Test Auto.cz

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem

13.1. 2014
Verdikt
 

Mégane je dalším z Renaultů, který kompletně změnil identitu. Co je kromě hezčí tváře ještě nového?

Po prvním faceliftu z roku 2012 přichází třetí generace Renaultu Mégane s dalším vylepšením vzhledu, tentokrát výraznějším. Kompletně přepracovaná příď se inspirovala Cliem, díky nově tvarovaným světlometům a návratu konvenční masky chladiče proto Mégane vypadá o řád lépe. Diody denního svícení (standard mimo nejlevnější výbavu) se přestěhovaly do spodní části nárazníku. Bohužel zadní partie, které si u hatchbacku říkaly o přepracování snad ještě více, zůstávají v původním designu.

Interiér se naopak měnil jen v detailech – nejvyšší verze má nově stříbrný dekor na palubní desce a měkké látkové čalounění výplní dveří, místo někdejší koženky. Od loňského roku může být Mégane navíc vybaven multimediálním systémem s navigací R-Link, který kombinuje dotykový displej a ovládací panel mezi sedadly.

obrázek [600 x 378]  

Kabina téměř shodná s modelem z roku 2008 znamená zachování starých chyb. Tlačítka na ovládacím panelu klimatizace jsou zbytečně malá, ovládání vyhřívaných sedadel se ukrývá na jejich boční straně a centrální displej, který v přístrojovém štítu nahrazuje klasický rychloměr, už vypadá opravdu zastarale. Příliš nepotěší ani tvarování sedadel, která mají tvrdé bočnice v kombinaci s měkkou a plochou střední částí. Výhodou naopak pro mnoho řidičů může být slušný výhled podmíněný kombinací relativně vyššího posazu a nízko položené, subtilní palubní desky.

Do nabídky motorů přináší facelift jednu novinku – agregát Energy 1.2 TCe 130, který se už loni představil ve Scénicu. Konstrukce je shodná s dosud nabízeným turbomotorem Energy 1.2 TCe 115, díky úpravám ovšem vzrostl výkon z 85 na 97 kW. Současně s tím se zvýšilo maximum točivého momentu o 15 N.m, nejdůležitější je ale změna charakteristiky čtyřválce: v silnější verzi získal větší razanci i chuť k dynamické jízdě. Slabší provedení už při mírném sešlápnutí pedálu plynu předvede skoro všechen potenciál motoru. Nové naladění tento neduh odbouralo a přiblížilo charakteristiku atmosférickým motorům.

Maloobjemový agregát se hladce sbírá z nízkých otáček, kde sice nepřekypuje silou, ale točivý moment nastupuje hezky plynule. S rostoucími otáčkami pak motor nabírá na údernosti, vytáčet ho je relativně příjemné a navíc to má při potřebě výraznější akcelerace smysl. Kromě toho je na rozdíl o 85kW verze schopen bez podřazování pružně zrychlovat i v dálničních rychlostech.

Přesně takovou úpravu motor Energy 1.2 TCe potřeboval. Renault jej pro Mégane přitom nabízí za příznivou cenu, v nejvyšší výbavě stojí 354.900 Kč. Slabší verze je v chudší specifikaci levnější o 30.000 korun, na příplatek za výkonnější motor ale připadá jenom třetina této částky. Za to zájemce získá podstatně modernější, stejně dynamický a úspornější motor, než jaký byl někdejší 1.4 TCe/96 kW.

obrázek [600 x 299]  

Šestistupňová manuální převodovka sice není ukázkou přesnosti, páka ale v kulise nezadrhává a pohybuje se v krátkých drahách. Skříň se navíc vyznačuje výbornou synchronizací a přesnou spojkou, u které kazí dojem pouze nízko položený záběr na dlouhé dráze pedálu. Nejvyšší převod posílá při 130 km/h otáčky motoru na obvyklou hodnotu 3000 min-1. Výsledkem takové jízdy je průměrná spotřeba 7,2 l na 100 km. Mimo město se dá jezdit i za méně než pět litrů a ve městě se vejdete do sedmi, je ovšem nezbytné důsledně držet motor v nízkých otáčkách a často řadit. Kdo nechá dvanáctistovku volněji dýchat a občas sešlápne plyn více, než je nezbytně nutné, ten by se měl ve všech jízdních režimech připravit na devítilitrovou spotřebu. Vzhledem k dynamice, kultivovanosti běhu a pořizovací ceně ale dokáže silnější 1.2 TCe obhájit i toto.

Motor ovšem spolupracuje s nedoladěným podvozkem a řízením – právě zde se vysvětluje výhodná cena Méganu. Příplatková kola o průměru 17 palců sice autu velmi sluší, jízda na nich je ale zbytečně tvrdá. Zejména krátké nerovnosti dá podvozek výrazně pocítit, jízdu navíc provází dunivé zvuky od zadní nápravy. Rozbitý povrch nesvědčí ani brzdám – tlumiče nedokážou donutit přední kola k důslednému kontaktu s vozovkou a brzdná dráha se prodlužuje. Řízení je lehké, odtažité a nepřesné. Především okolo středové polohy nedokáže plynule reagovat na natočení volantu, což znepříjemňuje jízdu po dálnici.

Video

Závěr

Jedna věc se Méganu rozhodně upřít nedá – výhodné ceny. Kompaktní hatchback začíná na 274.900 Kč a testovaný vůz se v nejvyšší výbavě chlubí cenou od 354.900 korun. Tato nabídka překonává konkurenty z Německa i Jižní Koreje, podobnou cenu u srovnatelně vybaveného a výkonného vozu nabízí jenom Citroën C4. V takové situaci se dá stárnoucímu Méganu leccos odpustit.

Motoru Energy 1.2 TCe posílení velmi prospělo. Je tichý a kultivovaný, přitom se zlepšila jeho charakteristika, je uživatelsky přívětivější a podstatně dynamičtější než provedení s 85 kW. Boduje i v poměru cena/výkon, ve vlastních řadách má ovšem vážného konkurenta – úsporný turbodiesel 1.5 dCi/81 kW je při stejné výbavě jen o 20.000 korun dražší…

obrázek [600 x 339]  

Nejlevnější verze modelu284.900 Kč (1.6 16V/81 kW Authentique)
Základ s testovaným motorem354.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)
Testovaný vůz s výbavou417.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)

Plusy

  • Příznivé základní ceny, bohatá výbava
  • Výkonný, tichý a kultivovaný motor
  • Výrazná proměna vnějšího vzhledu
  • Velká palivová nádrž

Minusy

  • Nepřesné řízení
  • Komfort tlumení se 17” koly
  • Nízká kvalita zvuku audiosystému
  • Vysoká nakládací hrana zavazadelníku
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW

Cena v základní výbavě: 354 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 900 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola Kaleido, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ESP, šest airbagů, Isofix, tempomat s omezovačem rychlosti, karta Keyless Drive, centrální dálkové zamykání, elektrický posilovač s proměnlivým účinkem, volant nastavitelný ve dvou osách, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace se třemi režimy, dešťový a světelný senzor, výškově stavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou, autorádio R-Plug&Radio+CD MP3 Sound 4 x 15 W s bluetooth hands-free, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, přípojka USB a další.

Výbava testovaného vozu:Pack Parkování (zdarma): zadní parkovací čidla, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče; Paket Techno Plus (+10.000,-): asistent rozjezdu do kopce, poloautomatická ruční brzda a hands-free karta Renault; Paket Kola Dynamique (+10.000,-): disky kol z lehké slitiny 17" Plenum a zatmavená zadní okna; metalická barva (+14.200,-), elektricky sklopná zrcátka (+3.200,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.600,-), Paket Navigace R-Link (+20.000,-): integrovaný systém R-Link s připojením online, mapové pokrytí celé Evropy.

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 372 / 1129
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 582
Rozměr pneu:205/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2641
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Alice má syna se svalovou dystrofií. Pojišťovna jí nedala ani na vozík

Alice má syna se svalovou dystrofií. Pojišťovna jí…

Lukáš (14) se narodil jako zdravé dítě. Když mu ale byly tři roky, všimla si jeho maminka Alice, že často padá.…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…