reklama


Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI – Pětilitr

Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI – Pětilitr

 
 

Zázračně nízká spotřeba v kombinaci se znaky TDI není věcí minulosti. Stačí normálně jezdit s greenlinem.

Škoda Superb druhé generace zavítala do redakčního testu Auto.cz již devětkrát. Ty nejslabší motorizace se nám ale zatím důsledně vyhýbaly, a to až do tohoto okamžiku – nyní před námi stojí nový dieselový základ 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW, navíc v úsporném provedení GreenLine.

Moderní common-railová šestnáctistovka vystřídala loni pod kapotou Superbu dobře známý 1,9 TDI PD o stejném výkonu 77 kW a s totožným maximem točivého momentu 250 Nm. Díky nové generaci pohonné jednotky automobilka někdy označuje úspornou verzi jako Superb GreenLine II.

S 1,6 TDI jsme se setkali už několikrát, naposledy shodou okolností ve Škodě Octavia GreenLine. V úsporném Superbu dle továrních údajů slibuje kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km, o 0,6 litru méně než běžná verze téže motorizace.

JAKE.AUTO.CZ: Škoda Superb 3T – Přehled testů a článků o Superbu

Úspory paliva je dosaženo obvyklými úpravami – změny na přídi za účelem zlepšení aerodynamiky (součinitel 0,29), instalace sportovního podvozku sníženého o 15 mm, snížení hmotnosti (např. sada na opravu pneumatik místo náhradního kola), prodloužení převodů převodovky MQ 250 5F, systém Start-Stop a samozřejmě pneumatiky s nižším valivým odporem.

Zrovna pneumatiky ale v našem případě palivo nešetřily, protože jsme samozřejmě dostali zimní obutí, konkrétně Continental ContiWinterContact TS 810. Určitý negativní vliv na spotřebu měl také v jednom rohu odchlípnutý kryt spodní části karoserie.

obrázek [600 x 264]

Zvenčí se Super GreenLine identifikuje polepy na předních blatnících a znáčky, uvnitř pak mimo tlačítko pro deaktivaci Start-Stop nenajdeme žádný rozdíl.

Jak moc umí šetřit?

Motor 1,6 TDI CR je ve srovnání s předchozím 1,9 TDI PD tišší a má plynulejší průběh točivého momentu – tento posun se jistě týká i Superbu. 77kilowattový agregát je skvělý ve Fabii, ani s Octavií nemá mnoho práce a příjemným zjištěním je, že i pro Superb je víc než dostačující, navzdory nárůstu hmotnosti o 220 kg proti Octavii.

Nástup točivého momentu je plynulý, v Superbu je využitelné pásmo od 1500 min-1. Motor se snadno vytáčí a na opačném konci otáčkoměru dosáhne bez protestů až do červeného pole k 5000 min-1. Přirozené je ale držet se v oblasti kolem dvou tisíc. Odměnou je spotřeba nafty nepříliš vzdálená od tabulkových hodnot.

AUTO.CZ motor 1,6 TDI v redakčních testech

obrázek [600 x 283]

Rádce pro volbu převodu se snaží motivovat k ještě nižším otáčkám – za optimum považuje 1500 min-1. Superb GreenLine se ani při takovém použití netrápí, trpí ale už posádka. Odhlučnění motoru přeci jen není z nejlepších a v nízkých otáčkách při sebemenší zátěži obtěžuje agregát posádku duněním na velmi nepříjemné frekvenci.

Tento diskomfort musí posádka snášet, pokud chce minimalizovat spotřebu paliva. Pak není problém dosáhnout udávané spotřeby v mimoměstském cyklu 3,8 l/100 km – my jsme se přesně na tuto hodnotu dostali na trase Kroměříž-Brno při jízdě mimo dálnici. Stačilo dodržovat základní poučku hospodárné jízdy: jet plynule a zbytečně neakcelerovat. Polevte ve využívání nízkých otáček a občas přidejte plyn víc, než by bylo nutné – výsledkem je stále skvělých 4-4,5 l/100 km.

Ani městský provoz na relativním souznění reality a normovaných hodnot příliš nemění. V hustém provozu spotřeba neustále osciluje mezi 5,8 a 6,0 l/100 km (dle evropské metodiky má být 5,4 l/100 km). Mohla by přitom být ještě nižší – funkce Start-Stop totiž vypíná motor až krátce po úplném zastavení. Automatickým zhasnutím motoru ještě při dojezdu nízkou rychlostí by se mohla doba, kdy systém šetří palivo, bez problémů zdvojnásobit.

obrázek [600 x 282]

Jízda konstantní rychlostí 100 km/h vede k průměrné spotřebě 3,9 l/100 km při 2000 min-1. Zvýšení rychlosti na dálniční limit 130 km/h znamená otáčky motoru na úrovni 2550 min-1 a průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km, pokud chcete cestovat rychlostí 160 km/h, připravte se na 6,6 l/100 km (při 3000 min-1).

Takový výsledek může většina turbodieselových sedanů střední třídy jen tiše závidět. Průměrná spotřeba za celý týdenní test v délce 1500 km činila 5,6 l/100 km. Orientačním potvrzením je, že na plnou 60litrovou nádrž jsme urazili 920 km, přičemž v nádrži stále zbývalo několik litrů. Jak je uvedeno výše, Superb GreenLine jsme přitom provozovali na méně úsporných zimních pneumatikách.

O 15 mm snížený podvozek má tvrdé naladění, standardně dodávaná 16palcová kola bychom proto za větší nejspíš neměnili. Co ale podvozek posádce dluží na rozbitých silnicích, to bohatě vrací malými náklony a schopností rychle zdolávat zatáčky.

Závěr

Při celkové bilanci těžko Superbu GreenLine něco zásadního vyčítat. Ano, má své slabé stránky, ale jako celek funguje na jedničku. V úkolu přepravit posádku relativně pohodlně s co nejnižší spotřebou ve všech jízdních režimech obstál bez jediné výhrady.

obrázek [600 x 356]

Verze GreenLine je navíc dostupná za cenu, která je v relativním srovnání velmi lákavá – proti základnímu benzinovému motoru stojí jen o 30 tisíc korun víc. To je sice stále o 10 tisíc víc než běžný Superb 1,6 TDI, desetitisícový příplatek ale u mnoha automobilek stačí jen na osazení motoru start-stopem.

Mimo to jsou na výběr tři úrovně výbavy, takže zákazník nemusí strpět jedinou nabízenou verzi (a s omezenými příplatkovými možnostmi), jak bývá u úsporných provedení zvykem.

První cena vozu574.900,- Kč (1,4 TSI 90 kW Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací604.900,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Comfort)
Základní cena testovaného vozu685.900,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků703.600,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Ambition)

Plusy

  • Motor úsporný i v praxi
  • Živý a pružný motor
  • Přesné řazení
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Špičkové dílenské zpracování
  • Design a provedení palubní desky
  • Malý příplatek vůči základní zážehové verzi

Minusy

  • Odhlučnění motoru
  • Odhlučnění valení pneumatik
  • Ve střední třídě nadprůměrné ceníkové ceny
  • Malá vnitřní šířka interiéru
  • Malý prostor pro nohy řidiče
  • USB k rádiu za příplatek
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, adaptivní světlomety AFS II, mlhové světlomety s funkcí Corner, ESP, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíček, dešťový senzor, rádio Swing 2DIN s CD a MP3, tempomat, sada pro opravu pneumatik, vyhřívání předních sedadel, malý kožený paket s tříramenným volantem, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, litá kola 16palcová.

Výbava testovaného vozu:Asistent rozjezdu do kopce a kontrola tlaku v pneumatikách (4.000,- Kč), navigační systém Amundsen 2DIN a Maxi Dot (13.700,- Kč), čtyřramenný volant (0,- Kč).

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1524 / 638
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 







 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama