Škoda Yeti: První jízdní dojmy

Škoda Yeti: První jízdní dojmy

 
 

Model, o němž se mluví od roku 2005, jsme konečně mohli vyzkoušet také na silnici. Prvních 200 kilometrů ukázalo Škodu Yeti v dobrém světle. Přímých konkurentů mnoho není a na každého z těch nepřímých má Škoda připraven nějáký trumf.

Zdá se to být snad až trochu podezřelé, ale po první zkušenosti s Yetim máme k novému vozu z Boleslavi jen minimum připomínek. Celkově auto překvapilo svou koncepcí, originalitou, jízdními vlastnostmi, ale také základní motorizací, která rozhodně nepatří k outsiderům hodným posměšků.

Česká cesta

Ještě než dojde na jízdu, musíme se zastavit u koncepce, z níž Yeti vychází. Obavy, že půjde jen o českou kopii Tiguanu, se totiž ani v nejmenším nepotvrdily! Automobil působí na fotografiích i ve skutečnosti trochu menším dojmem a také cena je o kategorii, resp. cca o 100 tisíc korun níže. Přímo si tedy SUV Škody a Volkswagenu konkurovat nebudou. Určitý překryv je přesto zřejmý mezi naftovými verzemi. Z koncernových luhů a hájů má navíc brzy přijít také SUV SEAT Tribu, o jehož definitivním postavení v nabídce SUV zatím není mnoho informací.

Kdo je tedy přímým konkurentem nové Škody? Vůči komu se má Yeti vymezit? Oficiálně padla jména Kia Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai a Suzuki Grand Vitara. Podle našich zkušeností má k Yetimu nejblíže Qashqai, dalším blízkým konkurentem (co se nabízí jako 4x4 i 4x2) je Suzuki SX4 (resp. Fiat Sedici), které je ale levnější i menší. Kia Soul dokáže konkurovat Yetimu stylem, prostorností a cenou, variabilita interiéru, velikost zavazadelníku i jízdní schopnosti jsou u Škody o něco lepší.

Překvapivě hranatá karoserie s výrazně horizontálním členěním je doširoka rozkročená, má ale velmi krátké převisy. Designový styl Yetiho vzdáleně připomíná opravdové offroady (Land Rover), ale sama automobilka se označení terénní vůz záměrně vyhýbá. Yeti má nezávisle zavěšená všechna kola a je po Volkswagenu Golf druhým nejmenším autem skupiny VW, které má víceprvkovou zadní nápravu. Velké zdvihy kol si vysloužily na lehké SUV nečekaně vykrojené podběhy, které jen málo vyplňují kola s průměrem 16 nebo 17 palců. Na poměry kategorie SUV spíše nižší stavba karoserie dodává Yetimu více optické stability a jisté usazení na silnici.

2.0 TDI CR (103 kW) 4x4
Bitvu o základní motorizaci, jakou jsme zažili po příletu do slovinské Lublaně, z žádné jiné mezinárodní prezentace nepamatujeme. V prvním kole jsme prohráli, a tak prvních 150 kilometrů nám byl společníkem jeden z potenciálních bestsellerů modelové řady - motor 2.0 TDI CR (103 kW) s pohonem všech kol.

Se 1470 kg těžkým autem nemá modernizované TDI s common-railem tolik práce jako s o 120 kg těžším Tiguanem. Subjektivně se motor zdá lépe izolován od kabiny než dvoulitrová TDI v Octaviích, vibrace nepronikají ani do podlahy ani do řadicí páky, hluk za jízdy odpovídá vysokému standardu doby, ani pod zatížením motor neduní jako jeho předchůdce.

Příjemné je ostatně i řešení aerodynamiky, která u vysokých SUV bývá problémem na dálnici. Podvozek zděděný z větší části z Octavie je velmi dobrý základ, který bylo třeba připravit na vyšší karoserii a přeci jen častější výjezdy mimo asfaltky. Povedlo se to nad očekávání. Yeti se na ryze silničních pneumatikách 225/50 R17 tváří sebevědomě na dálnici i na okreskách, zkrácené převisy eliminovaly znatelnou topornost a neochotu k zatáčení známou z Octavií, Yeti se ale v zatáčkách ani výrazně nenaklání, což řidič rychle vycítí, a pak už si jen užívá výborné stability a snadné ovladatelnosti.

Čtyřkolka s Haldexem 4. generace je pro tento typ auta optimální technické řešení. Na silnici funguje výborně, rozjezdy jsou prosté prokluzů, aniž by byl v permanenci elektronický protiprokluzový systém. Po chvíli za volantem to berete jako samozřejmost, ale v cenové kategorii kolem půlmilionu to zase tak samozřejmé není. V serpentinách je cítit na výjezdech ze zatáček aktivní přenos hnacího momentu na zadní kola, což jen podporuje agilitu optimálně naladěného podvozku. Jeho charakter je spíše tužší, tlumiče i pružná lůžka jsou ale nastavena tak, že od kol nepřicházejí nečekané rázy nebo nepříjemné zvuky. Jízdní komfort je podobný tomu v Octaviích, či snad dokonce o něco lepší. Na nerovnostech je Yeti snadno zvladatelný a hravý. Chystané SUV se značkou Mini bude mít co dělat, aby podvozkovou úroveň nové Škody překonalo.

Škoda Yeti - přehled vznětových motorizací
Motor2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF
Převodovka5M6M6M6M
Uspořádání pohonu4x24x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1968196819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/420081/4200103/4200125/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]--190-
Zrychlení 0-100 km/h [s]--9,9-
Komb. spotřeba [l/100 km]--6,1-
Cena Yeti [Kč]-459.800,---
Cena Active [Kč]449.800,-499.800,---
Cena Ambition [Kč]509.800,-559.800,-619.800,-679.800,-
Cena Experience [Kč]539.800,-589.800,-649.800,-709.800,-

Svižná jízda na dálnici a v horském terénu vyhnala po 80 kilometrech spotřebu nezajetého TDI k necelým 8 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu se na palubním počítači objevilo číslo začínající pětkou. V praxi pak asi nebude problém jezdit se spotřebou 6 až 7 l/100 km.

Terénní vložka
Necelých 20 kilometrů šotolinové horské lesní cesty a krátký okruh na motokrosové trati naznačily možnosti Yetiho mimo zpevněné cesty. V prvním případě byl v permanenci hlavně Haldex, který řidiče podporuje na klouzavé trati naprosto intuitivně, aniž by musel cokoli řešit. I se zapnutými stabilizačními systémy je to celkem zábavná jízda. Potvrdilo se i to, že dobrou izolaci dostal podvozek i spodní části karoserie. Zvuky od kamínků a ostatního odlétávajícího materiálu posádku ani při rychlejší jízdě nestraší. Zpřevodování turbodieselu dovolovalo běžně projíždět i pomalé vlásenky a serpentiny v příkrých stoupáních na dvojku, aniž by se motor dusil.

O stupeň náročnější terén motokrosové trati, kde se už jezdilo jen na jedničku, dovolil vyzkoušet ve vozech Škoda zcela nové funkce. Stabilizační systém má off-road režim, který umožňuje kolům větší prokluzy, což přispívá k účinnějšímu přenosu hnacího momentu při akceleraci i brzdných sil při zpomalování. Pro automaticky kontrolovanou rychlost sjíždění kopců stačí po aktivaci režimu off-road držet volant a automobil potom samočinně udržuje rychlost jízdy i ve velmi prudkých klesáních.

Absence redukční převodovky je v této kategorii celkem běžná a z nákladových důvodů snad i pochopitelná. Při překonávání náročnějších terénních překážek je manévrování s Yetim náročnější než u skutečných off-roadů. Limitem v terénu nebudou geometrické rozměry auta, ale spíše životnost spojky, která při velmi pomalé jízdě v těžkém terénu bude trpět. Redukce by pomohla, na druhou stranu všichni víme, jak je to v případě SUV s četností výjezdů mimo zpevněné silnice, natož do skutečného terénu...

1.2 TSI (77 kW) 4x2
Závěrečnou část testovací trati - s výhradně silničním programem - jsme nakonec přeci jen absolvovali se základní motorizací. Čtyřválec 1,2 TSI byl vyvíjen v Mladé Boleslavi, kde se také vyrábí a jeho role je zřejmá ze zveřejněných ceníků. Má být dostupným základem z hlediska ceny i jízdních schopností. Na rozdíl od základní motorizace v Octavii se ale výrobce nemusí o nezájem zákazníků obávat. A vůbec při tom není na závadu, že nový motor neumí pohánět i zadní kola.

Klientela prvního motoru v nabídce bude odlišná od té klasické. Na své si totiž příjdou nejen zájemci o vzhled robustního SUV, ale také ti, kdo hledají alternativu k Roomsteru nebo Octavii. Alternativu, která nabídne vyšší posaz za volantem, výborný výhled, velmi dobré jízdní vlastnosti a variabilitu interiéru. To vše za podobné peníze jako v případě stejně výkonných Roomsterů 1,6 MPI nebo Octavií 1,6 MPI.

Nové TSI zvládá Yetiho lépe než klasická jedna-šestka instalovaná v Octavii. Významnou výhodou je zejména točivý moment posílaný na kola od velmi nízkých otáček. Akcelerace je proto plynulá jako v jiných TSI, gradace je pochopitelně pozvolnější než u 1,4 TSI nebo 1,8 TSI, ale ve srovnání s 1,6 MPI má nový motor jen minimum akceleračně hluchých míst. Kolem tisíce otáček je to hlavní, velmi těžké zpřevodování umožňuje setrvávat běžně na 1200 min-1, ale motor už v tomto režimu příliš nezrychluje. V horském terénu bylo paradoxně nezbytné v serpentinách řadit až na nejnižší převodový stupeň, který otáčky motoru posílal do použitelnějšího pásma. Síla ve středních otáčkách pozvolna graduje, nahoře už ale žádný vrchol nečekejte - v tom je projev nového TSI podobný objemnějším jednotkám stejného jména.

Motor ochotně a snadno akceleruje do vysokých otáček a setrvává v nich, aniž by to bylo jemu i posádce nepříjemné. Jeho neslyšný zvukový projev byl asi největším překvapením, na dálnici se lze při 3000 až 4000 min-1 běžně bavit, přiměřený aerodynamický hluk překonává motor prakticky neustále.

Až při jízdě s dvoukolkou si uvědomíte výhody Haldexu. Na výjezdech ze zatáček se možná v pomalejších a prudkých obrátkách dostanete na limit přenosu sil předními koly, která jsou také o poznání méně zatěžována malým motorem. Že je auto lehčí je cítit v zatáčkách, kdy se projevuje větší ochotou reagovat na otáčení volantu. To platí ale jen když nestojíte na plynu. V takové situaci se naopak projevuje výhoda pohonu 4x4.

Spotřeba se při plném zatížení dostala nad 10 l/100 km, ale při snaze o úspornou jízdu jsme se dostali na číslo začínající šestkou. Věříme tomu, že reálná spotřeba nepřesáhne hodnoty, kterých by dosáhla klasická jedna-šestka. Výhodou proti ní je výrazně jednodušší ovládání, zásoba točivého momentu odpovídající spíše motoru s objemem 1,8 l a velmi tichý a klidný chod.

Statická prohlídka
Vedle příjemných jízdních vjemů jsme při prvním setkání tváří v tvář získali několik dalších nových poznatků.

Silnou stránkou Yetiho je interiér. Jeho rozměry jsou někde mezi Roomsterem a Octavií. Nastupování je díky zvýšené podlaze celkem snadné. Vnitřní šířka je, subjektivně hodnoceno, větší než u Roomsteru, ale přesto se najdou jedinci, kterým se bude zdát šířka středového tunelu velká a prostor pro dolní končetiny úzký.

Na zadních sedadlech - se systémem sklápění převzatém z Roomsteru - se sedí podobně jako ve jmenovaném škodováckém mini MPV. Nad hlavou už není tolik místa, ale to které zbylo bohatě obslouží i nadprůměrně rostlé jedince. Opěradla zadních sedadel nejsou příliš vysoká, ale opěrky hlav lze naštěstí vysunovat vysoko. Sedadla lze jednotlivě sklápět, ale také vyjmout z vozu. K dispozici je i čtyřmístná konfigurace a la Roomster. V podélném směru je místa přiměřeně možnostem rozvoru z Octavie. Vše zachraňuje vzpřímenější poloha sezení vpředu i vzadu, na zadních místech lze navíc naklápět opěradla a přizpůsobit tak polohu sezení a prostorové možnosti aktuální posádce.

Nová není jen přístrojová deska, ale i vnější zpětná zrcátka, poskytující výborný výhled vzad. Vůbec rozhled z Yetiho je na dnešní poměry nadstandardní, je to také první nová Škoda po mnoha letech, z níž dobře vidíte přední kapotu a to, kde auto vpředu i vzadu končí.

Škoda Yeti - přehled zážehových motorizací
Motor1,2 TSI1,2 TSI1,8 TSI
Převodovka6M7DSG6M
Uspořádání pohonu4x24x24X4
Zdvihový objem [cm3]119711971798
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/500077/5000118/4500-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]175/1500-3500175/1500-3500250/1500-4500
Max. rychlost [km/h]--200
Zrychlení 0-100 km/h [s]--8,4
Komb. spotřeba [l/100 km]--8,0
Cena Yeti [Kč]359.800,---
Cena Active [Kč]399.800,-449.800,-539.800,-
Cena Ambition [Kč]459.800,-509.800,-599.800,-
Cena Experience [Kč]489.800,-539.800,-629.800,-

Škoda přivádí do segmentu malých SUV velmi dobré auto, které má přiměřenou cenu a v mnoha směrech udává nový standard ve své třídě. To se dosud stalo jen u první Fabie, která z deset let starého úspěchu žije dodnes. Yetimu přejeme přinejmenším stejný úspěch.

Další informace, fotografie, české ceny a popis standardní výbavy najdete v článku Škoda Yeti: Technická data, nová fotogalerie, ceník.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Optimální motorizací Škody Yeti je...
Spolupracujeme s TipCars.com
UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

  Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a…

Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu

Česko se zřejmě přidá k žalobě proti limitům znečištění…

Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011 Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011

Počtvrté za sebou pražská burza rostla a den zakončila na…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Yeti: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování! Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Náš čtenář načapal na silnici u Mladé Boleslavi téměř…

Škoda Yeti II: Takhle asi bude vypadat Škoda Yeti II: Takhle asi bude vypadat

Podle nejnovějších informací má nový yeti přijít o…

 



 
Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Dnes 17:50

Představy designérů japonské značky o jejich možné budoucnosti nabízí koncept Xmotion.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…