Test Auto.cz

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem

13.1. 2014
Verdikt
 

Mégane je dalším z Renaultů, který kompletně změnil identitu. Co je kromě hezčí tváře ještě nového?

Po prvním faceliftu z roku 2012 přichází třetí generace Renaultu Mégane s dalším vylepšením vzhledu, tentokrát výraznějším. Kompletně přepracovaná příď se inspirovala Cliem, díky nově tvarovaným světlometům a návratu konvenční masky chladiče proto Mégane vypadá o řád lépe. Diody denního svícení (standard mimo nejlevnější výbavu) se přestěhovaly do spodní části nárazníku. Bohužel zadní partie, které si u hatchbacku říkaly o přepracování snad ještě více, zůstávají v původním designu.

Interiér se naopak měnil jen v detailech – nejvyšší verze má nově stříbrný dekor na palubní desce a měkké látkové čalounění výplní dveří, místo někdejší koženky. Od loňského roku může být Mégane navíc vybaven multimediálním systémem s navigací R-Link, který kombinuje dotykový displej a ovládací panel mezi sedadly.

obrázek [600 x 378]  

Kabina téměř shodná s modelem z roku 2008 znamená zachování starých chyb. Tlačítka na ovládacím panelu klimatizace jsou zbytečně malá, ovládání vyhřívaných sedadel se ukrývá na jejich boční straně a centrální displej, který v přístrojovém štítu nahrazuje klasický rychloměr, už vypadá opravdu zastarale. Příliš nepotěší ani tvarování sedadel, která mají tvrdé bočnice v kombinaci s měkkou a plochou střední částí. Výhodou naopak pro mnoho řidičů může být slušný výhled podmíněný kombinací relativně vyššího posazu a nízko položené, subtilní palubní desky.

Do nabídky motorů přináší facelift jednu novinku – agregát Energy 1.2 TCe 130, který se už loni představil ve Scénicu. Konstrukce je shodná s dosud nabízeným turbomotorem Energy 1.2 TCe 115, díky úpravám ovšem vzrostl výkon z 85 na 97 kW. Současně s tím se zvýšilo maximum točivého momentu o 15 N.m, nejdůležitější je ale změna charakteristiky čtyřválce: v silnější verzi získal větší razanci i chuť k dynamické jízdě. Slabší provedení už při mírném sešlápnutí pedálu plynu předvede skoro všechen potenciál motoru. Nové naladění tento neduh odbouralo a přiblížilo charakteristiku atmosférickým motorům.

Maloobjemový agregát se hladce sbírá z nízkých otáček, kde sice nepřekypuje silou, ale točivý moment nastupuje hezky plynule. S rostoucími otáčkami pak motor nabírá na údernosti, vytáčet ho je relativně příjemné a navíc to má při potřebě výraznější akcelerace smysl. Kromě toho je na rozdíl o 85kW verze schopen bez podřazování pružně zrychlovat i v dálničních rychlostech.

Přesně takovou úpravu motor Energy 1.2 TCe potřeboval. Renault jej pro Mégane přitom nabízí za příznivou cenu, v nejvyšší výbavě stojí 354.900 Kč. Slabší verze je v chudší specifikaci levnější o 30.000 korun, na příplatek za výkonnější motor ale připadá jenom třetina této částky. Za to zájemce získá podstatně modernější, stejně dynamický a úspornější motor, než jaký byl někdejší 1.4 TCe/96 kW.

obrázek [600 x 299]  

Šestistupňová manuální převodovka sice není ukázkou přesnosti, páka ale v kulise nezadrhává a pohybuje se v krátkých drahách. Skříň se navíc vyznačuje výbornou synchronizací a přesnou spojkou, u které kazí dojem pouze nízko položený záběr na dlouhé dráze pedálu. Nejvyšší převod posílá při 130 km/h otáčky motoru na obvyklou hodnotu 3000 min-1. Výsledkem takové jízdy je průměrná spotřeba 7,2 l na 100 km. Mimo město se dá jezdit i za méně než pět litrů a ve městě se vejdete do sedmi, je ovšem nezbytné důsledně držet motor v nízkých otáčkách a často řadit. Kdo nechá dvanáctistovku volněji dýchat a občas sešlápne plyn více, než je nezbytně nutné, ten by se měl ve všech jízdních režimech připravit na devítilitrovou spotřebu. Vzhledem k dynamice, kultivovanosti běhu a pořizovací ceně ale dokáže silnější 1.2 TCe obhájit i toto.

Motor ovšem spolupracuje s nedoladěným podvozkem a řízením – právě zde se vysvětluje výhodná cena Méganu. Příplatková kola o průměru 17 palců sice autu velmi sluší, jízda na nich je ale zbytečně tvrdá. Zejména krátké nerovnosti dá podvozek výrazně pocítit, jízdu navíc provází dunivé zvuky od zadní nápravy. Rozbitý povrch nesvědčí ani brzdám – tlumiče nedokážou donutit přední kola k důslednému kontaktu s vozovkou a brzdná dráha se prodlužuje. Řízení je lehké, odtažité a nepřesné. Především okolo středové polohy nedokáže plynule reagovat na natočení volantu, což znepříjemňuje jízdu po dálnici.

Video

Závěr

Jedna věc se Méganu rozhodně upřít nedá – výhodné ceny. Kompaktní hatchback začíná na 274.900 Kč a testovaný vůz se v nejvyšší výbavě chlubí cenou od 354.900 korun. Tato nabídka překonává konkurenty z Německa i Jižní Koreje, podobnou cenu u srovnatelně vybaveného a výkonného vozu nabízí jenom Citroën C4. V takové situaci se dá stárnoucímu Méganu leccos odpustit.

Motoru Energy 1.2 TCe posílení velmi prospělo. Je tichý a kultivovaný, přitom se zlepšila jeho charakteristika, je uživatelsky přívětivější a podstatně dynamičtější než provedení s 85 kW. Boduje i v poměru cena/výkon, ve vlastních řadách má ovšem vážného konkurenta – úsporný turbodiesel 1.5 dCi/81 kW je při stejné výbavě jen o 20.000 korun dražší…

obrázek [600 x 339]  

Nejlevnější verze modelu284.900 Kč (1.6 16V/81 kW Authentique)
Základ s testovaným motorem354.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)
Testovaný vůz s výbavou417.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)

Plusy

  • Příznivé základní ceny, bohatá výbava
  • Výkonný, tichý a kultivovaný motor
  • Výrazná proměna vnějšího vzhledu
  • Velká palivová nádrž

Minusy

  • Nepřesné řízení
  • Komfort tlumení se 17” koly
  • Nízká kvalita zvuku audiosystému
  • Vysoká nakládací hrana zavazadelníku
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW

Cena v základní výbavě: 354 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 900 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola Kaleido, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ESP, šest airbagů, Isofix, tempomat s omezovačem rychlosti, karta Keyless Drive, centrální dálkové zamykání, elektrický posilovač s proměnlivým účinkem, volant nastavitelný ve dvou osách, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace se třemi režimy, dešťový a světelný senzor, výškově stavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou, autorádio R-Plug&Radio+CD MP3 Sound 4 x 15 W s bluetooth hands-free, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, přípojka USB a další.

Výbava testovaného vozu:Pack Parkování (zdarma): zadní parkovací čidla, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče; Paket Techno Plus (+10.000,-): asistent rozjezdu do kopce, poloautomatická ruční brzda a hands-free karta Renault; Paket Kola Dynamique (+10.000,-): disky kol z lehké slitiny 17" Plenum a zatmavená zadní okna; metalická barva (+14.200,-), elektricky sklopná zrcátka (+3.200,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.600,-), Paket Navigace R-Link (+20.000,-): integrovaný systém R-Link s připojením online, mapové pokrytí celé Evropy.

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, plánuje expanzi do Spojených států

Pokus o nepřátelské převzetí firmu HE3DA nepoložil. Česká…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 372 / 1129
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 582
Rozměr pneu:205/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2641
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Senzace na slavném Kitzbühelu! Dressen vyhrál jako druhý Němec v historii

Senzace na slavném Kitzbühelu! Dressen vyhrál jako…

Německý lyžař Thomas Dressen překvapivě vyhrál slavný sjezd v Kitzbühelu a oslavil premiérové vítězství ve…

 

Reflex.cz

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných služeb? Rusové svlékli donaha Clintonovou i Trumpa

Vyhrají špioni Moskvy novodobou válku tajných…

Svět už téměř rok žije s Donaldem Trumpem jako americkým prezidentem a Donald Trump ještě o něco déle s ruským…

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se měl vzít v kostele, který pobořilo zemětřesení

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se…

Za tento příběh by se nemusel stydět ani žádný scénárista z Hollywoodu. Papež František při svém vnitrostátním…