Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Scénic 1,4 TCe - Jde to i bez nafty?

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Patří do moderního rodinného MPV pouze nafta, nebo je možné ji nahradit malým přeplňovaným benzinovým agregátem?

Renault Scénic třetí generace už jsme vám na našich stránkách podrobně představili, tehdy to ale bylo s nejsilnější motorizací; vznětovým dvoulitrem dCi o výkonu 118 kW.

Co když nutně nepotřebujete ten nejsilnější (a také nejdražší) motor v nabídce a zároveň nemusíte mít nutně naftu? Pak pro vás dnes máme zajímavou alternativu.

Jedná se o zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru disponující výkonem 96 kW a točivým momentem 190 Nm. Jízdními výkony stojí přímo proti stejně silnému dieselu 1,9 dCi, který se ovšem může pochlubit výrazně vyšším točivým momentem 300 Nm. I tak však v měřených disciplínách jako je sprint z 0 na 100 km/h, či kilometr s pevným startem, za o 110 kilogramů lehčí benzinovou čtrnáctistovkou těsně zaostává.

renault testy mpv renault testy mpv  

Dokud jsme jezdili s prázdným vozem, nemohli jsme si 1,4 TCe vynachválit. Při klidné jízdě má díky přeplňování dostatek síly i v nižších otáčkách, a tak není třeba agregát vytáčet. Můžete tak mít zařazen co nejvyšší (ideálně šestý) převodový stupeň a užívat si tiché a přitom poměrně úsporné jízdy. Při stokilometrové rychlosti točí agregát 2800 min-1 přičemž každých 100 km ubude ze šedesátilitrové nádrže 7 litrů Naturalu. Zrychlíme-li na reálných 130 km/h zvýší se spotřeba benzinu na 9,2 litru Naturalu, otáčky motoru jsou v tu chvíli rovny 3600 min-1.

Horší situace nastává při větším obsazení vozu. Oproti vznětovému motoru je ten zážehový nutno držet ve vyšších otáčkách, čímž se nejen maže výhoda tiššího chodu, ale navíc začíná poměrně rychle narůstat spotřeba. A to je nepříjemné, zvláště u rodinného MPV u kterého se časté jízdy při větší obsazenosti dají předpokládat.

Kombinovaná spotřeba během testu v našem případě vzrostla z osmi a půl litru (pokud jezdil jen řidič) na deset a půl litru...a to jsme se stále snažili o spíše defenzivní jízdní styl. Nutno dodat, že když je třeba, dokáže pohonná jednotka s prázdným automobilem poměrně slušně zahýbat. Jakmile jej naložíte dalšími třemi cestujícími, jiskra se vytrácí. Chválíme široké spektrum využitelných otáček, motor totiž solidně zrychluje v pásmu od 2.500 do 5.500 min-1. Výše už se spíše trápí a jediné co vzrůstá je hluk prodírající se do kabiny i přes množství tlumících materiálů.

renault testy mpv renault testy mpv  

Co se týče jízdních vlastností, není na tom Scénic vůbec špatně. V porovnání s konkurencí hodnotíme jeho jízdní vlastnosti jako nadprůměrné, byť limit zadní vlečné nápravy je při rychlejší jízdě, zejména na špatném povrchu, znát. Díky nižší hmotnosti nad přední nápravou je benzinový Scénic čitelnější a méně neotáčivý, než vznětové verze, byť radikální zlepšení nelze, s ohledem na konstrukci a určení vozu, čekat. Brzdy mají stejný průměr jako u hmotnějších verzí, a tak lze předpokládat lepší brzdné účinky.

Zjevné výhody a nevýhody zástavby malého přeplňovaného agregátu do vozu kategorie MPV jsme si již pověděli, teď je čas počítat. Zde by se totiž měl ukrývat poslední trumf Scénicu 1,4 TCe.

renault testy mpv renault testy mpv  

Nižší sazbu povinného ručení a s tím spjatou úsporu několika tisícovek ročně nechme stranou, zaměřme se na pohonné hmoty. Rozdíl mezi stejně vybavenými verzemi 1,9 dCi a 1,4 TCe (obě 96 kW) je totiž 55 tisíc Kč. Při spotřebě benzinové verze 8,5 litru Naturalu na 100 km a vznětové 6 l nafty na 100 km (což jsou námi odhadované reálné spotřeby paliva) tak při ceně 31 Kč za litr vychází docela zajímavý výsledek. Abyste totiž „projeli“ nižší cenu benzinové verze, musíte vozem urazit zhruba 77 tisíc kilometrů. Při ročním nájezdu 20 tisíc km tak v podstatě jezdíte čtyři roky zadarmo.

Dodejme, že si u nás vznětové verze obecně lépe zachovávají svou cenu, servis naopak bývá dražší, ale nemusí to být pravidlem. Jak to bude s životností a spolehlivostí malého (a při větším zatížení hodně namáhaného) benzinového agregátu, to zatím můžeme jen odhadovat.

renault testy mpv renault testy mpv  

První cena vozu344.900,- Kč (1,6 16V 81 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu429.900,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků471.100,- Kč (1,4 TCe 96 kW, Dynamique)

Plusy

  • Velký interiér, poloha sezení vpředu i vzadu
  • Prostorný zavazadelník, sklopné sedadlo spolujezdce
  • Kultivovaný motor
  • Velmi dobré odhlučnění interiéru
  • Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
  • Bohatá výbava
  • Dostupná navigace Tom Tom
  • Příznivá cena

Minusy

  • Ergonomie TFT displeje (velikost, překrytí věncem volantu)
  • Obtížné vyjímání sedadel z vozu
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Dálkové ovládání audiosoustavy vpravo od volantu
  • Při vyšší zátěži rychlý nárůst spotřeby

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Renault Scénic 1,4 TCe
Cena základní sestavy 429 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP, ASR s kontrolou nedotáčivosti, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránicí hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, zadní bezpečnostní pásy a signalizace nezapnutého pásu spolujezdce a cestujících vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, tříbodové bezpečnostní pásy na všech místech, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve 2. řadě, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech místech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač, barevná multifunkční obrazovka s možností personalizace (TFT), poloautomatická ruční brzda, ukazatel venkovní teploty, plnohodnotná rezerva, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, zásuvka na 12 V v 2. řadě sedadel a v zavazadlovém prostoru, parkovací senzor vzadu, protisluneční záclonky na zadních oknech ve 2. řadě sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce sklopné (umožnujíci položení dlouhých předmětů), sedadla ve 2. řadě - sklopná, výklopná a vyjímatelná, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, schránky pod zadními sedadly, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, kapsy na zadní straně předních sedadel, RadioSat Classic CD MP3 Sound 4 x 15 W s Bluetooth®, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, disky kol z lehké slitiny 17" „SCHUSS“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, Pack „Look“ – mřížky předního nárazníku v barvě matného chromu, boční lišty dveří v barvě karosérie a zadní lišta v barvě chromu. Kč
Cena testované sestavy 471 100 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.700,-Kč), navigační a komunikační systém Carminat TomTom (+13.700,-Kč), hlavové opěrky Comfort (5.700,-), hands-free karta Renault (+8.100,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.8 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 522 / 1804
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 499
Rozměr pneu: 205/55 R17
Renault Scénic 1,4 TCe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4344
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1678
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1090
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
14. 5. 2011 21:29
Do auta samozrejme patri diesel!
Ale ne rendlikovsky diesel do rendlikovske kreatury :no: