TEST Škoda Yeti 1.2 TSI 77 kW – Zrozena pro město
První facelift SUV Škoda Yeti přinesl několik zásadních změn. Nejen že vůz přišel o charakteristické kulaté mlhovky a v nabídce přibylo několik výbavových prvků, ale představil také zcela nový směr, který má za úkol zaujmout širší spektrum zákazníků. Kdo se chce občas vydat mimo zpevněné vozovky, zvolí verzi Outdoor, která je pro tyto výlety lépe vybavena. Ta je však napříč celou nabídkou o 20.000 korun dražší než testovaná městská varianta a poskytuje o dva motory méně.
Obě verze od sebe rozeznáte na první pohled. Yeti do města má na rozdíl od linie Outdoor více lakovaných dílů karoserie a lehce pozměněný design předního nárazníku. S tím také souvisí zmenšení nájezdových úhlů, byť jenom o dva stupně. Pohled do technických dat učinil přítrž dohadům o rozdílné světlosti. Městská i Outdoor verze dosahují stejné světlé výšky 180 milimetrů, pouze úsporný Greenline sedí o 25 milimetrů blíže k vozovce.
Interiér
S faceliftem se toho uvnitř moc nezměnilo. Yeti dostal tříramenný volant a hlavici řadicí páky z Octavie a pokud vůz pořídíte s navigačním systémem, za příplatek 8.000 korun získáte i zadní parkovací kameru. Novinkou je také automatický parkovací asistent (řidič ovládá pouze rychlost vozu), který zvládá manévry do řady podélně i příčně zaparkovaných vozů, jakož i komfortní bezklíčový přístup Kessy se startovacím tlačítkem místo klasické spínací skříně.
Na předních sedadlech se sedí příjemně vysoko, což zajistilo perfektní přehled o dění kolem vozu, a chytrý systém VarioFlex zadních sedadel i nadále zůstává ve standardu. Členění interiéru do výšky si však vybírá daň v podobě lehce utopené řadicí páky a je rovněž nutno počítat s menším zavazadlovým prostorem. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů, a pokud si za příplatek 2.100 korun pořídíte rezervu, hodnota se sníží o citelných 95 litrů.
Motor: Do města i mimo něj, dálnici moc nezkoušej
Jednou z hlavních odlišností obou verzí je nabídka agregátů. Zatímco drsnější Outdoor má v základu turbomotor 1.4 TSI (90 kW), Yeti startuje s přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou. Ta nabízí výkon 77 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivý moment 175 N. m (1550–4100 min-1), přičemž vykazuje lepší dynamické vlastnosti než dvoulitrový turbodiesel s 81 kW. Důvod je jednoduchý - o 85 kilogramů nižší hmotnost ve prospěch zážehové verze. Zájemci o naftovou Škodu Yeti by ale beztak raději sáhli po agregátu 1.6 TDI (77 kW), který je sice standardně spojen pouze s pětistupňovou převodovkou (dvanáctistovka má šest rychlostí), spotřebou však jednoznačně kraluje.
V případě testovaného motoru 1.2 TSI je spotřeba dost různorodá. Ve městě si vystačíte se sedmi litry a mimo něj se dostanete klidně o litr a půl níže, za což relativně lehký vůz (základní Yeti váží 1359 kilogramů) mimo jiné vděčí výborně odstupňované převodovce. Pokud však vyrazíte na dálnici, karta se obrací. Yeti sice není ani v rychlosti 130 km/h přehnaně hlučný (motor točí 2.850 otáček), v kopcích mu ale dochází dech a spotřeba se snadno přehoupne přes 8 l na 100 km. Zvolněním na 100 km/h padají otáčky pod 2.200 min-1 a celkový odběr osciluje okolo solidních 6,5 l na 100 km.
V rámci benzinových motorů je pohon čtyř kol nabízen pouze k osmnáctistovce TSI s výkonem 112 kW, základní verze i prostřední 1.4 TSI s 90 kW mají vždy hnanou jenom přední nápravu. To samo o sobě ničemu nevadí, právě naopak. Vůz totiž působí mnohem lehčím dojmem, což oceníte především ve městě. I v přeplněném provozu je Yeti velmi živý a sebejistý, díky krátkým převisům karoserie a stopovému průměru otáčení 10,3 metru navíc bez problémů zaparkujete i na hůře přístupná místa.
Ani použitím základních šestnáctipalcových kol se nepodařilo vyřešit problém s méně komfortním podvozkem. O přejezdech ostrých příčných nerovností a výmolů je posádka informována citelnějšími rázy od kol, které si však stále zachovávají výborný kontakt s vozovkou. S kvalitnějším povrchem se situace mění a Yeti se neleká ani rychleji projetých zatáček. Dříve než na pocit řidičského potěšení ale narazíte na limity turbomotoru, který se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček. Vyzdvihnout musíme perfektní práci šestistupňové převodovky, o fous delší hlavice by však neškodila.
Závěr
Ani základní Škoda Yeti s přeplňovanou benzinovou dvanáctistovkou TSI se ve světě rozhodně neztratí. Tichý a kultivovaný motor svým charakterem výborně pasuje do města i mimo něj, a přestože se nebojí dálnice, vzhledem k hrozbě vyšší spotřeby paliva doporučujeme spíše klidnější tempo.
Samotný příchod městské verze schvalujeme, stejně jako širší spektrum motorů a příznivou pořizovací cenu. Škoda jen, že se v rámci faceliftu nezapracovalo také na podvozku, který sice vozu poskytuje výbornou oporu v zatáčkách, na nekvalitní povrch silnice však posádku dost upozorňuje.
Nejlevnější verze modelu | 339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 339.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 578.400 Kč (1.2 TSI/77 kW Ambition) |
Plusy
- Velký prostor pro posádku
- Perfektní výhled z kabiny
- Základní cena s testovaným motorem
- Široký výběr motorů u městské verze
- Variabilita zadních sedadel
Minusy
- Menší jízdní komfort na nekvalitní vozovce
- Spotřeba při vyšší zátěži
- Vyšší ceny některých příplatků
- Menší objem zavazadelníku
Foto: Petr Homolka