Škoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG vs. Opel Insignia 2,0 CDTI 4x4 AT

Škoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG vs. Opel Insignia 2,0 CDTI 4x4 AT

 
 

Pane vrchní, dvakrát Haldex prosím! A přejete si jej s Opelem nebo Škodou?

Jak funguje pohon všech kol u prvního a čtvrtého nejprodávanějšího modelu střední třídy roku 2011 na našem trhu? Dá se říci „Haldex jako Haldex“, nebo to tak lehké není? Při hledání odpovědí jsme vyzkoušeli dva liftbacky se stejnou funkční výbavou: dieselovým dvoulitrem, pohonem všech kol a automatem.

Nemá cenu poněkolikáté popisovat oba notoricky známé vozy, nabídneme vám však alespoň základní průřez jejich charakteristikami. Hlavně se však zaměříme na pohon všech kol, resp. jeho přínos v reálním provozu.

Interiér

Jistá manažerská strohost a jednoduchost na straně jedné a záplava tlačítek na straně druhé. Co do kvality zpracování je na tom o ždibec lépe Superb, ale ani v Insignii nic nevrzalo, spáry byly pravidelné a kvalita použitých materiálů je o něco lepší než v Superbu. Množství tlačítek může na první pohled řidiče vyděsit, na druhou stranu majitelé si dle mých zkušeností po krátkém čase zvyknou a už by neměnili.

Insignia potěší vhodnějším (vyšším) umístěním obrazovky navigace, na druhou stranu mi přístroje Superbu připadají lépe čitelné. Odlišná barva podsvícení přístrojů způsobila, že v Opelu jsem se cítil tepleji, myšleno samozřejmě bez jakýchkoliv dalších konotací.

obrázek [300 x 273] Na zadních místech je na tom lépe pasažér v Superbu. Šířka v loktech nebo délka sedáku je prakticky totožná, místa nad hlavou je o několik centimetrů více a prostor pro kolena je z úplně jiné kategorie. Na zadní místa se také lépe nastupuje, což rozhodně není nepodstatný detail.

To vpředu je naopak o něco příjemnější jízda v Insignii. Z části za to mohou ortopedicky optimalizovaná sedadla, avšak pozor, jsou i řidiči, kterým správný tvar nevyhovuje a na delších trasách tak místo odpočinku přichází vrtění. I na předních místech jsme nad hlavou naměřili více centimetrů u Superbu, avšak výrazně širší kabina (o 6 cm!) to (pokud neměříte více než 190 cm) jednoznačně přebíjí.

Liftback musí čas od času umět zastoupit kombík a odvézt co nejvíce nákladu. V tom je o kousek lepší Superb, který do svých útrob dokáže uložit 595 litrů oproti 530 l, které se při zkouškách vtěsnaly do zavazadelníku Insignie. V reálu však nejde ani tak o celkové litry, jako o pravidelnost zavazadlového prostoru. A zde má Insignia trochu problém, vzhledem k výstupkům z podlahy může být s určitým typem nákladu potíž. Asi bych to normálně přešel suchým konstatováním faktu, ale během testu došlo na vození přepravek s jablky... Při nakládání zavazadel také musíte překonat o něco větší vzdálenost směrem dovnitř vozu; jinak řečeno Insignia má více vystrčený zadek, tedy pardon, zadní nárazník.

Haldex jako Haldex?

obrázek [300 x 352] Oba dva srovnávané vozy se mohou pochlubit připojitelným pohonem všech kol, který zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace. Aktuální provedení nespíná zadní pohon jen při prokluzu kol, ale elektronika předvídá situace dopředu a například při rozjezdu a brzdění přítlak mezinápravové spojky aktivně řídí. Jinými slovy – rozjezd i při sebebrutálnějším tlaku na plynový pedál znamená rozjezd všemi koly v záběru, bez čekání na prokluz.

Dnešní technika je tak o velký kus dál, minimálně co se přívětivosti týče. Koncem devadesátých let, kdy produkt vznikl, potřebovala elektronika pro připojení zadní nápravy jasně cítit prokluz předních kol a pomoci při couvání například neuměla vůbec.

Oba dva vozy se tedy mohou pochlubit nejnovější dostupnou technikou od švédského výrobce spojek, Insignia navíc nabídne aktivní zadní diferenciál eLSD. Ten se osvědčí zejména při nestejné trakci zadních kol. Zatímco koncernové vozy kolo s horší trakcí pouze přibrzdí, v Insignii druhá vícelamelová spojka zadní diferenciál prostě zamkne. V horším terénu by si tedy Insignia měla poradit o něco lépe, pravdou ale je, že blátíčko nebo rozumně hluboký sníh zvládnou projet oba vozy relativně bez problémů, Opel si však zachová větší nadhled.

Terénní vložky ale stejně nemá cenu řešit, protože zasněžený kopeček neznamená velký problém ani pro jednoho z nich a dál mimo silnice se s manažerským liftbackem vydá jen naivka.

obrázek [600 x 578]

Neporovnatelně důležitější je chování na silnici. Vystřelení z křižovatky proběhne u obou vozů jaksi mimochodem, koncernové DSG je v tu chvíli na koni a rychlosti umí naházet znatelně ostřeji a rychleji než šestistupňová skříň v Insignii. Ta zase díky měniči momentu nabídne uhlazenější a uvolněnější jízdu. V zatáčkách nelze z hlediska pohonu všech kol určit vítěze, na mokru se však zdá, že těžší Insignia jej přeci jen využije více ku prospěchu řidiče. Vzhledem k relativně nízkým výkonům obou agregátů i tak nepovažujeme pohon všech kol u obou vozů ani při svižnější jízdě za nutnost.

Obecně jde jízdní dojmy shrnout tak, že Superb na větších ráfcích je kvazisportovní pořád, zatímco Insignia jen když chcete. A to díky adaptivním tlumičům Flex Ride. Kombinace s osmnáctipalcovými koly a komfortním módem jakoby ubrala z průměru ráfků dva palce – nerovnosti přehlíží s nehranou suverenitou. Naopak „sportovní“ režim způsobí asi maximum toho, co si lze s těžkým, skoro pětimetrovým vozem představit. Na rovném asfaltu je proto Insignia znatelně lepší a když si včas přepnete nastavení tlumičů, působí pohodlněji i ve městě. Výhodou jsou jistě i odlišné pneumatiky: zatímco Superb má už dost sportovní 225/40 R18, Insignia výrazně širší a hlavně vyšší 245/45 R18.

obrázek [210 x 391] Co spotřeba? V Insignii znamená stovka 1.800 otáček a spotřebu 5,1 litru nafty, u Superbu jsme odečetli rovné dva tisíce a spotřebu 4,7 litru nafty na 100 km. Zrychlení na 130 km/h zvýšilo otáčky u Opelu na 2.300 a u Škody na zhruba 2.600 min-1 a překvapení se nekonalo: opět byl úspornější Superb. Na jeho palubním počítači svítila hodnota 6,2 litru, zatímco u Insignie to bylo o čtyři desetinky více.

Rozdíly

Jak Insignii, tak Superb z našich testů už znáte velmi dobře (oba se ve verzi 4x4 v samostatných testech již objevily), takže se pojďme zaměřit jen na věci, které oba vozy znatelněji odlišují. Předně, motorizace. Ačkoliv to na papíře vypadá, že Insignia má oproti Superbu až nefér náskok patnácti kW, v reálu si oba vozy nemají co vyčítat.

Může za to lepší převodovka ve Škodě, ale také línější projev motoru Opelu. Nesetkáváme se s ním poprvé a opět musíme zklamaně konstatovat, že jeho projev není ideální. I oproti slabšímu TDI působí při šplhání do výšin línějším dojmem, je také o kousek hlučnější a v nízkých otáčkách méně ochotný ke spolupráci. Vůz měl najeto přes 26 tisíc kilometrů a tak se asi dá po vzoru Holywoodu poznamenat, že „lepší už to nebude“. Pohon všech kol, který nutně musí část výkonu zmařit, také hrál svou roli, jenže v tomhle ohledu neměl Superb žádnou výhodu. Po zkušenosti s verzí s manuálem víme, že to celé rozhodně nejde hodit ani na měnič v převodovce.

obrázek [300 x 397] Zajímavé je rovněž srovnání zpětných zrcátek. Zatímco ta ve Škodě jsou poměrně velká a přehledná, Opel vsadil na sportovnější střih, který o něco zhoršuje výhled vzad. Řeklo by se, že by toto řešení mělo alespoň potlačit aerodynamický hluk, avšak v přímém porovnání se Superbem (zřejmě i kvůli širším pneumatikám) není na palubě o nic tišeji, spíše naopak.

A co ceník?

Tak jako obvykle jsme pro vás připravili tabulku ukazující, co za své peníze můžete u dealerů očekávat. Zatímco Superb je za 850 tisíc v prostřední výbavě Ambition, Insignia ve vrcholné nesportovní výbavě Cosmo stojí, díky velkým slevovým akcím, o zhruba 70 tisíc méně.

Ceny a výbava [Kč]Insignia liftbackSuperb
VýbavaCosmo, 4x4, ATAmbition, 4x4, DSG
Základní cena v dané výbavě784.400,-854.900,-
Čelní, boční a hlavové airbagySS
Boční airbagy vzadu8.000,-7.100,-
ABS + ESPSS
Kolenní airbag řidiče-S
Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče15.000,-26.200,-
Volant a řadicí páka potažená kůžíSS
Automatická duální klimatizaceSS
Elektricky ovládané střešní okno22.000,-20.200,-
Navigační systém, velký barevný displej14.000,- (paket)36.000,-
Metalický lak16.000,-15.700,-
Nezávislé topení36.000,-23.300,-
Elektricky ovládaná okna vpředu a vzaduSS
Kola z lehkých slitin 16"-S
Kola z lehkých slitin 18"S15.100,-
Elektricky ovládaná a sklápěná zrcátka s vyhříváním4.500,-S
Mlhové světlometySS
Vyhřívání předních sedadel10.000,- (i s vysokotlakými os. světlometů)S
Ventilování předních sedadel10.500,- (jen pro příplatkové čalounění)-
Vyhřívání zadních sedadel-6.000,-
Vyhřívaný volant5.000,--
Parkovací senzory vzadu i vpředu15.000,-8.100,-
Bi-xenonové světlomety34.000,- (adaptivní, AFL)S (s AFS)
Vyhřívané čelní sklo-4.300,-
TempomatSS
Adaptivní tempomat22.000,--
Kožené čalounění35.000,-50.400,-

Jaký je závěr? Oba vozy jsou opravdovými konkurenty a vzájemně si nic nedarují. Cenové zvýhodnění Insignie spojené s o něco lepšími jízdními vlastnostmi (systém FlexRide je u modelů 4x4 součástí základní výbavy) ji staví na první místo, byť i zde musíme vyhlásit výsledky za velmi těsné. Superb totiž kontruje lepším a úspornějším motorem, lépe využitelným zavazadelníkem nebo větší prostorností na zadních sedadlech.

Opel Insignia
+Jízdní vlastnosti
Místo na předních sedadlech
Sofistikovanější pohon všech kol
Výhodnější cena
- Línější motor
Vyšší spotřeba
Malá zpětná zrcátka
Hůře využitelný zavazadelník

JAKE.AUTO.CZ Opel Insignia – všechny testy a další články


Škoda Superb
+ Podélný prostor na zadních sedadlech
Kvalitní automat
Úspornější motor
-Menší vnitřní šířka
Horší překonávání příčných nerovností
Vyšší cena

JAKE.AUTO.CZ Škoda Superb – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
Technické údaje
Motor Opel InsigniaŠkoda Superb
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19561968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.610.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5 / 6.47.8 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 1465595 / 1700
Objem nádrže (l):7060
Rozměr pneu:235/45 R18225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 48304838
b) šířka (mm): 18561817
c) výška (mm): 14981510
d) rozvor (mm): 27372761
e) rozchod vpředu (mm): 15851545
f) rozchod vzadu (mm): 15871518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1160810 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1000770 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10501050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000940
k) šířka vpředu (mm): 15101470
l) šířka vzadu (mm): 15201460
délka sedáku vpředu (mm): 520490
délka sedáku vzadu (mm): 500480
výška opěradla vpředu (mm): 620660
výška opěradla vzadu (mm): 630620
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG vs. Opel…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…