TEST Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start – Městský šetřílek
Za celý loňský rok se v naší zemi prodalo celkem 2673 Yarisů. Poslední měsíc roku 2008 však prodejci japonské značky prodali pouze 114 vozů, které Toyotě zajistily až jedenácté místo v prosincovém pořadí registrací malých vozů. Tento výsledek malou Toyotu srazil ze čtvrté celkové příčky na šestou. Ani to není mezi převážně čtyřmetrovými vozy špatné a je tak už jasné, že Češi rozumí hodnotám, které Toyota prosazuje. Faceliftovaný Yaris přijíždí do Čech a na Moravu právě včas. Vedle osvědčeného tříválce bude k návratu na vyšší pozice v žebříčku registrací pomáhat také nový čtyřválec, který jsme tentokrát vyzkoušeli.
Facelift?
Mírně pozměněný tvar předních světlometů, lehce přepracovaný přední nárazník, jinak barevně vyvedené zadní svítilny s šesti integrovanými světelnými diodami a přepracovaný zadní nárazník. Nebo třeba nové ochranné lišty vpředu i vzadu. To je základ nákladově nenáročné úpravy vzhledu, kterou Toyota v evropském designovém studiu ED2 malému modelu objednala. Při zběžném pohledu si změn ani nevšimnete, facelift zaregistrují jenom ti nejpozornější. Podobně je na tom se změnami i interiér. Ale my jsme se těšili hlavně na to, co přiveze modernizovaný Yaris pod svojí krátkou kapotou – na nový zážehový motor 1,33 Dual VVT-i. A také jsme chtěli v praxi vyzkoušet fungování šetřícího systému Stop & Start.
Malý silák
Nový motor o objemu 1329 cm3 je vybaven proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Dual VVT-i a je schopen vyvinout 74 kW při 6000 min-1, resp. 132 Nm točivého momentu ve 3800 min-1. Toyota se chlubí tím, že jde o benzinový motor s mimořádně vysokým kompresním poměrem (11,5:1), dopomáhající k vysokým měrným hodnotám výkonu. Starší agregát 1,4 VVT-i, který tato novinka nahrazuje, měl pouze 71 kW při 6000 min-1, 130 Nm až při 4400 min-1 a 13 kg hmotnosti navíc. Jedna-trojka tak z menšího objemu umí poskytnout větší výkon a maximum točivého momentu má posunuto níže, což je pro běžnou jízdu výhodnější.
Podle materiálů automobilky by si měl tento Yaris (i) díky aerodynamické optimalizaci toku vzduchu v sání, úbytku hmotnosti, snížení vnitřního tření a ztrát celého motoru (také díky novým pístům s malými třecími plochami) a nové vačkové hřídeli, vystačit s 5,1 l Naturalu 95 na 100 kilometrů. A to je jedna z nejnižších kombinovaných spotřeb mezi malými benzinovými modely.
Teorie v praxi
Po nastartování si motor příjemně ševelí, je tichý a do interiéru se nepřenášejí žádné vibrace. Na volnoběh je ale v interiéru zřetelně slyšet, není to tak, že byste o něm nevěděli. Malé auto je vhodné hlavně do města, tak nejdříve jezdíme v pražském městském provozu. Při pobytu v metropoli se naprostou většinu času pohybujeme mezi dvěma a třemi tisíci otáček, ale ani když otáčky spadnou pod 2000, třeba na 1750, motor nijak neprotestuje a slušně se s tím vypořádá.
Stojíme zadarmo
Při příjezdu na křižovatku motor zhasíná. Co to, že by nějaká zrada? Ale ne, to jen zaúřadoval systém Stop & Start. Když je systém aktivován, vůz zastaven, zařazen neutrál a nestojíte na spojce, tak toto zařízení motor samočinně vypne. Po sešlápnutí spojkového pedálu motor opět naskočí a můžete jet dále. Start přitom zajišťuje startér bez řemenového převodu, takže je tišší a rychlejší. Světe div se, ono to funguje a dokonce spolehlivě. Hřát vás může vědomí, že šetříte palivo (resp. svoji peněženku).
Zlomovým okamžikem z hlediska spotřeby paliva mezi výhodností znovu nastartovat a nebo nechat běžet motor trvale je podle materiálů Toyoty 3,5 sekundy. Když je tedy motor v nečinnosti déle než 3,5 sekundy začínáte šetřit palivo – a to je snad při každém stání na světelné křižovatce. Díky tomu jsme po Praze jezdili – věřte nebo nevěřte – za 5,8 l/100 km.
Závodník?
Ve městě se tedy jedna-trojka ukázala jako velmi úsporný agregát. Mimochodem, vejde do sazby povinného ručení "do 1350 cm3", takže český majitel proti staršímu motoru opět ušetří. Co ale mimo město, kde se nezastavuje? Kolik paliva si bude nárokovat tam? Zůstane s malým objemem kultivovaný i ve vysokých otáčkách?
Rozhodli jsme se využít plného potenciálu motoru a zrychlujeme. Při přechodu 2000 min-1 se motor začne probouzet a ožívat, meta 3500 min-1 znamená docela slušný zátah a když na vás z otáčkoměru začne svítit 4500 min-1 a více, tak už desítky plnokrevníků dolovaných z 1329 cm3 objemu a podporovaných moderním variabilním ventilovým rozvodem, předvádí s vozem slušný úprk. Ale sportovce v Yarisovi nehledejte, v zatáčkách se naklání a podvozek je naladěn spíše na komfortní notu. Na svižnou jízdu to rozhodně stačí. Pokud byste však chtěli s tímto prckem jezdit dynamicky, musíte motor držet pořád v otáčkách, nejlépe za pětitisícovou hranicí. To se ale samozřejmě odrazí na spotřebě, která se bude blížit k desetilitrové hranici.
Jinak se můžete krajinou pohybovat za příjemných 5,2 litru na 100 km a motor vám bude velmi příjemným společníkem. Při snaze o co nejekonomičtější jízdu jsme se dostali na hranici 4,7 l/100 km.
Na dálnici se Yaris chová na malé auto docela stabilně i při povoleném dálničním limitu. Na dlouhé cestování to však není a při plně naloženém autě už vůbec ne. V táhlých stoupáních dochází Toyotě dech, kupředu se jí moc nechce a musíte chtíc nechtíc podřadit na pátý převodový stupeň a motor vytočit. Ano, tato malá Toyota má úspornou šestku, která šetří palivo, ale předpokládá, že budete také více řadit. Při reálné stotřicítce totiž točí motor na nejvyšší stupeň pouze 3500 otáček (nárokuje si přitom 8,3 l/100 km), při stokilometrové rychlosti můžete z displejů odečíst hodnotu 2800 ot/min a spotřebu 5,7 l/100 km. Podotýkáme však, že testovaný vůz měl najeto necelé 3 tisíce km, takže se dá předpokládat, že spotřeba časem ještě klesne. Při jízdě okolo 120 km/h motor spálí 7,2 litru na sto km – za kolik budete jezdit je tedy na vás a na těžkosti vaší pravé nohy.
Šest je víc než pět
toyota testy malevozy Yaris byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou nové generace. A to kromě Toyoty na našem trhu nabízí u svých adekvátních modelů pouze Fiat, Hyundai a Opel. Řazení je dostatečně přesné a dráhy řadicí páky jsou relativně krátké. Sama řadička je bohužel dlouhá jako týden před výplatou. Výše zmíněné platí pro všechny rychlostní stupně kromě zpátečky – ta šla řadit místy s obtížemi a když si postavila hlavu, tak občas nešla zařadit vůbec.
Ani Yaris není dokonalý…
Jak to? Tak třeba ovládání palubního počítače kolíčky na přístrojovém štítu vzdáleném metr od řidiče je dosti nešťastné, odkládací plocha pro levou řidičovu nohu je navržena zřejmě pro dítě, noha dospělého muže se tam se standardním chodidlem nevejde. Volant je ve většině verzí nastavitelný pouze výškově – třídní standard flexibility pro různé řidiče je dnes již dál. Nebo naprostá banalita – ovladač ovládání hlasitosti audia je bez jakékoliv aretace, takže zvyšování hlasitosti po stupních je téměř nemožné.
Do města ano!
Faceliftovaná Toyota Yaris je příjemné auto, které je zvenku malé, ale uvnitř vám nabídne na svou velikost vynikající prostor a variabilitu (dělená, posuvná a sklopná zadní sedadla). Kouzla čekejte i v na první pohled malém kufru – po posunutí zadních sedadel zcela vpřed do něj lze bez problémů naložit složený dětský kočárek i bez demontáže koleček.
Vybavená motorem 1,33 Dual VVT-i je i zábavná a na přesuny v městských aglomeracích i mimo města více než vhodná. Systém Stop & Start funguje výborně a dokáže ve městě ušetřit drahocenné pohonné hmoty. Více než výkon ve vysokých otáčkách oceníte pružnost a točivý moment ve středních otáčkách, a to jak při rozjezdech ve městě, tak při popojíždění v kolonách nebo během příměstských přesunů. Tam dokáže být tato Toyota mimořádně úsporná. Při rychlostech nad 100 km/h už výhody nejsou tak jednoznačné, ale přesto je jasné, že byste s menším tříválcem na dálnici jen těžko jezdili úsporněji.
První cena vozu | 249.900,-Kč (Yaris Cool 1,0 VVT-i 3dv 51 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 294.900,-Kč (Terra 1,33 Dual VVT-i 74 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 299.900,-Kč (Terra Cool 1,33 Dual VVT-i 74 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 309.900,-Kč (Terra Cool 1,33 Dual VVT-i 74 kW) |
Plusy
- silný a úsporný motor (hlavně ve městě)
- vejde se do sazby povinného ručení do 1350 cm3
- fungující systém Stop & Start
- šestistupňová převodovka v základu
- vyšší posez
- prostorný interiér
- odkládací prostory
- jednoduchá a přehledná středová konzola
- jednoduché sklápění zadních sedadel
- posuvná zadní sedadla
Mínusy
- vyšší cena
- pouze výškově nastavitelný volant
- ovládání palubního počítače
- nemožnost větší individualizace
- malá odkládací plocha pro levou nohu řidiče