Test Auto.cz

Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) – Pro rodinu jako dělaná

13.11. 2014
Verdikt
 

Svět motorů jako vůbec první v Česku testuje Škodu Fabia III a my vám díky spolupráci s tímto časopisem jako první web přinášíme naše vlastní redakční dojmy. Poprvé v českých podmínkách.

Dosud jsme měli možnost vyzkoušet novou Škodu Fabia s nejsilnějším tříválcem 1.4 TDI (77 kW) a slabší verzí turbomotoru 1.2 TSI (66 kW). Nyní před námi stojí samotný vrchol nabídky – zážehová dvanáctistovka s výkonem 81 kW ve 4600 otáčkách a manuální šestistupňovou převodovkou. Tou mimochodem zkoušená verze vyniká, protože všechny ostatní mají v základu o jeden stupeň méně.

Turbomotor s kódovým označením EA211 není v rámci automobilky Škoda Auto, potažmo koncernu Volkswagen, přílišnou novinkou. Stejný čtyřválec totiž najdeme jako základ ve Škodě Octavia nebo Volkswagenu Golf, kde disponují výkony 63 kW a 77 kW, ale neplní emisní normu Euro 6 platnou od září. Nová Fabia, ve které se tato generace motorů objevuje poprvé, je na tom o hodně lépe – za 268.900 Kč (výbava Active) dostanete tentýž agregát, ovšem posílený na 66 kW a navíc šetrnější k životnímu prostředí.

Skrytá identita

Kultivovaný, takřka neslyšný a mimořádně jemný běh čtyřválce může neznalému člověku připadat, že ani s jednaosmdesáti kilowatty nebude dynamika vozu převratná. Motoru také chvíli trvá, než se nadechne, a přestože podle technických údajů zabírá točivý moment 175 N.m již ve 1.400 otáčkách, pocitově tomu tak není. Přibližně o 500 otáček výše totiž Fabia vyráží kupředu s nesrovnatelně větší razancí, je příjemně pružná a nechá se vytáčet zhruba do 4800 min-1.

Škoda Fabia 1.2 TSI 81 kW - srovnání s konkurencí
ModelŠkoda FabiaFord FiestaPeugeot 208Opel Corsa
Motor1.2 TSI1.0 EcoBoost1.6 VTi1.4i
Zdvihový objem [cm3]119799915981398
Válce/ventily4/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]81/4600-560074/600088/600074/6000
Točivý moment [N.m/min]175/1400-4000170/1400-4000160/4250130/4000
Převodovka6M5M5M5M
Maximální rychlost [km/h]197180190180
Zrychlení 0-100 km/h [s]9.411.29.911.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.84.35.65.7
Základní cena [Kč]296.900303.990306.500242.900

Situace by mohla být ještě lepší, kdyby automobilka nepoužila šestistupňovou manuální převodovku s delším odstupňováním. To však nelze brát jako výtku, protože také díky tomu a standardně dodávanému systému Start/stop s rekuperací kinetické energie motor plní přísnou emisní normu Euro 6.

Stejně jako u ostatních malých turbomotorů je spotřeba silně závislá na stylu jízdy. V zásadě však platí, že se kombinovaně bez obtíží udržíte pod šesti litry naturalu, a pokud zamíříte do města, osmilitrovou hranici nepřekročíte ani v hustém provozu. Kapitolou samou o sobě je dálnice, kde naopak přichází delší zpřevodování vhod – při rychlosti 130 km/h motor točí 2.750 otáček a nárokuje si 6,8 litru na 100 km. Poněkud zajímavě ale působí srovnání s Volkswagenem Polo 1.2 TSI/66 kW, který v tomto režimu vykázal o necelý litr menší odběr i navzdory kratší „šestce“ (130 km/h = 3000 min-1).

obrázek [600 x 403]  

Kombinace nejsilnějšího turbomotoru a manuální skříně je poslední možností, jak základní cenu udržet pod třemi sty tisíci korunami. Volba sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG (DQ200) vám v podobě výbavy Ambition (pro linii Active se motor nenabízí) vyžene cenu na 332.900 Kč. Ruční řazení navíc můžeme vřele doporučit díky lehkému a jemnému chodu páky, ale také robustnosti. Když se občas neuhlídáte a přejdete k surovějšímu zacházení, přesně sehraná kolečka v převodovce z míry nevyvedete.

Na sportovnost zapomeňte, nastupuje komfort

Již v prvních jízdních dojmech jsme uváděli, jak velký kus práce automobilka Škoda Auto odvedla v oblasti podvozku. Ať už se bavíme o jízdním komfortu nebo odhlučnění, působí Fabia III jako dospělé auto a svým způsobem odkazuje na první generaci.

Lehounký turbomotor a standardně dodávaný systém XDS+ na přední nápravě nedávají moc podnětů k přechodu vozu k nedotáčivosti. Pravdou ale je, že i přes silný nástup výkonu vás nějaké řezání zatáček moc neoslní. Zatímco vpředu působí automobil velmi sebejistě, měkce naladěné zadní pérování dává jasně najevo, že to není jeho šálek čaje. Ve srovnání s tuhou „dvojkovou“ Fabií tedy znova přichází ke slovu filozofie první generace, podle které byla primární spokojenost řadového uživatele. V přímém srovnání „praotce a vnuka“ však jednoznačně vítězí testována novinka.

Pokud Škodovka plánuje ostřeji laděnou verzi Fabie (třeba RS), bude muset podvozek citelně přitvrdit. Ostré tempo a rozličný, především silně zvlněný povrch vozovky totiž umí přední tlumiče poslat až na doraz, kdy se ozve tlumené, leč zřetelné kovové bouchnutí. Běžný uživatel však tento neduh nepocítí a spíše ocení výbornou filtraci nerovností i na šestnáctipalcových pneumatikách a absolutně neutrální postoj v situacích, kdy byste očekávali odskakování zadních kol nebo kroucení karoserie.

obrázek [600 x 453]  

Druhou stránkou věci, kterou ale Fabia III nikterak neskrývá, jsou větší náklony karoserie v zatáčkách a citelné tendence vozu opírat se o vnější kolo. Dobrou zprávou zůstává, že i přes drobné rozdíly v nastavení podvozku je situace velmi podobná jako u verze s turbodieselem 1.4 TDI, která by měla kvůli větší hmotnosti dříve přecházet k nedotáčivosti. Totéž platí také o řízení s elektromechanickým posilovačem, nicméně zkoušená dvanáctistovka TSI působí o chlup přesnějším dojmem.

Pro rodinu jako dělaná

Velikost interiéru jsme rozebrali již po prvním statickém kontaktu na pražském Strahově, nyní se nám dostal do rukou hatchback s panoramatickým střešním oknem, které obvykle pár svislých centimetrů ubírá. Dokonce ani postavám s výškou do 190 centimetrů však místo nad hlavou neschází (vzadu je rezerva ještě zhruba 20 mm), stejně jako před koleny v případě, že se dopředu usadí podobně vzrostlí cestující. Škoda jen vyšších bočních prahů, které způsobují drobné omezení při vystupování ze zadní části vozu.

Škoda Fabia III - Srovnání rozměrů s předchozí generací
  Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Délka3992 mm -8 mm
Výška1467 mm -31 mm
Šířka1732 mm +90 mm
Rozvor náprav2455 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu1463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1457 mm +31 mm

Českého zákazníka zcela určitě zaujme zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů, který je o celých 50 litrů větší než u koncernového sourozence Volkswagenu Polo. Sklopením zadních opěradel docílíte objemu 1150 litrů, ale bohužel také nerovné ložné plochy se zhruba jedenácticentimetrovým schodem. To se ostatně týká i kombi, tam se však dá situace řešit příplatkovou podlážkou (stojí 3.400 Kč) a dost pomáhá také možnost vyklopení sedáků. Ani ty ale hatchback nenabízí, přestože u minulé generace tato možnost nechyběla.

obrázek [600 x 403]  

Závěr

Srovnání předchozí a současné generace Fabie působí podobně, jako byste na start závodu postavili štíhlého, vytáhlého mladíka a životem vyškoleného muže po čtyřicítce. Nemám nyní na mysli, že by nová Fabia působila zastarale (naopak, hlavně uvnitř je velmi moderní), spíše jsem rád za návrat ke kořenům, které dost hluboko zapustilo již první vydání vozu z konce minulého století.

Škoda Fabia je po jízdní stránce velmi vyspělá, přirozeně komfortní a rozhodně se za to nestydí, což poznáte především díky plavnějšímu projevu a náklonům karoserie v zatáčkách. Není ale nikterak vypočítavá a vždycky vám dá jasně najevo, kde leží její hranice.

Nejsilnější zážehová dvanáctistovka TSI překvapila silným zátahem, který však přichází až těsně před dvěma tisíci otáčkami. Spíše než připlácet 36.000 korun za dvouspojkovou převodovku DSG doporučujeme zůstat u precizně poskládaného šestistupňového manuálu a ušetřené finance vynaložit na příplatkovou výbavu. Vhodným adeptem je třeba zmiňované panoramatické střešní okno za 16.000 Kč, které příjemně prosvítí interiér a neubere drahocenný vnitřní prostor nad hlavou.

obrázek [600 x 297]  

Náš partnerský týdeník Svět motorů se bude novou Škodou Fabia zevrubně zabývat v příštím čísle 47/2014, které vychází netradičně v úterý 18. listopadu.
Nejlevnější verze modelu234.900 Kč (1.0 MPI 44 kW/Active)
Základ s testovaným motorem296.900 Kč (1.2 TSI 81 kW/Ambition)
Testovaný vůz s výbavou387.100 Kč (1.2 TSI 81 kW/Style)

Plusy

  • Velmi komfortní podvozek
  • Dospělé jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba paliva
  • Velký zavazadlový prostor
  • Ergonomicky zdařilá přístrojová deska

Minusy

  • Nemožnost překlopení zadních sedáků
  • Schod po sklopení zadních opěradel
  • Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)

Cena v základní výbavě: 296 900 Kč Cena v testované výbavě: 387 100 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, autoalarm, omezovač rychlosti, litá 15“ kola, přední mlhovky, projektorové přední světlomety s diodami denního svícení, tónovaná skla, interiér Style, malý kožený paket, výškově nastavitelná přední sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a startování tlačítkem, samočinná klimatizace, autorádio Swing, vkládané tkané koberce, síťky na boční straně předních sedadel atd.

Výbava testovaného vozu:Panoramatická střecha (+16.000 Kč), lak karoserie Corrida (+3.500 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.000 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru, Easy Start – centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové odemykání a startování (+9.500 Kč), tempomat (+.9.000 Kč), autorádio Bolero s bluetooth a Apple konektivitou, MirrorLink (+7.500 Kč), funkce SmartGate (+2.000 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu (+8.000 Kč), litá 16“ kola (+3.200 Kč), systém rozpoznání únavy (+1.500 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.000 Kč).

Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4 / 4.8
Emise CO2:110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1129 / 455
Rozměr pneu:215/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2455
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) – Pro rodinu…

Honza MičkaHonza Mička
moderoval 13.11.2014 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Ještě před Ženevou jsme prolezli faceliftovanou Škodu Fabia Ještě před Ženevou jsme prolezli faceliftovanou Škodu Fabia

Už zítra bude k nahlédnutí na ženevském výstavišti, my…

Modernizovaná Škoda Fabia očima svého designéra. Co na novince vyzdvihuje? Modernizovaná Škoda Fabia očima svého designéra. Co na novince vyzdvihuje?

Inovovanou Fabii na první pohled rozeznáte podle…

 



 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Po silných bouřkách povodně: Obec na Berounsku už evakuují, jinde to hrozí

Po silných bouřkách povodně: Obec na Berounsku už…

Silné bouřky a přívalové deště dál sužují Česko. V Zaječově na Berounsku vyhlásili ve čtvrtek večer třetí stupeň…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…