Test Auto.cz

Subaru Outback Diesel Lineartronic – Jde to i s automatem

4.9. 2013
Verdikt
 

Nová verze Outbacku spojila výhody úsporného turbodieselu a unikátního automatu. Právem stojí na vrcholu modelové řady.

Subaru šlo vždycky proti proudu a jinak tomu není ani při prvním spojení vznětového motoru s automatickou převodovkou. Model Outback přidává k agregátu Boxer Diesel novinku v podobě bezestupňového ústrojí Lineartronic, i tato verze standardně pohání všechna kola. Daná kombinace je v automobilovém světě naprostým unikátem – dosud se převodovky typu CVT používaly u naftových motorů jenom pro pohon předních kol (např. Audi A4 nebo minulá generace Mercedes-Benzu A).

Zájemci o dieselové Subaru již nemusí volit manuální řazení, které má u ryze mechanické čtyřkolky přece jenom tužší chod. Ovládání je v tomto případě nejjednodušší možné – dva pedály a páčky pod volantem pro případnou manuální volbu mezi přednastavenými převody. Převodovka je principiálně shodná s ústrojím Lineartronic v benzinovém Outbacku a Legacy, pro spojení se silnějším turbodieselovým boxerem ale podstoupila řadu úprav.

obrázek [600 x 402]  

Například má jiný měnič točivého momentu, větší přemosťovací spojku a řetěz mezi kužely nabízí zkrácenou rozteč, aby se kompenzovaly vibrace vznětového motoru. Jinému režimu zátěže (vyšší vstupní točivý moment) se přizpůsobilo také složení převodového oleje. Změnil se i celkový rozsah převodů a zkrátil se stálý převodový poměr. Jako překvapení na závěr Subaru udává právě pro tuto verzi zdaleka nejnižší hodnotu hluku za jízdy, turbodiesel s Lineartronicem je dokonce tišší než benzinový Outback! Případné obavy o výdrž převodovky rozhání vedle pozitivních zkušeností majitelů starších verzí také standardní pětiletá záruka.

Nás ale mnohem více zajímá něco jiného než suchá teorie – jak takový automobil jezdí? Japonští konstruktéři předvedli nevídané, podařilo se jim spojit všechny zásadní přednosti variátorové převodovky a klasického automatu. První rozjezd je ostrý, takto to známe už z benzinových Subaru. Lineartronic má pořádný odpich, takže nervózní váhání při rozjezdu z křižovatky opravdu nehrozí. V běžném provozu je proto potřeba jít na plyn v nízkých rychlostech citlivěji. Naopak v nemilosrdném splývání provozu z hlavní a vedlejší silnice je zde jistota bezpečného „vklínění“ i do menší mezery.

Subaru se chlubí schopností převodovky využívat momentovou charakteristiku motoru. V praxi to tak opravdu funguje – vnímané „prokluzování“ (drobné korekce převodového poměru) umožňují ve městě držet otáčky níž, než by bylo možné při řazení pevně daných převodů, a motor se přesto nikdy neztratí v nástrahách turbodíry. Proto ani nepřekvapí, že městská spotřeba okolo 7,5 litru odpovídá variantě s manuální převodovkou.

Stejně se Lineartronic projevuje i za městem, tedy dokud pořádně nesešlápnete pedál plynu. Jakmile elektronika zaznamená požadavek na více než 65 % výkonu motoru, sama přejde do režimu „řazení“ virtuálních převodů. Tím se zbaví typického rysu převodovek CVT – konstantních otáček během plné akcelerace. Takový přístup by byl sice efektivnější, avšak méně působivý a pro někoho i přímo otravný. Zrychlování, které doprovází postupný růst a následný skok otáček, zkrátka působí dynamičtěji a přirozeněji. A chování hnacího řetězce je díky tomu také předvídatelnější.

Ani na dálnici se automobil nezmění v žíznivce. Při 130 km/h se otáčky pohybují podle profilu terénu mezi dvěma a dvěma a půl tisíci, tedy na vrcholu točivého momentu. Odměnou za ukázněné tempo je sedmilitrová spotřeba, přičemž tohle Subaru dokáže s naprostou nenuceností letět i tachometrovou dvoustovkou.

obrázek [600 x 385]  

Příplatek za převodovku Lineartronic je ve srovnání s  „manuálním“ turbodieselem 40.000 korun. Proti slabšímu a méně dynamickému benzinovému čtyřválce 2.5i/127 kW, který má Lineartronic standardně, se připlácí 60.000 Kč. Daní za komfortnější převodovku je ovšem zjednodušení pohonu všech kol – místo mezinápravového diferenciálu, který je vyhrazen manuálním převodovkám, Subaru nasazuje připojitelný pohon s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou.

Praktická použitelnost Outbacku tím ale trpí jenom minimálně, vždyť s množstvím čidel (úhel natočení volantu, otáčení vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a údaje stabilizačního systému) se funkčně vyrovná například nejnovějším generacím Haldexu. Jednodušší řešení se projeví jenom při rozjezdech ve zhoršených trakčních podmínkách (například na šotolině do kopce), kdy elektronika nedovolí nic jiného než pozvolný rozjezd.

Každopádně si toto Subaru zaslouží velmi vysoké hodnocení – kombinace výkonu, ovladatelnosti, dynamiky a terénních schopností těžko hledá konkurenci. Jestli lze Outbacku něco vyčítat, pak to rozhodně nesouvisí s ojediněle postaveným hnacím řetězcem. Ano, nesmí vám vadit absence dojezdů elektrického stahování oken (kromě řidiče), navzdory letopočtu 2013 nepřítomnost denního svícení, mělký zavazadlový prostor nebo celkově trochu „retro“ interiér. Japonci zaměřují pozornost na techniku uvnitř a těmto detailům příliš pozornosti nevěnují. V kontrastu s evropskou konkurencí je to škoda, vynikající vlastnosti Subaru Outback to ale sráží jenom nepatrně.

První cena vozu879.000 Kč (2.5i/127 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací899.000 Kč (2.0D/110 kW Active)
Základní cena testovaného vozu1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.079.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Executive)

Plusy

  • Spotřeba jen nepatrně vyšší než s manuální převodovkou
  • Změny chování převodovky v závislosti na jízdním stylu
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér, parádní výhled všemi směry
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Světlá výška překonává většinu SUV
  • Záruka 5 let nebo 200.000 km

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Velký účinek posilovače řízení
  • Ovládání palubního počítače
  • Chybí denní svícení
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Outback Diesel Lineartronic

Cena v základní výbavě: 1 079 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 079 000 Kč

Základní výbava:Xenonové světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, mlhovky, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový senzor, litá 17” kola, elektrické střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, interiér, sedadla a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, dělení zadních opěradel 3:2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, elektrické ovládání oken, bezklíčkové centrální zamykání a startování, dvouzónová klimatizace, navigační systém SD a audiosystém s Dolby Prologic 1-CD, šest reproduktorů, ovládání audia na volantu, bluetooth, vstup AUX a AV, parkovací kamera, multiinformační displej, tempomat, stabilizační systém, hill holder, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, stálý pohon všech kol, šest airbagů, uchycení dětské sedačky Isofix, opravná sada na pneumatiky.

Výbava testovaného vozu:základní

Agentura S&P potvrdila rating České republiky Agentura S&P potvrdila rating České republiky

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podává dovolání…

Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest

Osmadvacetiletý Brit Khalid Ali, který plánoval…

Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem

Americký dolar dnes na devizovém trhu oslabuje. K poklesu…

 
Technické údaje
Motor Subaru Outback Diesel Lineartronic
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.6 / 6.3
Emise CO2:199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1699 / 431
Rozměr pneu:225/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Outback Diesel Lineartronic – Jde…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 






 
Doplní úpravy softwaru naftových aut také změna techniky? Německo rozhodne do září

Doplní úpravy softwaru také změny techniky? Německo rozhodne do září

Včera

O nutnosti snížit emise oxidu dusičitého úpravou naftových aut se v Německu mluví kvůli tomu, že zhruba 70 německých měst loni překročilo maximální povolené hodnoty NO2.




Blesk.cz

Hříšná Ibiza a slavní se rvou z řetězu: Královská rodina na jachtě, Kate Moss na plech, krásky nahoře bez

Hříšná Ibiza a slavní se rvou z řetězu: Královská…

Ibiza ležící v Baleárském souostroví ve Středozemním moři denně přitahuje tisíce milovníků elektronické a…

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou vítězstvím

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

Hradecké trable s útočníky. Brazilcův přestup stopl hamižný strýček!

Hradecké trable s útočníky. Brazilcův přestup stopl…

Čtyři miliony poslal Liberec na účet Hradce Králové za kanonýra Jana Pázlera. Přesně taková cifra umožňovala…

 

Reflex.cz

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku Makedonie a Ježíš byl Řek

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku…

Před pár týdny zasáhl sever Řecka, přesněji Makedonii, hurikán. Ano, Makedonie je řecký kraj, oblast plná stop…