Test Auto.cz

Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW) – Reálný test spotřeby

18.4. 2014
Verdikt
 

Škoda Superb Greenline by měla být extrémně úsporná. Co tedy předvede při plném naložení na dlouhé cestě?

Testy spotřeby jsou často tak trochu výstřelem do tmy: zjistíme velmi přesně spotřebu zkoušeného automobilu na daném úseku, ale co to řekne běžnému čtenáři, který jezdí mezi dvěma “svými” městy? Když odhlédneme od odečtených údajů při ustálené rychlosti 100 nebo 130 km/h, není spotřeba na konci testu příliš vypovídající. Jistě, pro orientaci a srovnání stačí, ale úplně ideální to také není.

Tentokráte jsme se rozhodli pro opravdový test „ze života“. Srovnali jsme totiž Superb Combi GreenLine, vybavený přeplňovanou vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, se starší Škodou Octavia Combi vybavenou stejně silnou pohonnou jednotkou. Ta sice měla výhodu nižší pohotovostní hmotnosti, nicméně pouze pětistupňovou manuální převodovku.

Oba vozy byly obsazeny čtyřmi osobami, jejich přibližně stejně těžkou bagáží a také nesly na střeše stejně velké boxy na lyže. Asi tušíte, že cesta s úspornou Škodou tentokráte nevedla do Chorvatska, ale na hory: do italského lyžařského střediska Bormio. Z Prahy se do Bormia můžete vydat několika trasami, k nejoblíbenějším patří ta přes Plzeň, Mnichov, Innsbruck a Livigno. Jde sice o trochu delší variantu (cca 760 km), nicméně odměnou vám bude litr nafty za 28 korun. Livigno si totiž stále drží pozici bezcelní zóny.

obrázek [600 x 348]  

Ale zpět k našemu testu. Vyrážíme z okraje Prahy a dodržujeme předpisovou stotřicítku, na německých dálnicích pak (kde je to možné) jedeme o něco rychleji. V okamžiku, kdy rychloměr obou vozů ukazuje shodně 140 km/h odečítáme otáčky motoru. Není překvapením, že Superb na šestku točí nezanedbatelně méně, přesněji 2.300 min-1, zatímco Octavia 2.600 min -1. Výhoda lehce svižnějšího pružného zrychlení (pokud si Superb nepodřadí) je zde nicotná ve srovnání s horší spotřebou. Dálniční přesun o délce 600 kilometrů lze s naloženým Superbem absolvovat za 5,5 litru, Octavia byla přibližně o litr náročnější.

Na okresních silnicích, kde se cestuje rychlostí 80 až 100 km/h, je rozdíl mezi oběma vozy zanedbatelný. Jakmile se však cesta začne výrazněji klikatit a vést do kopce, ztrácí Superb svou suverenitu. Zatímco „šplhací“ třetí převodový stupeň v Octavii je pro Alpy ideální, řidič Superbu stojí před problémem: jet také na trojku a mít „zbytečně“ o něco vyšší otáčky, nebo přeřadit na čtyřku, která se však potýká s ostře vymezeným turboefektem pod 1.500 otáčkami, a je na jízdu do kopce s naplněným autem o poznání méně vhodná? Výsledkem je naopak vyšší spotřeba Superbu, kdy jízda po okresce v horských oblastech znamenala odběr přes 6,5 litru nafty na 100 kilometrů, zatímco u Octavie spotřeba nepřekonala hranici šesti litrů.

Celková spotřeba po dotankování je 5,8 litru pro Superb Combi GreenLine a 6,5 l pro Octavii Combi. Uvážíme-li, že jde o svižnou jízdu plně naplněných vozů se střešními boxy a na zimních pneumatikách, je na místě uctivá poklona oběma sokům. Vítěz však může být jenom jeden: větší a prostornější Superb spálil během cesty přibližně o pět litrů nafty méně a ani nemuselo dojít na dotankování v Livignu: teoretický jízdní dosah vychází na více než 1000 kilometrů. Znovu to zopakujme: jde o plně naložený automobil střední třídy...

Není všechno paráda

Verze GreenLine obsahuje mimo jiné aerodynamické úpravy spodní části vozu, rekuperaci brzdné energie, snížený součinitel čelního odporu vzduchu (přibližně o jednu a půl setiny na 0,28), systém Start-stop, litá 16" kola, pneumatiky s nižším valivým odporem či sportovní podvozek.

Ačkoliv se to na první pohled může zdát trochu zvláštní, není kombinace sportovního podvozku a šestnáctipalcových kol vůbec špatná. Ba naopak, velmi se blíží tatínkovskému ideálu, kdy automobil solidně zvládá menší nerovnosti a v zatáčkách neplave a nenaklání se. Sportování příliš nepřejí vysoké bočnice pneumatik, nicméně jistota v rychle projížděných táhlých pasážích je devizou této specifikace.

obrázek [600 x 409]  

Horší je to s hlukem. Rádce pro volbu převodu se snaží motivovat k ještě nižším otáčkám – za optimum považuje 1500 min1. Superb GreenLine se ani při takovém použití netrápí, trpí ale posádka. Odhlučnění motoru přece jenom není z nejlepších a v nízkých otáčkách při sebemenší zátěži obtěžuje agregát posádku duněním na ne zrovna příjemné frekvenci. Otazník visí i nad o 15 mm sníženou světlostí, která má nyní pouze 126 mm. Nebude to při dlouhém rozvoru vadit? My jsme si nikde neškrtli, ale například i s vědomím trendu stavby stále zákeřnějších masivních zpomalovacích prahů máme v tomto ohledu jistou obavu.

Na závěr jedna malá poznámka směrem k audiosystému. Ten sice hraje, i díky deseti reproduktorům, velmi hezky, měl však problémy s připojením přehrávače přes vstup AUX. Občas se stávalo, že se vstup po zastavení a zhasnutí motoru lidově řečeno zasekl a dokud jste jej v nastavení manuálně neresetovali, hudbu jste nepřehráli. Autorádio však fungovalo bez omezení dál.

Závěr

To, že Škoda Superb GreenLine bude na své cestě úsporná, bylo jasné už předem. Překvapivé je, jak díky několika málo vylepšením a zástavbě šestistupňové převodovky dokázal velký, prostorný automobil dosáhnout o více než 10 % lepší spotřeby ve srovnání s „běžným“ českým rodinným vozem, Octavií Combi 1.6 TDI o shodném výkonu 77 kW. Jak jsme však zjistili na vlastní kůži, výrazné šetření nastává až při nájezdu na dálnici, tam GreenLine dominuje.

obrázek [600 x 360]  

Nejlevnější verze modelu574.900 Kč (Combi 1.4 TSI/92 kW Active)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (Combi 1.6 TDI/77 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou851.900 Kč (Combi 1.6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Dílenské zpracování, odkládací přihrádky
  • Solidní jízdní vlastnosti
  • Užitečná hmotnost

Minusy

  • Po sklopení sedadel nevznikne zcela rovná plocha
  • Nutnost sklopit zadní sedáky
  • Odhlučnění motoru
  • Malá vnitřní šířka interiéru
  • Problémy s přípojkou AUX
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW)

Cena v základní výbavě: 766 900 Kč Cena v testované výbavě: 851 900 Kč

Základní výbava:ESP, šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix s pásem TopTether na zadních sedadlech, bixenonové světlomety, diodové denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní sedadlo dělené a sklopné v poměru 3:2 s loketní opěrou s odkládací schránkou, palubní počítač, autorádio, dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání bočních oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky otevírané páté dveře, tempomat, bezklíčové ovládání dveří a startování, označení GreenLine na zadním víku a přední mřížce, aerodynamické úpravy spodní části vozu, rekuperaci brzdné energie, snížený součinitel odporu vzduchu, systém Start-stop, litá 16" kola, pneumatiky s nižším valivým odporem, sportovní podvozek atd.

Výbava testovaného vozu:Navigační systém Columbus s TV (+46.400,-), panoramatická střecha (+32.500,-), podlaha zavazadelníku s hliníkovými lištami (+4.700,-), stínící rola pro zadní sedadla (+3.600,-) atd.

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.7 / 4.3
Emise CO2:111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 633 / 1865
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1466 / 638
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4833
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW) –…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 






 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…