Test Auto.cz

Škoda Octavia GreenLine – Skromnější, ale nejlepší!

7.4. 2014
Verdikt
 

Moderní turbodiesely dosahují hodně nízké spotřeby. A některé automobily se pak pyšní téměř snovými papírovými hodnotami. Jako třeba Škoda Octavia v úsporném provedení GreenLine.

Od uvedení třetí generace Škody Octavia na český trh jsme otestovali snad všechny její myslitelné verze. Tu nejúspornější jsme však dostali do rukou až nyní – jmenuje se GreenLine, pod kapotou má značně přepracovanou vznětovou šestnáctistovku s výkonem 81 kW a v průměru by neměla spotřebovat více než 3,3 l na 100 km. Je realita skutečně tak příznivá, jak uvádí výrobce?

Staré jméno, nová technika

Škodu Octavia GreenLine pořídíte s jedinou pohonnou jednotkou. Označení 1.6 TDI si však nepleťte se známým čtyřválcem s 66 a 77 kilowatty. Motor verze GreenLine byl totiž posílen na 81 kW, dostal vstřikování paliva s tlakem zvýšeným na 200 MPa, měření expanzního tlaku čidlem ve žhavící svíčce (pro lepší načasování otevírání ventilů) a proměnné časování vačkových hřídelů, které jsou pro snížení tření uloženy na valivých ložiskách. Standardem je navíc šestistupňová manuální převodovka s delším pátým a šestým převodem.

Tolik teorie, jaká je ale praxe? Bez mučení můžeme říci, že posílená šestnáctistovka pobrala to nejlepší ze základní verze a přidal něco navíc. Tichý a kultivovaný běh zůstal zachován a díky rozšíření pásma točivého momentu 250 N.m (1.500 - 3.000 oproti 1.500 – 2.750 slabší verze) motor prokazatelně déle táhne. Šestistupňová manuální skříň s odlišným zpřevodováním navíc nebrání ani rovnoměrnému městskému pohybu - při rychlosti 50 km/h si vystačíte s trojkou a zhruba 1.500 otáčkami, přestože rádce vhodných rychlostních stupňů by volil čtyřku. To ale otáčky klesají pod 1.300 min-1, nastupuje dunivý zvuk a horší odezva na pokyny pedálu plynu.

obrázek [600 x 402]  

Nedílnou součástí výbavy Octavie GreenLine je standardně dodávaný systém Start/stop. Jeho přítomnost si sice vyžádala instalaci speciálního akumulátoru, což dává snaze o ušetření hmotnosti na frak, funguje však rychle a prakticky neznatelně. Výsledných 5,9 l na 100 km, kterých jsme s automobilem dosahovali při jízdě po městě, navíc nedává příležitost k pochybám o vybroušené funkci motoru jako celku.

Pokud plánujete koupi Octavie GreenLine pouze kvůli šestistupňové převodovce, vyplatí se déle uvažovat. Ve srovnání se slabší 77 kilowattovou verzí, která má v základu pouze pět rychlostí, je totiž zpřevodování prvních čtyř stupňů pocitově stejné. Rozdíl vidíme pouze v delším pátém a šestém stupni, což oceníte především na dálnici. Zatímco běžná šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h 2.500 otáček za minutu a spolyká 5,5 l na 100 km, GreenLine si na šestku vystačí s 2.100 min-1 a spotřebou 4,4 l na 100 km. Klidná jízda mimo město za reálných 3,6 litru navíc dokázala, že výrobcem udávané údaje nejsou vzhledem k použití zimního obutí daleko od pravdy. Už díky tomu a navzdory cenovému rozdílu pouhých 18.000 korun není radno odsunovat verzi GreenLine ze zřetele.

Škoda Octavia Combi GreenLine vs. Octavia Combi 1.6 TDI 77 kW
ModelŠkoda Octavia Combi GreenLineŠkoda Octavia Combi 1.6 TDI
Motor1.6 TDI1.6 TDI
Převodovka6M5M
Zdvihový objem [cm3]15981598
Největší výkon [kW/min-1]81/3250-400077/3000-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]250/1500-3000250 / 1500-2750
Otáčky při 130 km/h [l/100 km]21002500
Spotřeba při 130 km/h [l/100 km]4,45,5
Naměřená průměrná spotřeba [l/100 km]4,35,5
Cena ve shodné výbavě [Kč]532.900514.900

Motorem to nekončí

Ačkoliv se mohou zdát vnější změny vozu Škoda Octavia GreenLine oproti standardní verzi minimální, nového je poměrně dost. Automobil sedí díky standardně dodávanému sportovnímu podvozku s tužšími tlumiči o 15 milimetrů blíže k vozovce, má rozměrnější aerodynamické křídlo na víku pátých dveří a především kompletně zakrytovanou podlahu. Všechny tyto úpravy se příznivě podepsaly na snížení koeficientu odporu vzduchu cx na 0,287 (standardní Octavia Combi má 0,301), a aby byl vůz pro okolí lépe rozpoznatelný, dostal vpředu a vzadu plaketu GreenLine.

S rekordní spotřebou v rámci modelové řady jde ruku v ruce nízká hmotnost. „Zelená“ Octavia je o citelných 42 kilogramů lehčí (váží 1.280 kg) než srovnatelné kombi, což sebou ale přináší také jistá omezení. Ačkoliv základní výbava vychází ze stupně Ambition, rezervu nedostanete ani za příplatek, podlážku v zavazadelníku jakbysmet a sedadlo spolujezdce nelze výškově nastavit. Škodě se ale nemáme proč divit. Obecně totiž platí, že čím méně vymožeností na palubě vezete, tím méně pak navštěvujete čerpací stanice.

obrázek [600 x 331]  

Tak jako se jízdní projev standardní vznětové šestnáctistovky liší od adekvátně výkonného turbomotoru s objemem 1,2 litru, vidíme stejný rozdíl mezi první jmenovanou a verzí GreenLine. Snížený sportovní podvozek s tužšími tlumiči totiž Octavii v zatáčkách dobře usadil, karoserie se citelně méně naklání a dokonce i při ostřejším jízdním stylu téměř vymizely projevy nedotáčivosti a neduhy spojené s konstrukcí vlečené zadní nápravy (uskakování a zvýšená hlučnost při přejezdech nerovností). Současně však nečekejte výrazněji snížený komfort – Octavia GreenLine si při jízdě stále zachovává vysokou míru pohodlí, za což vděčíme také příplatkovým litým kolům o rozumném průměru 16“. Kdyby navíc automobilka testovanému vozu ponechala standardní plechové „patnáctky“, dojem by byl pravděpodobně ještě lepší.

Závěr

Škoda Octavia Combi GreenLine je typickým příkladem skutečnosti, že pokud chcete ušetřit, musíte nejdříve připlatit. Cenový rozdíl 18.000 korun oproti srovnatelně vybavené verzi 1.6 TDI/77 kW je však vzhledem k výrazně lepšímu jízdnímu projevu, citelně přepracovanému agregátu a především prokazatelně nižší spotřebě prakticky zanedbatelný.

Jediná výbava, která vychází ze známé linie Ambition, doznala jistá omezení. Absenci výškově nastavitelného sedadla spolujezdce nebo dvojité podlážky v zavazadelníku jsme však v praxi nikterak nepocítili a komu by byl základ přece jen málo, může GreenLine doplnit o tytéž luxusní prvky, jako běžnou Octavii. Je ale dobré mít na paměti, že klíčem k nízké spotřebě je nízká hmotnost, kterou moderní elektronické vymoženosti navyšují.

obrázek [600 x 386]  

Nejlevnější verze modelu364.900 Kč (Active/1.2 TSI 63 kW)
Základ s testovaným motorem532.900 Kč (GreenLine/1.6 TDI 81 kW)
Testovaný vůz s výbavou694.500 Kč (GreenLine/1.6 TDI 81 kW)

Plusy

  • Úsporný turbodiesel 1.6 TDI/81 kW
  • Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka
  • Sportovní podvozek v základní výbavě
  • Bohatý vnitřní prostor
  • Příznivá základní cena

Minusy

  • Omezení v interiéru kvůli nižší hmotnosti
  • Zvýšené vibrace motoru při řazení podle rádce
  • Pouze jediný stupeň výbavy
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia GreenLine

Cena v základní výbavě: 532 900 Kč Cena v testované výbavě: 694 500 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, plechové 15“ disky, sada na lepení kol, tónovaná skla, spoiler na zadním víku, denní svícení, sportovní podvozek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač MFA, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, dálkové centrální zamykání, příprava pro autorádio, přípojky USB a AUX, klimatizace a další.

Výbava testovaného vozu:litá 16“ kola (+17.000 Kč), bixenonové světlomety s ostřikovači (+25.000 Kč), palubní počítač Maxi DOT (+5.000 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.000 Kč), SunSet (+4.700 Kč), bezklíčové odemykání, zamykání a startování (+10.000 Kč), automatický parkovací asistent (+31.400 Kč), tempomat (+11.000 Kč), navigace Columbus (+37.500 Kč), dvouzónová klimatizace (+18.000 Kč).

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia GreenLine
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1589
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.1 / 3.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 625
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia GreenLine – Skromnější, ale…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

Problémy British Airways nekončí. Aerolinky rušily i lety Londýn-Praha

Problémy British Airways nekončí. Aerolinky rušily i…

Britské aerolinky se v sobotu potýkaly s výpadkem počítačových systémů. Cestující, kteří se chystali využít…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…