Toyota Auris HSD - Učitel překonán

Toyota Auris HSD - Učitel překonán

 
 

Hybridní ústrojí z modelu Prius doputovalo do kompaktu Auris. A výsledkem je prostě a jednoduše… lepší auto.

Toyota učinila velmi zásadní krok – rozhodla se zpřístupnit hybridní technologii své „imageovky“ širšímu okruhu zákazníků tím, že ji namontovala tak, jak je, do kompaktního hatchbacku. Výkon je stejný, spotřeba má být ještě menší a obrovský rozdíl je v ceně. Nepodřezala si tedy Toyota pod sebou větev?

Takový normální interiér

Máme tu před sebou na pohled úplně obyčejnou, bílou Toyotu Auris, kterou jsme v modernizované verzi již otestovali s motorem 1.6 Valvematic a k ní klasický „toyotí polokeyless“. Takže zdánlivě nic neobyčejného. Na titěrných tlačítkách klíčku musíme vyluštit, kterým z nich se odemyká a zamyká a jakmile usedneme do kabiny, můžeme krabičku libovolně pohodit, není třeba ji nikam vkládat.

Sedadla jsou stále stejná, což znamená pohodlná, s pofaceliftovým lehkým bočním vedením a vyšším posazem, identická je i palubní deska s vyvýšeným středovým tunelem a tříramenný volant, tentokráte již příjemných rozměrů.

Jen místo řadicí páky nebo voliče manuálu je volicí výrůstek z Priusu, jenž prozrazuje, že po stisku modrého startovacího tlačítka nezakašle startér a nenaskočí motor.

Jediný zásadnější problém se ukáže po otevření pátých dveří – zavazadlový prostor se docela srazil z nijak úžasných výchozích 354 l na dost limitujících hybridních 279 l, z nichž nemalá část je pod tenoučkou podlážkou, kterou vám do věčných lovišť spolehlivě pošle i balík trvanlivého mléka.

obrázek [300 x 227]  

Takový normální podvozek

Dejme tomu, že je ticho v kabině jen akustickým klamem, daným odhlučněním. Navolíme D jako u každého jiného automatu a prostě jedeme.

V interiéru je klid, podběhy kol jsou dobře odhlučněné, zvládnutý je i aerodynamický svist a motor se také (čas od času) zepředu ozývá jen decentně. Podvozek i díky jen patnáctipalcovým kolům o rozměru 205/55 statečně tlumí rázy, jízda je pohodová, lehce houpavá.

Když je potřeba jet rychleji, ani zde nepřináší tento Auris žádná překvapení. Jízdní vlastnosti představují slušný standard kategorie kompaktních hatchbacků, což znamená, že tahle Toyota zvládne bez reptání ostřejší jízdu, je mírně nedotáčivá se spolehlivě a „bezpečně“ nastavenou zadní nápravou, která nemá v úmyslu vás vyděsit ztrátou stability, tedy když nepočítáme občasné, nijak nebezpečné, odskočení na nerovnostech v zatáčce. Je ovšem třeba počítat s větší hmotností auta a tím pádem s větší setrvačností hmot.

K pocitu dobré ovladatelnosti přispívá lehké řízení, které sice nevyniká ostrostí a působí trošku uměle, ani v jednom ohledu ale není nepříjemné. Právě naopak, absence afektovaných reakcí auta na sebemenší pohyb volantem by zbytečně kazil pohodu na palubě a klobouk by na zadním platě určitě nežádoucím způsobem „cestoval“.

Dost na tom, že je třeba extrémně opatrně zacházet s pedálem brzdy, jenž má kvůli upřednostnění dobíjení stále dost „vypínačovou“ charakteristiku. Auto ale umí zpomalit a zastavit velmi slušně.

Takový normální hybrid

Jenže je více než pravděpodobné, že řidič asi ví nebo záhy zjistí, že se jedná o hybridní verzi HSD. Jak už bylo řečeno, rozjezd z klidu zajišťuje (pokud není příliš temperamentní), elektromotor a spalovací motor se přidává později. Toyota má systém už pěkně odladěný, takže jsou změny režimů, tedy zejména vypínání a opětovné startování benziňáku, téměř neznatelné.

Intenzitu sešlapování plynového pedálu, respektive rekuperace při brzdění, ukazuje levý „budík“ v palubní desce, což trošku odvádí pozornost, změna zbarvení rychloměru, jako má konkurenční Honda Insight, je určitě lepší řešení.

obrázek [600 x 349]  

Stejně jako výchozí Prius, i Auris umí jet v nízkých rychlostech pouze na elektřinu a čistě elektrický mód lze zvolit též stiskem tlačítka. Kompaktní hatchback dokáže takto poskakovat v koloně docela dlouhou dobu.

Je ovšem třeba říci, že současná generace HSD je vyladěna s obrovským důrazem na jízdu ve městě rychlostmi v rozmezí 30-60 km/h. V tomto režimu benzinový motor „nežere“ skoro nic a na pár kilometrech v pražském provozu lze zajímavých způsobem stáhnout spotřebu, kterou jsme si zhoršili mimo město. Je totiž třeba mít na zřeteli, že zážehový motor je sice poměrně slabý, ale má objem 1,8 l a například jízda osmdesátkou po pražské Jižní spojce se děje prakticky výhradně na benzin a tak v podobném režimu nedosahuje HSD paradoxně tak působivých výsledků, jako při proplétání se ulicemi měst, zatímco jeho nejbližší konkurenci od Hondy naopak plynulá jízda podobnými rychlostmi vysloveně svědčí. Zvuk benzinového motoru proniká do kabiny subjektivně o trochu více, než u Priusu, jeho hlubší zvuk ale není při déletrvající akceleraci vysloveně nepříjemný.

Říkáte si, proč stále ta abstrakce a žádná čísla? Auris HSD jsme bohužel získali na test v době té „nejdrsnější“ sněhové kalamity, kdy bylo nemyslitelné provést měření ani při jízdě ustálenou stovkou, natož pak stotřicítkou, o vlivu zimního obutí a sněhové břečky nemluvě. To nejdůležitější se nám tedy bohužel zjistit nepodařilo, určitě se vám to ale pokusíme nějakým způsobem vynahradit po zimě. Můžeme sloužit pouze spotřebou za celý test, která činila 5,9 l, při průměrné rychlosti 52 km/h.

obrázek [600 x 332]  

Takový normální… Auris

Je to přesně tak – s výjimkou zmenšení kufru o nezanedbatelných 75 l a špatného dávkování brzdného účinku si implementace hybridního HSD nevyžádala žádné další kompromisy.

Interiér je beze změn, komfort jízdy je lepší, schopnost tlumení rázů skoro stejná, jízdní vlastnosti odpovídají dvoulitrovému naftovému Aurisu a pouze v zatáčkách je trochu cítit větší hmota auta. A právě ta stará dobrá „obyčejnost“ úplně „normálního“ auta je hlavní zbraní Aurisu proti známějšímu sokovi Priusu a jeho podivnému řízení, nijak úchvatnému komfortu jízdy, sedadlům a materiálům v kabině a zejména všudypřítomnému „blešímu cirkusu“ zobrazovaných údajů.

Auris je prostě jako celek rozhodně lepší auto než jeho mnohem dražší sourozenec, o málo horší je pouze odhlučnění motoru.

Neodolatelná nabídka?

Jenže Auris HSD si určitě nekoupí žádná uvědomělá celebrita, i kdyby skutečně spaloval ještě méně benzinu, než Prius. Z jednoduchého důvodu – vypadá totiž… jako Auris.

Takže pro ty, kteří mají svůj ohleduplný vztah k životnímu prostředí potřebu prezentovat veřejně, tu bude stále Prius a nic jiného, než Prius.

To ovšem neznamená, že by se klientela hybridů rekrutovala výhradně z řad exhibicionistů. Pořízení tohoto typu aut je zatím z pohledu uživatele stále ještě ekonomický nesmysl a motivy k jeho zakoupení tak jsou čistě ze subjektivní kategorie vnitřního uspokojení a dobrého pocitu. A to už byste museli být opravdu velcí introverti, abyste nechtěli ukázat okolí, že jste za snížení svého negativního vlivu na okolní prostředí dali slušný balík. U Hondy by o „úspěchu“ tuctově se tvářících hybridů mohli vyprávět. Je to jako zrekonstruovat vilu na Hanspaulce a nechat omlácenou omítku a na zahradě bezinky a kopřivy.

Ale třeba všichni čekali jen na to, až značka s nejlepším hybridním image prošlape této technologii cestu i do kompaktní třídy a touha nezalykat se v oblacích zápachu z turbodieselů konečně přesvědčí i méně movité a méně extrovertní zákazníky.

Osobně jsem bohužel skeptický, nicméně bude opravdu zajímavé sledovat, jak si oba hybridy Toyoty (a také Auris Hybrid v kontextu prodejů konkurenčního Insightu) na trhu v příštích letech povedou.

obrázek [600 x 282]  

První cena vozu299.900,-Kč (1.33 Dual VVT-i , Terra Cool, 73 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Základní cena testovaného vozu549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků572.621,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)

Plusy

  • Full hybrid v nenápadném balení
  • Relativně příznivá cena
  • Prostorný interiér vpředu i vzadu, snadné nastupování
  • Nízké hodnoty spotřeby v městském cyklu
  • Účinné brzdy
  • Jízdní pohodlí

Minusy

  • Hlučnější motor ve vysokých otáčkách
  • Malý kufr
  • Tlumení přejezdu velkých nerovností
  • Odskakování zadní nápravy na špatném povrchu
  • Špatné dávkování brzdného účinku

Toyota Auris HSD: První jízdní dojmy

Jake.auto.cz: Toyota Auris (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Toyota Prius (přehled testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris HSD

Cena v základní výbavě: 549 900 Kč Cena v testované výbavě: 572 621 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, Hlavové airbagy, Kolenní airbag řidiče, VSC+TRC, HAC, Elektricky ovládaná okna – přední, Podélně a výškově nastavitelný volant, Kožený volant s ovládáním audia, Kožená hlavice řadicí páky, Palubní počítač s ovládáním na volantu, Rádio / CD, MP3, WMA + 4 repro, Aux-In / USB, Imobilizér s kontrolkou aktivace, Polohovatelná a sklopná zadní sedadla, Zadní sedadla dělená 60/40, Vyhřívání předních sedadel, Indikátor ECO jízdy, Indikátor hybridního pohonu, Přepínač elektrického pohonu, Sada na opravu pneu, pneu 195/65 R15, Přední mlhová světla, Zadní spoiler HSD, Systém denního svícení LED, Vnější zpětná zrcátka - lakovaná, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna přední i zadní, Výškově a podélně nastavitelný volant, Dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, elektrický posilovač řízení (EPS)

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+21.600,-), textilní koberce (1867,-)

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris HSD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.8 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 425
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Auris HSD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 4
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,24
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…