TEST Renault Scénic 1,4 TCe - Jde to i bez nafty?
Renault Scénic třetí generace už jsme vám na našich stránkách podrobně představili, tehdy to ale bylo s nejsilnější motorizací; vznětovým dvoulitrem dCi o výkonu 118 kW.
Co když nutně nepotřebujete ten nejsilnější (a také nejdražší) motor v nabídce a zároveň nemusíte mít nutně naftu? Pak pro vás dnes máme zajímavou alternativu.
Jedná se o zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru disponující výkonem 96 kW a točivým momentem 190 Nm. Jízdními výkony stojí přímo proti stejně silnému dieselu 1,9 dCi, který se ovšem může pochlubit výrazně vyšším točivým momentem 300 Nm. I tak však v měřených disciplínách jako je sprint z 0 na 100 km/h, či kilometr s pevným startem, za o 110 kilogramů lehčí benzinovou čtrnáctistovkou těsně zaostává.
Dokud jsme jezdili s prázdným vozem, nemohli jsme si 1,4 TCe vynachválit. Při klidné jízdě má díky přeplňování dostatek síly i v nižších otáčkách, a tak není třeba agregát vytáčet. Můžete tak mít zařazen co nejvyšší (ideálně šestý) převodový stupeň a užívat si tiché a přitom poměrně úsporné jízdy. Při stokilometrové rychlosti točí agregát 2800 min-1 přičemž každých 100 km ubude ze šedesátilitrové nádrže 7 litrů Naturalu. Zrychlíme-li na reálných 130 km/h zvýší se spotřeba benzinu na 9,2 litru Naturalu, otáčky motoru jsou v tu chvíli rovny 3600 min-1.
Horší situace nastává při větším obsazení vozu. Oproti vznětovému motoru je ten zážehový nutno držet ve vyšších otáčkách, čímž se nejen maže výhoda tiššího chodu, ale navíc začíná poměrně rychle narůstat spotřeba. A to je nepříjemné, zvláště u rodinného MPV u kterého se časté jízdy při větší obsazenosti dají předpokládat.
Kombinovaná spotřeba během testu v našem případě vzrostla z osmi a půl litru (pokud jezdil jen řidič) na deset a půl litru...a to jsme se stále snažili o spíše defenzivní jízdní styl. Nutno dodat, že když je třeba, dokáže pohonná jednotka s prázdným automobilem poměrně slušně zahýbat. Jakmile jej naložíte dalšími třemi cestujícími, jiskra se vytrácí. Chválíme široké spektrum využitelných otáček, motor totiž solidně zrychluje v pásmu od 2.500 do 5.500 min-1. Výše už se spíše trápí a jediné co vzrůstá je hluk prodírající se do kabiny i přes množství tlumících materiálů.
Co se týče jízdních vlastností, není na tom Scénic vůbec špatně. V porovnání s konkurencí hodnotíme jeho jízdní vlastnosti jako nadprůměrné, byť limit zadní vlečné nápravy je při rychlejší jízdě, zejména na špatném povrchu, znát. Díky nižší hmotnosti nad přední nápravou je benzinový Scénic čitelnější a méně neotáčivý, než vznětové verze, byť radikální zlepšení nelze, s ohledem na konstrukci a určení vozu, čekat. Brzdy mají stejný průměr jako u hmotnějších verzí, a tak lze předpokládat lepší brzdné účinky.
Zjevné výhody a nevýhody zástavby malého přeplňovaného agregátu do vozu kategorie MPV jsme si již pověděli, teď je čas počítat. Zde by se totiž měl ukrývat poslední trumf Scénicu 1,4 TCe.
Nižší sazbu povinného ručení a s tím spjatou úsporu několika tisícovek ročně nechme stranou, zaměřme se na pohonné hmoty. Rozdíl mezi stejně vybavenými verzemi 1,9 dCi a 1,4 TCe (obě 96 kW) je totiž 55 tisíc Kč. Při spotřebě benzinové verze 8,5 litru Naturalu na 100 km a vznětové 6 l nafty na 100 km (což jsou námi odhadované reálné spotřeby paliva) tak při ceně 31 Kč za litr vychází docela zajímavý výsledek. Abyste totiž „projeli“ nižší cenu benzinové verze, musíte vozem urazit zhruba 77 tisíc kilometrů. Při ročním nájezdu 20 tisíc km tak v podstatě jezdíte čtyři roky zadarmo.
Dodejme, že si u nás vznětové verze obecně lépe zachovávají svou cenu, servis naopak bývá dražší, ale nemusí to být pravidlem. Jak to bude s životností a spolehlivostí malého (a při větším zatížení hodně namáhaného) benzinového agregátu, to zatím můžeme jen odhadovat.
První cena vozu | 344.900,- Kč (1,6 16V 81 kW, Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 404.900,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 429.900,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 471.100,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Dynamique) |
Plusy
- Velký interiér, poloha sezení vpředu i vzadu
- Prostorný zavazadelník, sklopné sedadlo spolujezdce
- Kultivovaný motor
- Velmi dobré odhlučnění interiéru
- Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
- Bohatá výbava
- Dostupná navigace Tom Tom
- Příznivá cena
Minusy
- Ergonomie TFT displeje (velikost, překrytí věncem volantu)
- Obtížné vyjímání sedadel z vozu
- Omezený výhled šikmo vzad
- Dálkové ovládání audiosoustavy vpravo od volantu
- Při vyšší zátěži rychlý nárůst spotřeby