Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Auris HSD - Učitel překonán

Michal Fokt
Diskuze (22)
Hybridní ústrojí z modelu Prius doputovalo do kompaktu Auris. A výsledkem je prostě a jednoduše… lepší auto.

Toyota učinila velmi zásadní krok – rozhodla se zpřístupnit hybridní technologii své „imageovky“ širšímu okruhu zákazníků tím, že ji namontovala tak, jak je, do kompaktního hatchbacku. Výkon je stejný, spotřeba má být ještě menší a obrovský rozdíl je v ceně. Nepodřezala si tedy Toyota pod sebou větev?

Takový normální interiér

Máme tu před sebou na pohled úplně obyčejnou, bílou Toyotu Auris, kterou jsme v modernizované verzi již otestovali s motorem 1.6 Valvematic a k ní klasický „toyotí polokeyless“. Takže zdánlivě nic neobyčejného. Na titěrných tlačítkách klíčku musíme vyluštit, kterým z nich se odemyká a zamyká a jakmile usedneme do kabiny, můžeme krabičku libovolně pohodit, není třeba ji nikam vkládat.

Sedadla jsou stále stejná, což znamená pohodlná, s pofaceliftovým lehkým bočním vedením a vyšším posazem, identická je i palubní deska s vyvýšeným středovým tunelem a tříramenný volant, tentokráte již příjemných rozměrů.

Jen místo řadicí páky nebo voliče manuálu je volicí výrůstek z Priusu, jenž prozrazuje, že po stisku modrého startovacího tlačítka nezakašle startér a nenaskočí motor.

Jediný zásadnější problém se ukáže po otevření pátých dveří – zavazadlový prostor se docela srazil z nijak úžasných výchozích 354 l na dost limitujících hybridních 279 l, z nichž nemalá část je pod tenoučkou podlážkou, kterou vám do věčných lovišť spolehlivě pošle i balík trvanlivého mléka.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Takový normální podvozek

Dejme tomu, že je ticho v kabině jen akustickým klamem, daným odhlučněním. Navolíme D jako u každého jiného automatu a prostě jedeme.

V interiéru je klid, podběhy kol jsou dobře odhlučněné, zvládnutý je i aerodynamický svist a motor se také (čas od času) zepředu ozývá jen decentně. Podvozek i díky jen patnáctipalcovým kolům o rozměru 205/55 statečně tlumí rázy, jízda je pohodová, lehce houpavá.

Když je potřeba jet rychleji, ani zde nepřináší tento Auris žádná překvapení. Jízdní vlastnosti představují slušný standard kategorie kompaktních hatchbacků, což znamená, že tahle Toyota zvládne bez reptání ostřejší jízdu, je mírně nedotáčivá se spolehlivě a „bezpečně“ nastavenou zadní nápravou, která nemá v úmyslu vás vyděsit ztrátou stability, tedy když nepočítáme občasné, nijak nebezpečné, odskočení na nerovnostech v zatáčce. Je ovšem třeba počítat s větší hmotností auta a tím pádem s větší setrvačností hmot.

K pocitu dobré ovladatelnosti přispívá lehké řízení, které sice nevyniká ostrostí a působí trošku uměle, ani v jednom ohledu ale není nepříjemné. Právě naopak, absence afektovaných reakcí auta na sebemenší pohyb volantem by zbytečně kazil pohodu na palubě a klobouk by na zadním platě určitě nežádoucím způsobem „cestoval“.

Dost na tom, že je třeba extrémně opatrně zacházet s pedálem brzdy, jenž má kvůli upřednostnění dobíjení stále dost „vypínačovou“ charakteristiku. Auto ale umí zpomalit a zastavit velmi slušně.

Takový normální hybrid

Jenže je více než pravděpodobné, že řidič asi ví nebo záhy zjistí, že se jedná o hybridní verzi HSD. Jak už bylo řečeno, rozjezd z klidu zajišťuje (pokud není příliš temperamentní), elektromotor a spalovací motor se přidává později. Toyota má systém už pěkně odladěný, takže jsou změny režimů, tedy zejména vypínání a opětovné startování benziňáku, téměř neznatelné.

Intenzitu sešlapování plynového pedálu, respektive rekuperace při brzdění, ukazuje levý „budík“ v palubní desce, což trošku odvádí pozornost, změna zbarvení rychloměru, jako má konkurenční Honda Insight, je určitě lepší řešení.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Stejně jako výchozí Prius, i Auris umí jet v nízkých rychlostech pouze na elektřinu a čistě elektrický mód lze zvolit též stiskem tlačítka. Kompaktní hatchback dokáže takto poskakovat v koloně docela dlouhou dobu.

Je ovšem třeba říci, že současná generace HSD je vyladěna s obrovským důrazem na jízdu ve městě rychlostmi v rozmezí 30-60 km/h. V tomto režimu benzinový motor „nežere“ skoro nic a na pár kilometrech v pražském provozu lze zajímavých způsobem stáhnout spotřebu, kterou jsme si zhoršili mimo město. Je totiž třeba mít na zřeteli, že zážehový motor je sice poměrně slabý, ale má objem 1,8 l a například jízda osmdesátkou po pražské Jižní spojce se děje prakticky výhradně na benzin a tak v podobném režimu nedosahuje HSD paradoxně tak působivých výsledků, jako při proplétání se ulicemi měst, zatímco jeho nejbližší konkurenci od Hondy naopak plynulá jízda podobnými rychlostmi vysloveně svědčí. Zvuk benzinového motoru proniká do kabiny subjektivně o trochu více, než u Priusu, jeho hlubší zvuk ale není při déletrvající akceleraci vysloveně nepříjemný.

Říkáte si, proč stále ta abstrakce a žádná čísla? Auris HSD jsme bohužel získali na test v době té „nejdrsnější“ sněhové kalamity, kdy bylo nemyslitelné provést měření ani při jízdě ustálenou stovkou, natož pak stotřicítkou, o vlivu zimního obutí a sněhové břečky nemluvě. To nejdůležitější se nám tedy bohužel zjistit nepodařilo, určitě se vám to ale pokusíme nějakým způsobem vynahradit po zimě. Můžeme sloužit pouze spotřebou za celý test, která činila 5,9 l, při průměrné rychlosti 52 km/h.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Takový normální… Auris

Je to přesně tak – s výjimkou zmenšení kufru o nezanedbatelných 75 l a špatného dávkování brzdného účinku si implementace hybridního HSD nevyžádala žádné další kompromisy.

Interiér je beze změn, komfort jízdy je lepší, schopnost tlumení rázů skoro stejná, jízdní vlastnosti odpovídají dvoulitrovému naftovému Aurisu a pouze v zatáčkách je trochu cítit větší hmota auta. A právě ta stará dobrá „obyčejnost“ úplně „normálního“ auta je hlavní zbraní Aurisu proti známějšímu sokovi Priusu a jeho podivnému řízení, nijak úchvatnému komfortu jízdy, sedadlům a materiálům v kabině a zejména všudypřítomnému „blešímu cirkusu“ zobrazovaných údajů.

Auris je prostě jako celek rozhodně lepší auto než jeho mnohem dražší sourozenec, o málo horší je pouze odhlučnění motoru.

Neodolatelná nabídka?

Jenže Auris HSD si určitě nekoupí žádná uvědomělá celebrita, i kdyby skutečně spaloval ještě méně benzinu, než Prius. Z jednoduchého důvodu – vypadá totiž… jako Auris.

Takže pro ty, kteří mají svůj ohleduplný vztah k životnímu prostředí potřebu prezentovat veřejně, tu bude stále Prius a nic jiného, než Prius.

To ovšem neznamená, že by se klientela hybridů rekrutovala výhradně z řad exhibicionistů. Pořízení tohoto typu aut je zatím z pohledu uživatele stále ještě ekonomický nesmysl a motivy k jeho zakoupení tak jsou čistě ze subjektivní kategorie vnitřního uspokojení a dobrého pocitu. A to už byste museli být opravdu velcí introverti, abyste nechtěli ukázat okolí, že jste za snížení svého negativního vlivu na okolní prostředí dali slušný balík. U Hondy by o „úspěchu“ tuctově se tvářících hybridů mohli vyprávět. Je to jako zrekonstruovat vilu na Hanspaulce a nechat omlácenou omítku a na zahradě bezinky a kopřivy.

Ale třeba všichni čekali jen na to, až značka s nejlepším hybridním image prošlape této technologii cestu i do kompaktní třídy a touha nezalykat se v oblacích zápachu z turbodieselů konečně přesvědčí i méně movité a méně extrovertní zákazníky.

Osobně jsem bohužel skeptický, nicméně bude opravdu zajímavé sledovat, jak si oba hybridy Toyoty (a také Auris Hybrid v kontextu prodejů konkurenčního Insightu) na trhu v příštích letech povedou.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

První cena vozu 299.900,-Kč (1.33 Dual VVT-i , Terra Cool, 73 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Základní cena testovaného vozu 549.900,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 572.621,-Kč (1.8 VVT-i HSD E-CVT, Luna Hybrid, 73 kW)

Plusy

  • Full hybrid v nenápadném balení
  • Relativně příznivá cena
  • Prostorný interiér vpředu i vzadu, snadné nastupování
  • Nízké hodnoty spotřeby v městském cyklu
  • Účinné brzdy
  • Jízdní pohodlí

Minusy

  • Hlučnější motor ve vysokých otáčkách
  • Malý kufr
  • Tlumení přejezdu velkých nerovností
  • Odskakování zadní nápravy na špatném povrchu
  • Špatné dávkování brzdného účinku

Toyota Auris HSD: První jízdní dojmy

Jake.auto.cz: Toyota Auris (přehled testů a dalších článků)

Jake.auto.cz: Toyota Prius (přehled testů a dalších článků)

Michal Fokt
Diskuze (22)
Toyota Auris HSD
Cena základní sestavy 549 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, Hlavové airbagy, Kolenní airbag řidiče, VSC+TRC, HAC, Elektricky ovládaná okna – přední, Podélně a výškově nastavitelný volant, Kožený volant s ovládáním audia, Kožená hlavice řadicí páky, Palubní počítač s ovládáním na volantu, Rádio / CD, MP3, WMA + 4 repro, Aux-In / USB, Imobilizér s kontrolkou aktivace, Polohovatelná a sklopná zadní sedadla, Zadní sedadla dělená 60/40, Vyhřívání předních sedadel, Indikátor ECO jízdy, Indikátor hybridního pohonu, Přepínač elektrického pohonu, Sada na opravu pneu, pneu 195/65 R15, Přední mlhová světla, Zadní spoiler HSD, Systém denního svícení LED, Vnější zpětná zrcátka - lakovaná, el. ovládaná, vyhřívaná a sklopná, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna přední i zadní, Výškově a podélně nastavitelný volant, Dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, elektrický posilovač řízení (EPS) Kč
Cena testované sestavy 572 621 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+21.600,-), textilní koberce (1867,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 3.8 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 425
Rozměr pneu: 195/65 R15
Toyota Auris HSD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 12. 2010 09:58
Re: spotřeba pri dialnicnych rychlostiach u HSD 1,8
re: spotreba pri vyssich ustalenych rychlostiach -> urobil som s Priusom III (teda motor 1,8 HSD ako v aurise) cca 1500km. Pri dialnicnych rychlostiach 160 na tempomat som mal kombinovanu spotrebu 5,7. Pri obdobnom charaktere ciest (tj 80% dialnica 20% zapchate mesto) som mal s Prius-om II (teda 1,5 HSD) spotrebu 6,5.
Auris HSD bude nieco vyssie ako Prius III, mozno tych 6,5?

Teraz som s 2,0dizel pri rovnakom charaktere na 7,8l to znamena rozdiel 2,1 l na 100km oproti Priusu co je 2100 litrov na 100.000km.
29. 12. 2010 14:27
Re: spotřeba
Taky nejsem horkým zájemcem o Auris. Navíc tu nepočítáš s individuálními slevami :-) Podle mě hlavní přínos je snížení ceny za hybridní systém a přiblížení se cenám Hondy, která ale nabízí podstatně jednodušší řešení.

Co se celkového otisku na životním prostředí týče, je to hodně těžko posouditelné. Pár let zpět Toyota dokázala vytěžit z použité baterie přes 80% surových materiálů. Dneska se to snad pohybuje kolem 95%, ale ruku do ohně bych za to nedal, mám na to moc děravou hlavu. Prius jako takový byl navržen pro maximální recyklovatelnost. Takže se hlavně bavíme o energii potřebné ke zpracování a výrobě. Pokud vím, továrny Toyoty patří k těm "nejzelenějším" na světě. A pokud někdo haní ekologii hybridů, u elektromobilů je to jen horší (je potřeba větší kapacita akumulátorů, což je ta nejméně výrobně ekologická součást auta), než se najdou a uvedou v masovou výrobu ještě pokročilejší technologie pro akumulaci energie.

Neříkám, že jsem super fanda hybridů, ale chápu jejich logiku. A příspěvek na Prius, nebo lépe řečeno jeho absence, mě, po pravdě, tolik nemrzí, jako absence příspěvku na takový Leaf. Není to auto, které bych si koupil, ale příspěvek na něj bych uvítal. Praha se neúspěšně potýká se znečištěním hlukem a tohle by mohlo být jedno z řešení, místo padesátek na magistrále.
29. 12. 2010 14:15
Re: spotřeba
V Čechách se prodá, podle mě, nejvíce benzínových 1.3 a 1.6. Ale podívej se na Německé ceny. Tam tak drastické akce nejsou. Nikdo neříká, že je to auto pro chudé. Pokud chceš hybrid, je to dobrá nabídka. Výrazně jednodušší systém Hondy stojí obdobně. Toyota tu podle mě prostě nemá ambici prodávat větší množství hybridů, stejně tak tu nemá ambici prodávat větší množství dvoulitrových dieselů. D-CAT 180 konec konců už z českého trhu stáhli před nějakou dobou.
Avatar - JirkaVejrazka
28. 12. 2010 09:00
Re: Jenže...
Hodil jsem par dotazu do vyhledavace a vypada to, ze zavesu na kola se pro Prius vyrabi vic nez dost. Jak na kouli, tak na dvere (staci dat do Google "prius bike rack").

Jeste jsem nasel jeden "pripinaci" system, ale asi bude spadat do kategorie "na dvere" - viz [odkaz]

Detailne se systemy na kola diskutuji tady, jsou tam i nejaka videa a obrazky:
[odkaz]
27. 12. 2010 21:36
Re: spotřeba
spotreba hybridu na dialnici bude v pripade rovneho profilu rovnaka ako u konvencneho modelu, pretoze pri konstantnej rychlosti nema hmotnost na spotrebu vplyv. V pripade, ze bude kopcovity teren tak, ze sa pri jazde do kopca nevybiju baterie, tak bude hybrid lepsi ako konvencne auto. Ak sa baterie vybiju, tak horsi ako konvencne auto. Ak bude silna premavka (zrychlovanie, spomalovanie) alebo zapcha, bude lepsi hybrid.

otazka je, co je to, ze bude hybrid lepsi...u takto malych motorov budu rozdiely par litrov, takze zalezi od nastavenia cien jednotlivych modelov.