TEST Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW – Konečně krasavcem
Po prvním faceliftu z roku 2012 přichází třetí generace Renaultu Mégane s dalším vylepšením vzhledu, tentokrát výraznějším. Kompletně přepracovaná příď se inspirovala Cliem, díky nově tvarovaným světlometům a návratu konvenční masky chladiče proto Mégane vypadá o řád lépe. Diody denního svícení (standard mimo nejlevnější výbavu) se přestěhovaly do spodní části nárazníku. Bohužel zadní partie, které si u hatchbacku říkaly o přepracování snad ještě více, zůstávají v původním designu.
Interiér se naopak měnil jen v detailech – nejvyšší verze má nově stříbrný dekor na palubní desce a měkké látkové čalounění výplní dveří, místo někdejší koženky. Od loňského roku může být Mégane navíc vybaven multimediálním systémem s navigací R-Link, který kombinuje dotykový displej a ovládací panel mezi sedadly.
Kabina téměř shodná s modelem z roku 2008 znamená zachování starých chyb. Tlačítka na ovládacím panelu klimatizace jsou zbytečně malá, ovládání vyhřívaných sedadel se ukrývá na jejich boční straně a centrální displej, který v přístrojovém štítu nahrazuje klasický rychloměr, už vypadá opravdu zastarale. Příliš nepotěší ani tvarování sedadel, která mají tvrdé bočnice v kombinaci s měkkou a plochou střední částí. Výhodou naopak pro mnoho řidičů může být slušný výhled podmíněný kombinací relativně vyššího posazu a nízko položené, subtilní palubní desky.
Do nabídky motorů přináší facelift jednu novinku – agregát Energy 1.2 TCe 130, který se už loni představil ve Scénicu. Konstrukce je shodná s dosud nabízeným turbomotorem Energy 1.2 TCe 115, díky úpravám ovšem vzrostl výkon z 85 na 97 kW. Současně s tím se zvýšilo maximum točivého momentu o 15 N.m, nejdůležitější je ale změna charakteristiky čtyřválce: v silnější verzi získal větší razanci i chuť k dynamické jízdě. Slabší provedení už při mírném sešlápnutí pedálu plynu předvede skoro všechen potenciál motoru. Nové naladění tento neduh odbouralo a přiblížilo charakteristiku atmosférickým motorům.
Maloobjemový agregát se hladce sbírá z nízkých otáček, kde sice nepřekypuje silou, ale točivý moment nastupuje hezky plynule. S rostoucími otáčkami pak motor nabírá na údernosti, vytáčet ho je relativně příjemné a navíc to má při potřebě výraznější akcelerace smysl. Kromě toho je na rozdíl o 85kW verze schopen bez podřazování pružně zrychlovat i v dálničních rychlostech.
Přesně takovou úpravu motor Energy 1.2 TCe potřeboval. Renault jej pro Mégane přitom nabízí za příznivou cenu, v nejvyšší výbavě stojí 354.900 Kč. Slabší verze je v chudší specifikaci levnější o 30.000 korun, na příplatek za výkonnější motor ale připadá jenom třetina této částky. Za to zájemce získá podstatně modernější, stejně dynamický a úspornější motor, než jaký byl někdejší 1.4 TCe/96 kW.
Šestistupňová manuální převodovka sice není ukázkou přesnosti, páka ale v kulise nezadrhává a pohybuje se v krátkých drahách. Skříň se navíc vyznačuje výbornou synchronizací a přesnou spojkou, u které kazí dojem pouze nízko položený záběr na dlouhé dráze pedálu. Nejvyšší převod posílá při 130 km/h otáčky motoru na obvyklou hodnotu 3000 min-1. Výsledkem takové jízdy je průměrná spotřeba 7,2 l na 100 km. Mimo město se dá jezdit i za méně než pět litrů a ve městě se vejdete do sedmi, je ovšem nezbytné důsledně držet motor v nízkých otáčkách a často řadit. Kdo nechá dvanáctistovku volněji dýchat a občas sešlápne plyn více, než je nezbytně nutné, ten by se měl ve všech jízdních režimech připravit na devítilitrovou spotřebu. Vzhledem k dynamice, kultivovanosti běhu a pořizovací ceně ale dokáže silnější 1.2 TCe obhájit i toto.
Motor ovšem spolupracuje s nedoladěným podvozkem a řízením – právě zde se vysvětluje výhodná cena Méganu. Příplatková kola o průměru 17 palců sice autu velmi sluší, jízda na nich je ale zbytečně tvrdá. Zejména krátké nerovnosti dá podvozek výrazně pocítit, jízdu navíc provází dunivé zvuky od zadní nápravy. Rozbitý povrch nesvědčí ani brzdám – tlumiče nedokážou donutit přední kola k důslednému kontaktu s vozovkou a brzdná dráha se prodlužuje. Řízení je lehké, odtažité a nepřesné. Především okolo středové polohy nedokáže plynule reagovat na natočení volantu, což znepříjemňuje jízdu po dálnici.
Závěr
Jedna věc se Méganu rozhodně upřít nedá – výhodné ceny. Kompaktní hatchback začíná na 274.900 Kč a testovaný vůz se v nejvyšší výbavě chlubí cenou od 354.900 korun. Tato nabídka překonává konkurenty z Německa i Jižní Koreje, podobnou cenu u srovnatelně vybaveného a výkonného vozu nabízí jenom Citroën C4. V takové situaci se dá stárnoucímu Méganu leccos odpustit.
Motoru Energy 1.2 TCe posílení velmi prospělo. Je tichý a kultivovaný, přitom se zlepšila jeho charakteristika, je uživatelsky přívětivější a podstatně dynamičtější než provedení s 85 kW. Boduje i v poměru cena/výkon, ve vlastních řadách má ovšem vážného konkurenta – úsporný turbodiesel 1.5 dCi/81 kW je při stejné výbavě jen o 20.000 korun dražší…
Nejlevnější verze modelu | 284.900 Kč (1.6 16V/81 kW Authentique) |
Základ s testovaným motorem | 354.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen) |
Testovaný vůz s výbavou | 417.900 Kč (Energy 1.2 TCe/97 kW Zen) |
Plusy
- Příznivé základní ceny, bohatá výbava
- Výkonný, tichý a kultivovaný motor
- Výrazná proměna vnějšího vzhledu
- Velká palivová nádrž
Minusy
- Nepřesné řízení
- Komfort tlumení se 17” koly
- Nízká kvalita zvuku audiosystému
- Vysoká nakládací hrana zavazadelníku
Foto: Petr Homolka