Test Auto.cz

Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc, přidám 15 cm

4.10. 2013
Verdikt
 

Audi A3 přibyl „třetí prostor“, takže vznikl slušivý kompaktní sedan. Dává nová verze po boku tradičního hatchbacku smysl?

S třetí generací přináší Audi A3 opět novou karosářskou verzi. Nejprve existoval jenom třídveřový hatchback a pětidveřový Sportback, minulá A3 přidala kabriolet a tentokrát je řada bohatší o sedan. V terminologii Audi se mu sice říká limuzína, ale to zkrátka proto, že v němčině je limuzínou každá tříprostorová karoserie od Trabantu 601 po Maybach 62.

A3 sedan vyrostl na prodlouženém podvozku Sportbacku. Má s ním společný rozvor 2637 mm (třídveřová A3 jenom 2601 mm), za zadní osou ale přibylo 15 cm navíc, takže sedan je dlouhý 4456 mm. Na dnešní poměry jsou to rozměry typického kompaktního sedanu, jenže první Audi A4 z roku 1995 je užší, nižší a s kratším rozvorem. Jen délkou A3 na někdejší střední třídu ztrácí - celé dva centimetry…

obrázek [600 x 299]  

Vnější design ctí ingolstadtské konvence. Zepředu sedan pozná jedině opravdový znalec, hlavně díky kosmetickým úpravám nárazníku. Profil vyznává stejnou základní linii jako větší sedany Audi, charakteristický tvar prosklení končí typickým třetím trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku. Zadní partie ovšem přichází s novou filozofií: takzvaná „tornádo linie“, tedy hlavní prolis na bocích, přímo přechází do horní hrany koncových svítilen a prolisu na víku zavazadlového prostoru. Plynulý tvar bez jediného zlomu, zjevně inspirovaný u crossoveru Q3, vypadá poněkud nevýrazně, ale zase se jednoznačně odlišuje od větších sedanů Audi.

Minimalisticky pojatý interiér nepřináší žádné změny. Působí vzdušně a uklizeně, tvary kabiny jsou v přímém rozporu s jediným faktickým konkurentem A3 Sedan, tedy čtyřdveřovým kupé CLA. Konkurenta s logem Mercedes-Benz se Audi daří spolehlivě porazit v zadní řadě sedadel. Je to sice tak akorát, ale v A3 se dá pohodlně usadit. Přesto je v tomto ohledu lepší volbou Sportback – ten se vyvaroval zbytečnému snížení střechy nad zadními sedadly a ve svislém směru nabídne o cenné tři centimetry více. Ideálem není ani výhled vzad, vysoká záď sedanu zkrátka dělá své a parkovací čidla jsou rozumnou investicí.

obrázek [600 x 402]  

Po testech dvoulitrového TDI a benzinové 1.4 TFSI s 90 kW jsme tentokrát zvolili přeplňovanou čtrnáctistovku v silnějším provedení se 103 kW. Co do výkonu druhý z trojice nabízených zážehových agregátů je v sedanu standardně vybaven funkcí vypínání válců (zkratka CoD), která při nízké zátěži šetří palivo uzavřením prostředních dvou ze čtyř válců. Tato vymoženost je ovšem aktivní jenom v režimu Efficiency, kdy také převodovka vyřazuje z kopce na neutrál. Podle Audi ušetří samotné vypínání válců 0,5 litru na 100 km a dvouspojková převodovka S tronic další decilitr. Bavíme se samozřejmě o ideálu v podobě kombinovaného měřícího cyklu, kde A3 1.4 TFSI CoD vykazuje průměr 4,7 l na 100 km.

Ve skutečnosti ale motor zaujme především decentním zvukovým projevem a bezvýhradnou kultivovaností. V nízkých otáčkách není vůbec slyšet, takže zvukovou kulisu tvoří pouze valivý hluk pneumatik. Ve vyšších otáčkách se nechá přece jenom slyšet, nicméně toto TFSI není žádný milovník agresivního vytáčení. Potěší spíše tím, jak lehce běží a jemně reaguje na přidání plynu v nízkých a středních otáčkách. Těmto jízdním režimům odpovídá i solidní maximum točivého momentu 250 N.m, položené do pásma 1500 až 3500 min-1.

obrázek [600 x 362]  

Testovaný agregát je výkonově adekvátní k velikosti a hmotnosti vozu, byť většině zákazníků jistě vyhoví už slabší provedení, které je o nezanedbatelných 39.000 korun levnější. Zvlášť, když předchozí zkušenost s A3 ukazuje, že v reálném životě není 1.4 TFSI s 90 kW (u sedanu se udává 92 kW) o mnoho pomalejší a dokonce i celkovým charakterem mají obě verze čtrnáctistovky k sobě hodně blízko. Jenže slabší provedení se dodává výhradně s manuální převodovkou.

Sedmistupňový S tronic je obdobou dobře známého DSG, které ve vozech Volkswagen, Škoda a Seat doprovází motory do 250 N.m. Ze všech aplikací této samočinné převodovky patří právě Audi A3 k těm nejlepším, přesto se ani zde ústrojí s dvojicí suchých spojek neubrání určité nervozitě v nízkých rychlostech. Navíc dokáže při rychlé změně směru nepříjemně překvapit dlouhou dobou přeřazení mezi jedničkou a zpátečkou. Na druhou stranu je rychlost řazení při běžných provozních podmínkách bezkonkurenčně nejlepší. Opět se nabízí srovnání s Mercedes-Benzem, jehož dvouspojková převodovka takto rychle za žádných okolní řadit neumí.

obrázek [600 x 402]  

Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích, praktické výsledky připomínají běžné turbodiesely s automaty. Po městě se umí tahle A3 pohybovat v průměru za 7 až 8 litrů na 100 km, dálničních 130 km/h znamená i díky dlouhé sedmičce (motor točí jen 2400 min-1) průměr 6,6 l. A když už jsme na té dálnici, v případě nejvyšší rychlosti je jasným omezením výkon motoru – akcelerace se zastaví při 219 km/h (tachometrových 230), to se zrovna šestka dotočí do pěti tisíc otáček, kdy turbomotor dosahuje maxima 103 kW. Jinak tichá A3 v takových rychlostech už před posádkou nedokáže zatajit projevy aerodynamického hluku - konkurenční CLA je v těchto podmínkách subjektivně tišší, i když má bezrámová okna.

Jízdní vlastnosti jsou jednou ze silných disciplín nové A3. Tím spíše, že ve vyšší ze dvou výbav Ambition jsou standardem sedmnáctipalcová kola a snížený sportovní podvozek. Sedan ještě přidává lepší rozložení hmotnosti, konkrétně v poměru 59:41. Ale právě jiné rozložení hmotnosti a předpoklad častějšího zatěžování zadní nápravy vedl konstruktéry k přitvrzení zadní nápravy. Na rozbité silnici se sice tlumiče umí dostat do tempa, přejezd osamocené nerovnosti ale vyvolá drobné poskočení, které ze třídveřové A3 ani Sportbacku neznáme.

obrázek [600 x 364]  

Závěr

A3 Sedan je v celkovém součtu o něco lepším automobilem než Mercedes-Benz CLA. Také ve srovnání s ním stojí výrazně méně, stuttgartský konkurent je dokonce dražší než srovnatelná třída C. To Audi jasně ctí číselnou i technickou posloupnost čtyřdveřových modelů, a tak A3 Sedan může posloužit jako juniorská alternativa ke klasické A4.

Audi A3 sedan - srovnání s Mercedes-Benzem CLA
ModelAudi A3 sedanMercedes-Benz
Motor1.4 TFSI/103 kWCLA 200/115 kW
Základní cena [Kč]653.900,-804.650,-
Cena zvolené verze [Kč]*739.800,-804.650,-
Dvouspojková převodovka54.000,-55.495,-
BluetoothSS
Litá kola R17S12.197,-
Mlhovky vpředuS5.641,-
Parkovací senzory P+ZS20.582,-
Sada úložných prostorůS5.031,-
TempomatS7.623,-
Vyhřívání sedadel vpředuS8.843,-
Xenonové světlometyS25.776,-
Dvouzónováá klimatizace15.400,-15.551,-
Multifunkční kožený volant4.800,-5.336,-
Řazení na volantu pro automat3.100,-S
USB konektor9.000,-S
Cena při shodné výbavě [Kč]826.100,-966.725,-
* u Audi A3 vyšší výbava Ambition s paketem Lifestyle

Ve skutečnosti se však těžko hledají důvody, proč zvolit právě tuto verzi. Oproti pětidveřovému Sportbacku je nejen o 15 centimetrů delší, ale také o 14.000 korun dražší – přitom vzadu ubrala místo nad hlavou a zadní náprava netlumí nerovnosti tak dobře. Ani větší zavazadlový prostor není dostatečným argumentem, když k němu vede krátký vstupní otvor a nakládací hrana je vyšší než u Sportbacku. Sedan zkrátka vznikl pro zákazníky z jiných koutů světa, hlavně z Číny a USA. Ale když už existuje, tak ho Audi nabízí také v Česku. Co kdyby existoval někdo, kdo by si A3 jinak než jako sedan nekoupil...

obrázek [600 x 358]  

Nejlevnější verze modelu519.900 Kč (1.2 TFSI/77 kW Start Sportback)
Základ s testovaným motorem598.244 Kč (1.4 TFSI/103 kW Attraction hatchback)
Testovaný vůz s výbavou807.200 Kč (1.4 TFSI/103 kW Ambition sedan)

Plusy

  • Kultivovaný, relativně úsporný a silný motor
  • Odhlučnění interiéru v běžných rychlostech
  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do detailů
  • Velmi rozsáhlá výbava s paketem Lifestyle
  • Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Dražší než třídveřová i pětidveřová A3
  • Horší tlumení zadní nápravy
  • Pomalé řazení převodovky mezi jedničkou a zpátečkou
  • Řazení pod volantem a USB konektor jen za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A3 Sedan 1.4 TFSI

Cena v základní výbavě: 598 244 Kč Cena v testované výbavě: 807 200 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, mlhovky vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektronický závěr diferenciálu EDS, elektrické ovládání bočních oken vpředu, ESP včetně brzdového asistentu, servotronic, systém start-stop, manuální klimatizace Climatic, autorádio se čtyřmi reproduktory, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo sklopné, systém drive-select bez možnosti nastavení tuhosti podvozku, barevný informační systém řidiče, litá 17" kola s pneumatikami 225/45, prahové lišty, potahy sedadel – látka Rallye, přední sportovní sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní podvozek atd.

Výbava testovaného vozu:Akční paket Lifestyle (+50.900): xenonové světlomety plus, Audi Parking System, Bluetooth, autorádio MMI, vyhřívání sedadel vpředu, tempomat, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zrcátko; asistent dálkových světel (+3.800,-), paket vnitřního osvětlení s diodami (+5.900,-), vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka (+9.100,-), dekorace Aluminium Mistral (+5.600,-), multifunkční kožený sportovní volant v tříramenném designu (+4.800,-), dvouzónová automatická klimatizace (+15.400,-), Audi Phone Box se zabudovanou anténou a dobíjením přes USB – pro paket Lifestyle (+9.000,-), potah stropu černá látka (+6.600,-).

Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard

Český pojistný trh v prvním pololetí zrychlil růst.…

České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc jízdních kol, stejně…

Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr

Obchody se letos na pražské burze hýbou nejpomaleji za 16…

Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let

V eurozóně se v červenci ekonomická nálada mírně zvýšila…

 
Technické údaje
Motor Audi A3 Sedan 1.4 TFSI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 425 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 475
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4456
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc,…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní! Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní!

Výkonová válka v segmentu kompaktních hatchbacků…

 



 
Inferno One: Pekelný stroj z České republiky bude sportovní limitkou s famózní technikou

Inferno One: Pekelný stroj z Česka bude sportovní limitkou s famózní technikou

Dnes 14:56

Není zvykem, aby se v našich končinách hovořilo o stavbě prémiových výkonných sporťáků. Přesto se tu jeden takový rýsuje.




Blesk.cz

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

To je ale »pecka«! Halina Pawlowská (62) a Naďa Urbánková (78) vlastnily stejnou chalupu v městečku Pecka v…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný Karavajev obstál

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný…

Fotbalisté Sparty mají za sebou první ostrý duel pod novým trenérem Andreou Stramaccionim. Na zápas 3. předkola…

 

Reflex.cz

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro sociálku, nebo Máma roku?

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro…

Asi mi prozradíte v diskusi pod článkem, jestli jsem adeptka na titul Máma roku, nebo případ pro sociálku, nebo…

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…