Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia G-Tec – Poslední sbohem

Jan Mička
Diskuze (51)
G-Tec spalující zemní plyn v současnosti platí za výkonově nejslabší verzi Škody Octavia. Vůz jsme důkladně prověřili a přinášíme jeho největší výhody a nevýhody.


Design, interiér


Korunové náklady na ujetý kilometr jsou velkým lákadlem nejenom u Škody Citigo, ale také u modelu Octavia. Poté, co z nabídky vypadly motory 1.2 TSI 63 kW a 1.6 TDI 66 kW, je G-Tec spalující vedle benzinu i zemní plyn výkonově nejslabší verzí celé nabídky. To ovšem neznamená, že bychom se vozu měli vyhýbat obloukem. Právě naopak – příští rok jej totiž čeká malá revoluce, naposledy tedy máme možnost vyzkoušet jeho stávající provedení po modernizaci.

Jak jistě sami víte, současná Škoda Octavia G-Tec nabízí klasickou padesátilitrovou nádrž na benzin a ocelové tlakové nádoby, které pojmou 15 kilogramů zemního plynu. Jenže od příštího modelového roku tomu bude úplně jinak. Stávající lahve nahradí kompozitové, kterým bude sekundovat malá ocelová lahev umístěná před zadní nápravou. Tím vzroste maximální množství tankovaného plynu na 21 kilogramů, zároveň se však zmenší klasická nádrž na benzin, a to na pouhých patnáct litrů. Na odpočinek se odebere také čtrnáctistovka TSI, kterou nahradí nový čtyřválec s o deci větším objemem. Plánované změny souvisejí s novou metodikou měření spotřeby paliva (WLTP) a filtry pevných částic také pro zážehové motory.

Modrá mu fakt sluší

V redakčních testech se nám za poslední roky objevil bezpočet octavií třetí generace, a když pominu sportovněji laděné „ereso“, je právě předmět dnešního povídaní tím designově nejpovedenějším a zároveň jasnou ukázkou toho, že v jednoduchosti je síla. Modrá metalíza Race za 14.700 korun „čtyřoku“ neuvěřitelně sluší, sedmnáctipalcová kola designu Trius jakbysmet, a nakonec ani ten chrom není na škodu, pokud je zastoupen v rozumné míře (Chrompaket je standardem pro linie Style a L&K, jiné výbavy jej mít nemohou). Tohle auto jednoduše svítí na stovky metrů daleko a upřímně musím přiznat, že se mi hodně líbí.

Navenek G-Tec poznáte pouze podle příslušné plaketky na víku zavazadelníku a kulaté žluté nálepky s písmeny CNG na zadním okně, uvnitř zase podle dvojice ukazatelů paliva v přístrojovém štítu. Vpravo klasicky odečtete stav benzinu, vlevo CNG, přičemž zda jedete na jedno či druhé palivo, poznáte právě podle piktogramu CNG u příslušného „budíku“. Pokud piktogram svítí, jedete na plyn, pokud ne, jedete na benzin. Jednoduché jak facka. Problém vidím v tom, že zatímco u zbytku přístrojového štítu lze společně s displejem infotainmentu snížit intenzitu podsvícení, piktogram vám v noci pálí do očí stále stejně, což může být hodně nepříjemné.

Tlakové lahve jsou umístěny pod podlahou zavazadelníku, a protože jsou samy o sobě dost velké, ukrojily z cenných litrů pro bagáž. Zatímco kufr standardního liftbacku disponuje základním objemem 590 litrů, G-Tec je na tom o 130 litrů hůře a chybí mu také prostor pod podlážkou. Jednoduše zvednete koberec a pod ním uvidíte bytelný plech.

skoda octavia cng testy nizsistredni skoda octavia cng testy nizsistredni  

Po sklopení zadních sedadel se v případě plynové verze bavíme o 1450 litrech, i to je ale stále dost na to, abyste odvezli vše potřebné. Tedy až na jednu „drobnost“ – rezervní kolo, za které si u g-tecu podle oficiálního ceníku nemůžete ani připlatit. Samozřejmě nebude problém si jej pořídit zvlášť, což bych osobně udělal, pak se vám ale bude poflakovat po zavazadelníku a zabere další litry z už tak omezeného objemu. Sada na opravu pneumatik v každém případě nechybí, má svá jasně daná místa ve schránkách po stranách kufru.

Motor, jízdní vlastnosti


Poslední sbohem

Se zkoušenou modrou octavií jsem během čtrnácti dnů najel převážně po českých silnicích zhruba tři tisíce kilometrů a tento test považuji za takové symbolické rozloučení s motorem 1.4 TSI. Vedle Škody Octavia jej najdete také v rapidukodiaqu, jenže zatímco v těchto vozech má výkon 92, respektive 110 kilowattů, v g-tecu je podladěný na 81 kilowattů a 200 N.m.

Ano, dokonce i tříválec 1.0 TSI, který řada z vás považuje spíše za „motůrek“, má vyšší výkon, navíc nejlevnější litrová octavia je podle údajů výrobce o plných 169 kilogramů lehčí. Hlavním důvodem vyšší hmotnosti g-tecu jsou samozřejmě již zmiňované tlakové lahve, ale také fakt, že disponuje víceprvkovou zadní nápravou, což je luxus jinak vyhrazený pouze čtyřkolkám, verzím RS a osmnáctistovce TSI s výkonem 132 kW. Rozdíl v dynamice se ale zásadně neliší – „litr“ je na stovce o sekundu rychleji než G-Tec, v praxi vlastně nemáte moc šancí poznat rozdíl.


Zážehovou čtrnáctistovku jsem si vždycky pochvaloval pro její tichý a kultivovaný běh, a totéž platí o podladěné verzi pracující na benzin i zemní plyn. Od loňského roku se G-Tec prodává také se „suchým“ DSG (příplatek činí 50.000 Kč), my však sáhli po šestistupňovém manuálu s notoricky známou charakteristikou kulisy – krátké a přesné dráhy, pouze při přechodu přes neutrální polohu páka lehce zadrhává. Odpověď motoru na sešlápnutí plynu je zprvu trochu laxní, i vinou prodlevy přeplňování se toho moc neděje, po překročení dvou tisíc otáček je ale všechno jinak. Avšak pozor - záleží i na tom, jaké palivo se právě spaluje.

U Octavie G-Tec si totiž nemůžete svobodně vybrat mezi plynem a benzinem. Je-li v tlakových nádobách plyn, počítáte spotřebu v kilogramech na sto kilometrů, a teprve po jeho vyčerpání se motor automaticky a prakticky neznatelně přepne na benzin (informuje o tom hláškou krátce zobrazenou v palubním počítači). Spíše než rozdíl v pocitové dynamice bych se ale zaměřil na rozdílný průběh tahu. Zatímco při provozu na CNG je motor nejživější ve středním pásmu otáček a obvykle nemá větší smysl jej točit přes 4500 otáček. Na benzin jede lépe od spodu, pak si dá chvíli pauzu a zhruba ve čtyřech tisících otáčkách chytí pomyslný druhý dech. Rozdíly jsou ale tak malé, že je, hádám, řada řidičů ani nezaregistruje.

skoda octavia cng testy nizsistredni skoda octavia cng testy nizsistredni  

Cílem je samozřejmě jezdit co nejvíce na plyn, což už dneska vzhledem k počtu plnicích stanic není zase takový problém. Když jsem Octavii G-Tec před třemi lety testoval poprvé, bylo u nás 55 plniček, a k dnešnímu dni je jich 136, navíc cena za kilogram plynu se od té doby v podstatě nezměnila. V průměru se pohybuje okolo 25 korun za kilogram, což je zhruba o pětikačku méně, než kolik zaplatíte za litr benzinu. V neposlední řadě hrají CNG do karet i jednotky spotřeby – 4 kg/100 km je na stejné trase prostě méně než 6 l/100 km.

Zkoušený vůz měl na začátku testování najeto něco málo přes 10.000 kilometrů a během těch čtrnácti dnů jsem s ním absolvoval bezpočet krátkých i dlouhých tras. Nejvíce mu vyhovuje klidná noha a dodržování rychlostních limitů. Takovým stylem jsem se byl schopen například při cestě z Prahy na Moravu dostat na 3,7 kg/100 kilometrů, naprosto stejnou trasu, jenom o týden později, pak G-Tec na benzin ujel za 5,6 l/100 kilometrů. Pokud budeme počítat 25 korun za kilogram plynu a 30 korun za litr benzinu, vyšlo mě prvních 300 kilometrů o 226 korun levněji (278 Kč při jízdě na plyn, 504 Kč při jízdě na benzin).

Spotřeba se samozřejmě odvíjí od toho, jak moc šlapete na plyn, největší odběr jsem ale stejně zaznamenal ve městě. Při popojíždění v kolonách a mezi semafory ukazoval palubní počítač hodnoty okolo 4,5 kg/100 km, případně 6,5 l/100 km při jízdě na benzin, a nemyslete si, nejezdil jsem celou dobu pouze sám. V praxi není problém urazit na jedno natankování ocelových lahví asi 380 kilometrů, nádrž na benzin vám pak reálně vystačí na více než 800 kilometrů, tedy alespoň pokud se odpíchneme od průměrné spotřeby 6 l/100 km.

skoda octavia cng testy nizsistredni skoda octavia cng testy nizsistredni  

Mně palubní počítač po přesně 3000 ujetých kilometrech ukázat spotřebu 4,3 kg/100 km a 6,0 l/100 km (při průměrné rychlosti 74 km/h). Bohužel už ale neumí sdělit, jaký podíl byl ujet na každé z paliv. Že by nápad na zlepšovák? Ať počítám, jak počítám, vychází mi to přibližně na 2000:1000 ve prospěch zemního plynu, přičemž v „benzinovém“ podílu je zahrnut i jednodenní výlet do Drážďan a jízda po autobahnu.

Nelze ale jezdit pouze na plyn a druhé palivo ignorovat, nějaký benzin v nádrži mít musíte. Po každém natankování CNG totiž vůz jede na benzin a zkoumá obsah lahví (v palubním počítači vám následně zobrazí jeho kvalitu v procentech), což obvykle zabere zhruba dva kilometry jízdy, maximálně však 450 sekund. Startu na benzin se dočkáte i v případě, že teplota chladicí kapaliny spadne pod -10 stupňů, netrvá však dlouho a opět dochází k přepnutí na plyn.

Pořád hrabeme…

Nejenom dojezdová rezerva je položkou, za kterou si u Škody Octavia G-Tec nemůžete připlatit. Mezi „zapovězené“ opce patří i volič jízdních režimů Driving Mode Select a adaptivní podvozek DCC (nabízí se pro vozy s výkonem 110 kW a vyšším), osobně jsem ale po těchto prvcích příliš netoužil. Auto je nebývale klidné a velmi rychle vás naladí na podobnou vlnu. Kombinace nastavení tlumičů a sedmnáctipalcových kol s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami představují ideální kompromis mezi jízdním komfortem a stabilitou v zatáčkách, podvozek na běžných nerovnostech nebouchá a auto vás celkově nenutí nikam spěchat.

skoda octavia cng testy nizsistredni skoda octavia cng testy nizsistredni  :

Zatímco Octavia G-Tec Combi je na limitu skoro až přetáčivá, liftback s kratším zadním převisem předvádí v zatáčkách spíše neutrální postoj, a když už někde uteče, je to přes vnější přední kolo. Zadní víceprvková náprava je na nerovnostech klidná a nedopustí uskočení kola, celkově mi vůz přijde vyváženější než adekvátní verze s torzní příčkou. Akustické nepohodlí začnete pociťovat až nad hraní českých zákonných limitů. Už v rychlosti 130 km/h motor na šestku točí 3000 otáček a je pochopitelně více slyšet než při klidnější jízdě, do hry pak také vstupuje aerodynamický svist kolem předních sloupků a zrcátek charakteristický pro všechny octavie.

Obě karosářské varianty navíc spojuje nešvar pramenící z těžkých ocelových lahví umístěných za zadní nápravou. Stačí jenom lehké stoupání a přední kola začnou hrabat, na mokrém povrchu se pak připravte na to, že budete spojku pouštět opravdu hodně zvolna. Právě tento jev mají příští rok vyřešit lehké kompozitové nádoby. Vůz by si při akceleraci jednoduše neměl tolik sedat na zadek. Tak uvidíme!

Závěr


Závěr

Když Škoda Octavia G-Tec v roce 2014 vstoupila na český trh, byla ještě o pár tisíc dražší než běžná verze se vznětovou šestnáctistovkou o podobném výkonu, dnes je ale všechno jinak. G-Tec startuje ve výbavě Active na částce 460.900 korun, což je o 16.000 Kč více, než kolik dáte za běžnou čtrnáctistovku se 110 kilowatty, ale zároveň o 11.000 méně ve srovnání s 1.6 TDI/85 kW. Z praxe víme, že základní turbodiesel umí jezdit se stejnou jednotkovou spotřebou jako plynovka, je ale více náchylná na styl jízdy a navíc litr nafty stále vychází dráž než kilogram plynu.

Co z toho plyne? Pokud hledáte skutečně úspornou verzi Škody Octavia a příliš netoužíte být všude první, mohu zkoušený G-Tec vřele doporučit. Jistě, tlakové lahve zabírají část zavazadelníku, nemůžete si připlatit za rezervu, paket pro špatné cesty, volič jízdních režimů nebo adaptivní podvozek DCC, ten je ale zapovězen i šestnáctistovce, a problémem může být parkování i v některých podzemních garážích, od 1. 1. 2015 už ale žádný zákon toto nezakazuje. Garáže však musí splňovat platnou vyhlášku a jejich majitelé musejí v parkováním CNG vozů souhlasit. „Hmatatelných“ ústupků ze strany běžného uživatele je tedy naprosté minimum.

Škoda Octavia G-Tec - srovnání s motory 1.6 TDI a 1.4 TSI
Motor1.4 TSI CNG1.6 TDI1.4 TSI
Zdvihový objem [cm3]139515981395
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]81/4800-600085/3250-4000110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]200/1500-3500250/1500-3200250/1500-3500
Převodovka6M5M6M
Max. rychlost [km/h]195203219
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,18,1
Komb. spotřeba [l/100 km]3,7 kg/5,7 l4,05,2
Základní cena [Kč]460.900471.900444.900

Z pohledu řidiče, který více vnímá chování auta a dokáže jej porovnat s běžnými verzemi, je nejpatrnější nevýhodou časté nadlehčování předních kol při rozjezdech, dané zástavbou těžkých tlakových lahví za zadní nápravu. Na suchém povrchu jsou rozjezdy do kopců relativně v pohodě, na mokru si už ale budete muset dávat pozor na práci se spojkou větší pozor, jinak vám s trochou nadsázky jednoho dne vyskočí z přístrojovky kontrolka protiprokluzu. Větší hmotnost na zadních kolech se ale na druhou stranu postarala o lepší vyvážení celku v zatáčkách, výhodou g-tecu jako takového je pak tišší a „kultivovanější“ víceprvková zadní náprava, která je jinak vyhrazena pouze omezenému množství verzí.

Nejlevnější verze modelu407.900 Kč (1.0 TSI Active/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem460.900 Kč (1.4 TSI G-Tec Active/81 kW)
Testovaný vůz bez příplatků566.900 Kč (1.4 TSI G-Tec Style/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou696.800 Kč (1.4 TSI G-Tec Style/81 kW)

Plusy

  • Velmi nízké provozní náklady
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Velký vnitřní prostor
  • Reálný dojezd okolo 1200 kilometrů na natankování

Minusy

  • Trakce na kluzkém povrchu
  • Piktogram CNG v noci bije do očí
  • Nemožnost přepnout mezi CNG a benzinem
  • Nemožnost dokoupení rezervního kola

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (51)
Škoda Octavia G-Tec
Cena základní sestavy 566 900 Kč
Výbava základní sestavy Šestnáctipalcová litá kola, multifunkční volant, infotainment Bolero, full LED přední světlomety, chrompaket, zadní parkovací senzory, bezklíčkové odemykání, bluetooth handsfree, vyhřívané přední sedačky, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, síťový program, Maxi Dot, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka (vyhřívaná), mlhovky, dálkový centrál a další. Kč
Cena testované sestavy 696 800 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style Plus - 17" kola z lehké slitiny, sklopná a vyhřívaná zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru, asistent rozjezdu do kopce, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, barevný Maxi DOT (+14.000 Kč), paket Comfort - potah sedadel Alcantara/kůže, vyhřívaný volant, vyhřívaná zadní sedadla, dvě USB vzadu, tempomat s omezovačem rychlosti (+33.000 Kč), paket Safety - Blind Spot Detect, Crew Protect Assist, boční airbagy vzadu, Front Assis (+20.000 Kč), paket Multimedia - Infotainment Columbus 9,2", DAB, Infotainment Online 1 rok, komfortní telefonování s LTE, bezdrátovým dobíjením a spojením s vnější anténou a hlasovým ovládáním WLAN (+35.000 Kč), zadní stírač (+2700 Kč), metalíza (+14.700 Kč), zásuvka 230V (+2400 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5400 Kč), ambientní LED osvětlení interiéru (+2700 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.7 / 5.7
Emise CO2: 131
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1450
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1394 / 559
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia G-Tec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4670
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 652
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 2. 2018 14:46
15l vs 50l benzín
Odpověď proč je po modernizaci poměr 15l benzín a 21 kg CNG je ten, že bude považována za hlavní palivo CNG a do 15 litrů benzín jako dojezdové. 15l je hranice.
6. 9. 2017 11:01
Re: zima
No mám na předku právě to těžký TDI. Pravda citlivější řidič jako jsem třeba já cítí, že předek je těžší, ale to musíš dělat s autem fakt psí kusy, aby tě to nějak omezovalo. Hypotetický vyšší opotřebení předních pneumatik mě při jejich ceně fakt vůbec netrápí. O tom komfortu vzhledem k nižší hmotnosti předku bych radši nemluvil. Zkus udělat pokus a strčit prudce do někoho kdo má 60 kilo a pak někho kdo má 100 kilo uvidíš jak funguje setrvačnost. Co pak udělá 20 kilový kolo, který dostane ránu od díry s lehkým předkem si pak odvoď sám.
6. 9. 2017 10:36
Re: zima
Přesně tak, plus bych přidal menší opotřebení předních pneumatik a není potřeba na přední nápravu dávat tuhé péra, takže je auto i komfortnější..
6. 9. 2017 08:59
Re: zima
Výhoda v čem konkrétně máš na mysli? Že to je míň nedotáčivý?
6. 9. 2017 08:57
Re: zima
Určitě pak se s takovým autem ovšem musíš pohybovat v nížinách. Jak vyjedeš někde kde je trochu nachumelíno, tak seš v háji. Když máš auto, který umí jezdit i v zimě, tak si s tím nemusíš vůbec lámat hlavu. Představ si že jsem v životě nepoužil něco takovýho jako jsou řetězy.

Jinak s tou 3,6 V6 souhlas. V plynbu by to byla motorizace jak víno.