Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI – Pětilitr

Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI – Pětilitr

 
 

Zázračně nízká spotřeba v kombinaci se znaky TDI není věcí minulosti. Stačí normálně jezdit s greenlinem.

Škoda Superb druhé generace zavítala do redakčního testu Auto.cz již devětkrát. Ty nejslabší motorizace se nám ale zatím důsledně vyhýbaly, a to až do tohoto okamžiku – nyní před námi stojí nový dieselový základ 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW, navíc v úsporném provedení GreenLine.

Moderní common-railová šestnáctistovka vystřídala loni pod kapotou Superbu dobře známý 1,9 TDI PD o stejném výkonu 77 kW a s totožným maximem točivého momentu 250 Nm. Díky nové generaci pohonné jednotky automobilka někdy označuje úspornou verzi jako Superb GreenLine II.

S 1,6 TDI jsme se setkali už několikrát, naposledy shodou okolností ve Škodě Octavia GreenLine. V úsporném Superbu dle továrních údajů slibuje kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km, o 0,6 litru méně než běžná verze téže motorizace.

JAKE.AUTO.CZ: Škoda Superb 3T – Přehled testů a článků o Superbu

Úspory paliva je dosaženo obvyklými úpravami – změny na přídi za účelem zlepšení aerodynamiky (součinitel 0,29), instalace sportovního podvozku sníženého o 15 mm, snížení hmotnosti (např. sada na opravu pneumatik místo náhradního kola), prodloužení převodů převodovky MQ 250 5F, systém Start-Stop a samozřejmě pneumatiky s nižším valivým odporem.

Zrovna pneumatiky ale v našem případě palivo nešetřily, protože jsme samozřejmě dostali zimní obutí, konkrétně Continental ContiWinterContact TS 810. Určitý negativní vliv na spotřebu měl také v jednom rohu odchlípnutý kryt spodní části karoserie.

obrázek [600 x 264]

Zvenčí se Super GreenLine identifikuje polepy na předních blatnících a znáčky, uvnitř pak mimo tlačítko pro deaktivaci Start-Stop nenajdeme žádný rozdíl.

Jak moc umí šetřit?

Motor 1,6 TDI CR je ve srovnání s předchozím 1,9 TDI PD tišší a má plynulejší průběh točivého momentu – tento posun se jistě týká i Superbu. 77kilowattový agregát je skvělý ve Fabii, ani s Octavií nemá mnoho práce a příjemným zjištěním je, že i pro Superb je víc než dostačující, navzdory nárůstu hmotnosti o 220 kg proti Octavii.

Nástup točivého momentu je plynulý, v Superbu je využitelné pásmo od 1500 min-1. Motor se snadno vytáčí a na opačném konci otáčkoměru dosáhne bez protestů až do červeného pole k 5000 min-1. Přirozené je ale držet se v oblasti kolem dvou tisíc. Odměnou je spotřeba nafty nepříliš vzdálená od tabulkových hodnot.

AUTO.CZ motor 1,6 TDI v redakčních testech

obrázek [600 x 283]

Rádce pro volbu převodu se snaží motivovat k ještě nižším otáčkám – za optimum považuje 1500 min-1. Superb GreenLine se ani při takovém použití netrápí, trpí ale už posádka. Odhlučnění motoru přeci jen není z nejlepších a v nízkých otáčkách při sebemenší zátěži obtěžuje agregát posádku duněním na velmi nepříjemné frekvenci.

Tento diskomfort musí posádka snášet, pokud chce minimalizovat spotřebu paliva. Pak není problém dosáhnout udávané spotřeby v mimoměstském cyklu 3,8 l/100 km – my jsme se přesně na tuto hodnotu dostali na trase Kroměříž-Brno při jízdě mimo dálnici. Stačilo dodržovat základní poučku hospodárné jízdy: jet plynule a zbytečně neakcelerovat. Polevte ve využívání nízkých otáček a občas přidejte plyn víc, než by bylo nutné – výsledkem je stále skvělých 4-4,5 l/100 km.

Ani městský provoz na relativním souznění reality a normovaných hodnot příliš nemění. V hustém provozu spotřeba neustále osciluje mezi 5,8 a 6,0 l/100 km (dle evropské metodiky má být 5,4 l/100 km). Mohla by přitom být ještě nižší – funkce Start-Stop totiž vypíná motor až krátce po úplném zastavení. Automatickým zhasnutím motoru ještě při dojezdu nízkou rychlostí by se mohla doba, kdy systém šetří palivo, bez problémů zdvojnásobit.

obrázek [600 x 282]

Jízda konstantní rychlostí 100 km/h vede k průměrné spotřebě 3,9 l/100 km při 2000 min-1. Zvýšení rychlosti na dálniční limit 130 km/h znamená otáčky motoru na úrovni 2550 min-1 a průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km, pokud chcete cestovat rychlostí 160 km/h, připravte se na 6,6 l/100 km (při 3000 min-1).

Takový výsledek může většina turbodieselových sedanů střední třídy jen tiše závidět. Průměrná spotřeba za celý týdenní test v délce 1500 km činila 5,6 l/100 km. Orientačním potvrzením je, že na plnou 60litrovou nádrž jsme urazili 920 km, přičemž v nádrži stále zbývalo několik litrů. Jak je uvedeno výše, Superb GreenLine jsme přitom provozovali na méně úsporných zimních pneumatikách.

O 15 mm snížený podvozek má tvrdé naladění, standardně dodávaná 16palcová kola bychom proto za větší nejspíš neměnili. Co ale podvozek posádce dluží na rozbitých silnicích, to bohatě vrací malými náklony a schopností rychle zdolávat zatáčky.

Závěr

Při celkové bilanci těžko Superbu GreenLine něco zásadního vyčítat. Ano, má své slabé stránky, ale jako celek funguje na jedničku. V úkolu přepravit posádku relativně pohodlně s co nejnižší spotřebou ve všech jízdních režimech obstál bez jediné výhrady.

obrázek [600 x 356]

Verze GreenLine je navíc dostupná za cenu, která je v relativním srovnání velmi lákavá – proti základnímu benzinovému motoru stojí jen o 30 tisíc korun víc. To je sice stále o 10 tisíc víc než běžný Superb 1,6 TDI, desetitisícový příplatek ale u mnoha automobilek stačí jen na osazení motoru start-stopem.

Mimo to jsou na výběr tři úrovně výbavy, takže zákazník nemusí strpět jedinou nabízenou verzi (a s omezenými příplatkovými možnostmi), jak bývá u úsporných provedení zvykem.

První cena vozu574.900,- Kč (1,4 TSI 90 kW Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací604.900,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Comfort)
Základní cena testovaného vozu685.900,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků703.600,- Kč (1,6 TDI 77 kW GreenLine Ambition)

Plusy

  • Motor úsporný i v praxi
  • Živý a pružný motor
  • Přesné řazení
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Špičkové dílenské zpracování
  • Design a provedení palubní desky
  • Malý příplatek vůči základní zážehové verzi

Minusy

  • Odhlučnění motoru
  • Odhlučnění valení pneumatik
  • Ve střední třídě nadprůměrné ceníkové ceny
  • Malá vnitřní šířka interiéru
  • Malý prostor pro nohy řidiče
  • USB k rádiu za příplatek
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, adaptivní světlomety AFS II, mlhové světlomety s funkcí Corner, ESP, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíček, dešťový senzor, rádio Swing 2DIN s CD a MP3, tempomat, sada pro opravu pneumatik, vyhřívání předních sedadel, malý kožený paket s tříramenným volantem, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, litá kola 16palcová.

Výbava testovaného vozu:Asistent rozjezdu do kopce a kontrola tlaku v pneumatikách (4.000,- Kč), navigační systém Amundsen 2DIN a Maxi Dot (13.700,- Kč), čtyřramenný volant (0,- Kč).

Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky? Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky?

Příští čtvrtstoletí bude diktováno reálpolitikou. Musí to…

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku…

O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů

Společnosti GZ Media, jednomu z největších světových…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1524 / 638
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 







 
Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Šílený VW Golf II s 1250 koňmi pobije moderní supersporty (video)

Dnes 13:52

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší M5, než se nadějete. Může se totiž směle postavit nejrychlejším autům planety...




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje Šafářová i Berdych

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a nevolejme po dalších zbytečných regulacích

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a…

Máme zde již 13. týden roku 2017, láme se nám březen a duben. Jaro a jarní alergie jsou tu… nicméně ve svém…

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.