Test Auto.cz

Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali

31.1. 2014
Verdikt
 

Leon vůbec poprvé přichází s karoserií kombi. V provedení FR a s turbomotorem 1.8 TSI má rozhodně čím zaujmout.

Je to až k nevíře, ale Seat nikdy nepostavil klasické kombi nižší střední třídy. S touto karoserií poprvé přišla v devadesátých letech první generace modelu Cordoba, následně až aktuální Ibiza ST a také Exeo ST – právě ono je vzhledem k rozměrům s trochou nadsázky nepřímým předchůdcem nového Leonu ST. Zatímco v minulosti Španělé mezi kompakty spoléhali výhradně na MPV Altea (a neúspěšné Toledo třetí generace), tentokrát vzniklo regulérní kombi, jaké jsou zákazníci sesterského Volkswagenu a Škody zvyklí kupovat už roky.

Debut ale probíhá v plné parádě – paleta devíti motorů sahá od 63 do 132 kW, pro turbodiesely se nabízí i pohon všech kol a ještě letos dorazí také verze spalující CNG a ostrý Leon Cupra. My jsme pro první test zvolili aktuálně nejnadupanější variantu FR s turbomotorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW – tedy stejným agregátem, který tvoří vrchol běžné nabídky u Škody Octavia.

obrázek [600 x 254]  

Zkratka FR znamená Formula Racing a v portfoliu Seatu dříve důsledně označovala sportovní provedení usazené mezi běžné specifikace a ostrou verzi Cupra. U Leonu to platí i nadále, ovšem pouze v případě motoru 1.8 TSI, který se v jiném provedení nenabízí. Vedle toho jsou ale na výběr další tři agregáty z běžné nabídky, včetně dvoulitrového TDI, a tak je Leon FR vlastně úrovní výbavy doplněnou o sportovní paket.

Motor

Předmětem tohoto testu je právě nejvýkonnější turbomotor 1.8 TSI. Ten je s cenou 529.900 Kč možná na první pohled relativně drahý, stojí přesně o 200 tisíc více než základní provedení Leonu ST s turbomotorem 1.2 TSI/63 kW. Jenže Octavia Combi se stejným agregátem stojí v chudší výbavě Ambition od 546.900 Kč a jiné kombi s tak silným motorem na českém trhu ani neseženete – odhlédneme-li od Octavie RS, Méganu GT220 a Focusu ST.

Kvůli použitým převodovkám má přeplňovaná osmnáctistovka maximum točivého momentu uměle snížené na 250 N.m, tato hodnota je ale dostupná mezi 1250 a 5000 min-1, tedy napříč prakticky celým využitelným spektrem otáček. Navíc motor za jízdy rozhodně nepůsobí nijak přidušeně, naopak se spolehlivě posbírá z nízkých otáček a umí za to vzít i v horní části otáčkoměru. Návykový příval emocí se přímo nekoná, ale rychlost a dravost 180koňovému Leonu upřít nelze.

TEST Škoda Octavia 1.8 TSI – Závodník v utajení

Když zvolíte jízdní režim Sport, nejen že se zostří reakce na pedál plynu, ale do hry se zapojí i takzvaný Sound actor, tedy prvek, který zesiluje přenos zvuku motoru do kabiny. Výsledný efekt se blíží benzinové Octavii RS, a to platí nejen pro akustický projev vozu, ale překvapivě také pro vnímanou dynamiku. Osmnáctistovka potěší ochotou k vytáčení a rychlými reakcemi bez turboefektu. Motor se sympaticky nechá vytočit až hluboko do červeného pole, i když jde o jednoduchou fintu – začíná totiž na šesti tisících, zatímco výkon vrcholí mezi 5100 a 6200 min-1 a omezovač zasahuje až na 6800 min-1.

obrázek [600 x 341]  

Naopak v komfortním nebo ekonomickém nastavení čtyřválec není skoro slyšet, na dálnici se jeho akustický projev zcela skryje za tlumený šelest aerodynamických ruchů. S trochou šikovnosti se pak spotřeba dá mimo město stlačit na pět litrů, na dálnici při 130 km/h motor točí 2900 min-1 a v průměru spálí 6,9 l na 100 km. Při běžné jízdě ovšem osmnáctistovka vyžaduje mezi sedmi a osmi litry naturalu, pro klidné řidiče Leon nabízí vhodnější motory. Předností tohoto motoru je totiž skutečnost, že ostřejší tempo majitele nezruinuje – v takovém případě spotřeba stoupne k nějakým deseti litrům. Na druhé straně však stojí pouze padesátilitrová nádrž, takže dojezd není nic jiného než přiměřený.

Převodovka je standardně šestistupňová manuální (alternativně lze zvolit sedmistupňové DSG), její odstupňování dobře ladí s charakteristikou motoru. Řadicí páka se v kulise pohybuje přesně, ke sportovně střiženému Leonu by ale seděl „mechaničtější“ projev řazení – ideálně takový, jaký má Mazda 3. Zlepšení by zasloužila také spojka: sice je přiměřeně ostrá, ale pedál má gumový chod, takže je nejslabší částí celého hnacího řetězce.

Podvozek a brzdy

Leon využívá dva typy zadní nápravy – vlečenou a víceprvkovou – a stejně jako u Octavie je ta lepší z nich vyhrazena jen motorům „nad 110 kW“. To aktuálně znamená pouze právě 1.8 TSI. Provedení FR lze navíc na rozdíl od Octavie dovybavit adaptivními tlumiči DCC (příplatek 18.000 Kč), které byly dříve vyhrazeny pouze Golfu. Právě s nimi umí podvozek předvést všechny své schopnosti - zvlášť tehdy, pokud zvolíte atraktivní osmnáctipalcová kola.

Video

Málokteré auto s profilovým číslem pneumatik 40 dokáže tlumit nerovnosti tak dobře, jako Leon FR v komfortním nastavení. Sportovní režim přitom umí podvozek řádně přitvrdit, odstraní pohupování, zlepší zpětnou vazbu a výrazně omezí náklony karoserie. I díky přesnému řízení s elektromechanickým posilovačem se pak Leon nechá hezky vodit v zatáčkách a dlouho zůstává neutrální. Při zatáčení pomáhá elektronický systém XDS a samozřejmě i základní mechanický předpoklad – blok motoru je skloněný dozadu, takže přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti.

Silnou stránkou Leonu 1.8 TSI FR je brzdová soustava. Pedál poskytuje konzistentní zpětnou vazbu, nástup brzd je pozvolný a zvětšené kotouče umí zpomalovat opravdu důrazně. Jen tento turbomotor má vpředu kotouče o průměru 312 místo 288 mm, zadní jsou 272mm namísto 253mm u běžných verzí.

Interiér

Interiér se mezigeneračně výrazně zlepšil co do designu, kvality materiálů i rozmístění ovládacích prvků. Konstruktéři odbourali ergonomické přešlapy jako je tlačítko výstražných světel před řadicí pákou nebo nastavování zrcátek u ruční brzdy. Zároveň vyměnili řadu specifických designových prvků za zjevnou inspiraci značkou Audi – přístrojový štít nebo tlačítka na volantu jako by si Leon vypůjčil z A3.

obrázek [600 x 402]  

Komu se nelíbí umístění multimediálního systému v Golfu a Octavii, ten bude z Leonu nadšený, zde je totiž dotyková obrazovka v horní části palubní desky mezi výdechy klimatizace. Bohužel se ale ťukání do displeje stalo jedinou možností, jak přepnout stabilizační systém do sportovního režimu (zcela deaktivovat u Leonu FR nelze). Natočení středového panelu směrem doleva dotváří příjemnou atmosféru „kokpitu“ s jasně vymezenou řidičovou zónou.

TEST Seat Leon 1.4 TSI – El Golfiňo

Díky tenkým přímým sloupkům, vhodně umístěným zrcátkům a velkým oknům navíc Leon potěší vynikajícím výhledem dopředu i do stran, relativně nízkému posazu navzdory. Zrovna u sportovněji zaměřeného Seatu by to čekal asi málokdo. Výhled dozadu je lepší než u hatchbacku, kde je limitován efektním trojúhelníkovým oknem. To kombi Leon ST má konvenční tvar prosklení, poslední sloupek karoserie je ovšem masivní, a tak je z konkurenční Octavie Combi při couvání vidět lépe. Mimochodem, parkovací kameru, která je v nižší střední třídě stále rozšířenějším nadstandardem, u Seatu objednat nelze.

Vnitřní prostor se blíží tomu v Golfu, takže je na poměry dané kategorie vysoce nadstandardní. Sedadla v obou řadách jsou navíc pohodlná, vpředu mají slušné boční vedení, vzadu zase poskytují potřebnou oporu stehnům.

obrázek [600 x 280]  

Zavazadlový prostor patří základním objemem 587 litrů k těm větším, ačkoliv Leon ST není s celkovou délkou 4543 mm žádný obr mezi kombíky. Již v základní výbavě získáte dvojité dno a krycí roletu s dotykovým ovládáním, kterou je možné schovat právě pod dvojité dno. Sklápění zadních sedadel pomocí páček v zavazadlovém prostoru je ovšem vyhrazeno jenom výbavám Style a FR.

Unikátní vlastností Leonu je pak možnost připlatit si za diodové světlomety. Seat je prvním, kdo mezi kompakty něco takového nabízí, příplatek 30.000 Kč je srovnatelný s xenony u konkurence. S nimi se dá srovnávat také reálný výkon světel, přestože světelný tok je nižší a Leon tudíž nemusí být vybaven ostřikovači světlometů. Technologie LED má také nižší spotřebu energie, nabízí plynulý přechod mezi režimem potkávacích a dálkových světel a navíc je nezaměnitelným designovým prvkem.

Závěr

Seat Leon je výjimečně povedené auto, a to nejen v kontextu srovnání s předchozí generací. Především kombi ve verzi FR a s turbomotorem 1.8 TSI je zdařilým spojením praktických vlastností, nadstandardní dynamiky a mimořádně kvalitních jízdních vlastností. Vlastně jej můžeme označit za dostupnější alternativu k Octavii Combi RS: je sice pomalejší, ale nabídne téměř stejně zajímavé svezení a je o nemalých 135.000 korun levnější.

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Basis)
Základ s testovaným motorem529.900 Kč (1.8 TSI/132 kW FR)
Testovaný vůz s výbavou602.000 Kč (1.8 TSI/132 kW FR)

Plusy

  • Sportovní a jistý jízdní projev
  • Dynamický motor s rychlými reakcemi
  • Dávkování a účinek brzd
  • Výhled vpřed a do stran
  • Umístění multimediálního systému

Minusy

  • Relativně vyšší spotřeba při klidné jízdě
  • Gumová odezva spojkového pedálu
  • USB v přihrádce před spolujezdcem
  • Objem nádrže 50 litrů
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon ST 1.8 TSI FR

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 529 900 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, 7x airbag, elektrické stahování předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, Bluetooth, XDS, rádio Entry Plus, SEAT Drive profile - individuální nastavení odezvy řízení a plynového pedálu, ambientní osvětlení interiéru, Sound actor, sportovní sedadla, sportovní podvozek, specifický design FR, 17’’ kola a další,

Výbava testovaného vozu:Lak Candy White (+6.100,-), parkovací senzory vzadu (+7.700,-), adaptivní podvozek DCC (+18.000,-), LED osvětlení interiéru (+2.000,-), přední a zadní LED světla + přední mlhovky (+30.000,-), Media System Plus s Bluetooth, SD slotem, USB a CD mechanikou (+6.500,-), paket schránky (+1.800,-).

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon ST 1.8 TSI FR
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1250 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.9
Emise CO2:137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1355 / 515
Rozměr pneu:225/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon ST 1.8 TSI FR – Lepší, než jsme čekali







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…