Peugeot 308 1,6 e-HDI vs. VW Golf 1,6 TDI – Bitva ve třetí třetině

Peugeot 308 1,6 e-HDI vs. VW Golf 1,6 TDI – Bitva ve třetí třetině

 
 

Modernizovaný Peugeot proti modernizovanému Volkswagenu. To zní jako férový duel.

Odvěcí rivalové – Francie a Německo, Peugeot a VW, 308 a Golf – se potkali na přelomu jara a léta v redakční garáži, a tak nám nezbylo než se ptát: Je Golf na samém konci životního cyklu stále tak dobrý, aby se mohl postavit čerstvě modernizované třistaosmičce?

Společnost nám dělaly dvě naftové šestnáctistovky, tedy motorizace jako dělané pro firemní flotily.

Peugeot s 82 kW, moderním systémem samočinného startování e-HDI a šestistupňovou převodovkou má mít teoreticky dost trumfů na konzervativněji střižených 77 kW, stop-start systém s posíleným startérem a pět stupňů v převodovce Golfu. Jak to tedy opravdu je?

Karoserie

Vzhled Peugeotu letos výrazně zasáhla modernizace, ale s výjimkou přídě se zase tak moc vlastně nestalo. VW sice aktuální Golf před lety představoval jako šestou generaci, jenže boční silueta prozrazuje, že základ tohoto hatchbacku pochází z roku 2003! Oba vozy tedy mají nakročeno ke generační obměně, přesto patří k nejprodávanějším modelům v Evropě.

Koncepce obou karoserií je velmi podobná. Vlastně byste jen těžko hledali konkurenta, jehož karoserie je tak blízká Golfu jako Peugeot 308. Jeho dlouhá příď navazuje na čelní sklo plynuleji než u VW, silný C-sloupek je oběma vozům společný. Zatímco záď Golfu je i v šestém vydání prostá, designéři Peugeotu tady vyrobili panoramatické zadní sklo (zlepšující výhled vzad) a užitečný objem, který však současně postihuje celkovou estetiku vozu.

Peugeot vypadá z předního, bočního i zadního pohledu o něco větší a on taky větší je! Že se třistaosmička stavěla proti Golfu je zřejmé i z rozvoru, který je proti Golfu opět větší o nějaký ten centimetr. Všechna základní tvrdá data vnějších rozměrů karoserie tedy hrají pro Peugeot.

obrázek [600 x 333]

Francouzi už při premiéře třistaosmičky nabídli něco navíc - i hatchback může mít rozměrné prosklení střechy, což VW nabízí pouze pro kombi Variant. V poslední modernizaci přibyly na přídi Peugeotu diody, za které se u VW tvrdě platí (pro Golf jsou dostupné pouze s xenonovými světlomety).

Golf se musí obejít bez prosklení střechy, ale na rozdíl od Peugeotu se obejde i bez technologických prolisů na krajích střechy (svařované laserem) a k zákazníkům přijíždí dokonce i bez viditelné střešní antény, ačkoliv to na kvalitě příjmu rozhlasových stanic není poznat!

Interiér

Důvěrně známé hatchbacky nás nepřekvapily. Čekali jsme velké pětimístné interiéry a přesně toho jsme se dočkali.

Oba testované modely patří k nejprostornějším vozům ve třídě, mají velkorysou vnitřní šířku, dost místa v podélném směru i do výšky.

Nadprůměrně rostlé jedince bude zajímat snížení vnitřní výšky nad sedáky kvůli prosklení střechy Peugeotu. Jde řádově o 30-50 mm a to vpředu i vzadu. Musíte však měřit téměř 2 m, aby vás to na místě řidiče nějak omezilo.

Nastupování je díky velkým dveřím v obou vozech podobně velkorysé. Na přední místa se nastupuje o trochu snáze do Peugeotu, na ta zadní naopak díky větším dveřím do Golfu.

obrázek [600 x 500]

Vzadu se sedí pohodlně, Peugeot má sedáky navzdory větší výšce karoserie níže nad podlahou (350 mm) než VW (370 mm), takže při obdobné délce sedáků ty ve francouzském voze hůře podpírají stehna dospělých. Oba vozy mají přivedeny výdechy ventilace do zadního oddílu mezi předními sedadly, což je standardem až ve střední třídě.

Peugeot i VW mají podobné zavazadelníky. Objem je takřka identický (348 vs. 350 l), délky u dna (cca 790 mm) také. Kufr třistaosmičky je o několik centimetrů nižší, ale taky o slušných 5 cm širší v nejužším místě mezi podběhy.

Místa vpředu

Pracoviště řidiče je v třistaosmičce blíže k vozům MPV díky předsunutí začátku čelního skla daleko vpřed, plochým A-sloupkům a protiběžnému řešení kinematiky stěračů. Interiér Peugeotu je i při zaclonění prosklené střechy (clona se ovládá elektricky, jednodotykovým tlačítkem mezi sedadly) výrazně více osvětlen. Přístrojová deska je mohutnější a plošší.

obrázek [300 x 381] Ani ve Volkswagenu dva cestující na předních místech netrpí nedostatkem prostoru, ale prosklení je konvenční, čelní sklo kolmější a A-sloupky zůstávají v celé délce v odstupu od hlavy řidiče, takže tolik nepřekáží ve výhledu. Zatímco v Peugeotu se sedí spíše nad přístrojovou deskou, ve Volkswagenu jste jednoznačně za ní.

Materiály v obou vozech jsou výhradně kvalitní, testovaný Golf je v jednodušším provedení Trendline, takže v interiéru převládají stupně šedi, 308 je vyveden v akční verzi Sportium s velmi elegantní barevnou kombinací plastů a potahových materiálů na výplních dveří a sedadlech.

Dveřní výplně a středová konzola v Golfu jsou velmi tuhé, když v Peugeotu vezmete za dveřní madlo, celá výplň se i u nového vozu prohne, podobně jako středový tunel, když do něj třeba v zatáčce opřete koleno.

Motor

Z porovnání technických dat vychází po motorové stránce vítězně Peugeot a platí to i po důkladném porovnání během jízdních zkoušek.

Jednoznačnou převahu má PSA v oblasti systému stop-start. Řešení e-HDI se startérem integrovaným do alternátoru je o řád lepší, než konvenční posílený startér zajišťující stejnou funkci v motoru 1,6 TDI. Velmi rychlé a přirozeně plynulé jsou nejen starty, ale taky vypínání motoru 1,6 e-HDi. V provozu tento systém nepřekáží ani řidičům, kteří obvykle hledají tlačítko, kterým se automatika ve městě vypíná. Ani stop-start Volkswagenu není vyloženě špatný, přímé srovnání s Peugeotem jej posílá do role sekundanta kvůli otřesům při startu a vypínání motoru a nepatrně pomalejší reakci.

Nízká hlučnost motoru je silnou stránkou obou vozů. Je vidět a slyšet, že izolace motorového prostoru i potlačení samotného hluku motoru bylo jednou z nejvyšších priorit obou vývojových kanceláří.

Díky rychlému stop-startu si Peugeot brousil zuby na vítězství v komfortu ovládání motoru, ale Volkswagen je zase velmi dobrý v plynulosti průběhu točivého momentu s rostoucími otáčkami. Zatímco Peugeot ještě má určité mrtvé pásmo mezi volnoběhem a nástupem motoru kolem 1700 min-1, TDI nastupuje prakticky hned po překročení hranice 1000 min-1. Když se snažíte o velmi nízkou spotřebu, nechá si motor VW líbit až neskutečně nízké otáčky aniž by se to projevilo na zvukové nebo vibrační kulise během takové jízdy.

obrázek [600 x 329]

Více síly i výkonu dostanete od Peugeotu. Ten má i výhodu šestistupňové převodovky, která je v tomto případě přetavena i v nižší otáčky na dálnici, což není vždy pravidlem. I proto jezdí Peugeot s nepatrně nižší spotřebou 5,4 l/100 km při dálničním limitu 130 km/h a má při tom na otáčkoměru 2350 min-1.

Odečtená spotřeba palivaPeugeot 308VW Golf
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]5,45,7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]23502500

Volkswagen vystačí se stále dost pěknými 5,7 l/100 km a motor při tom pracuje s 2500 min-1.

Díky nižší spotřebě a větší nádrži (60 l vs. 55 l u VW) ujede Peugeot reálně více než 1100 km na jedno tankování, Volkswagen musí tankovat po 965 km dálniční jízdy.

Oba motory se nejlépe cítí mezi 1500 a 2500 min-1, dokáží se však přiblížit i k hranici 5000 min-1.

Jízda

Jízdní projev dvou konkurenčních vozů mířících na široké vrstvy zákazníků by měl být teoreticky velmi podobný. Je i není.

Komfort hraje v obou případech hlavní roli. Peugeot dělá za jízdy dojem většího auta než ve skutečnosti je. Projevuje se to pomalejšími a nepřímými reakcemi auta na povely řidiče. Třistaosmička tak méně účinně tlumí nerovnosti, pomaleji a méně ochotně zatáčí než Golf a má i méně přesné řazení. Větší průměr volantu i skleníkový efekt, který pocítíte na předních místech Peugeotu, tyto vlastnosti ještě zvýrazňují.

Na kvalitních silnicích se měkký a příjemně komfortní podvozek skvěle doplňuje s tichým motorem a velkými sedadly. Bez větších potíží tak překonáte dlouhé vzdálenosti v pohodlí, které se blíží jízdě s autem o třídu větším. Slabinou tohoto Francouze je jízda po špatném povrchu, protože podvozek mnohdy nezvládá tlumit všechny nerovnosti, zejména když jdou rychle za sebou. Na dálnici ve vysokých rychlostech zůstává Peugeot navzdory měkčímu odpružení stabilní a dobře drží přímý směr.

obrázek [600 x 419]

Golf je univerzál, který musí soupeřit s mnoha různorodými konkurenty a zalíbit se širokému spektru zákazníků. Proti Focusu sice působí v zatáčkách toporně, ve srovnání s Peugeotem je na silničkách vítězem. Tužší odpružení posádce zachovává zdravou dávku komfortu. Pochvala do Wolfsburgu směřuje za sladění jednotlivých prvků podvozku, protože ten zvládá stejně dobře jízdu na špatné české dálnici, klikaté okresce s dírami v zatáčkách i kvalitních silnicích na západ od Rozvadova.

Výkonový handicap VW maskuje zpřevodováním, takže sprint na stovku zvládá motor s menším výkonovým i momentovým maximem lépe než těžší Peugeot. Za jízdy se rozdíl pozná snad jen na dálnici ve vyšších rychlostech.

Cena

Turbodiesely si udržují od benzinových motorů odstup jak v nízké spotřebě, tak i v cenách. Rodinná klientela se jim v ČR zřejmě vyhne, protože za podobné peníze dostanete obvykle mnohem výkonnější zážehové turbomotory. Benzinové jednotky, které dávají těmto hatchbackům srovnatelnou dynamiku, pak stojí o desítky tisíc méně.

Absolutní srovnání cen testovaných vozidel ukazuje následující tabulka verzí se stop-startem. Podle očekávání je Peugeot levnější, ale zřejmě díky akční řadě Sportium je cenový rozdíl výraznější než jsme čekali. Za necelých 410 tisíc má Peugeot téměř vše, co Volkswagen a některé položky jsou ve výbavě dokonce navíc. Připlatit musíte jen za okenní airbagy (+9.700,-Kč).

Peugeot 308 vs VW Golf - srovnání cen a výbav (07/2011)
ModelPeugeot 308VW Golf
Motor1,6 e-HDI (82 kW)1,6 TDI (77 kW) BMT
VýbavaSportiumTrendline
Základní cena [Kč]409.900,-446.200,-
Airbagy čelníSS
Airbagy bočníSS
Airbagy okenní9700,-S
Airbag kolenní-S
Centrální zamykání s DOSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSS
El. stahování zadních okenSs 5dv.
ESPSS
Karoserie pětidveřováS6.500,-
Klimatizace manuální-S
Klimatizace aut. dvouzónováSAll In (paket za 15.300,-)
Kožený volantSs 5dv.
Litá kolaS (16palcová)All In
Metalický lak13.995.-13.500,-
Přední mlhovkyS5.800,-
RádioSS
TempomatSAll In
USB konektorS9.900,-
Vyhřívání zpětných zrcátekSS
Rozměr pneu205/55 R16195/65 R15
Bluetooth handsfreeS6.700,-

Závěr

obrázek [300 x 459] Aktuální Golf zůstává i v závěru kariéry velmi dobrým autem s vyváženými vlastnostmi. Prostor pro zlepšení vidíme v sofistikovanějším systému stop-start, výkonnějších a úspornějších motorech TDI a instalaci šestistupňové převodovky. Ne, toto nejsou detaily, ale celek, tak jak jsme jej mohli porovnat s Peugeotem, je celistvějším autem, které je na první pohled jednoduché a robustní, ale přitom lépe funguje.

Důvodů proč koupit Peugeot je celá řada. Když odhlédneme od velmi zajímavé ceny, pak je to jistě motor. Výkonný, tichý, úsporný a rychle startující. Co víc vlastně můžete od malého turbodieselu chtít?

Prostorný interiér s nóbl „nábytkem“ a bohatou výbavou je další věc, do které se snadno zamilujete.

A pak je tu to, jak Peugeot jezdí. Pro francouzská auta charakteristický jízdní komfort (nízká hlučnost, minimální přenos vibrací, charakter odpružení) bychom hodnotili jako velmi dobrý, nebýt vlastností podvozku na špatné silnici, kde Golf předvádí lepší jízdu. Přesto si dovedeme představit zákazníka, který vybere podvozek Peugeotu pro jeho charakter velkého auta, které žádá rozvážnějšího řidiče, ale odvděčuje se stabilitou ve vyšších rychlostech a pohodlím na kvalitních silnicích a dlouhých cestách

JAKE.AUTO.CZ Peugeot 308 (přehled článků)

JAKE.AUTO.CZ VW Golf (přehled článků)

Peugeot 308

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Rychlý a komfortní stop/start systém
  • Prostorný interiér, snadné nastupování
  • Velká sedadla s dobrým bočním vedením
  • Bohatá výbava
  • Komfortní odpružení
  • Nižší cena

Minusy

  • Kulisa řazení s vůlemi a dlouhými drahami
  • Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení
  • Méně místa nad zadními sedáky se střešním oknem
  • Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace
  • Ovládání hlasitosti rádia tlačítky

VW Golf

Plusy

  • Velmi úsporný a pružný motor
  • Schopnost dosáhnout extrémně nízké spotřeby
  • Přesné řazení a řízení
  • Velký rozsah nastavení kvalitních sedadel řidiče a spolujezdce
  • Komfortní a prostorný interiér, lepé obestavěný prostor

Mínusy

  • Jen pětistupňová převodovka
  • Pomalejší stop-start systém, vibrace při startu a vypnutí motoru
  • Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění
  • Vysoká cena
  • Fádní design
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1,6 e-HDIVW Golf 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 24 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15601598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 360077 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.411.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.8 / 4.25.7 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:109119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201350 / 1305
Objem nádrže (l):6055
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 4651314 / 556
Rozměr pneu:205/55 R16205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 42764199
b) šířka (mm): 18151779
c) výška (mm): 14981480
d) rozvor (mm): 26082578
e) rozchod vpředu (mm): 15261540
f) rozchod vzadu (mm): 15211513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940980
k) šířka vpředu (mm): 14851460
l) šířka vzadu (mm): 14851430
délka sedáku vpředu (mm): 480470
délka sedáku vzadu (mm): 460460
výška opěradla vpředu (mm): 630630
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Peugeot 308 1,6 e-HDI VW Golf 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9 9
Odkládací plochy: 7 8
Dojem z řízení: 7 7
Výhled vpřed: 7 8
Výhled vzad: 8 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 8
Tah v nižších otáčkách: 9 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10 9
Spotřeba: 10 10
Odstupňování převodovky: 8 8
Snadnost řazení: 5 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8 9
Účinnost brzd: 9 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96 8,46
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1,6 e-HDI vs. VW Golf 1,6 TDI…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…