TEST Renault Latitude 2,0 dCi AT – Safrane No.2
Když chcete jako výrobce prodávat auta ve vyšší střední třídě, měli byste mít pokud možno původ v Německu, klasické uspořádání nebo aspoň pohon všech kol a k tomu se minimálně blížit prémiovým standardům.
Renault nemá ani jedno a přesto se ke vstupu do třídy velkých kočárů odhodlal.
Jak si s odstupem několika měsíců vede? Na definitivní hodnocení je pořád ještě brzy, nicméně 56 registrací modelu Latitude na českém trhu závidí například zavedená jména Volvo S80 nebo Honda Accord. Dovozce přitom už při uvádění na trh realisticky připouštěl, že smyslem tohoto vozu není ovládnout segment, ale nabídnout dostupnou alternativu.
Leccos o Latitude napověděl už test špičkového naftového šestiválce 3,0 V6 dCi, tentokrát jsme vyzkoušeli podstatně levnější verzi, které chyběly nejen 2 válce, ale taky řada luxusních prvků výbavy.
Sedan jako unikum
Je to k nevíře, ale velkých sedanů byste v novodobé historii Renaultu mnoho nenašli. Dobré jméno značky budovaly liftbacky s číselným označením R20, R30 a R25, které následovat model Safrane. Všechny měly designové působivou siluetu a praktickou výklopnou záď. Jenže pak si Renault odvážně naplánoval cestu průkopníka. Přišly modely Vel Satis a Avantime, které navzdory designové výjimečnosti, kýžený úspěch nepřinesly.
Návrat ke klasice by mohl představovat korejský derivát dceřiné značky Samsung, který do Evropy dorazil pod jménem Latitude.
Tento Renault je hlavně velký, což v bílé barvě našeho vozu obzvláště vyniká. Automobil má sebevědomou masku a přední převis, který by mohl směle konkurovat extra-dlouhé přídi Peugeotu 407. Záď v sobě spojuje rysy Renaultů s asijským stylem skutečného konstruktéra tohoto vozu.
Celek není tak tvarově vyvážený jako menší Laguna, ale dokážeme si představit, že specifické skupině klientely vyšší střední třídy tyto tvary vadit nebudou.
Čtyři válce s automatem
Zatímco naftový šestiválec dělá z Latitude výjimečnou nabídku v kategorii neprémiových modelů ve vyšší střední, čtyřválec s automatem je mnohem běžnější kombinace. 4,9 m dlouhý sedan s ním má pořad ještě důstojnou jízdní dynamiku (0-100 km/h pod 10 s), ale kupodivu je (podle technických dat výrobce) jen o 35 kg lehčí než podobná konfigurace s motorem V6. Změny v chování auta na silnici jsou kupodivu větší než oněch pětatřicet kilo.
Latitude je především komfortním autem. Jeho síla spočívá v precizně odizolovaném turbodieselu a velmi jemně řadicím automatu se šesti stupni. Hluk od motoru neruší dokonce ani když chcete po autě vše, co dokáže a automat nechává čtyři válce rozběhnout do 4200 min-1. Vibrace se k řidiči přenášejí v minimální míře, nejčastěji skrze volant formou sotva znatelného brnění.
Dobře vypadající předchozí odstavec by mohl napovědět, že jsme si vlastnosti čtyřválcového Latitude oblíbili. Ten následující ale bude říkat, že o dokonalé spojení auta a motorizace přeci jen nejde.
Jestliže dlouhé vlny absorbuje podvozek noblesně s jemným zhoupnutím, na krátkých nerovnostech se ozývají od kol tupé rány, i když naše pneumatiky nemají extrémní rozměry ani minimalistické výšky profilů. Na nerovné silnici se v zatáčkách auto vlní a držení zvolené stopy nepatří k jeho silným stránkám.
Automat sice řadí velmi kulturně, ale problémy generuje pomalejší hydrodynamický měnič a zpoždění motoru. Než totiž auto zareaguje při rozjezdu na pokyn z pedálu akcelerátoru, uběhne prodleva, která se blíží celé sekundě. Na křižovatkách se špatnými rozhledovými poměry tedy budete zažívat perné chvilky.
A pak jsou tu samotné jízdní vlastnosti. Těžká příď tomuto sedanu naordinovala velkou nedotáčivost, která je v zatáčkách provázena náklonem karoserie a malou ochotou ke změně směru. Proti šestiválci je ale tento neduh výrazně menší, při běžné jízdě si toho typický řidič takového sedanu zřejmě vůbec nevšimne.
Oči by mu otevřelo až přesednutí z podobně naceněné Laguny 4Control. Znát by byl propastný rozdíl v chování dvou příbuzných vozů, byť Latitude dostal složitější kinematiku zadní nápravy. Jen o ní to ale opravdu není!
Spotřeba velkého sedanu
Naftový čtyřválec s dobrým odhlučněním a k tomu automat, to by měla být dobrá volba na dlouhé cesty. Pokud od takového vozu čekáte i nízkou spotřebu, nebude se vám asi velký Renault zamlouvat.
Za tichý provoz a interiér, který je větší než v laguně, si nechá zaplatit 8 l/100 km. Tato spotřeba odpovídá jízdě na tempomat konstantní rychlostí 130 km/h.
Když se spokojíte s nižším průměrem, lze se dostat k 5,5 l/100 km (100 km/h). Naopak když se nebudete omezovat v akceleraci, vyšplhá se odběr i přes 10 l/100 km.
Spotřeba této motorizace je tedy velmi závislá na jízdním stylu, proti menší ale stejně motorizované Laguně počítejte s nárůstem spotřeby o 1 až 2 l/100 km.
Prostor jako v Superbu
Body získává Latitude v disciplíně velikost interiéru. Vnitřní šířka ve výši loktů 1520 mm (vpředu i vzadu) odpovídá standardům vyšší střední třídy, nad sedáky jsme ke stropu naměřili 1030 mm (vpředu) a 940 mm (vzadu), což překonává většinu konkurentů ve střední třídě.
Velkorysé míry jsme získali měřením podélné prostornosti, která je plně srovnatelná i s českým etalonem – Škodou Superb. V Latitude je na rozdíl od Superbu upřednostněn cestující na předních místech, takže mezi pedálem brzdy a tzv. H-bodem naměříte velmi dobrých 1100 mm (Superb maximálně 1030 mm).
Vzadu v té chvíli zbývá už jen 670 mm podélného prostoru (Superb 810 mm), ale i to běžnému dospělému bude stačit. Na zadních sedadlech je dost místa a jsou v karoserii i dobře umístěna – sedák je 370 mm nad podlahou, takže podpírá stehna cestujících přijatelně. Sedí se zde podstatně výše, tak trochu velkopansky. Máte rozhled, ale kvůli dostatku místa pod střechou je opěradlo dost skloněno.
renault testy vyssistredni Dopředu i dozadu se nastupuje pohodlně, pochvala patří hlavně dobře tvarovanému a nadstandardně velkému otvoru druhého páru dveří.
Komfort do 700 tisíc
Přítomnost modelu Latitude v nabídce českého Renaultu lze vysvětlit asi následovně: Laguna je sice plnohodnotná střední třída, ale velikostně ji už neprémioví konkurenti přerostli mnohdy o desítky centimetrů. Klientela, která hledá reprezentativní tříprostorový automobil, ale hodlá utratit jen o trochu víc než by dala za Lagunu, najde v Latitude alternativu.
S popsaným konceptem úzce souvisí i tradičně pojatý interiér. Mix velkých vnitřních rozměrů, pohodlných sedadel a snadného nastupování napovídá, že tento Renault bude oslovovat spíše starší řidiče. Bohužel v jednodušší výbavě Privilege na vás čekají na pohled obyčejná sedadla a malá obrazovka navigace Tom Tom, silně připomínající systém nabízený v o tři velikostní kategorie menších vozech.
Subjektivní dojmy bývají často rozhodující, a tak vás chceme připravit na závan asijských plastů, který jednoznačně identifikuje korejský původ vozu. Tolik propagovaný ionizér by měl patřit ke standardu!
Ceník sedanu Latitude není podbízivý. Zážehový základ s cenovkou pod půlmilionem je přítomen jen tak naoko. 41 ze 44 prodaných vozů totiž stejně spaluje naftu.
Reálně má smysl stavět Latitude proti největším konkurentům ze střední třídy, kterým se umí Renault postavit cenou, velikostí, odhlučněním interiéru i kompletností výbavy. Od auta za 700 tisíc očekáváme ale taky lepší tlumení nerovností, menší nedotáčivost a hbitější reakce na křižovatkách.
První cena vozu | 499.900,- Kč (2,0 16V 103kW Expression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 669.900,- Kč (2,0 dCi 127 kW Privilege) |
Základní cena testovaného vozu | 669.900,- Kč (2,0 dCi 127 kW Privilege) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 689.900,- Kč (2,0 dCi 127 kW Privilege) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Velmi dobré odhlučnění kabiny
- Bohatá základní výbava
- Jízdní pohodlí na kvalitní silnici
- Velká palivová nádrž
Mínusy
- Nedotáčivost
- Slabší kultura tlumení krátkých nerovností
- Velká prodleva při rozjezdu
- Detaily interiéru známé z levných modelů
- Vyšší spotřeba