka na střední konzole vpředu, sada na opravu pneumatik, ráfky z lehkých slitin 6,5 x 16, 7paprskové, pneu 205/55 R16, protiblokovací systém brzd ABS, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, sada s nejlepším hodnocením Euro NCAP, kliky dveří v barvě karosérie, barevný informační displej 7", palubní počítač (jednobarevný)

Výbava testovaného vozu:Sada Enjoy Family – automatická dvouzónová klimatizace vč. elektronického ovládání, volant potažený kůží, ovládání rádia na volantu, tempomat, palubní počítač, ráfky z lehkých slitin 16´´, 7 paprsků (+14.300,- Kč), adaptivní přední halogenové světlomety – s funkcí natáčení při vyšších rychlostech a osvětlení prostoru při odbočování (+10.000,- Kč), prosklená střecha s elektricky ovládaným stínítkem (+18.100,- Kč), FlexFix – integrovaný zadní nosič na kola (+15.000,- Kč), zářivá barva (+4.500,- Kč), bezpečnostní síť zavazadlového prostoru (+2.400,- Kč), loketní opěrka přední v podlahové konzole (+1.800,- Kč), elektrická zásuvka v zavazadlovém prostoru (+500,- Kč), rádio CD500 NAVI – systém 7 reproduktorů premium, anténa pro GPS na střeše, barevný informační displej 7´´ (20.500,- Kč), asistent při rozjezdu do kopce včetně systému detekce pneumatiky (+2.400,- Kč)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Opel Testy MPV

Technické údaje
Motor Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.5 / 5.2
Emise CO2:138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1500
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1428 / 592
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…