TEST Škoda Yeti GreenLine – Hranice možného
Na jaře jsme vyzkoušeli Škodu Yeti 2,0 TDI 4x4 v nejslabším provedení o výkonu 81 kW. To ale není úplné dieselové minimum – stejný agregát existuje i ve verzi s pohonem pouze předních kol (podle výbavy je o 30 až 45 tisíc Kč levnější) a poněkud stranou stojí v nabídce Yeti GreenLine.
Pohání jej motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW, díky shodnému maximu točivého momentu 250 Nm je ekvivalentem k 2,0 TDI/81 kW. Oba turbodiesely si musí vystačit s pětistupňovou manuální převodovkou, GreenLine má navíc systém start-stop, užší pneumatiky a vylepšenou aerodynamiku. Součinitel odporu klesl z 0,37 na 0,36 a kombinovanou spotřebu se podařilo díky všem úpravám srazit z 5,4 na 4,6 l/100 km.
Ale údaje z tabulek samozřejmě neřeknou vše. Akcelerace z 0 na 100 km/h se zhoršila o půl sekundy a motor menšího objemu není v běžném provozu tak živý. Přesněji řečeno, když má podat maximum, tak se bude od nejslabšího 2,0 TDI samozřejmě lišit jen minimálně, při částečné zátěži ale tolik sil nemá. Proto není těžké se ubránit zbytečnému šlapání na plynový pedál.
Ale i když se toho vyvarujete, spotřeba stejně nedosáhne nížin slibovaných výrobcem. Auto je totiž důsledně optimalizováno pro podmínky měřícího cyklu a k nim má běžný provoz většinou hodně daleko. Pár decilitrů samozřejmě odeberou zimní pneumatiky. Výsledkem je městský i dálniční průměr 6,5 l/100 km, při 130 km/h motor točí na nejvyšší převod 2400 min-1.
Mimo město se dá dostat i k pěti litrům, ale to jsme zvládli s motorem 2,0 TDI 4x4 také. V celkové bilanci spotřeby jde i tak zatím o nejúspornější testovaný Yeti. A v kontextu svého segmentu si toto úsporné SUV vede dobře – jenže taky patří k nejmenším SUV na trhu.
Spotřebu by možná dokázala srazit jiná převodovka. Pětistupňový manuál totiž má velké přeskoky a současně relativně malý rozsah převodových poměrů. Na nižší stupně je proto i při minimální zátěži nutné motor vždy vytáčet ke dvěma tisícům. Jinak se totiž otáčky po přeřazení propadnou do oblasti pod 1200 min-1, kde motor pracuje velmi neochotně.
Kromě motoru jsou proti běžné verzi Yetiho rozdíly minimální. Prozradit se dokáže vlastně jen štítkem na masce chladiče a pátých dveřích nebo nálepkami na blatnících. I uvnitř je to starý známý Yeti – kromě tlačítka pro vypnutí systému start-stop se GreenLine ničím neliší.
Nabídku tvoří trojice úrovní výbavy – Active, Ambition a Elegance. GreenLine je proto na pohled plnohodnotným členem rodiny dieselových Yeti, najde se ale několik omezení. Jednak musíte zapomenout na některé příplatky: 17palcová kola, panoramatická střecha, přídavné topení nebo tažné zařízení jsou GreenLinu zapovězeny.
Pak je tu nemožnost objednat zvýhodněné pakety Plus, příplatek 7 tisíc korun proti verzi 2,0 TDI s pohonem předních kol a nakonec aktuální akční nabídka Trumf, která se GreenLinu netýká. Případní zájemci proto musí (alespoň podle oficiálního ceníku) zapomenout jak na balíček Plus zdarma, tak na slevu 30 tisíc korun. Tím se Yeti GreenLine dostává do nevýhodné pozice a jeho volba postrádá jakýkoliv ekonomický smysl.
Tuto škodovku proto bereme čistě jako demonstraci možností a snahu vyzkoušet další z případných cest budoucího vývoje. Dnes se motor 1,6 TDI nabízí do všech modelů Škody kromě Citigo a tvoří základ nabídky dieselových Yeti. V SUV vyhoví běžným přepravním požadavkům v rámci rychlostních limitů, pro dynamickou jízdu mu chybí výkonová rezerva. Největší smysl dává tam, kde záleží na emisích CO2 – ty se podařilo stlačit těsně pod 120 g/km. V mnoha zemích na západ od našich hranic tento samotný fakt znamená při nákupu úsporu i desítek tisíc korun.
První cena vozu | 349.900,- (Yeti Trumf 1,2 TSI/77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 460.900,- (Active 1,6 TDI GreenLine/77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 550.900,- (Elegance 1,6 TDI GreenLine/77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 626.800,- (Elegance 1,6 TDI GreenLine/77 kW) |
Plusy
- Stabilita a ovladatelnost
- Variabilita interiéru
- Výhled z vozu
- Posaz připomíná terénní auta
Mínusy
- Jen pětistupňová převodovka
- Cenová politika u GreenLinu
- Tvrdý podvozek
- Menší interiér i zavazadlový prostor
- Utopená řadicí páka