Test Auto.cz

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem

13.1. 2014
Verdikt
 

Mégane je dalším z Renaultů, který kompletně změnil identitu. Co je kromě hezčí tváře ještě nového?

Po prvním faceliftu z roku 2012 přichází třetí generace Renaultu Mégane s dalším vylepšením vzhledu, tentokrát výraznějším. Kompletně přepracovaná příď se inspirovala Cliem, díky nově tvarovaným světlometům a návratu konvenční masky chladiče proto Mégane vypadá o řád lépe. Diody denního svícení (standard mimo nejlevnější výbavu) se přestěhovaly do spodní části nárazníku. Bohužel zadní partie, které si u hatchbacku říkaly o přepracování snad ještě více, zůstávají v původním designu.

Interiér se naopak měnil jen v detailech – nejvyšší verze má nově stříbrný dekor na palubní desce a měkké látkové čalounění výplní dveří, místo někdejší koženky. Od loňského roku může být Mégane navíc vybaven multimediálním systémem s navigací R-Link, který kombinuje dotykový displej a ovládací panel mezi sedadly.

obrázek [600 x 378]  

Kabina téměř shodná s modelem z roku 2008 znamená zachování starých chyb. Tlačítka na ovládacím panelu klimatizace jsou zbytečně malá, ovládání vyhřívaných sedadel se ukrývá na jejich boční straně a centrální displej, který v přístrojovém štítu nahrazuje klasický rychloměr, už vypadá opravdu zastarale. Příliš nepotěší ani tvarování sedadel, která mají tvrdé bočnice v kombinaci s měkkou a plochou střední částí. Výhodou naopak pro mnoho řidičů může být slušný výhled podmíněný kombinací relativně vyššího posazu a nízko položené, subtilní palubní desky.

Do nabídky motorů přináší facelift jednu novinku – agregát Energy 1.2 TCe 130, který se už loni představil ve Scénicu. Konstrukce je shodná s dosud nabízeným turbomotorem Energy 1.2 TCe 115, díky úpravám ovšem vzrostl výkon z 85 na 97 kW. Současně s tím se zvýšilo maximum točivého momentu o 15 N.m, nejdůležitější je ale změna charakteristiky čtyřválce: v silnější verzi získal větší razanci i chuť k dynamické jízdě. Slabší provedení už při mírném sešlápnutí pedálu plynu předvede skoro všechen potenciál motoru. Nové naladění tento neduh odbouralo a přiblížilo charakteristiku atmosférickým motorům.

Maloobjemový agregát se hladce sbírá z nízkých otáček, kde sice nepřekypuje silou, ale točivý moment nastupuje hezky plynule. S rostoucími otáčkami pak motor nabírá na údernosti, vytáčet ho je relativně příjemné a navíc to má při potřebě výraznější akcelerace smysl. Kromě toho je na rozdíl o 85kW verze schopen bez podřazování pružně zrychlovat i v dálničních rychlostech.

Přesně takovou úpravu motor Energy 1.2 TCe potřeboval. Renault jej pro Mégane přitom nabízí za příznivou cenu, v nejvyšší výbavě stojí 354.900 Kč. Slabší verze je v chudší specifikaci levnější o 30.000 korun, na příplatek za výkonnější motor ale připadá jenom třetina této částky. Za to zájemce získá podstatně modernější, stejně dynamický a úspornější motor, než jaký byl někdejší 1.4 TCe/96 kW.

obrázek [600 x 299]  

Šestistupňová manuální převodovka sice není ukázkou přesnosti, páka ale v kulise nezadrhává a pohybuje se v krátkých drahách. Skříň se navíc vyznačuje výbornou synchronizací a přesnou spojkou, u které kazí dojem pouze nízko položený záběr na dlouhé dráze pedálu. Nejvyšší převod posílá při 130 km/h otáčky motoru na obvyklou hodnotu 3000 min-1. Výsledkem takové jízdy je průměrná spotřeba 7,2 l na 100 km. Mimo město se dá jezdit i za méně než pět litrů a ve městě se vejdete do sedmi, je ovšem nezbytné důsledně držet motor v nízkých otáčkách a často řadit. Kdo nechá dvanáctistovku volněji dýchat a občas sešlápne plyn více, než je nezbytně nutné, ten by se měl ve všech jízdních režimech připravit na devítilitrovou spotřebu. Vzhledem k dynamice, kultivovanosti běhu a pořizovací ceně ale dokáže silnější 1.2 TCe obhájit i toto.

Motor ovšem spolupracuje s nedoladěným podvozkem a řízením – právě zde se vysvětluje výhodná cena Méganu. Příplatková kola o průměru 17 palců sice autu velmi sluší, jízda na nich je ale zbytečně tvrdá. Zejména krátké nerovnosti dá podvozek výrazně pocítit, jízdu navíc provází dunivé zvuky od zadní nápravy. Rozbitý povrch nesvědčí ani brzdám – tlumiče nedokážou donutit přední kola k důslednému kontaktu s vozovkou a brzdná dráha se prodlužuje. Řízení je lehké, odtažité a nepřesné. Především okolo středové polohy nedokáže plynule reagovat na natočení volantu, což znepříjemňuje jízdu po dálnici.

Video

Závěr

Jedna věc se Méganu rozhodně upřít nedá – výhodné ceny. Kompaktní hatchback začíná na 274.900 Kč a testovaný vůz se v nejvyšší výbavě chlubí cenou od 354.900 korun. Tato nabídka překonává konkurenty z Německa i Jižní Koreje, podobnou cenu u srovnatelně vybaveného a výkonného vozu nabízí jenom Citroën C4. V takové situaci se dá stárnoucímu Méganu leccos odpustit.

Motoru Energy 1.2 TCe posílení velmi prospělo. Je tichý a kultivovaný, přitom se zlepšila jeho charakteristika, je uživatelsky přívětivější a podstatně dynamičtější než provedení s 85 kW. Boduje i v poměru cena/výkon, ve vlastních řadách má ovšem vážného konkurenta – úsporný turbodiesel 1.5 dCi/81 kW je při stejné výbavě jen o 20.000 korun dražší…

obrázek [600 x 339]  

Nejlevnější verze modelu284.900 Kč (1.6 16V/81 kW Authentique)
Základ s testovaným motorem354.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)
Testovaný vůz s výbavou417.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen)

Plusy

  • Příznivé základní ceny, bohatá výbava
  • Výkonný, tichý a kultivovaný motor
  • Výrazná proměna vnějšího vzhledu
  • Velká palivová nádrž

Minusy

  • Nepřesné řízení
  • Komfort tlumení se 17” koly
  • Nízká kvalita zvuku audiosystému
  • Vysoká nakládací hrana zavazadelníku
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW

Cena v základní výbavě: 354 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 900 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola Kaleido, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ESP, šest airbagů, Isofix, tempomat s omezovačem rychlosti, karta Keyless Drive, centrální dálkové zamykání, elektrický posilovač s proměnlivým účinkem, volant nastavitelný ve dvou osách, stírač zadního okna, dvouzónová klimatizace se třemi režimy, dešťový a světelný senzor, výškově stavitelná přední sedadla, u řidiče s bederní opěrkou, autorádio R-Plug&Radio+CD MP3 Sound 4 x 15 W s bluetooth hands-free, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, přípojka USB a další.

Výbava testovaného vozu:Pack Parkování (zdarma): zadní parkovací čidla, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče; Paket Techno Plus (+10.000,-): asistent rozjezdu do kopce, poloautomatická ruční brzda a hands-free karta Renault; Paket Kola Dynamique (+10.000,-): disky kol z lehké slitiny 17" Plenum a zatmavená zadní okna; metalická barva (+14.200,-), elektricky sklopná zrcátka (+3.200,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.600,-), Paket Navigace R-Link (+20.000,-): integrovaný systém R-Link s připojením online, mapové pokrytí celé Evropy.

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 372 / 1129
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 582
Rozměr pneu:205/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2641
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…