Test Auto.cz

Peugeot 208 GTi – Francouzská spojka

6.9. 2013
Verdikt
 

Zatímco Renault na manuální převodovku u malého hot-hatche rezignoval, Peugeot z tradičních hodnot neslevil. A udělal dobře!

Rychlé Peugeoty mají něco do sebe. Vždycky dobře vypadaly a také velmi pěkně jezdily. Verze 208 GTi se sice neubránila určitým neduhům moderního věku, avšak mezi svou konkurencí se neztratí ani tentokráte.

Dobrá, můžete namítnout, že do ikonické pozice modelu 205 GTi má tohle auto daleko, jenže na druhé straně je dnes nepoměrně těžší konkurence. Automobilka, která nemá v nabídce hot-hatch, jako by snad ani nebyla. Zdá se, že udělat dnes z auta ikonu je mnohem těžší než dřív, zvláště, když „nezeleným“ projektům jako byl Peugeot 205 Turbo 16 odzvonilo. Otázka proto musí stát jinak: je 208 GTi dobré auto?

To bývá trochu záludná otázka, naštěstí dnes je odpověď jednoduchá: ano, je. Než jej však vezmeme do přirozeného prostředí, na okresky, podívejme se mladé Francouzce pod sukýnku.

200 koní pro 208 GTi

Oproti svému předchůdci, Peugeotu 207 RC, je 208 GTi o více jak půl metráku lehčí a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou najdeme velmi povedenou benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 147 kW (200 k), známou například z modelů Mini. Jde o dobře technicky vybavený agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích. Síla míří k předním kolům skrze šestistupňový manuál s poměrně dobře vymezenými dráhami, mechanická zpětná vazba však chybí. Jednotlivé rychlosti jsou poskládány, s ohledem na silný zátah motoru odspodu, dobře. Řazení totiž nemusí být příliš častou činností: nejvyšší točivý moment 275 N.m je dostupný již po překročení 1.700 otáček.

obrázek [600 x 271]  

Motor je asi nejdiskutabilnější částí auta: jedni jej milují, druzí mu vyčítají absenci charakteru, zvuku a výkonové gradace. Myslím si, že pravdu nemá ani jeden z táborů. Naladit přeplňovanou šestnáctistovku, aby mohla být zastavěna do malého rychlého hatchbacku, totiž vůbec není snadné. Dnes zákazníci mají trochu jiné požadavky než „tehdy“ (což je také důvod, proč nejde 208 GTi srovnávat s 205 GTi): nechtějí se kvůli výkonu hnát k omezovači, nechtějí z auta nic dolovat. Doba je rychlá, všechno musí být k dispozici hned. Máme, co jsme chtěli, motor stačí držet nad třemi tisíci a umět šlápnout na pedál. Zvukově to, pravda, je na slabší dvojku, ale alespoň se Peugeot nesnaží zamaskovat neschopnost malého přeplňovaného čtyřválce generovat hezký „sound“ nějakými umělými šidítky. V tomhle je GTi poměrně konzervativní, protože ani výfuk není žádný ukřičenec.

TEST Peugeot 208 1,4 VTi – Návrat ke kořenům

Podvozek je stavěn na evropské okresky a bohudík se nezapomnělo ani na poněkud východnější silniční síť. Výmoly či propadlé kanály zvládá podvozek odtlumit velmi hezky a to i při ostrém tempu. Opět se ukazuje, že levnější řešení s vlečenou nápravou a zkrutnou příčkou nemusí být apriori špatné: u malého a lehkého, sportovně laděného auta evidentně funguje na jedničku. Na dálnici si vás 208 GTi dokonce téměř hýčká, to třeba taková Fiesta ST neumí.

V zatáčkách se 208 GTi může spolehnout, i přes větší náklony, na velmi dobrý grip. Díky krátkému rozvoru se ochotně překlápí mezi zatáčkami a umí (snadněji, než u konkurentů jako je Clio RS nebo Fiesta ST) na požádání pod brzdami pohodit zádí. Vše je snadno kontrolovatelné, čitelné, uhlazené. Možná až moc, nicméně rychlosti, kterých na vaší oblíbené okresce budete dosahovat, rozhodně nebudou veřejně publikovatelné. O pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) je nejsilnější zbraní gétéíčka.

TEST Peugeot 208 1,6 e-HDI – Jednoduše lepší!

Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují meziplyny) se ještě dlouho před hranicí zásahu ABS spustí výstražné blikače, naštěstí po vypnutí stabilizačního systému (který se tváří, že se opravdu zcela vypnout nechá) můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné otravné blikání nepřijde. Brzdy mají ostrý nástup, když se k nim však nechováte úplně hezky, dají se rychle utavit.

obrázek [600 x 361]  

Pozice za volantem je lepší než u standardní 208, sedačka je totiž ukotvena o zhruba centimetr níž. Maličký zploštělý volantík si však mé sympatie nezískal: nejde ani tak o jeho podobu s plastovými volanty k počítači, ale proč je proboha vůbec zploštělý? Při ručkování budete konstruktérům nadávat. Řízení je méně naposilované než u běžných verzí, má 2,9 otáček mezi dorazy, a byť nenabídne moc informací, jakýs takýs přehled o předních kolech mít budete.

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná polokožená sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení.

Spotřeba a závěr

Přeplňovaná šestnáctistovka má sice 200 koní, když se ale uklidníte, zařadíte šestku a necháte pracovat točivý moment, spotřeba spadne pod šest litrů Naturalu. To jde, ne? Běžný průměr je kolem osmi, sportování dokáže spotřebu katapultovat na dvojnásobek.

Peugeot 208 GTi je perfektní auto pro každý den. Není tak ostrý jako Fiesta ST, na českých okreskách si jej ale užijete o něco víc. Klobouk dolů před inženýry, naladit auto tak, aby fungovalo stejně dobře kolem Nice, jako kolem Prahy vůbec není lehké. Malá potíž je s cenou, protože základní Fiesta ST je o nezanedbatelných 80 tisíc levnější. Dá se proto, jistou s nadsázkou říci, že největší slabinou Peugeotu GTi je cena Fiesty ST.

JAKE.AUTO.CZ Peugeot 208 – všechny testy a další články

První cena vozu219.000 Kč (1.0 VTi/50 kW 3d Access)
První cena vozu s testovanou motorizací510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Základní cena testovaného vozu510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků541.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)

Plusy

  • Zajímavý design
  • Sedadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Motor

Minusy

  • Výhled na přístrojový štít
  • Malý zploštělý volant
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 208 GTi

Cena v základní výbavě: 510 000 Kč Cena v testované výbavě: 541 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, úchyty ISOFIX vzadu, zadní parkovací asistent, 17“ hliníková kola, denní a směrové LED světlomety, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní sedadla, autorádio Arkamys + 4 reproduktory, polokožené čalounění, hliníkové doplňky atd.

Výbava testovaného vozu:metalíza (+11.000,-), polepy karoserie (+ 8.000,-), dotyková obrazovka SMEG s navi a BT (+ 12.000,-)

ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem

Co přinese první setkání kandidáta na post ministra…

V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství podalo obžalobu na…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 208 GTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.7 / 5.9
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 460
Rozměr pneu:205/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3962
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2538
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1405
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 208 GTi – Francouzská spojka







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 







 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Peněženky se za posledních několik let moc nezměnily a stále slouží k primárnímu účelu - uchovávat vaše finance.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…