Test Auto.cz

Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Allroad s atmosférou

14.1. 2013
Verdikt
 

Nový motor, nová převodovka a kosmetické retuše. Tak vypadá rok 2013 v podání Subaru Outback.

Subaru uvádí na trh modernizované terénní kombi Outback. K testu jsme zvolili dnes již jedinou benzinovou variantu, která dostala zcela nový čtyřválec 2,5i a samočinnou převodovku Lineartronic.

Výchozí sedan Legacy je stálicí, vyrábí se již v páté generaci, linie předchůdců sahá do roku 1989. Tradice odvozeného Outbacku není o mnoho kratší – přidal se s druhou generací Legacy v roce 1994. Jako vůbec první auto postavené podle dnes oblíbeného receptu: kombi, zvýšená světlá výška, ochranné plasty a pohon 4x4.

Není bez zajímavosti, že se po celou tu dobu pod kapotu montoval jediný benzinový čtyřválec, byť v různých evolucích. Teď přichází zcela nový motor, který patří do konstrukční řady FB. Je příbuzný s dvoulitrem v Subaru XV – vznikl převrtáním z 84 na 94 mm, zdvih 90 mm zůstal společný. Nový agregát v Outbacku má proto výrazně delší zdvih než předchůdce, to znamená vice newtonmetrů na úkor točivosti.

obrázek [600 x 357]  

Hlavní přednost benzinového boxeru, tedy kultivovaný běh a mechanická izolace od posádky, zůstal zachován. K tomu se přidává suverénnější běh v nízkých otáčkách: při běžné jízdě do 100 km/h nemusí otáčky vůbec překročit 2000 min-1, na palubě pak panuje ticho a klid. Na opačné straně otáčkoměru to ale tak veselé není – to už je motor docela slyšet a maximálních 127 kW není mnoho. Na status důstojné (a jediné benzinové) motorizace to stačí – Outback by snesl i něco slabšího, ale větší porce výkonu by mu slušela více než nabízený dvaapůllitr.

Druhou výraznou změnou je nová generace bezestupňové převodovky Lineartronic. Původ má opět v modelu XV a proti dosavadnímu provedení nabízí dvě klíčová vylepšení: je kompaktnější a účinnější. Největší čtyřválec od Subaru si s ní dobře rozumí, protože na většinu jízdních situací má dostatek sil v nízkých a středních otáčkách. Lineartronic se v takových chvílích chová skoro jako klasický automat, protože se převodovka snaží pohybovat po předem vypočítaných převodových poměrech.

obrázek [600 x 402]  

Jedině při razantním sešlápnutí pedálu plynu dochází k tomu, co řidiči na bezestupňových ústrojích kritizují: otáčky motoru váhavě vystřelí těsně pod omezovač a auto při neměnném zvukovém projevu využívá sílu motoru na maximum. Takový přístup je samozřejmě nejúčinnější, takže jde spíše o věc zvyku. Co se týká výsledku, nelze než převodovku Lineartronic doporučit.

Zmínku si zaslouží nezvyklý převodový rozsah – při 100 km/h může motor klidně pracovat jenom na 1800 min-1 (pod zátěží otáčky plynule rostou). Outback si potom nárokuje slušných 6,2 l na 100 km. Při 130 km/h je situace o něco horší – motor potřebuje v průměru 9,2 l na 100 km a otáčky v kopcích mohou vystřelit z 2300 až ke třem tisícům. Tady se projevuje jen přiměřený výkon a točivý moment atmosférického motoru.

obrázek [600 x 452]  

Specialitou převodovky Lineartronic je měnič točivého momentu, který vyhlazuje rychlé změny převodů a zároveň fakticky nahrazuje redukční převodovku. Pomáhá i plynulé jízdě v nízkých rychlostech, naopak rozjezd s nohou na plynu znamená ostrý úprk vpřed.

Menším překvapením je nepřítomnost systému start-stop, který má převodovka Lineartronic v XV standardně. U Outbacku si Subaru nechává tuto fintu na snížení normované spotřeby zřejmě v záloze pro další modernizaci. V praxi z toho plyne jediné – udávaná spotřeba je bez problémů dosažitelná. Městský průměr se v lehce zimních podmínkách pohybuje od 9 do 11 litrů, přitom výrobce udává pro tento režim spotřebu 10,1 l na 100 km.

obrázek [600 x 304]  

Dalším unikátem, alespoň v kontextu výrobního programu Subaru, je pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Systém sleduje provozní podmínky kol, točivý moment motoru, údaje stabilizačního systému VDC a s pomocí elektroniky funguje mimořádně účinně. Absence klasického mezinápravového diferenciálu (respektive planetové převodovky, kterou jinak Subaru používá u automatů) Outbacku rozhodně neuškodila. Akorát je potřeba zapomenout na jízdu v přetáčivém smyku, řídící jednotka totiž na zadní kola přebytek točivého momentu nepouští.

Důsledně neutrální chování v zatáčkách si rozumí s přesným řízením, bohužel jeho posilovač je příliš horlivý. Drobné pohyby volantu působí jako vůle řízení, ve skutečnosti ale nejsou ničím jiným než zpětnou vazbou od předních kol. Ano, Subaru je stále řidičským autem, jenom tento dojem ředí vysokým účinkem posilovače řízení. Opačným extrémem je přitvrzený podvozek, který nepřipouští náklony karoserie a výborně odolává bočnímu přetížení, ovšem komfortní jízdu v přímém směru nabídnout nedokáže.

obrázek [600 x 316]  

Pominout nemůžeme ani změny v interiéru - zaměřily se sice na detaily, ale celkový dojem se výrazně zlepšil. Z volantu a středového panelu zmizel stříbrný dekor, matně černý sluší kabině mnohem více. Tlačítko elektronické parkovací brzdy se přesunulo z palubní desky na středový tunel, což je příhodnější pozice. Nový přístrojový štít jde proti aktuálním trendům, přibyl na něm ukazatel teploty chladící kapaliny. Indikátor okamžité spotřeby se totiž zabydlel na barevném multifunkčním displeji, hlavní funkce palubního počítače ovšem stále zůstávají na displeji pod čelním sklem – a s nepraktickým ovládáním kolíčkem vedle rychloměru. K dalším nepovedeným drobnostem patří povrzávající schránka na brýle nebo slabé osvětlení zavazadlového prostoru.

TEST Subaru Legacy 2,5i Lineartronic – Jde to i bez turba

Hlavním problémem Outbacku ale není pár nedotažených detailů. Pohon všech kol je sice stále lepším prodejním artiklem, Subaru však škodí omezený výběr pevně daných kombinací motoru a výbavy. Navíc za poctivou konstrukci a japonskou výrobu účtuje nadprůměrné ceny a v případě benzinového motoru naráží na nepříznivý poměr výkonu a spotřeby. Se zážehovými agregáty mají srovnatelné čtyřkolky spotřebu podobnou, často ale nabízejí znatelně lepší dynamiku. Stačí vzpomenout na Opel Insignia 2,0 Turbo – ten má při stejném apetytu a podobné pořizovací ceně podstatně silnější motor se 184 kW.

obrázek [600 x 355]  


Cena testovaného vozu vč. příplatků1.007.325 Kč (2,5i Lineartronic Comfort)

Plusy

  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Kultivované chování převodovky
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér
  • Světlá výška překonává většinu SUV

Minusy

  • Slabý komfort tlumení
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Výkon motoru „jen“ dostatečný
  • Nemá denní svícení
  • Ovládání palubního počítače
  • Povrzávající schránka na brýle
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Outback 2,5i Lineartronic

Základní výbava:Automatické rozsvěcení světel, HID (xenonové) světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, výsuvné ostřikovače světlometů, mlhovky, boční spoilery, střešní spoiler, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s integrovaným diodovým blikačem, čelní sklo a boční skla s UV ochranou, rozmrazovač stíračů předního okna, automatická funkce předních stíračů (dešťový senzor), zadní stírač s cyklovačem, kola z lehkých slitin 17", elektricky ovládáné střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, kožený interiér/sedadla - béžový nebo černý, kožená hlavice řadicí páky, elektricky v 10 směrech nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky v 8 směrech nastavitelné sedadlo spolujezdce, paměť sedadla řidiče s možností uložení v ovladači Smart key systému, vyhřívání předních sedadel, doplňky interiéru, stříbrné provedení, loketní opěrka s dvojitou odkládací schránkou, středová loketní opěrka na zadním sedadle s integrovaným držákem nápojů, dělení zadních opěradel 3/2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, praktická schránka na opěradlech předních sedadel, elektrické ovládání oken, Smart key systém - bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, čtecí lampičky, osvětlení zavazadlového prostoru, sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky a lampičkam, odkládací schránka na středové konzoli, přední držáky nápojů, schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, ovládání víčka nádrže z místa řidiče, zásuvka 12V ve středové konzoli, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru – roleta, Multibox v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace s prachovým filtrem, ukazatel venkovní teploty, ventilační systém vzadu, elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, navigační systém DVD a audio systém s Dolby Prologic 1-CD, 6 reproduktorů, ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, AUX vstup (ve středové konzoli), AV vstup (ve středové konzoli), parkovací kamera, LCD displej a 4 měřící přístroje s kovovou povrchovou úpravou orámování, ECO ukazatel (ukazatel ekonomičnosti provozu, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, multi-informační displej, ve dvou osách seřiditelný volant, řadící páčky pod volantem, tempomat, stabilizační systém VDC, ABS, elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill holder - systém pro snadné rozjezdy v kopci, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol, přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpitu, řízení s bezpečnostním sloupkem, opěrky hlavy pro všechny cestující, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, dvojitý předpínač bezpečnostního pásu řidiče s omezovačem tahu, bezpečnostní pás spolujezdce s předpínačem a omezovačem tahu, výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, bezpečnostní konzole pedálů, uchycení dětské sedačky Isofix, dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), imobilizér, opravná sada na pneumatiky

Výbava testovaného vozu:základní

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
Technické údaje
Motor Subaru Outback 2,5i Lineartronic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.1 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 432
Rozměr pneu:225/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Allroad…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 






 
Ferrari slaví sedmdesátiny. Toto jsou nejvýznamnější milníky jeho historie

Ferrari slaví sedmdesátiny. Toto jsou nejvýznamnější milníky jeho historie

Dnes 15:50

Sedmnáctitisícové Maranello je domovem jedné z nejslavnějších automobilek světa. Ta slaví kulatiny a má za sebou mnoho úspěchů.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa, moje dcera je jako já!

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa,…

Mámě si vždycky postěžovala, když jí něco trápilo, tak si teď u ní vylila srdíčko. Momentálně je ovšem americká…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Následující příběh je vpravdě světový. Odehrává se v Novém Yorku, Chicagu, rakouské Vídni a německých Brémách.…