Test Auto.cz

Subaru Outback Diesel Lineartronic – Jde to i s automatem

4.9. 2013
Verdikt
 

Nová verze Outbacku spojila výhody úsporného turbodieselu a unikátního automatu. Právem stojí na vrcholu modelové řady.

Subaru šlo vždycky proti proudu a jinak tomu není ani při prvním spojení vznětového motoru s automatickou převodovkou. Model Outback přidává k agregátu Boxer Diesel novinku v podobě bezestupňového ústrojí Lineartronic, i tato verze standardně pohání všechna kola. Daná kombinace je v automobilovém světě naprostým unikátem – dosud se převodovky typu CVT používaly u naftových motorů jenom pro pohon předních kol (např. Audi A4 nebo minulá generace Mercedes-Benzu A).

Zájemci o dieselové Subaru již nemusí volit manuální řazení, které má u ryze mechanické čtyřkolky přece jenom tužší chod. Ovládání je v tomto případě nejjednodušší možné – dva pedály a páčky pod volantem pro případnou manuální volbu mezi přednastavenými převody. Převodovka je principiálně shodná s ústrojím Lineartronic v benzinovém Outbacku a Legacy, pro spojení se silnějším turbodieselovým boxerem ale podstoupila řadu úprav.

obrázek [600 x 402]  

Například má jiný měnič točivého momentu, větší přemosťovací spojku a řetěz mezi kužely nabízí zkrácenou rozteč, aby se kompenzovaly vibrace vznětového motoru. Jinému režimu zátěže (vyšší vstupní točivý moment) se přizpůsobilo také složení převodového oleje. Změnil se i celkový rozsah převodů a zkrátil se stálý převodový poměr. Jako překvapení na závěr Subaru udává právě pro tuto verzi zdaleka nejnižší hodnotu hluku za jízdy, turbodiesel s Lineartronicem je dokonce tišší než benzinový Outback! Případné obavy o výdrž převodovky rozhání vedle pozitivních zkušeností majitelů starších verzí také standardní pětiletá záruka.

Nás ale mnohem více zajímá něco jiného než suchá teorie – jak takový automobil jezdí? Japonští konstruktéři předvedli nevídané, podařilo se jim spojit všechny zásadní přednosti variátorové převodovky a klasického automatu. První rozjezd je ostrý, takto to známe už z benzinových Subaru. Lineartronic má pořádný odpich, takže nervózní váhání při rozjezdu z křižovatky opravdu nehrozí. V běžném provozu je proto potřeba jít na plyn v nízkých rychlostech citlivěji. Naopak v nemilosrdném splývání provozu z hlavní a vedlejší silnice je zde jistota bezpečného „vklínění“ i do menší mezery.

Subaru se chlubí schopností převodovky využívat momentovou charakteristiku motoru. V praxi to tak opravdu funguje – vnímané „prokluzování“ (drobné korekce převodového poměru) umožňují ve městě držet otáčky níž, než by bylo možné při řazení pevně daných převodů, a motor se přesto nikdy neztratí v nástrahách turbodíry. Proto ani nepřekvapí, že městská spotřeba okolo 7,5 litru odpovídá variantě s manuální převodovkou.

Stejně se Lineartronic projevuje i za městem, tedy dokud pořádně nesešlápnete pedál plynu. Jakmile elektronika zaznamená požadavek na více než 65 % výkonu motoru, sama přejde do režimu „řazení“ virtuálních převodů. Tím se zbaví typického rysu převodovek CVT – konstantních otáček během plné akcelerace. Takový přístup by byl sice efektivnější, avšak méně působivý a pro někoho i přímo otravný. Zrychlování, které doprovází postupný růst a následný skok otáček, zkrátka působí dynamičtěji a přirozeněji. A chování hnacího řetězce je díky tomu také předvídatelnější.

Ani na dálnici se automobil nezmění v žíznivce. Při 130 km/h se otáčky pohybují podle profilu terénu mezi dvěma a dvěma a půl tisíci, tedy na vrcholu točivého momentu. Odměnou za ukázněné tempo je sedmilitrová spotřeba, přičemž tohle Subaru dokáže s naprostou nenuceností letět i tachometrovou dvoustovkou.

obrázek [600 x 385]  

Příplatek za převodovku Lineartronic je ve srovnání s  „manuálním“ turbodieselem 40.000 korun. Proti slabšímu a méně dynamickému benzinovému čtyřválce 2.5i/127 kW, který má Lineartronic standardně, se připlácí 60.000 Kč. Daní za komfortnější převodovku je ovšem zjednodušení pohonu všech kol – místo mezinápravového diferenciálu, který je vyhrazen manuálním převodovkám, Subaru nasazuje připojitelný pohon s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou.

Praktická použitelnost Outbacku tím ale trpí jenom minimálně, vždyť s množstvím čidel (úhel natočení volantu, otáčení vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a údaje stabilizačního systému) se funkčně vyrovná například nejnovějším generacím Haldexu. Jednodušší řešení se projeví jenom při rozjezdech ve zhoršených trakčních podmínkách (například na šotolině do kopce), kdy elektronika nedovolí nic jiného než pozvolný rozjezd.

Každopádně si toto Subaru zaslouží velmi vysoké hodnocení – kombinace výkonu, ovladatelnosti, dynamiky a terénních schopností těžko hledá konkurenci. Jestli lze Outbacku něco vyčítat, pak to rozhodně nesouvisí s ojediněle postaveným hnacím řetězcem. Ano, nesmí vám vadit absence dojezdů elektrického stahování oken (kromě řidiče), navzdory letopočtu 2013 nepřítomnost denního svícení, mělký zavazadlový prostor nebo celkově trochu „retro“ interiér. Japonci zaměřují pozornost na techniku uvnitř a těmto detailům příliš pozornosti nevěnují. V kontrastu s evropskou konkurencí je to škoda, vynikající vlastnosti Subaru Outback to ale sráží jenom nepatrně.

První cena vozu879.000 Kč (2.5i/127 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací899.000 Kč (2.0D/110 kW Active)
Základní cena testovaného vozu1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)

Plusy

  • Spotřeba jen nepatrně vyšší než s manuální převodovkou
  • Změny chování převodovky v závislosti na jízdním stylu
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér, parádní výhled všemi směry
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Světlá výška překonává většinu SUV
  • Záruka 5 let nebo 200.000 km

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Velký účinek posilovače řízení
  • Ovládání palubního počítače
  • Chybí denní svícení
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Outback Diesel Lineartronic

Cena v základní výbavě: 1 079 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 079 000 Kč

Základní výbava:Xenonové světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, mlhovky, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový senzor, litá 17” kola, elektrické střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, interiér, sedadla a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, dělení zadních opěradel 3:2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, elektrické ovládání oken, bezklíčkové centrální zamykání a startování, dvouzónová klimatizace, navigační systém SD a audiosystém s Dolby Prologic 1-CD, šest reproduktorů, ovládání audia na volantu, bluetooth, vstup AUX a AV, parkovací kamera, multiinformační displej, tempomat, stabilizační systém, hill holder, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, stálý pohon všech kol, šest airbagů, uchycení dětské sedačky Isofix, opravná sada na pneumatiky.

Výbava testovaného vozu:základní

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Technické údaje
Motor Subaru Outback Diesel Lineartronic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.6 / 6.3
Emise CO2:199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1699 / 431
Rozměr pneu:225/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Outback Diesel Lineartronic – Jde…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 







 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…