reklama


Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 – Benzinový Bigfoot

Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 – Benzinový Bigfoot

 
 

Ačkoliv benzinové motorizace pravděpodobně nepotáhnou prodej Škody Yeti s pohonem všech kol, vyzkoušeli jsme rovnou tu nejsilnější z nich.

S tím, že Škoda nedávno vstoupila do pro ni nového segmentu SUV je čtenářům Auto.cz již poměrně dobře známo. O vozu samotném jste měli možnost přečíst si v magazínu, zveřejnili jsme první jízdní dojmytest Yetiho s dvoulitrovým turbodieselem. Dnes nabízíme verzi taktéž nadstandardně výkonnou, palivem je však nikoliv nafta, ale benzin. Jak už to dnes obvykle bývá, nový model dostal pro vrcholnou zážehovou motorizaci motor přeplňovaný. Z turbo-výsady se postupem času stala povinnost, ale jsou i modely v jejichž portfoliu atmosféricky plněný agregát nenaleznete. Yeti patří právě do této zatím nevelké množiny aut.

Modely s motorem 1,8 TSI zaujímají spolu se vznětovými čtyřválci 2,0 TDI o výkonu 125 kW místo na pomyslném výkonovém Olympu, verze zážehová je ale o nezanedbatelných 80 tisíc levnější. Spolu se sportovnějším projevem a lepší kultivovaností by tak mohla být favoritem v rodinách a možná i ve firmách, kde nafta není tou hlavní prioritou. Ještě než se ale podíváme na spojení sněžného muže a výkonného přeplňovaného benzinového motoru zopakujme ve stručnosti co je ten Yeti vlastně zač.

obrázek [555 x 367]  

Yeti – hranatá naděje

Mladoboleslavští hodlají s modelem Yeti zaplnit díru na trhu, která se otevírá pod Volkswagenem Tiguan, který je o 204 mm delší a 16 mm širší. Yeti využívá techniku modelů Octavia a Octavia Scout, stojí tedy na podvozku s rozvorem 2578 mm. Jeho odvážně hranatý design spolu s nabídkou velkého vnitřního prostoru z něj dělá neotřelou alternativu na poli menších SUV, tedy v teritoriu Suzuki SX4. Díky třem odděleným sedadlům ve druhé řadě, která lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, je možné vnější zadní sedadla posouvat v podélném směru, při vymontovaném středním sedadle je dokonce lze o 80 mm posunout i ve směru příčném. Za zadními sedadly najdeme pravidelný a výborně přístupný zavazadlový prostor. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů, v dvoumístné konfiguraci (s vyjmutými zadními sedadly) nabízí až 1760 litrů – to je jen o dvacet litrů méně než nabídne model Roomster.

obrázek [250 x 394] Z pohledu řidiče je Yeti velmi přívětivé a čitelné auto. Vyšší posaz než v případě Octavie zaručuje lepší výhled a výborný přehled například při parkování – díky ostře řezané karoserii se velmi dobře odhaduje kde auto začíná a kde končí. Horší je to v zatáčkách kde se Yeti o něco více naklání (ve srovnání s běžnými osobními auty), zvolenou stopu ale drží velmi dobře. Vyzkoušeli jsme také jeho chování v kritických podmínkách školy smyku a i zde se vůz chová předvídatelně a bezpečně. Naopak na dálnici nás nepotěšila horší citlivost na boční vítr. Tomu hlavnímu, motoru, jsme se zatím v našem hodnocení vyhnuli, takže to pojďme honem napravit.

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1798 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 118 kW mezi 4500 a 6200 min-1, točivý moment vrcholí na hodnotě 250 Nm v takřka optimálním pásmu mezi 1500 a 4500 min-1. S 1430 kilogramů těžkým vozem umí v rychlostech do 130 km/h velmi zajímavě zahýbat (zrychlení z 0 na 100 km/h vozu zabere jen 8,4 s), při výletech v německém dálničním tempu je již znát poměrně výrazná čelní plocha vozu a díky aerodynamickému odporu spotřeba začne rychle narůstat.

Naše orientační měření ukázala, že při reálné rychlosti 130 km/h stačí Yetimu poměrně sympatických 7,8 litru Naturalu na 100 km. Zvolníte-li na reálných 100 km/h klesne spotřeba výrazně pod hranici sedmi litrů. Velký kus práce zde odvádí standardně montovaná šestistupňová převodovka, díky které se daří držet otáčky motoru co nejníže. Ve městě si agregát řekne o deset až jedenáct litrů, přesná hodnota samozřejmě záleží na konkrétních podmínkách. Celkový průměr během testu se sice, i díky většímu zastoupení městských kilometrů, nepodařilo stlačit pod osm litrů, celkový výsledek 8,2 litru je ale i tak zajímavý.

Testovaný agregát 1,8 TSI je bezesporu velmi kvalitní strojařské dílo, vždyť v letošní anketě International Engine of the Year obsadil ve své kategorii pěkné třetí místo, o rok dříve dokonce dosáhl o stupínek výše. Chybí mu v projevu sice nějaká výraznější špička, zato dokáže v celém spektru otáček nabídnout relativně silný zátah a dobrou reakci na plyn. Právě tyto vlastnosti motoru využijete u malého SUV každou chvíli.

obrázek [555 x 377]  

Nejlépe se motor cítí mezi třemi a pěti tisíci otáčkami kde při sešlápnutí plynu nejen že dokáže Yetiho vystřelit hbitě vpřed ale navíc k tomu posádce poskytne příjemný, lehounce nakřáplý zvukový doprovod. Na rozdíl od atmosférických motorů zde není potřeba příliš často sahat na řadicí páku, vysoký točivý moment dostupný v celém běžně používaném spektru otáček si s 1,5 tuny vážícím horským chlupáčem poradí. Na konec snad jen poznámku k bočnímu vedení sedadel – to by ve spojení s tímto motorem (který v řidiči může vyvolat občasnou touhu po ostřeji projetém sledu zatáček) opravdu mohlo být lepší.

Yeti rád benzin...

...a my mu to rozhodně nebudeme vymlouvat. Je sice pravda že se vznětovými dvoulitry dosáhnete až o několik litrů nižší spotřeby, poměrně velký rozdíl v pořizovací ceně výkonově srovnatelné naftové varianty ale benzinu docela hraje do karet. A to je dobře, protože zákazníci Škody mají možnost sáhnout po opravdu špičkovém zážehovém agregátu, jehož reálná spotřeba nepřivádí majitele k zoufalství.

obrázek [250 x 356] Základní cena vozu (verze Active) je s tímto motorem a pohonem všech kol 539.800,- což se nezdá být příliš mnoho. Za 629.800,- pak pořídíte Yetiho 1.8 TSI ve výbavě Experience, tedy ve výbavě kterou jsme měli možnost vyzkoušet i my. V ceně tak byla například 17" hliníková kola, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, dvouzónová klimatizace Climatronic, čtyřramenný multifunkční kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s osmi reproduktory a signalizací vzdálenosti při parkování vzadu, zkrátka výbava rozhodně slušná.

Konkurence obvykle není s podobnou výbavou levnější a tak zásadním problémem bude spíše to, zda jste podobnou cenu u Yetiho, jako takového, ochotni akceptovat. To necháme na vás.

Plusy

  • Originální vzhled
  • Vnitřní prostornost
  • Výhled z vozu
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Pohon všech kol
  • Schopnosti v terénu
  • Výkonný a kultivovaný motor

Mínusy

  • Vysoká podlaha zavazadelníku
  • Ceny vyšších výbav
První cena vozu359.800,- Kč (1.2 TSI/77kW, Yeti)
První cena vozu s testovanou motorizací539.800,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu629.800,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Experience)
Cena testovaného vozu vč. příplatků742.200,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Experience)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4

Cena v základní výbavě: 629 800 Kč Cena v testované výbavě: 742 200 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, chromované vnitřní kličky dveří, interiér "DUNE" (sedadla-látka), dekor "Cosmic"Kola z lehké slitiny 17" "DOLOMITE" - 4 ks, rozměry 225/50/R17, lakovaná střešní lišta, ochranné boční lišty dveří, prahové lišty, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, střešní nosič, černě lakovaný, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu s osvětlením nástupního prostoru (Boarding Spots), 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, 3. brzdové svět, airbagy řidiče, spolujezdce, hlavové, boční vpředu a kolenní řidiče, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, Day-light, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, imobilizér, kontrola tlaku v pneumatikách, kotoučové brzdy zadní, light check - kontrola funkčnosti vnějšího osvětlení, nastavitelný sklon světlometů z místa řidiče, nouzový brzdový signál, přední opěrky hlavy WOK, příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, výstražný trojúhelník v zavazadlovém prostoru, 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce), 4 sklopna stropní madla, zadní s věšáčky, čtecí světla vzadu (u stropních madel), držák nápojů vpředu, držák na tužku, držák 1 l lahví ve schránkách předních dveří a držák na parkovací lístky, dvoutónová houkačka, el. přídavné topení pro dieselové motory, funkce Off Road, háčky na šaty na B-sloupcích, make-up zrcátka ve slunečních clonách, Maxi DOT, nekuřácký paket, obložení v kufru, odkládací deska za zadními sedadly, odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed (uzavíratelná) a v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), odkládací schránka Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou mezi předními sedadly, odkládací schránky za zadními podběhy, osvětlení zavazadlového prostoru (1 lampička), otevírání víčka palivové nádrže Push-Push s elektromagnetickým odjištěním, pružná odkládací schránka v kufru, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), pylový filtr, sada na opravu pneumatik, servořízení (elektromechanický posilovač řízení), schránka na brýle a výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, síťový program v zavazadlovém prostoru, ukazatel vnější teploty, upevňovací koncept v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky, upínací oka v zavazadlovém prostoru, varioflex (koncept zadních sedaček), volant čtyřramenný multifunkční pro rádio, vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích, vyhřívané zadní sklo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní stěrač s ostřikovačem, zásuvka 12 V na střední konzoli a v zavazadlovém prostoru, zvuková signalizace nevypnutých světel, 8 reproduktorů, audiozdířka v loketní opěre "JUMBO BOX", centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky),"CLIMATRONIC" - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací včetně pachového filtru s automatickou cirkulací, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, malý kožený paket (4-ramenný multifunkční kožený volant pro rádio), rádio SWING 2 DIN s CD, MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, sklopný stolek na zadní středové opěře, tónovaná skla, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a dešťový senzor, vyhřívání předních sedadel

Výbava testovaného vozu:Boční airbagy vzadu (+7.000,- Kč), navigace Columbus (+47.500,- Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (+17.900,- Kč), bi-xenonové světlomety (+26.500,- Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,- Kč), metalický lak (+11.500,- Kč).

Technické údaje
Motor Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.9 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1760
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 620
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4223
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,77
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama