reklama


Toyota Auris HSD - Učitel překonán

Toyota Auris HSD - Učitel překonán

 
 

Hybridní ústrojí z modelu Prius doputovalo do kompaktu Auris. A výsledkem je prostě a jednoduše… lepší auto.

Toyota učinila velmi zásadní krok – rozhodla se zpřístupnit hybridní technologii své „imageovky“ širšímu okruhu zákazníků tím, že ji namontovala tak, jak je, do kompaktního hatchbacku. Výkon je stejný, spotřeba má být ještě menší a obrovský rozdíl je v ceně. Nepodřezala si tedy Toyota pod sebou větev?

Takový normální interiér

Máme tu před sebou na pohled úplně obyčejnou, bílou Toyotu Auris, kterou jsme v modernizované verzi již otestovali s motorem 1.6 Valvematic a k ní klasický „toyotí polokeyless“. Takže zdánlivě nic neobyčejného. Na titěrných tlačítkách klíčku musíme vyluštit, kterým z nich se odemyká a zamyká a jakmile usedneme do kabiny, můžeme krabičku libovolně pohodit, není třeba ji nikam vkládat.

Sedadla jsou stále stejná, což znamená pohodlná, s pofaceliftovým lehkým bočním vedením a vyšším posazem, identická je i palubní deska s vyvýšeným středovým tunelem a tříramenný volant, tentokráte již příjemných rozměrů.

Jen místo řadicí páky nebo voliče manuálu je volicí výrůstek z Priusu, jenž prozrazuje, že po stisku modrého startovacího tlačítka nezakašle startér a nenaskočí motor.

Jediný zásadnější problém se ukáže po otevření pátých dveří – zavazadlový prostor se docela srazil z nijak úžasných výchozích 354 l na dost limitujících hybridních 279 l, z nichž nemalá část je pod tenoučkou podlážkou, kterou vám do věčných lovišť spolehlivě pošle i balík trvanlivého mléka.

obrázek [300 x 227]  

Takový normální podvozek

Dejme tomu, že je ticho v kabině jen akustickým klamem, daným odhlučněním. Navolíme D jako u každého jiného automatu a prostě jedeme.

V interiéru je klid, podběhy kol jsou dobře odhlučněné, zvládnutý je i aerodynamický svist a motor se také (čas od času) zepředu ozývá jen decentně. Podvozek i díky jen patnáctipalcovým kolům o rozměru 205/55 statečně tlumí rázy, jízda je pohodová, lehce houpavá.

Když je potřeba jet rychleji, ani zde nepřináší tento Auris žádná překvapení. Jízdní vlastnosti představují slušný standard kategorie kompaktních hatchbacků, což znamená, že tahle Toyota zvládne bez reptání ostřejší jízdu, je mírně nedotáčivá se spolehlivě a „bezpečně“ nastavenou zadní nápravou, která nemá v úmyslu vás vyděsit ztrátou stability, tedy když nepočítáme občasné, nijak nebezpečné, odskočení na nerovnostech v zatáčce. Je ovšem třeba počítat s větší hmotností auta a tím pádem s větší setrvačností hmot.

K pocitu dobré ovladatelnosti přispívá lehké řízení, které sice nevyniká ostrostí a působí trošku uměle, ani v jednom ohledu ale není nepříjemné. Právě naopak, absence afektovaných reakcí auta na sebemenší pohyb volantem by zbytečně kazil pohodu na palubě a klobouk by na zadním platě určitě nežádoucím způsobem „cestoval“.

Dost na tom, že je třeba extrémně opatrně zacházet s pedálem brzdy, jenž má kvůli upřednostnění dobíjení stále dost „vypínačovou“ charakteristiku. Auto ale umí zpomalit a zastavit velmi slušně.

Takový normální hybrid

Jenže je více než pravděpodobné, že řidič asi ví nebo záhy zjistí, že se jedná o hybridní verzi HSD. Jak už bylo řečeno, rozjezd z klidu zajišťuje (pokud není příliš temperamentní), elektromotor a spalovací motor se přidává později. Toyota má systém už pěkně odladěný, takže jsou změny režimů, tedy zejména vypínání a opětovné startování benziňáku, téměř neznatelné.

Intenzitu sešlapování plynového pedálu, respektive rekuperace při brzdění, ukazuje levý „budík“ v palubní desce, což trošku odvádí pozornost, změna zbarvení rychloměru, jako má konkurenční Honda Insight, je určitě lepší řešení.

obrázek [600 x 349]  

Stejně jako výchozí Prius, i Auris umí jet v nízkých rychlostech pouze na elektřinu a čistě elektrický mód lze zvolit též stiskem tlačítka. Kompaktní hatchback dokáže takto poskakovat v koloně docela dlouhou dobu.

Je ovšem třeba říci, že současná generace HSD je vyladěna s obrovským důrazem na jízdu ve městě rychlostmi v rozmezí 30-60 km/h. V tomto režimu benzinový motor „nežere“ skoro nic a na pár kilometrech v pražském provozu lze zajímavých způsobem stáhnout spotřebu, kterou jsme si zhoršili mimo město. Je totiž třeba mít na zřeteli, že zážehový motor je sice poměrně slabý, ale má objem 1,8 l a například jízda osmdesátkou po pražské Jižní spojce se děje prakticky výhradně na benzin a tak v podobném režimu nedosahuje HSD paradoxně tak působivých výsledků, jako při proplétání se ulicemi měst, zatímco jeho nejbližší konkurenci od Hondy naopak plynulá jízda podobnými rychlostmi vysloveně svědčí. Zvuk benzinového motoru proniká do kabiny subjektivně o trochu více, než u Priusu, jeho hlubší zvuk ale není při déletrvající akceleraci vysloveně nepříjemný.

Říkáte si, proč stále ta abstrakce a žádná čísla? Auris HSD jsme bohužel získali na test v době té „nejdrsnější“ sněhové kalamity, kdy bylo nemyslitelné provést měření ani při jízdě ustálenou stovkou, natož pak stotřicítkou, o vlivu zimního obutí a sněhové břečky nemluvě. To nejdůležitější se nám tedy bohužel zjistit nepodařilo, určitě se vám to ale pokusíme nějakým způsobem vynahradit po zimě. Můžeme sloužit pouze spotřebou za celý test, která činila 5,9 l, při průměrné rychlosti 52 km/h.

obrázek [600 x 332]  

Takový normální… Auris

Je to přesně tak – s výjimkou zmenšení kufru o nezanedbatelných 75 l a špatného dávkování brzdného účinku si implementace hybridního HSD nevyžádala žádné další kompromisy.

Interiér je beze změn, komfort jízdy je lepší, schopnost tlumení rázů skoro stejná, jízdní vlastnosti odpovídají dvoulitrovému naftovému Aurisu a pouze v zatáčkách je trochu cítit větší hmota auta. A právě ta stará dobrá „obyčejnost“ úplně „normálního“ auta je hlavní zbraní Aurisu proti známějšímu sokovi Priusu a jeho podivnému řízení, nijak úchvatnému komfortu jízdy, sedadlům a materiálům v kabině a zejména všudypřítomnému „blešímu cirkusu“ zobrazovaných údajů.

Auris je prostě jako celek rozhodně lepší auto než jeho mnohem dražší sourozenec, o málo horší je pouze odhlučnění motoru.

Neodolatelná nabídka?

Jenže Auris HSD si určitě nekoupí žádná uvědomělá celebrita, i kdyby skutečně spaloval ještě méně benzinu, než Prius. Z jednoduchého důvodu – vypadá totiž… jako Auris.

Takže pro ty, kteří mají svůj ohleduplný vztah k životnímu prostředí potřebu prezentovat veřejně, tu bude stále Prius a nic jiného, než Prius.

To ovšem neznamená, že by se klientela hybridů rekrutovala výhradně z řad exhibicionistů. Pořízení tohoto typu aut je zatím z pohledu uživatele stále ještě ekonomický nesmysl a motivy k jeho zakoupení tak jsou čistě ze subjektivní kategorie vnitřního uspokojení a dobrého pocitu. A to už byste museli být opravdu velcí introverti, abyste nechtěli ukázat okolí, že jste za snížení svého negativního vlivu na okolní prostředí dali slušný balík. U Hondy by o „úspěchu“ tuctově se tvářících hybridů mohli vyprávět. Je to jako zrekonstruovat vilu na Hanspaulce a nechat omlácenou omítku a na zahradě bezinky a kopřivy.

Ale třeba všichni čekali jen na to, až značka s nejlepším hybridním image prošlape této technologii cestu i do kompaktní třídy a touha nezalykat se v oblacích zápachu z turbodieselů konečně přesvědčí i méně movité a méně extrovertní zákazníky.

Osobně jsem bohužel skeptický, nicméně bude opravdu zajímavé sledovat, jak si oba hybridy Toyoty (a také Auris Hybrid v kontextu prodejů konkurenčního Insightu) na trhu v příštích letech povedou.

obrázek [600 x 282]  

První cena vozu299.900,-Kč (1.33 Dual VVT-i , Terra Cool, 73 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Základní cena testovaného vozu549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků572.621,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)

Plusy

  • Full hybrid v nenápadném balení
  • Relativně příznivá cena
  • Prostorný interiér vpředu i vzadu, snadné nastupování
  • Nízké hodnoty spotřeby v městském cyklu
  • Účinné brzdy
  • Jízdní pohodlí

Minusy

  • Hlučnější motor ve vysokých otáčkách
  • Malý kufr
  • Tlumení přejezdu velkých nerovností
  • Odskakování zadní nápravy na špatném povrchu
  • Špatné dávkování brzdného účinku

Toyota Auris HSD: První jízdní dojmy

Jake.auto.cz: Toyota Auris (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Toyota Prius (přehled testů a dalších článků)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris HSD

Cena v základní výbavě: 549 900 Kč Cena v testované výbavě: 572 621 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, Hlavové airbagy, Kolenní airbag řidiče, VSC+TRC, HAC, Elektricky ovládaná okna – přední, Podélně a výškově nastavitelný volant, Kožený volant s ovládáním audia, Kožená hlavice řadicí páky, Palubní počítač s ovládáním na volantu, Rádio / CD, MP3, WMA + 4 repro, Aux-In / USB, Imobilizér s kontrolkou aktivace, Polohovatelná a sklopná zadní sedadla, Zadní sedadla dělená 60/40, Vyhřívání předních sedadel, Indikátor ECO jízdy, Indikátor hybridního pohonu, Přepínač elektrického pohonu, Sada na opravu pneu, pneu 195/65 R15, Přední mlhová světla, Zadní spoiler HSD, Systém denního svícení LED, Vnější zpětná zrcátka - lakovaná, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna přední i zadní, Výškově a podélně nastavitelný volant, Dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, elektrický posilovač řízení (EPS)

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+21.600,-), textilní koberce (1867,-)

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris HSD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.8 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 425
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Auris HSD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 4
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,24
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama