Test Auto.cz

Peugeot 208 GTi – Francouzská spojka

6.9. 2013
Verdikt
 

Zatímco Renault na manuální převodovku u malého hot-hatche rezignoval, Peugeot z tradičních hodnot neslevil. A udělal dobře!

Rychlé Peugeoty mají něco do sebe. Vždycky dobře vypadaly a také velmi pěkně jezdily. Verze 208 GTi se sice neubránila určitým neduhům moderního věku, avšak mezi svou konkurencí se neztratí ani tentokráte.

Dobrá, můžete namítnout, že do ikonické pozice modelu 205 GTi má tohle auto daleko, jenže na druhé straně je dnes nepoměrně těžší konkurence. Automobilka, která nemá v nabídce hot-hatch, jako by snad ani nebyla. Zdá se, že udělat dnes z auta ikonu je mnohem těžší než dřív, zvláště, když „nezeleným“ projektům jako byl Peugeot 205 Turbo 16 odzvonilo. Otázka proto musí stát jinak: je 208 GTi dobré auto?

To bývá trochu záludná otázka, naštěstí dnes je odpověď jednoduchá: ano, je. Než jej však vezmeme do přirozeného prostředí, na okresky, podívejme se mladé Francouzce pod sukýnku.

200 koní pro 208 GTi

Oproti svému předchůdci, Peugeotu 207 RC, je 208 GTi o více jak půl metráku lehčí a má o 25 koňských sil víc. Pod kapotou najdeme velmi povedenou benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 147 kW (200 k), známou například z modelů Mini. Jde o dobře technicky vybavený agregát s variabilním časováním ventilů a proměnným zdvihem ventilů sacích. Síla míří k předním kolům skrze šestistupňový manuál s poměrně dobře vymezenými dráhami, mechanická zpětná vazba však chybí. Jednotlivé rychlosti jsou poskládány, s ohledem na silný zátah motoru odspodu, dobře. Řazení totiž nemusí být příliš častou činností: nejvyšší točivý moment 275 N.m je dostupný již po překročení 1.700 otáček.

obrázek [600 x 271]  

Motor je asi nejdiskutabilnější částí auta: jedni jej milují, druzí mu vyčítají absenci charakteru, zvuku a výkonové gradace. Myslím si, že pravdu nemá ani jeden z táborů. Naladit přeplňovanou šestnáctistovku, aby mohla být zastavěna do malého rychlého hatchbacku, totiž vůbec není snadné. Dnes zákazníci mají trochu jiné požadavky než „tehdy“ (což je také důvod, proč nejde 208 GTi srovnávat s 205 GTi): nechtějí se kvůli výkonu hnát k omezovači, nechtějí z auta nic dolovat. Doba je rychlá, všechno musí být k dispozici hned. Máme, co jsme chtěli, motor stačí držet nad třemi tisíci a umět šlápnout na pedál. Zvukově to, pravda, je na slabší dvojku, ale alespoň se Peugeot nesnaží zamaskovat neschopnost malého přeplňovaného čtyřválce generovat hezký „sound“ nějakými umělými šidítky. V tomhle je GTi poměrně konzervativní, protože ani výfuk není žádný ukřičenec.

TEST Peugeot 208 1,4 VTi – Návrat ke kořenům

Podvozek je stavěn na evropské okresky a bohudík se nezapomnělo ani na poněkud východnější silniční síť. Výmoly či propadlé kanály zvládá podvozek odtlumit velmi hezky a to i při ostrém tempu. Opět se ukazuje, že levnější řešení s vlečenou nápravou a zkrutnou příčkou nemusí být apriori špatné: u malého a lehkého, sportovně laděného auta evidentně funguje na jedničku. Na dálnici si vás 208 GTi dokonce téměř hýčká, to třeba taková Fiesta ST neumí.

V zatáčkách se 208 GTi může spolehnout, i přes větší náklony, na velmi dobrý grip. Díky krátkému rozvoru se ochotně překlápí mezi zatáčkami a umí (snadněji, než u konkurentů jako je Clio RS nebo Fiesta ST) na požádání pod brzdami pohodit zádí. Vše je snadno kontrolovatelné, čitelné, uhlazené. Možná až moc, nicméně rychlosti, kterých na vaší oblíbené okresce budete dosahovat, rozhodně nebudou veřejně publikovatelné. O pětinu přitvrzený podvozek se zvětšeným rozchodem kol a tužšími stabilizátory (o 10 % vpředu a 15 % vzadu) je nejsilnější zbraní gétéíčka.

TEST Peugeot 208 1,6 e-HDI – Jednoduše lepší!

Při ostřejším sešlápnutí brzdového pedálu (mimochodem, hliníkové pedály jsou hezky u sebe a dovolují meziplyny) se ještě dlouho před hranicí zásahu ABS spustí výstražné blikače, naštěstí po vypnutí stabilizačního systému (který se tváří, že se opravdu zcela vypnout nechá) můžete brzdit jako smyslů zbavení a žádné otravné blikání nepřijde. Brzdy mají ostrý nástup, když se k nim však nechováte úplně hezky, dají se rychle utavit.

obrázek [600 x 361]  

Pozice za volantem je lepší než u standardní 208, sedačka je totiž ukotvena o zhruba centimetr níž. Maličký zploštělý volantík si však mé sympatie nezískal: nejde ani tak o jeho podobu s plastovými volanty k počítači, ale proč je proboha vůbec zploštělý? Při ručkování budete konstruktérům nadávat. Řízení je méně naposilované než u běžných verzí, má 2,9 otáček mezi dorazy, a byť nenabídne moc informací, jakýs takýs přehled o předních kolech mít budete.

Interiér nejrychlejší 208 je vyveden v kombinaci červené a černé barvy, vnitřku auta dominují výrazně tvarovaná polokožená sportovní sedadla. I když bočnice opěradel ani sedáků nejsou vyztužené, dokáží řidiči a spolujezdci nabídnout slušnou porci bočního vedení.

Spotřeba a závěr

Přeplňovaná šestnáctistovka má sice 200 koní, když se ale uklidníte, zařadíte šestku a necháte pracovat točivý moment, spotřeba spadne pod šest litrů Naturalu. To jde, ne? Běžný průměr je kolem osmi, sportování dokáže spotřebu katapultovat na dvojnásobek.

Peugeot 208 GTi je perfektní auto pro každý den. Není tak ostrý jako Fiesta ST, na českých okreskách si jej ale užijete o něco víc. Klobouk dolů před inženýry, naladit auto tak, aby fungovalo stejně dobře kolem Nice, jako kolem Prahy vůbec není lehké. Malá potíž je s cenou, protože základní Fiesta ST je o nezanedbatelných 80 tisíc levnější. Dá se proto, jistou s nadsázkou říci, že největší slabinou Peugeotu GTi je cena Fiesty ST.

JAKE.AUTO.CZ Peugeot 208 – všechny testy a další články

První cena vozu219.000 Kč (1.0 VTi/50 kW 3d Access)
První cena vozu s testovanou motorizací510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Základní cena testovaného vozu510.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků541.000 Kč (1.6 THP/147 kW 3d GTi)

Plusy

  • Zajímavý design
  • Sedadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Motor

Minusy

  • Výhled na přístrojový štít
  • Malý zploštělý volant
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 208 GTi

Cena v základní výbavě: 510 000 Kč Cena v testované výbavě: 541 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, úchyty ISOFIX vzadu, zadní parkovací asistent, 17“ hliníková kola, denní a směrové LED světlomety, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní sedadla, autorádio Arkamys + 4 reproduktory, polokožené čalounění, hliníkové doplňky atd.

Výbava testovaného vozu:metalíza (+11.000,-), polepy karoserie (+ 8.000,-), dotyková obrazovka SMEG s navi a BT (+ 12.000,-)

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 208 GTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 4.7 / 5.9
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 460
Rozměr pneu:205/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3962
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2538
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1405
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 208 GTi – Francouzská spojka







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…