TEST Škoda Octavia GreenLine – Skromnější, ale nejlepší!
Od uvedení třetí generace Škody Octavia na český trh jsme otestovali snad všechny její myslitelné verze. Tu nejúspornější jsme však dostali do rukou až nyní – jmenuje se GreenLine, pod kapotou má značně přepracovanou vznětovou šestnáctistovku s výkonem 81 kW a v průměru by neměla spotřebovat více než 3,3 l na 100 km. Je realita skutečně tak příznivá, jak uvádí výrobce?
Staré jméno, nová technika
Škodu Octavia GreenLine pořídíte s jedinou pohonnou jednotkou. Označení 1.6 TDI si však nepleťte se známým čtyřválcem s 66 a 77 kilowatty. Motor verze GreenLine byl totiž posílen na 81 kW, dostal vstřikování paliva s tlakem zvýšeným na 200 MPa, měření expanzního tlaku čidlem ve žhavící svíčce (pro lepší načasování otevírání ventilů) a proměnné časování vačkových hřídelů, které jsou pro snížení tření uloženy na valivých ložiskách. Standardem je navíc šestistupňová manuální převodovka s delším pátým a šestým převodem.
Tolik teorie, jaká je ale praxe? Bez mučení můžeme říci, že posílená šestnáctistovka pobrala to nejlepší ze základní verze a přidal něco navíc. Tichý a kultivovaný běh zůstal zachován a díky rozšíření pásma točivého momentu 250 N.m (1.500 - 3.000 oproti 1.500 – 2.750 slabší verze) motor prokazatelně déle táhne. Šestistupňová manuální skříň s odlišným zpřevodováním navíc nebrání ani rovnoměrnému městskému pohybu - při rychlosti 50 km/h si vystačíte s trojkou a zhruba 1.500 otáčkami, přestože rádce vhodných rychlostních stupňů by volil čtyřku. To ale otáčky klesají pod 1.300 min-1, nastupuje dunivý zvuk a horší odezva na pokyny pedálu plynu.
skoda octavia testy nizsistredni
Nedílnou součástí výbavy Octavie GreenLine je standardně dodávaný systém Start/stop. Jeho přítomnost si sice vyžádala instalaci speciálního akumulátoru, což dává snaze o ušetření hmotnosti na frak, funguje však rychle a prakticky neznatelně. Výsledných 5,9 l na 100 km, kterých jsme s automobilem dosahovali při jízdě po městě, navíc nedává příležitost k pochybám o vybroušené funkci motoru jako celku.
Pokud plánujete koupi Octavie GreenLine pouze kvůli šestistupňové převodovce, vyplatí se déle uvažovat. Ve srovnání se slabší 77 kilowattovou verzí, která má v základu pouze pět rychlostí, je totiž zpřevodování prvních čtyř stupňů pocitově stejné. Rozdíl vidíme pouze v delším pátém a šestém stupni, což oceníte především na dálnici. Zatímco běžná šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h 2.500 otáček za minutu a spolyká 5,5 l na 100 km, GreenLine si na šestku vystačí s 2.100 min-1 a spotřebou 4,4 l na 100 km. Klidná jízda mimo město za reálných 3,6 litru navíc dokázala, že výrobcem udávané údaje nejsou vzhledem k použití zimního obutí daleko od pravdy. Už díky tomu a navzdory cenovému rozdílu pouhých 18.000 korun není radno odsunovat verzi GreenLine ze zřetele.
Škoda Octavia Combi GreenLine vs. Octavia Combi 1.6 TDI 77 kW | ||
Model | Škoda Octavia Combi GreenLine | Škoda Octavia Combi 1.6 TDI |
Motor | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Převodovka | 6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/3250-4000 | 77/3000-4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 250/1500-3000 | 250 / 1500-2750 |
Otáčky při 130 km/h [l/100 km] | 2100 | 2500 |
Spotřeba při 130 km/h [l/100 km] | 4,4 | 5,5 |
Naměřená průměrná spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 5,5 |
Cena ve shodné výbavě [Kč] | 532.900 | 514.900 |
Motorem to nekončí
Ačkoliv se mohou zdát vnější změny vozu Škoda Octavia GreenLine oproti standardní verzi minimální, nového je poměrně dost. Automobil sedí díky standardně dodávanému sportovnímu podvozku s tužšími tlumiči o 15 milimetrů blíže k vozovce, má rozměrnější aerodynamické křídlo na víku pátých dveří a především kompletně zakrytovanou podlahu. Všechny tyto úpravy se příznivě podepsaly na snížení koeficientu odporu vzduchu cx na 0,287 (standardní Octavia Combi má 0,301), a aby byl vůz pro okolí lépe rozpoznatelný, dostal vpředu a vzadu plaketu GreenLine.
S rekordní spotřebou v rámci modelové řady jde ruku v ruce nízká hmotnost. „Zelená“ Octavia je o citelných 42 kilogramů lehčí (váží 1.280 kg) než srovnatelné kombi, což sebou ale přináší také jistá omezení. Ačkoliv základní výbava vychází ze stupně Ambition, rezervu nedostanete ani za příplatek, podlážku v zavazadelníku jakbysmet a sedadlo spolujezdce nelze výškově nastavit. Škodě se ale nemáme proč divit. Obecně totiž platí, že čím méně vymožeností na palubě vezete, tím méně pak navštěvujete čerpací stanice.
skoda octavia testy nizsistredni
Tak jako se jízdní projev standardní vznětové šestnáctistovky liší od adekvátně výkonného turbomotoru s objemem 1,2 litru, vidíme stejný rozdíl mezi první jmenovanou a verzí GreenLine. Snížený sportovní podvozek s tužšími tlumiči totiž Octavii v zatáčkách dobře usadil, karoserie se citelně méně naklání a dokonce i při ostřejším jízdním stylu téměř vymizely projevy nedotáčivosti a neduhy spojené s konstrukcí vlečené zadní nápravy (uskakování a zvýšená hlučnost při přejezdech nerovností). Současně však nečekejte výrazněji snížený komfort – Octavia GreenLine si při jízdě stále zachovává vysokou míru pohodlí, za což vděčíme také příplatkovým litým kolům o rozumném průměru 16“. Kdyby navíc automobilka testovanému vozu ponechala standardní plechové „patnáctky“, dojem by byl pravděpodobně ještě lepší.
Závěr
Škoda Octavia Combi GreenLine je typickým příkladem skutečnosti, že pokud chcete ušetřit, musíte nejdříve připlatit. Cenový rozdíl 18.000 korun oproti srovnatelně vybavené verzi 1.6 TDI/77 kW je však vzhledem k výrazně lepšímu jízdnímu projevu, citelně přepracovanému agregátu a především prokazatelně nižší spotřebě prakticky zanedbatelný.
Jediná výbava, která vychází ze známé linie Ambition, doznala jistá omezení. Absenci výškově nastavitelného sedadla spolujezdce nebo dvojité podlážky v zavazadelníku jsme však v praxi nikterak nepocítili a komu by byl základ přece jen málo, může GreenLine doplnit o tytéž luxusní prvky, jako běžnou Octavii. Je ale dobré mít na paměti, že klíčem k nízké spotřebě je nízká hmotnost, kterou moderní elektronické vymoženosti navyšují.
skoda octavia testy nizsistredni
Nejlevnější verze modelu | 364.900 Kč (Active/1.2 TSI 63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 532.900 Kč (GreenLine/1.6 TDI 81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 694.500 Kč (GreenLine/1.6 TDI 81 kW) |
Plusy
- Úsporný turbodiesel 1.6 TDI/81 kW
- Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka
- Sportovní podvozek v základní výbavě
- Bohatý vnitřní prostor
- Příznivá základní cena
Minusy
- Omezení v interiéru kvůli nižší hmotnosti
- Zvýšené vibrace motoru při řazení podle rádce
- Pouze jediný stupeň výbavy
Foto: Petr Homolka