Škoda Fabia RS vs. VW Polo GTI – KoncernoVWé sportování

Škoda Fabia RS vs. VW Polo GTI – KoncernoVWé sportování

 
 

Dva malé hot-hatche z koncernového hnízda. Se stejnými turbomotory, stejnými převodovkami a stejným elektronickým samosvorem. Vyhrát ale může jen jeden.

Volkswagen má se stavbou hot-hatchů bohaté zkušenosti, vždyť Golf GTI v Evropě tuhle kategorii založil a jak auto rostlo, udělalo místo po menší gétéíčko: Polo. To Škodovka nezačala úplně nejlépe. Minulý pokus s turbodieselovou Fabií RS tak nanejvýš pro rovinkové závodníky, takže teprve nyní dostali v Boleslavi šanci ukázat, co v nich vězí - k dispozici totiž mají téměř stejnou techniku jako jejich kolegové z Wolfsburgu.

Teď tu máme oba koncernové konkurenty pěkně vedle sebe, aby se předvedli a já musím konstatovat, že Fabia RS vypadá lépe... Ježíš, co jsem to řek´.

Odlišná filozofie

Abych to uvedl na pravou míru - polo je rozhodně de Silvova designérská lahůdka, ale že se jedná o sportovní verzi GTI, má jeden problémy poznat, zatímco škodovka je zkrášlená opravdu důkladně - má dravě stylizovaný nárazník, barevně odlišenou střechu, zrcátka a střešní křidélko, velmi atraktivní design kol a výrazný difuzor. A to se u hot-hatche rozhodně počítá. Opravdu velká škoda, že jako celek je Fabia tak hrozně úzká a vysoká.

obrázek [600 x 269]  

Sympatičtější je mi z hlediska designu i modernější palubní deska fabie než usedlé VW pojetí, je ovšem třeba říci, že polo boduje jak mnohem hodnotněji působícími materiály, což není z hlediska užití aut tak podstatné, tak ukázkovou pozicí za volantem, zatímco ve Fabii mám pocit, že sedím na barové židličce.

Ale mladoboleslavští to trochu kompenzují silnějším věncem volantu a také sedadly. Ta sice vypadají prakticky stejně jako v polu, důkladnější zkoumání (zejména při jízdě) však odhaluje, že jejich boční polštáře končí o kousek výš a trošku lépe tak drží tělo v zatáčkách.

Stejné srdce, stejné převodovky(?)

Přejděme ale k té zajímavější části srovnávacího testu – k jízdě. V obou případech zajišťuje pohon turbokompresorová čtrnáctistovka o výkonu 132 kW (180 k) při 6200 otáčkách a s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000-4500 otáček, zkombinovaná se sedmistupňovým DSG, vybaveným pádly pod volantem. Papírově je na tom dynamicky lépe GTI, které má stovku zvládnout za 6,9 s, zatímco RS je o 0,4 s pomalejší. V praxi je volkswagen svižnější jen zanedbatelně, nicméně působí celkově ostřeji, což jde částečně na vrub i odlišně naladěné elektronice automatu.

Rozjezdy s polem jsou škubavější, častěji také dochází k prokluzu předních kol a elektronika i častěji podřazuje, takže mám pocit, že občas musím polo krotit, zatímco fabia působí klidnějším dojmem, s trakcí nemá takové problémy a změny rychlostí jsou plynulejší. Jak už jsem uvedl v samostatném testu Pola, škubavost řazení je u Pola místy až protivná. Obě auta ale podřazují a přeřazují stejně rychle.

Další rozdíl je ve zvukovém projevu obou aut. Tam, kde GTI vůbec nenadchne poměrně hlasitým a dost nelibozvučným hučením je u akusticky méně okázalého RS slyšet příjemné vrčení motoru, které za doprovodu lehkého broukání výfuku nakonec působí mnohem libějším dojmem. Také při podřazení častěji střílí do výfuku.

obrázek [600 x 372]  

Rychlost nebo zábava

Jakmile ale vyrazíme na okresky, polo přebírá inciativu. Dílem je to určitě dáno i o centimetr širšími pneumatikami, ale rozhodně nelze brát zásluhy ani perfektně vyladěnému podvozku – GTI je v zatáčkách jen minimálně nedotáčivé a... zdrcujícím způsobem rychlejší. Když k tomu přidáte malinko lepší dynamiku, pak jízda dvou řidičů na podobné úrovni už po pár zatáčkách přestává být duelem a stávají se z ní dvě sólo jízdy. Volkswagen se prostě škodovce během chvilky ztratí z očí.

A mohl by být ještě rychlejší, kdyby byl podvozek komunikativnější a dával při takřka nulovém zakleknutí karoserie v zatáčkách řidiči informace o tom, co se s koly vlastně děje, nedostatek informací v kombinaci s lehkým řízením bez zpětné vazby mě nutí nechávat si větší rezervu, to kdyby se náhodou něco nepovedlo.

Piloty v Polech to sice asi moc nepotěší, ale řidič Fabie po tomto měření sil překvapivě nemá chuť odtlačit RS do nejbližšího rybníka. Jasně, trochu chybí rychlost, jinak má ale z jízdy překvapivě mnohem, mnohem víc. Začíná to už u náklonů. Karoserie RS se v zatáčce více (ale nikoli nepříjemně) nakloní, ale čitelně zaklekne a auto tak poskytuje v zatáčkách mnohem více informací.

Současně je zde mnohem aktivnější elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností XDS, která se na výjezdech snaží potlačit citelnou nedotáčivost škodovky tak moc, že když si zvolím správný rytmus jízdy a na výjezdu v předstihu přišlápnu plyn, „samosvor“ krásně pomáhá ze zatáčky, zatímco Polo bývá na výjezdech rádo nedotáčivé, byť rychlejší. A do třetice všeho dobrého – řízení. Ve Fabii RS je mnohem lépe naladěný posilovač, řízení je nejen tužší a přesnější, ale občas i naznačí i něco zpětné vazby.

Co se chování na nerovnostech týče, Polo GTI je tuhé jako prkno, posádku natřásá, ale odskakuje jen výjimečně a rázy, s výjimkou těch opravdu velkých, tlumí velmi slušně. Jenže Fabia RS si v ní v tomto ohledu v ničem nezadá. Nejenže i ona je stabilní v zatáčkách a velmi slušně tlumí, ale na rozdíl na pola dokáže být na silnici dokonce i plavná. Přiznávám se, že jsem nedokázal, co se absorpce rázů týče, určit vítěze, tak blízko si obě auta jsou, i když kvalitou jízdy boduje rozhodně fabia. Škoda jen, že u škodovky jsou pneumatiky v kabině slyšet o dost více.

Obě auta brzdí znamenitě, v Polu má ale soustava ostřejší nástup, zatímco Fabia začíná méně důrazně, volkswagen je také při nouzovém brzdění stabilnější, ereso se nám občas trošku rozvlnilo.

obrázek [600 x 290]  

Zelenáč školí mistra

A jak to tedy dopadlo? Polo GTI je po designové stránce rozhodně hezčím autem, perfektně se v něm sedí a je také rychlejší. A to nejen na rovině (trochu), ale především v zatáčkách (hodně). To jsou silné zbraně. Jenže Fabia má o něco lepší sedadla, o dost lepší řízení, kultivovanější převodovku, použitelnou i jinde, než na závodech, čitelnější chování v zatáčkách a sympaticky snaživý systém XDS. Cenově oba vozy vychází prakticky stejně, takže opravdu více než na čemkoli jiném záleží na vašich osobních preferencích. Asi vás to překvapí, ale my bychom asi zvolili to české auto.

ModelŠkoda Fabia RSVolkswagen Polo GTI
Motorizace1,4 TSI / 132 kW1,4 TSI / 132 kW
Základní cena testované verze499.900,-484.700,-
Zvolená výbavaRSGTI
Airbagy čelní/boční/okenníS/S/7200S/S/S
Čalounění látkaSS
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátkaS/S/SS/S/S
El. stahování oken P/ZS/SS/-
ESPSS
KlimatizaceS16.800,-
Kůží potažený volantSS
Litá kola, 17 palcůSS
Metalický lak10.000,-10.700,-
Multimédia - Bluetooth5.400,-13.600,-
Multimédia - navigace9.800,-12.200,-
Parkovací senzory vzadu9200,-9600,-
Přední mlhovky2700,-5200,-
Rádio CD/MP3S3900,-
Střešní okno11.700,-18.300,-
TempomatSS (vč. park. senzorů)
Vyhřívaná přední sedadla5.100,-9.600,-
Cena při uvedené výbavě553.800,-584.600,-
Škoda Fabia RS
+Agresivnější vzhled
Lepší boční vedení sedadel
Příjemněji naladěné řízení
Lepší naladění zvuku motoru a výfuku
Lepší čitelnost auta v zatáčkách
Hladší řazení 7st DSG
Účinnější XDS
-Nedotáčivý charakter podvozku
Větší náklony v zatáčkách
Neklid zádě při brzdění
Vysoký posaz za volantem
Volkswagen Polo GTI
+Líbivější vzhled
Jízdní vlastnosti
Minimální náklony v zatáčkách
Hodnotnější interiér
Dynamičtější motor
Pozice za volantem
Odhlučnění podběhů
-Přeposilované řízení
Horší čitelnost chování v zatáčkách
Škubavé řazení DSG
Nelibozvučný zvuk motoru a výfuku
Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia RSVW Polo GTI
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 13901390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 4500250 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224229
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.36.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.2 / 6.27.5 / 5.1 / 5.9
Emise CO2:148139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1180280 / 952
Objem nádrže (l):4560
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1243 / 5751194 / 486
Rozměr pneu:205/45 R17215/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 40294275
b) šířka (mm): 11621810
c) výška (mm): 14981523
d) rozvor (mm): 24512612
e) rozchod vpředu (mm): 14231462
f) rozchod vzadu (mm): 14151456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970940
k) šířka vpředu (mm): 13701430
l) šířka vzadu (mm): 13701390
délka sedáku vpředu (mm): 510500
délka sedáku vzadu (mm): 470480
výška opěradla vpředu (mm): 620600
výška opěradla vzadu (mm): 590620
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
Hodnocení Škoda Fabia RS VW Polo GTI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9 8
Odkládací plochy: 8 8
Dojem z řízení: 8 7
Výhled vpřed: 8 9
Výhled vzad: 7 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 9
Tah v nižších otáčkách: 10 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9 8
Spotřeba: 8 8
Odstupňování převodovky: 10 10
Snadnost řazení: 8 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 7
Účinnost brzd: 9 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58 8,35
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS vs. VW Polo GTI –…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal ani synovi!

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal…

Krásy italských hor i nové partnerky, tanečnice Lucie Hunčárové (31), omámily zamilovaného kuchaře Emanuela…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…