Test Auto.cz

Škoda Octavia RS TSI – Malý krůček k dokonalosti

19.7. 2017
Verdikt
 

Škoda Octavia RS vždycky platila za naprostého univerzála z hlediska běžného denního použití a sportovnosti. Modernizované verzi s benzinovým motorem však k dokonalosti přesto něco chybí.

Rychlé modely mají v historii automobilky Škoda svou neopomenutelnou tradici, když ale pominu prototypy a ryze závodní speciály, nenašli byste moc vozů, které se dostaly i mezi běžné smrtelníky. Největší průlom z mého pohledu nastal až na začátku tohoto tisíciletí, kdy se na scéně objevila první generace Octavie RS. Tohle auto dalo českým řidičům poprvé možnost přijít bez jakýchkoliv starostí do autosalonu, složit peníze na dřevo a užívat si opravdu rychlou škodovku, přičemž finanční politika se do dnešního dne příliš nezměnila.

Video

Možná jste si všimli, že jsme před časem vytáhli z archivu pár dobových ceníků škodovek, přičemž Octavia RS nechyběla. Zdrojový materiál byl vydán v červenci 2002 a světe div se, základní „ereso“ na šestnáctipalcových kolech stálo 680.900 Kč, tedy jenom o 16.000 Kč méně než dnes. Jenže pak jste si začali vymýšlet příplatkovou výbavu a cena strmě rostla. Automatická klimatizace stála 17.400 Kč, navigace s rádiem a CD měničem v kufru slupla 92.400 korun, a za xenony jste u prodejce nechali 22.500 Kč. Dnes už je spousta luxusních prvků v základu, kupříkladu plně diodové přední světlomety, rozšoupnout se ale můžete stejně jako před patnácti lety.

Vyznavačka starých pořádků

Octavia RS samozřejmě nadále pokračuje, na českém trhu se už dokonce v hojném počtu vyskytuje třetí generace v nejnovějším provedení po loňské modernizaci. Vůz jsem si poprvé prohlédl už v lednu během světové premiéry ve Vídni, a zatímco do té doby mi připadala zejména verze RS poněkud „zvláštní“, naživo se mi vnímání jeho designu se čtyřokou přídí a plně diodovou světelnou technikou poměrně dost změnilo.

Jsem toho názoru, že Kabaňovy „čtyři oči“ Octavii RS sluší ze všech verzí nejvíce, zejména pak v případě správné volby laku karoserie, což je u testovaného kousku v šedém odstínu Steel za přijatelných 5500 Kč jednoznačně splněno. Auto není přehnaně okázalé, protože podobné pastelové odstíny se čím dál více dostávají do módy a stávají se běžnějšími, a stále se přiklání spíše k funkčnosti a zaměření na příjemné denní používání než k „tuningu“ za každou cenu.

Kupříkladu osmnáctipalcová kola, v našem případě antracitová za 10.500 Kč (ve standardu jsou sedmnáctky), autu sluší, hezky vyplňují blatníky a větší bych snad ani nepotřeboval. Za černé provedení masky chladiče a vnějších zpětných zrcátek zaplatíte osm stovek, a komu by osmnáctky přece jenom nestačily, může si připlatit 16.000 Kč za o palec větší disky (standard pro RS 245). Anebo to vezměte rovnou z gruntu a pořiďte si paket RS Challenge za 11.400 Kč, který obsahuje černá osmnáctipalcová kola, černý designový paket (rámeček masky a vnější zpětná zrcátka), prahové lišty s nápisem RS Challenge, barevný Maxi DOT s funkcí měření času na kolo a volbu jízdného režimu, a máte vystaráno. O moc více už totiž design Octavie RS vlastně ani personalizovat nelze.

Pokud pominu trochu kontroverzní, leč z mého pohledu vydařené vzezření přídě, neuvedl jsem dosud ve srovnání s Octavií RS před modernizací vlastně nic nového, z fotografií vám ale přece jenom musí být jasný jeden důležitý detail. No řekněte sami, nejsou zadní kola nyní trochu více vytažená z blatníků? Správně! Škoda totiž vyslyšela poznámky zákazníků a rozchod zadních kol „eresa“ zvětšila o 30 milimetrů, což má hned dva přínosy: jednak ten estetický, kdy auto vypadá o poznání vyváženěji než dříve, a pak jízdní. Čím větší zadní rozchod, tím lepší stabilita ve vyšších rychlostech, je to ale dost na to, aby řidiči zpoza volantu poznal rozdíl? A pokud ano, neutrpěla agilita a mrštnost připisovaná spíše kratšímu rozchodu? No, uvidíme později.

Změny v interiéru jsou shodné pro celou řadu Octavia a v minulosti jsme o nich už nesčetněkrát mluvili, proto tedy jenom v krátkosti: vrcholný infotainment Columbus dostal „skleněný“ displej s úhlopříčkou 9,2 palce, ovládání je plně dotykové, což vás může naštvat při rolování v menu a ovládání hlasitosti rádia (pokud se najde důvod, že jej neprovedete z volantu) a… to je vlastně všechno. Mnohem více mě ale trápí to, co škodovka neudělala a přitom možná měla.

Problémem jsou sedadla, která jsem s ohledem na šířku kritizoval už v nedávném srovnávacím testu běžné octavie s golfem. Mají příliš široká opěradla a sedáky, což je sice fajn z hlediska pohodlí, ale už méně, když se chcete s autem pořádně povozit v zatáčkách. Přední sedadla „eresa“ sice vypadají sportovně a jsou přinejmenším stejně pohodlná jako u běžných verzí, neposkytují ale takové sevření těla v situacích, kdy je to nejvíce potřeba.

Přitom Volkswagen Golf, zejména jeho verze GTI a R, je jasným důkazem toho, že lze vyrobit sportovní sedadla, ve kterých se nebudete po pár stovkách ujetých kilometrů ošívat kvůli bolavým zádům, ale zároveň vám více pomohou v boji s gravitačním zrychlením. Osobně bych se rovněž vykašlal na elektrické ovládání, protože všechny ty elektromotory a další nezbytnosti zřejmě mohou za vyšší ukotvení sedadla řidiče. Zároveň ale beru, že Octavia RS bude vždycky takovým kompromisem a posaz téměř u podlahy nemusí vyhovovat každému. Koneckonců, objednávat si je nemusíte.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia RS TSI

Cena v základní výbavě: 696 900 Kč Cena v testované výbavě: 894 100 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17palcová kola, ambientní LED osvětlení interiéru, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, kryty pedálů v hliníkovém designu, full LED světlomety s AFS, výsuvné integrované ostřikovače světlometů, zadní LED sdružené svítilny, barevný Maxi Dot, automatická dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, bezklíčové odemykání, zamykání a startování, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, vyhřívání předních sedadel, infotainment Bolero 8", komfortní telefonování s hlasovým ovládáním, dvojitá koncovka výfuku z ušlechtilé oceli, červené brzdové třmeny a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Multimedia - Infotainment Columbus 9,2“, DAB, infotaiment Online na 1 rok, komfortní telefonování s Bluetooth, rSap a LTE a bezdrátovým dobíjením a spojením s vnější anténou s hlasovým ovládáním, WLAN (+33.000 Kč), černý designový paket (+800 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2000 Kč), automatické přepínání dálkových a potkávacích světel (+3500 Kč), Lane Assist včetně Blind Spot Detect (+24.000 Kč), litá 18palcová kola (+10.500 Kč), dojezdová rezerva (+1600 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+20.000 Kč), adaptivní podvozek (DCC), Performance Mode Select – volba jízdního profilu (+27.100 Kč), zásuvka 230V (+2400 Kč), Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, řidiče s pamětí, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s pamětí (+30.000 Kč), interiér Alcantara/kůže (+7500 Kč), ACC – adaptivní tempomat do 210 km/h a Front Assist – sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování a brzdění (+24.200 Kč), vyhřívání zadních sedadel (+5100 Kč), šedý lak Steel (+5500).

Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia RS TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 4700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.5 / 6.5
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 467
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS TSI – Malý krůček k dokonalosti







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 






 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…