Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia RS TSI – Malý krůček k dokonalosti

Jan Mička
Diskuze (186)
Škoda Octavia RS vždycky platila za naprostého univerzála z hlediska běžného denního použití a sportovnosti. Modernizované verzi s benzinovým motorem však k dokonalosti přesto něco chybí.


Design, interiér


Rychlé modely mají v historii automobilky Škoda svou neopomenutelnou tradici, když ale pominu prototypy a ryze závodní speciály, nenašli byste moc vozů, které se dostaly i mezi běžné smrtelníky. Největší průlom z mého pohledu nastal až na začátku tohoto tisíciletí, kdy se na scéně objevila první generace Octavie RS. Tohle auto dalo českým řidičům poprvé možnost přijít bez jakýchkoliv starostí do autosalonu, složit peníze na dřevo a užívat si opravdu rychlou škodovku, přičemž finanční politika se do dnešního dne příliš nezměnila.

Video se připravuje ...

Možná jste si všimli, že jsme před časem vytáhli z archivu pár dobových ceníků škodovek, přičemž Octavia RS nechyběla. Zdrojový materiál byl vydán v červenci 2002 a světe div se, základní „ereso“ na šestnáctipalcových kolech stálo 680.900 Kč, tedy jenom o 16.000 Kč méně než dnes. Jenže pak jste si začali vymýšlet příplatkovou výbavu a cena strmě rostla. Automatická klimatizace stála 17.400 Kč, navigace s rádiem a CD měničem v kufru slupla 92.400 korun, a za xenony jste u prodejce nechali 22.500 Kč. Dnes už je spousta luxusních prvků v základu, kupříkladu plně diodové přední světlomety, rozšoupnout se ale můžete stejně jako před patnácti lety.

Vyznavačka starých pořádků

Octavia RS samozřejmě nadále pokračuje, na českém trhu se už dokonce v hojném počtu vyskytuje třetí generace v nejnovějším provedení po loňské modernizaci. Vůz jsem si poprvé prohlédl už v lednu během světové premiéry ve Vídni, a zatímco do té doby mi připadala zejména verze RS poněkud „zvláštní“, naživo se mi vnímání jeho designu se čtyřokou přídí a plně diodovou světelnou technikou poměrně dost změnilo.

Jsem toho názoru, že Kabaňovy „čtyři oči“ Octavii RS sluší ze všech verzí nejvíce, zejména pak v případě správné volby laku karoserie, což je u testovaného kousku v šedém odstínu Steel za přijatelných 5500 Kč jednoznačně splněno. Auto není přehnaně okázalé, protože podobné pastelové odstíny se čím dál více dostávají do módy a stávají se běžnějšími, a stále se přiklání spíše k funkčnosti a zaměření na příjemné denní používání než k „tuningu“ za každou cenu.

Kupříkladu osmnáctipalcová kola, v našem případě antracitová za 10.500 Kč (ve standardu jsou sedmnáctky), autu sluší, hezky vyplňují blatníky a větší bych snad ani nepotřeboval. Za černé provedení masky chladiče a vnějších zpětných zrcátek zaplatíte osm stovek, a komu by osmnáctky přece jenom nestačily, může si připlatit 16.000 Kč za o palec větší disky (standard pro RS 245). Anebo to vezměte rovnou z gruntu a pořiďte si paket RS Challenge za 11.400 Kč, který obsahuje černá osmnáctipalcová kola, černý designový paket (rámeček masky a vnější zpětná zrcátka), prahové lišty s nápisem RS Challenge, barevný Maxi DOT s funkcí měření času na kolo a volbu jízdného režimu, a máte vystaráno. O moc více už totiž design Octavie RS vlastně ani personalizovat nelze.

Pokud pominu trochu kontroverzní, leč z mého pohledu vydařené vzezření přídě, neuvedl jsem dosud ve srovnání s Octavií RS před modernizací vlastně nic nového, z fotografií vám ale přece jenom musí být jasný jeden důležitý detail. No řekněte sami, nejsou zadní kola nyní trochu více vytažená z blatníků? Správně! Škoda totiž vyslyšela poznámky zákazníků a rozchod zadních kol „eresa“ zvětšila o 30 milimetrů, což má hned dva přínosy: jednak ten estetický, kdy auto vypadá o poznání vyváženěji než dříve, a pak jízdní. Čím větší zadní rozchod, tím lepší stabilita ve vyšších rychlostech, je to ale dost na to, aby řidiči zpoza volantu poznal rozdíl? A pokud ano, neutrpěla agilita a mrštnost připisovaná spíše kratšímu rozchodu? No, uvidíme později.

Změny v interiéru jsou shodné pro celou řadu Octavia a v minulosti jsme o nich už nesčetněkrát mluvili, proto tedy jenom v krátkosti: vrcholný infotainment Columbus dostal „skleněný“ displej s úhlopříčkou 9,2 palce, ovládání je plně dotykové, což vás může naštvat při rolování v menu a ovládání hlasitosti rádia (pokud se najde důvod, že jej neprovedete z volantu) a… to je vlastně všechno. Mnohem více mě ale trápí to, co škodovka neudělala a přitom možná měla.

Problémem jsou sedadla, která jsem s ohledem na šířku kritizoval už v nedávném srovnávacím testu běžné octavie s golfem. Mají příliš široká opěradla a sedáky, což je sice fajn z hlediska pohodlí, ale už méně, když se chcete s autem pořádně povozit v zatáčkách. Přední sedadla „eresa“ sice vypadají sportovně a jsou přinejmenším stejně pohodlná jako u běžných verzí, neposkytují ale takové sevření těla v situacích, kdy je to nejvíce potřeba.

Přitom Volkswagen Golf, zejména jeho verze GTI a R, je jasným důkazem toho, že lze vyrobit sportovní sedadla, ve kterých se nebudete po pár stovkách ujetých kilometrů ošívat kvůli bolavým zádům, ale zároveň vám více pomohou v boji s gravitačním zrychlením. Osobně bych se rovněž vykašlal na elektrické ovládání, protože všechny ty elektromotory a další nezbytnosti zřejmě mohou za vyšší ukotvení sedadla řidiče. Zároveň ale beru, že Octavia RS bude vždycky takovým kompromisem a posaz téměř u podlahy nemusí vyhovovat každému. Koneckonců, objednávat si je nemusíte.

Motor, jízdní vlastnosti


Poznáte těch deset koní?

Nabídka pohonných jednotek Škody Octavia RS se s faceliftem nezměnila, stále máte možnost se rozhodnout mezi spíše „opticky“ laděnou vznětovou verzí se 135 kilowatty (manuál, automat, případně automat s pohonem všech kol), nebo výhradně „předokolkovým“ dvoulitrovým TSI, které lze kombinovat s manuální šestistupňovou nebo dvouspojkovou převodovkou DSG. Právě u automatu je zajímavostí funkce Launch Control pro co nejrychlejší start z místa. Škodovka si ji neschovává pouze pro „ereso“, naopak ji má každá octavia s automatem, o fungování si však něco řekneme příště, protože dnes ohodnotím manuál.

Aby zákazníci dostali v rámci modernizace něco navíc, zvětšil se výkon přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce ze 162 na 169 kilowattů. Zjednodušeně řečeno vlastně dostanete „půl“ Octavie RS 230. Zatímco před modernizací značka uváděla maximum výkonu ve 4500 otáčkách, nyní uvádí rozmezí od 4700 do 6200 otáček, a více si užijete také točivého momentu 350 N.m, který nevrcholí ve 4400, ale 4600 otáčkách. Neříkám, že jde o kdovíjaké změny, vždyť si také motor dopomohl k lepším parametrům pouze novým naladěním řídicí jednotky, navíc si musí držet dostatečný odstup od vrcholné varianty RS 245, jejíž motor dostal nové turbodmychadlo, jiné sání, písty, olejové čerpadlo a výrazně přepracovaný výfuk.

Abyste zmiňovaný nárůst o 10 koní v praxi poznali, museli byste mít vedle sebe dva identicky vybavené exempláře, jeden před a druhý po modernizaci, jinak je to z mého pohledu vlastně nemožné. O Octavii RS nikdy nešlo hovořit jako o ostrém liftbacku nebo kombi, spíše máte co dělat se sportovnější variantou, která řidiče na denní bázi neomezuje přehnanou agresivitou a méně zkušeným jedincům se lidově řečeno nesplaší pod zadkem. Prostě taková rychlá škodovka.

Nástup výkonu je pozvolný, nehovořil bych však o turbodíře, ale spíše postupné gradaci se šťavnatým středním pásmem, ve kterém vás auto dokáže příjemně zatáhnout do sedaček. Jenom tomu zvuku „motoru“ moc nevěřím, jakkoliv pociťuji v projevu známého akustického šidítka za ty roky od uvedené současného „eresa“ posun k realističtějším tónům. Ve spodních otáčkách, když necháte tah vybublávat na vyšší rychlostní stupeň, zaslechnete cosi připomínající přeplňovaný benzinový boxer od Subaru, přičemž intenzita pochopitelně roste či klesá v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Nedám ale ruku do ohně za to, že i v tom nejekonomičtějším módu rezonátor motoru nepomáhá. Pořád je tam trošičku slyšet…

Zkoušená Octavia RS s manuální šestistupňovou skříní, jejíž kulisa se od ostatních verzí modelu znatelně neliší (dráhy jsou přesné a relativně krátké, při rychlejším pohybu páka trochu zadrhává při přechodu přes neutrál), má mít oproti dvouspojkovému automatu o deci menší spotřebu, tak či tak s udávanými 6,5 litry v kombinovaném cyklu moc nepočítejte. Běžně si čtyřválec vezme zhruba o litr více, ve městě se vejdete do deseti litrů, a na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h točí na šestku zhruba 2800 otáček, se nakonec měřič spotřeby zastavil na osmi litrech. Jde o hodnoty srovnatelné s RS 230 před modernizací, které jsem předloni na podzim nazval nejlepší octavií ze všech. Platí to i dnes?

O krůček lepší

Přirozeně mě zajímalo, jak se budou změny na podvozku projevovat při ostré jízdě, pořád tady ale byl onen strašák zvaný XDS+, který sice dokáže „simulovat“ funkci samosvoru přibrzďováním vnitřního kola v zatáčkách. Dosud byl na hony vzdálený diferenciálu VAQ, který udělal z Golfu GTI a Octavie RS 230 v zatáčkách docela jiné auto. Na rovinu vám říkám, že jasně dané limity, kdy to už elektronika vzdá, vnitřní kolo proklouzne a příď se začne sunout po tečně ven, tady stále jsou, po modernizaci rychlé škodovky mi ale připadá, že byly posunuty o notný kus dále.

Je potřeba dodržovat zásady správného průjezdu zatáčkou, tedy brzdit se srovnanými koly, zatočit a s minutím apexu na to pořádně šlápnout, aby vás hnaná přední kola hezky vytáhla ven. Někde v mezičase ale přijde ta chvíle, kdy se auto téměř „skokově“ nasune ke středu oblouku, skoro jako by setrvačné síly nepůsobily z, ale do zatáčky, což samo o sobě zní docela bláznivě. A že by auto bylo kvůli většímu zadnímu rozchodu méně obratné? To ne. Řízení má tužší odpor posilovače a je příjemně přesné, jenom s tou zpětnou vazbou to pořád není ono. Jednoduše víte, kam směřují kola, ale už nemáte takovou jistotu v tom, co je pod nimi.

Právě docela nový pocit z práce přední nápravy dělají ze „základní“ Octavie RS zase o kus sportovnější auto, nikoliv však ostré, jak si kdekdo po přečtení štítku vRS na zádi může myslet. O 15 milimetrů nižší a náležitě tužší podvozek není nepohodlný ani při běžném denním cestování, notabene když sáhnete po adaptivních tlumičích DCC za 27.100 korun.

V komfortním režimu jde vlastně o úplně normální „oktávku“ s osmnáctipalcovými koly, zadní víceprvkové zavěšení nedovolí uskočení zádi na nerovnostech, jenom větším výmolům je lepší se vyhnout nejen s ohledem na občasné zadunění ze zadní části. Osobně jsem nejčastěji využíval individuální nastavení s komfortní mapou motoru a tužším podvozkem, který mi přišel při překonávání větších nerovností prostě lepší.

Závěr


Závěr

U Škody Octavia RS hodně záleží na tom, jaký k ní zvolíte přístup. Nemyslím si, že lze hovořit o ostrém liftbacku, jakkoliv tomu může její aura a závan historie motorsportu napovídat, jde prostě o rychlé auto, které skvěle vypadá, ale stále myslí zejména na běžné denní použití. Ostatně výkon 169 kW není v době hatchbacků s více než třemi sty koňmi a sofistikovanou technikou podvozku vycházející ze závodních vozů ničím převratným. To ovšem neznamená, že si s rychlou škodovkou nemůžete užít trochu zábavy.

Nedám ruku do ohně za to, že má širší rozchod zadních kol zásadní vliv na zlepšení či zhoršení jízdní vlastnosti, největší posun mi připadá spíše v naladění přibrzďování předních kol, které mělo dříve své limity položeny o poznání níže. Vezmu-li to do důsledku, podařilo se stáčivost předních kol dostat někam mezi „staré“ XDS+ a elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ, což mi přišlo stejné už při jízdě s modernizovaným Volkswagenem Golf GTI využívajícím tutéž techniku. Golf na mě ale působil celkově ostřeji, zatímco octavia je stále více „gran turismo“. Tahle dvě auta si prostě nemohou konkurovat.

Znáček vRS na zádi rovněž neznamená, že dostanete auto s přehnaně utaženým podvozkem, které z vás na českých silnicích vyklepe duši. Je sice tužší než standardní provedení, v kombinaci s rozumně velkými koly je to ale naopak výhoda, protože kola jednoduše více drží u silnice. K dispozici jsme měli také adaptivní tlumiče DCC, které umějí udělat jízdu možná až zbytečně plavnou, proto jsem si je osobně vždycky v individuálním nastavení přepnul do sportovního módu a bylo vystaráno. Proč v individuálním a ne plně sportovním? Protože stále nějak nemůžu přijít na chuť akustickému „šidítku“, které uvedením motoru do komfortního nebo ekonomického režimu dokážete z části eliminovat.

Plusy

  • Tuhý, ale zároveň pohodlný podvozek
  • Návykový zátah motoru
  • Přesné řazení
  • Stáčení karoserie v zatáčkách

Minusy

  • Příliš široká přední sedadla, vyšší posaz
  • Stále znatelně „softwarová“ kulisa motoru
  • Méně komunikativní řízení

Nejlevnější verze modelu407.900Kč (1.0 TSI Active/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem696.900 Kč (RS 2.0 TSI/ 169 kW)
Testovaný vůz bez příplatků696.900 Kč (RS 2.0 TSI/ 169 kW)
Testovaný vůz s výbavou894.100 Kč (RS 2.0 TSI/ 169 kW)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (186)
Škoda Octavia RS TSI
Cena základní sestavy 696 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17palcová kola, ambientní LED osvětlení interiéru, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, kryty pedálů v hliníkovém designu, full LED světlomety s AFS, výsuvné integrované ostřikovače světlometů, zadní LED sdružené svítilny, barevný Maxi Dot, automatická dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, bezklíčové odemykání, zamykání a startování, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, vyhřívání předních sedadel, infotainment Bolero 8", komfortní telefonování s hlasovým ovládáním, dvojitá koncovka výfuku z ušlechtilé oceli, červené brzdové třmeny a další. Kč
Cena testované sestavy 894 100 Kč
Výbava testované sestavy Paket Multimedia - Infotainment Columbus 9,2“, DAB, infotaiment Online na 1 rok, komfortní telefonování s Bluetooth, rSap a LTE a bezdrátovým dobíjením a spojením s vnější anténou s hlasovým ovládáním, WLAN (+33.000 Kč), černý designový paket (+800 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2000 Kč), automatické přepínání dálkových a potkávacích světel (+3500 Kč), Lane Assist včetně Blind Spot Detect (+24.000 Kč), litá 18palcová kola (+10.500 Kč), dojezdová rezerva (+1600 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+20.000 Kč), adaptivní podvozek (DCC), Performance Mode Select – volba jízdního profilu (+27.100 Kč), zásuvka 230V (+2400 Kč), Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, řidiče s pamětí, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s pamětí (+30.000 Kč), interiér Alcantara/kůže (+7500 Kč), ACC – adaptivní tempomat do 210 km/h a Front Assist – sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování a brzdění (+24.200 Kč), vyhřívání zadních sedadel (+5100 Kč), šedý lak Steel (+5500). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 4700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.5 / 6.5
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 467
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Octavia RS TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
20. 5. 2018 15:15
Škoda Octavia
Mně teda Octavia přijde super. taky ji mám, konkrétně odtud - [odkaz] - a sice není bůhvíjak originální, ale zato je praktická, nemá žádnou vysokou spotřebu a dozadu se v pohodě vejdou dvě dětské sedačky a jeden dospělý. Za mě tedy super auto, které bych si klidně koupila znovu. :-)
19. 5. 2018 15:54
Re: Malý krůček k dokonalosti
Základní Octavia RS stojí (již dobře vybavená) necelých 700 tisíc Kč. ;-)
Avatar - white label
26. 7. 2017 09:52
Re: ...k dokonalosti přesto něco chybí...
Hlavně jeho reakce je ke konkrétní testované ORS TSI (viz nadpis), nikoli k ORS obecně.
26. 7. 2017 08:18
Re: ...k dokonalosti přesto něco chybí...
On to dobře ví, ale Ty sis nevšiml smajlíka. :-! - neznamená slepýho dědu s cigárem, ale ironii :-)
25. 7. 2017 01:14
Re: Dokonalost
Tak na tohle nemá ani fostek. A to je co říct 8-s