reklama


Test Auto.cz

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi GT 4Control – Čtyři v tom

21.10. 2013
Verdikt
 

Renault Laguna prodělal v polovině letošního roku mírný facelift. Techniky se však nedotknul, nebylo proč - vrcholná verze se systémem 4Control totiž jezdí skvěle a za málo.

Designéři Renaultu se při navrhování omlazené Laguny drželi poměrně zkrátka, v rámci faceliftu se zaměřili vlastně jenom na přední nárazník. Ten dostal široké diodové pásy denního svícení a trochu uhlazenější vzhled, jinak je všechno při starém. Abychom pocítili větší rozdíl, musíme se vrátit na konec roku 2010, kdy dobíhal prodej předchůdce v létě nahrazené verze.

Luxus beze změn

Modernizace modelové řady Laguna se skutečně omezila jenom na kosmetické změny vnějšku, uvnitř proto žádné převratnosti nečekejte. Již při prvním usednutí do interiéru ohromí pohodlná a dostatečně dimenzovaná přední sedadla s dobrým bočním vedením. Čalounění kombinuje koženku a alcantaru, nechybí vyhřívání ani elektrické nastavení. Nejlepší na tom je, že v rámci výbavy GT 4Control za ně nepřiplatíte ani korunu. Sportovní tříramenný volant se skvěle drží a díky modulu ovládání audia, který je umístěn pod ním, se počet tlačítek omezil na minimum.

Na středové konzole je stále stejně uklizeno, dominuje jí rozměrný displej multimediálního systému R-Link. Ten obsahuje navigační systém Tom Tom a spoustu online vychytávek, kterých si můžete užívat po propojení systému s chytrým telefonem prostřednictvím bluetooth. Rázem získáte přístup k emailu, aktuální předpovědi počasí nebo si lze nastavit množství uživatelských účtů. Skrze R-Link Store navíc další aplikace libovolně doplníte. Systém se dá ovládat dotykově, vzhledem k hlubokému zapuštění displeje do přístrojové desky však doporučujeme využít tlačítek na středovém tunelu. Chválíme možnost zobrazení více funkcí najednou. Pokud si například vybíráte oblíbenou radiovou stanici, nemusí vám nutně zmizet mapa navigace.

obrázek [600 x 340]  

Trochu rozpačití jsme z velikosti interiéru. Vpředu se sedí příjemně nízko a prostor nechybí nad hlavou, u loktů ani u kolen. Vzadu je tomu však naopak. Za 180 centimetrů vysokého řidiče se stejně vzrostlý spolucestující vměstná s obtížemi, daleko více však bude řešit absenci místa nad hlavou. Skutečnost je daní za nízkou karoserii a panoramatické střešní okno, které získáte za příplatek. Laguna se vše snaží vyvážit zavazadlovým prostorem, což se jí daří. Základní objem 508 litrů sklopením opěradel zadních sedadel zvětšíte na 1.593 l. Nakládání těžkých věcí je navíc usnadněno nízkou ložnou hranou (550 mm od země), neposedné drobnosti se vejdou do uzavíratelných bočních schránek.

Naftový vrchol

Testovaný vznětový dvoulitr je vrcholem nabídky modelové řady Laguna. Stejně jako ostatní turbodiesely (zážehový agregát byste u Laguny hledali marně) plní normu Euro 5 a disponuje systémem Start/stop. Výkon 127 kW je dostupný v 3750 min-1, točivý moment 380 N.m. leží o 1750 otáček níže. V praxi to znamená, že pokud chcete jezdit dynamicky, musíte otáčky udržovat minimálně okolo 2200 min-1. Pokud tak neučiníte, počítejte se značným turboefektem.

Motor nemá se 1430 kilogramů těžkým kombi příliš práce. Zrychlení na stovku zabere 9,3 sekundy, při dálniční stotřicítce točí 2250 min-1 a spotřebuje 6,8 l na 100 km (předchůdce o litr více). Spokojeni budete i v dalších jízdních režimech: mimo město jsme bez přehnaného snažení jezdili za 6 litrů, pražské popojíždění si vyžádalo přibližně o dva litry nafty více. Berme však v potaz, že v době testu mělo auto najeto necelých 1000 kilometrů, takže byl motor ještě hodně syrový. Přesto nás překvapila kultivovanost jeho běhu a akustická pohoda, a to i při vyšších otáčkách.

obrázek [600 x 366]  

Pokud sáhnete po nejvyšší výbavě GT 4Control, nezbude vám než se spokojit s manuální šestistupňovou převodovkou (automat je dostupný u výbavy Dynamique). To ale rozhodně není špatně, ba naopak. Řadicí páka se v kulise pohybuje s velkou přesností, neškodily by však kratší dráhy mezi jednotlivými rychlostními stupni. Za zvážení rovněž stojí úprava zpřevodování. Pokud se totiž řídíte rádcem vhodných rychlostních stupňů v palubním počítači, otáčky snadno spadnou pod 2000 min-1, kde motor nemá prakticky žádný tah.

Jízda jako po kolejích

Označení 4Control neznačí pohon všech kol, ale aktivně řiditelnou zadní nápravu, přičemž systém od japonské společnosti Aisin Seiki považuje za směrodatnou informaci aktuální rychlost vozu. Pokud se pohybujete do 60 km/h, natáčí se zadní kola o 3,5° proti smyslu předních. Výsledný efekt se projeví stejně, jakoby měla Laguna kratší rozvor náprav. Prvek oceníte především při pohybu na parkovištích, kde často nezbývá mnoho prostoru k manévrování. Kde se Renault Laguna bez systému 4Control neobejde bez couvnutí, testovaná verze projede s rezervou.

Nad 60 km/h se přední kola natáčejí ve stejném směru jako ta přední, přičemž úhel 3,5° se nemění. Vůz je v zatáčkách stabilnější a při manévrech si vystačíte s menším natočením volantu. Míra spolupráce je tak vysoká, že kdyby automobilu chyběl stabilizační systém, nic by se pravděpodobně nestalo. Vůz totiž nejeví nejmenší známky nedotáčivosti, ztráty adheze nebo většího náklonu ani v případě, že najedete do zákruty o dost vyšší rychlostí než obvykle. Je sice pravda, že řízení působí po přesednutí z jiného vozu lehce nezvykle, adaptujete se však poměrně rychle. Až tak dobře systém 4Control funguje. Jeho vlastnictví navíc není podmíněno koupí testované výbavy, za příplatek 85.000 korun je dostupný i pro linii Dynamique.

obrázek [600 x 309]  

Ať má Laguna řiditelnou zadní nápravu nebo ne, stále poskytuje vysokou míru komfortu. Podvozek není ani na 18“ kolech přehnaně tvrdý, problém mu však dělají krátké, za sebou rychle jdoucí příčné nerovnosti. Při jízdě po dlažbě se proto občas přenáší vibrace do karoserie, což má za následek zvýšený hluk v interiéru. Na kvalitnějším povrchu však po tomto neduhu není ani známka.

Spousta muziky za málo peněz

Po skončení testu jsme z Renaultu Laguna vystupovali s úsměvem. Facelift sice vyjma úprav předního nárazníku nic zásadního nepřinesl, ono však nakonec ani nebylo potřeba. Pohodlné kombi zaujalo výbornými jízdními vlastnostmi, nízkou spotřebou, kultivovaností motoru a zdařilým interiérem. Trochu zamrzí méně místa na zadních sedadlech, díky čemuž se Laguna nemůže rovnat s konkurencí, jakož i kvalita některých ovládacích prvků a značný turboefekt, pokud motor nedržíte ve správných otáčkách. Tyto hlavní neduhy však spolehlivě vyváží přijatelná pořizovací cena - kde jinde dostanete kombi střední třídy s maximální výbavou za necelých 800.000 korun?

Vše o Renaultu Laguna na jednom místě

Nejlevnější verze modelu449.900 Kč (Expression 1.5 dCi 110)
Základ s testovaným motorem662.900 Kč (Dynamique 2.0 dCi 175)
Testovaný vůz s výbavou770.600 Kč (GT 4Control 2.0 dCi 175)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Stabilní chování v zatáčkách
  • Standardní rozsáhlá výbava
  • Luxusně pojatý interiér

Minusy

  • Delší dráhy kulisy řazení
  • Chování podvozku na rozbité silnici
  • Méně místa na zadních sedadlech
  • Kvalita některých tlačítek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi GT 4Control

Cena v základní výbavě: 662 900 Kč Cena v testované výbavě: 770 600 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 2x Isofix, podvozek 4Control, tempomat s omezovačem rychlosti, parkovací čidla vzadu, elektronická parkovací brzda, elektricky nastavitelná vyhřívaná přední sedadla, čalounění kůže/alcantara, dvouzónová automatická klimatizace, multimediální systém R-Link, litá 18“ kola a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 13.500,-), bixenonové natáčecí světlomety (+ 25.000,-), paket Okna GT – atermické čelní sklo, záclonky vzadu (+ 7.000,-), elektricky ovládané střešní okno (+ 25.200,-).

Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
Technické údaje
Motor Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi GT 4Control
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.1 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 508 / 1593
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 621
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4803
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2756
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi GT…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 




Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se pouze o délce smlouvy

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se…

Blíží se to, balík s mimořádně cenným obsahem by mohli v Plzni rozbalit už koncem týdne. Jednání o příchodu…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama