Škoda Yeti – Sněžný muž přichází z Kvasin

Škoda Yeti – Sněžný muž přichází z Kvasin

 
 

Jsou to už čtyři roky, co Škoda konceptem Yeti prezentovala záměr vstoupit do segmentu SUV. Za tu dobu se konkurence zostřila a trh už malým „teréňákům“ tolik nepřeje. Čekáním ale Yeti spíše vyzrál a dostal nejmodernější motory koncernu VW.

Historie automobilů značky Škoda s pohonem všech kol není příliš rozsáhlá, ale obsahuje několik zajímavých momentů. Už během druhé světové války byl postaven prototyp limuzíny s pohonem všech kol, a sice Superb 3000 Kfz 15 z roku 1942, označovaná jako typ 956. Válečná doba tomuto modelu nepřála a nepřízeň osudu také zastavila výrobu lehkého terénního vozu typ 973 (přezdívaný Babeta), který Škoda vyvinula v 50. letech pro armádu. Východní blok tehdy upřednostnil ruský GAZ…

V roce 2000 měla premiéru Octavia 4x4 s pohonem řešeným mezinápravovou spojkou Haldex, a tím se otevřela cesta k prvnímu SUV české výroby. Model Yeti je zcela novou řadou v nabídce Škody a mladoboleslavskou automobilku přivádí do nového segmentu. K tomu, aby novinka v ostré konkurenci sportovně-užitkových aut nezapadla, ji dopomůže umístění na trhu. Yeti je totiž menší než zavedená konkurence z Japonska a Koreje i než koncernový sourozenec Volkswagen Tiguan, a naopak větší než prodejně úspěšné Suzuki SX4.

Škoda Yeti - srovnání rozměrů s konkurencí
RozměrŠkoda YetiKia SoulNissan QashqaiSuzuki SX4VW Tiguan
Délka [mm]42234105431542354427
Šířka [mm]17931785178017551809
Výška [mm]16911610161516201686
Rozvor [mm]25782550263025002604
Objem zav. prostoru [l]405-510340410270470

Vnější rozměry jsou 4223 mm délka, 1793 mm šířka, 1691 mm výška a 2578 mm rozvor. Yeti tak mírně převyšuje rozměry běžné v třídě malých vozů – je o 231 mm delší než Fabia a naopak o 16 mm kratší než Fabia Combi. Zároveň se Yeti velikostně podobá menším z vozů nižší střední třídy, například délka, šířka a rozvor se proti novému Golfu liší jen v řádu desítek milimetrů. Výhodou vyšší stavby karoserie a přísně hranatých tvarů je samozřejmě větší vnitřní prostor.

obrázek [555 x 312]  

Překvapivě hranatá karoserie s výrazně horizontálním členěním je doširoka rozkročená, má ale velmi krátké převisy. Designový styl Yetiho vzdáleně připomíná opravdové offroady (Land Rover), ale sama automobilka se označení terénní vůz záměrně vyhýbá. Yeti má nezávisle zavěšená všechna kola a je po Volkswagenu Golf druhým nejmenším autem skupiny VW, které má víceprvkovou zadní nápravu. Velké zdvihy kol si vysloužily na lehké SUV nečekaně vykrojené podběhy, které jen málo vyplňují kola s průměrem 16 nebo 17 palců. Na poměry kategorie SUV spíše nižší stavba karoserie dodává Yetimu více optické stability a jisté usazení na silnici.

Škoda Yeti - srovnání rozměrů s dalšími modely značky
RozměrYetiFabia CombiRoomsterOctavia Scout
Délka [mm]4223423942054584
Šířka [mm]1793164216841784
Výška [mm]1691149816071553
Rozvor [mm]2578246226172578
Objem zav. prostoru [l]405-510480450-530605

Od původního konceptu se řada charakteristických prvků změnila, ten nejvýraznější – tvář auta – ale zůstal zachován. V dnešní době se málokterý vůz v sériové podobě tak věrně drží koncepční předlohy. Změny se dotkly jen detailů – uspořádání předních světel, tvar masky chladiče i členění nárazníků jsou naprosto shodné se studií. Výrazná je i shoda řešení bočního profilu a zádi, zde už ale byl Yeti „ochuzen“ o výrazné prvky. Střešní ližiny jen náznakem přecházejí do sloupků karoserie a koncová světla nezasahují do D sloupků. Oželet také musíme dvoudílné páté dveře, praktickým vlastnostem ale naopak přidává delší zadní převis sériového auta.

obrázek [300 x 327] Interiér nabídne prostor pěti cestujícím. Řidič má k dispozici výškově i podélně stavitelný volant. Vyšší pozice sedadel má přispět k dobrému výhledu z vozu. Cestující na zadních sedadlech sedí o 20 mm výše než cestující vpředu. Tím vzniká tzv. „kino efekt“, podobně jako v kině vidí pasažéři na zadních sedadlech přes hlavy řidiče a spolujezdce.

Variabilitu a komfort cestování na zadních sedadlech má zvyšovat koncept VarioFlex, převzatý z modelu Roomster. Tři oddělená sedadla lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, vnější sedadla lze posouvat v podélném směru a – při vymontovaném středním sedadle – je lze posunout i o 80 mm ve směru příčném. Tím se Yeti změní z pětisedadlového vozu na čtyřmístný a dvojice zadních cestujících má k dispozici více prostoru.

Yeti za svou zadní vzhůru výklopnou stěnou nabízí i praktický zavazadlový prostor. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů. V dvoumístné konfiguraci nabízí až 1760 litrů. To je téměř tolik, kolik pojme stejně dlouhý, ale poněkud jinak koncipovaný Roomster (v jeho případě je to přesně 1780 l).

obrázek [555 x 363]  

Základní motorizací je nový 1,2 TSI, který má premiéru v novém Volkswagenu Polo. Yeti je první Škodou, která tento motor dostane, a to prakticky souběžně s Polem. Nejvyšší výkon je 77 kW při 5000 min-1, což je stejná hodnota, jakou vykazovala starší atmosférická šestnáctistovka. Maximum točivého momentu 175 Nm leží díky přeplňování v pásmu 1500 až 3500 min-1. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňová dvouspojková DSG, vždy s pohonem předních kol.

Škoda Yeti - přehled zážehových motorizací
Motor1,2 TSI1,2 TSI1,8 TSI
Převodovka6M7DSG6M
Uspořádání pohonu4x24x24X4
Zdvihový objem [cm3]119711971798
Válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/500077/5000118/4500-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]175/1500-3500175/1500-3500250/1500-4500
Max. rychlost [km/h]--200
Zrychlení 0-100 km/h [s]--8,4
Komb. spotřeba [l/100 km]--8,0
Cena Yeti [Kč]359.800,---
Cena Active [Kč]399.800,-449.800,-539.800,-
Cena Ambition [Kč]459.800,-509.800,-599.800,-
Cena Experience [Kč]489.800,-539.800,-629.800,-

Kdo chce kombinaci benzinového motoru a pohonu všech kol, musí sáhnout po 1,8 TSI. Tento agregát, známý zákazníkům mladoboleslavské automobilky už z modelů Octavia a Superb, dosahuje výkonu 118 kW při 4500-6200 min-1 a nejvyšší točivý moment 250 Nm pokrývá spektrum od 1500 do 4500 min-1. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a již zmíněný pohon všech kol.

Zájemci o vznětové agregáty mohou volit ze tří výkonových variant motoru 2,0 TDI CR DPF. Provedení s výkonem 81 kW (110 k) je k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol nebo šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Verze s výkonem 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k) jsou obě vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol.

Škoda Yeti - přehled vznětových motorizací
Motor2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF
Převodovka5M6M6M6M
Uspořádání pohonu4x24x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1968196819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/420081/4200103/4200125/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]--190-
Zrychlení 0-100 km/h [s]--9,9-
Komb. spotřeba [l/100 km]--6,1-
Cena Yeti [Kč]-459.800,---
Cena Active [Kč]449.800,-499.800,---
Cena Ambition [Kč]509.800,-559.800,-619.800,-679.800,-
Cena Experience [Kč]539.800,-589.800,-649.800,-709.800,-

Podvozek modelu Yeti využívá techniku, která je použita také v modelech Octavia a Octavia Scout. Přední náprava je typu McPherson, kombinuje tedy tlumiče s pružinami, které společně s příčnými rameny vedou kola.

Víceprvková zadní náprava byla v porovnání s modelem Octavia upravena a má o 30 mm širší rozchod. To má ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě snižovat naklánění karoserie v zatáčkách. U obou verzí, tedy u Yetiho s pohonem předních kol i u vozu s pohonem všech kol – je tato konfigurace identická.

Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen prostřednictvím čtyř pružných ložisek, která mají tlumit přenos vibrací a hluku. Nádrž modelu Yeti pojme 60 litrů paliva.

obrázek [555 x 425]  

Pohon všech čtyř kol využívá spojku Haldex čtvrté generace a vychází z techniky modelů Octavia Combi 4x4 a Superb 4x4. Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako např. na suché silnici, se 96 % točivého momentu motoru přenáší na přední kola. V závislosti na konkrétní situaci může elektronicky řízená spojka Haldex přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zase zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě.

Pro jízdu mimo zpevněné vozovky lze u modelu Yeti 4×4 změnit nastavení elektronických systémů. Prostřednictvím tlačítka s nápisem „Off-Road“ na přístrojové desce, které aktivuje režim Off-road zastřešující soubor asistenčních systémů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Plynový pedál má upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá s rozjezdem vozu ve složitých situacích. Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost, zatímco se řidič může zcela soustředit na volbu optimální stopy v terénu.

obrázek [555 x 397]  

Součástí základní výbavy je stabilizační systém, elektronická uzávěrka diferenciálu, brzdový asistent a čtveřice airbagů (čelní a boční). Yetiho lze ale dovybavit dále o okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče a boční airbagy pro zadní řadu sedadel. Cestující ve voze dále chrání aktivní opěrky hlavy WOKS. Škoda také slibuje vysokou úroveň ochrany při střetu s chodci.

Nabídku budou tvořit čtyři stupně výbavy: Yeti, Active, Ambition a Experience. Dva nejvyšší bude možné objednat v kombinaci s libovolným motorem a převodovkou. Nad rámec běžné výbavy Škoda přichystala několik volitelných prvků. Pro ty, kdo nebudou chtít používat Yetiho jen na silnicích, je určen paket pro špatné cesty (kryt motoru, převodovky, palivového a brzdového vedení), z vyšších tříd zase přicházejí bi-xenonové světlomety. Zajímavostí je navigace Columbus s funkcí „navigace terénem“ – při jízdě mimo silnici trasu zaznamenává do mapy a ukládá pro pozdější použití.

Yeti, který se spolu s modelem Superb vyrábí v závodě Škoda Auto v Kvasinách, dorazí k prvním zákazníkům v druhé polovině roku 2009. V nabídce bude nejprve motor 1,8 TSI (1,2 TSI dorazí v říjnu s manuální převodovkou a v roce 2010 s DSG) a turbodiesely.

Doporučujeme
Škoda Yeti: První jízdní dojmy
Škoda Yeti: Kompletní ceník, technická data
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování! Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Náš čtenář načapal na silnici u Mladé Boleslavi téměř…

Škoda Yeti II: Takhle asi bude vypadat Škoda Yeti II: Takhle asi bude vypadat

Podle nejnovějších informací má nový yeti přijít o…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…