reklama


Test Auto.cz

Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc, přidám 15 cm

4.10. 2013
Verdikt
 

Audi A3 přibyl „třetí prostor“, takže vznikl slušivý kompaktní sedan. Dává nová verze po boku tradičního hatchbacku smysl?

S třetí generací přináší Audi A3 opět novou karosářskou verzi. Nejprve existoval jenom třídveřový hatchback a pětidveřový Sportback, minulá A3 přidala kabriolet a tentokrát je řada bohatší o sedan. V terminologii Audi se mu sice říká limuzína, ale to zkrátka proto, že v němčině je limuzínou každá tříprostorová karoserie od Trabantu 601 po Maybach 62.

A3 sedan vyrostl na prodlouženém podvozku Sportbacku. Má s ním společný rozvor 2637 mm (třídveřová A3 jenom 2601 mm), za zadní osou ale přibylo 15 cm navíc, takže sedan je dlouhý 4456 mm. Na dnešní poměry jsou to rozměry typického kompaktního sedanu, jenže první Audi A4 z roku 1995 je užší, nižší a s kratším rozvorem. Jen délkou A3 na někdejší střední třídu ztrácí - celé dva centimetry…

obrázek [600 x 299]  

Vnější design ctí ingolstadtské konvence. Zepředu sedan pozná jedině opravdový znalec, hlavně díky kosmetickým úpravám nárazníku. Profil vyznává stejnou základní linii jako větší sedany Audi, charakteristický tvar prosklení končí typickým třetím trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku. Zadní partie ovšem přichází s novou filozofií: takzvaná „tornádo linie“, tedy hlavní prolis na bocích, přímo přechází do horní hrany koncových svítilen a prolisu na víku zavazadlového prostoru. Plynulý tvar bez jediného zlomu, zjevně inspirovaný u crossoveru Q3, vypadá poněkud nevýrazně, ale zase se jednoznačně odlišuje od větších sedanů Audi.

Minimalisticky pojatý interiér nepřináší žádné změny. Působí vzdušně a uklizeně, tvary kabiny jsou v přímém rozporu s jediným faktickým konkurentem A3 Sedan, tedy čtyřdveřovým kupé CLA. Konkurenta s logem Mercedes-Benz se Audi daří spolehlivě porazit v zadní řadě sedadel. Je to sice tak akorát, ale v A3 se dá pohodlně usadit. Přesto je v tomto ohledu lepší volbou Sportback – ten se vyvaroval zbytečnému snížení střechy nad zadními sedadly a ve svislém směru nabídne o cenné tři centimetry více. Ideálem není ani výhled vzad, vysoká záď sedanu zkrátka dělá své a parkovací čidla jsou rozumnou investicí.

obrázek [600 x 402]  

Po testech dvoulitrového TDI a benzinové 1.4 TFSI s 90 kW jsme tentokrát zvolili přeplňovanou čtrnáctistovku v silnějším provedení se 103 kW. Co do výkonu druhý z trojice nabízených zážehových agregátů je v sedanu standardně vybaven funkcí vypínání válců (zkratka CoD), která při nízké zátěži šetří palivo uzavřením prostředních dvou ze čtyř válců. Tato vymoženost je ovšem aktivní jenom v režimu Efficiency, kdy také převodovka vyřazuje z kopce na neutrál. Podle Audi ušetří samotné vypínání válců 0,5 litru na 100 km a dvouspojková převodovka S tronic další decilitr. Bavíme se samozřejmě o ideálu v podobě kombinovaného měřícího cyklu, kde A3 1.4 TFSI CoD vykazuje průměr 4,7 l na 100 km.

Ve skutečnosti ale motor zaujme především decentním zvukovým projevem a bezvýhradnou kultivovaností. V nízkých otáčkách není vůbec slyšet, takže zvukovou kulisu tvoří pouze valivý hluk pneumatik. Ve vyšších otáčkách se nechá přece jenom slyšet, nicméně toto TFSI není žádný milovník agresivního vytáčení. Potěší spíše tím, jak lehce běží a jemně reaguje na přidání plynu v nízkých a středních otáčkách. Těmto jízdním režimům odpovídá i solidní maximum točivého momentu 250 N.m, položené do pásma 1500 až 3500 min-1.

obrázek [600 x 362]  

Testovaný agregát je výkonově adekvátní k velikosti a hmotnosti vozu, byť většině zákazníků jistě vyhoví už slabší provedení, které je o nezanedbatelných 39.000 korun levnější. Zvlášť, když předchozí zkušenost s A3 ukazuje, že v reálném životě není 1.4 TFSI s 90 kW (u sedanu se udává 92 kW) o mnoho pomalejší a dokonce i celkovým charakterem mají obě verze čtrnáctistovky k sobě hodně blízko. Jenže slabší provedení se dodává výhradně s manuální převodovkou.

Sedmistupňový S tronic je obdobou dobře známého DSG, které ve vozech Volkswagen, Škoda a Seat doprovází motory do 250 N.m. Ze všech aplikací této samočinné převodovky patří právě Audi A3 k těm nejlepším, přesto se ani zde ústrojí s dvojicí suchých spojek neubrání určité nervozitě v nízkých rychlostech. Navíc dokáže při rychlé změně směru nepříjemně překvapit dlouhou dobou přeřazení mezi jedničkou a zpátečkou. Na druhou stranu je rychlost řazení při běžných provozních podmínkách bezkonkurenčně nejlepší. Opět se nabízí srovnání s Mercedes-Benzem, jehož dvouspojková převodovka takto rychle za žádných okolní řadit neumí.

obrázek [600 x 402]  

Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích, praktické výsledky připomínají běžné turbodiesely s automaty. Po městě se umí tahle A3 pohybovat v průměru za 7 až 8 litrů na 100 km, dálničních 130 km/h znamená i díky dlouhé sedmičce (motor točí jen 2400 min-1) průměr 6,6 l. A když už jsme na té dálnici, v případě nejvyšší rychlosti je jasným omezením výkon motoru – akcelerace se zastaví při 219 km/h (tachometrových 230), to se zrovna šestka dotočí do pěti tisíc otáček, kdy turbomotor dosahuje maxima 103 kW. Jinak tichá A3 v takových rychlostech už před posádkou nedokáže zatajit projevy aerodynamického hluku - konkurenční CLA je v těchto podmínkách subjektivně tišší, i když má bezrámová okna.

Jízdní vlastnosti jsou jednou ze silných disciplín nové A3. Tím spíše, že ve vyšší ze dvou výbav Ambition jsou standardem sedmnáctipalcová kola a snížený sportovní podvozek. Sedan ještě přidává lepší rozložení hmotnosti, konkrétně v poměru 59:41. Ale právě jiné rozložení hmotnosti a předpoklad častějšího zatěžování zadní nápravy vedl konstruktéry k přitvrzení zadní nápravy. Na rozbité silnici se sice tlumiče umí dostat do tempa, přejezd osamocené nerovnosti ale vyvolá drobné poskočení, které ze třídveřové A3 ani Sportbacku neznáme.

obrázek [600 x 364]  

Závěr

A3 Sedan je v celkovém součtu o něco lepším automobilem než Mercedes-Benz CLA. Také ve srovnání s ním stojí výrazně méně, stuttgartský konkurent je dokonce dražší než srovnatelná třída C. To Audi jasně ctí číselnou i technickou posloupnost čtyřdveřových modelů, a tak A3 Sedan může posloužit jako juniorská alternativa ke klasické A4.

Audi A3 sedan - srovnání s Mercedes-Benzem CLA
ModelAudi A3 sedanMercedes-Benz
Motor1.4 TFSI/103 kWCLA 200/115 kW
Základní cena [Kč]653.900,-804.650,-
Cena zvolené verze [Kč]*739.800,-804.650,-
Dvouspojková převodovka54.000,-55.495,-
BluetoothSS
Litá kola R17S12.197,-
Mlhovky vpředuS5.641,-
Parkovací senzory P+ZS20.582,-
Sada úložných prostorůS5.031,-
TempomatS7.623,-
Vyhřívání sedadel vpředuS8.843,-
Xenonové světlometyS25.776,-
Dvouzónováá klimatizace15.400,-15.551,-
Multifunkční kožený volant4.800,-5.336,-
Řazení na volantu pro automat3.100,-S
USB konektor9.000,-S
Cena při shodné výbavě [Kč]826.100,-966.725,-
* u Audi A3 vyšší výbava Ambition s paketem Lifestyle

Ve skutečnosti se však těžko hledají důvody, proč zvolit právě tuto verzi. Oproti pětidveřovému Sportbacku je nejen o 15 centimetrů delší, ale také o 14.000 korun dražší – přitom vzadu ubrala místo nad hlavou a zadní náprava netlumí nerovnosti tak dobře. Ani větší zavazadlový prostor není dostatečným argumentem, když k němu vede krátký vstupní otvor a nakládací hrana je vyšší než u Sportbacku. Sedan zkrátka vznikl pro zákazníky z jiných koutů světa, hlavně z Číny a USA. Ale když už existuje, tak ho Audi nabízí také v Česku. Co kdyby existoval někdo, kdo by si A3 jinak než jako sedan nekoupil...

obrázek [600 x 358]  

Nejlevnější verze modelu519.900 Kč (1.2 TFSI/77 kW Start Sportback)
Základ s testovaným motorem598.244 Kč (1.4 TFSI/103 kW Attraction hatchback)
Testovaný vůz s výbavou807.200 Kč (1.4 TFSI/103 kW Ambition sedan)

Plusy

  • Kultivovaný, relativně úsporný a silný motor
  • Odhlučnění interiéru v běžných rychlostech
  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do detailů
  • Velmi rozsáhlá výbava s paketem Lifestyle
  • Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Dražší než třídveřová i pětidveřová A3
  • Horší tlumení zadní nápravy
  • Pomalé řazení převodovky mezi jedničkou a zpátečkou
  • Řazení pod volantem a USB konektor jen za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A3 Sedan 1.4 TFSI

Cena v základní výbavě: 598 244 Kč Cena v testované výbavě: 807 200 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, mlhovky vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektronický závěr diferenciálu EDS, elektrické ovládání bočních oken vpředu, ESP včetně brzdového asistentu, servotronic, systém start-stop, manuální klimatizace Climatic, autorádio se čtyřmi reproduktory, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo sklopné, systém drive-select bez možnosti nastavení tuhosti podvozku, barevný informační systém řidiče, litá 17" kola s pneumatikami 225/45, prahové lišty, potahy sedadel – látka Rallye, přední sportovní sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní podvozek atd.

Výbava testovaného vozu:Akční paket Lifestyle (+50.900): xenonové světlomety plus, Audi Parking System, Bluetooth, autorádio MMI, vyhřívání sedadel vpředu, tempomat, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zrcátko; asistent dálkových světel (+3.800,-), paket vnitřního osvětlení s diodami (+5.900,-), vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka (+9.100,-), dekorace Aluminium Mistral (+5.600,-), multifunkční kožený sportovní volant v tříramenném designu (+4.800,-), dvouzónová automatická klimatizace (+15.400,-), Audi Phone Box se zabudovanou anténou a dobíjením přes USB – pro paket Lifestyle (+9.000,-), potah stropu černá látka (+6.600,-).

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor Audi A3 Sedan 1.4 TFSI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 425 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 475
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4456
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc,…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video) Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video)

Mezi světové premiéry letošního pařížského autosalonu se…

Svezli jsme se v modernizovaném Audi A3. Tříválce se nebojte! (+video) Svezli jsme se v modernizovaném Audi A3. Tříválce se nebojte! (+video)

Vedle světlometů Matrix LED a digitálního přístrojového…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama