Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start – Městský šetřílek

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start – Městský šetřílek

 
 

Modernizovaná Toyota Yaris dostala pod kapotu nový motorářský počin inženýrů Toyoty – čtyřválec 1,33 Dual VVT-i. Jak si rozumí 100 koní se systémem Stop & Start a nízkou spotřebou?

Za celý loňský rok se v naší zemi prodalo celkem 2673 Yarisů. Poslední měsíc roku 2008 však prodejci japonské značky prodali pouze 114 vozů, které Toyotě zajistily až jedenácté místo v prosincovém pořadí registrací malých vozů. Tento výsledek malou Toyotu srazil ze čtvrté celkové příčky na šestou. Ani to není mezi převážně čtyřmetrovými vozy špatné a je tak už jasné, že Češi rozumí hodnotám, které Toyota prosazuje. Faceliftovaný Yaris přijíždí do Čech a na Moravu právě včas. Vedle osvědčeného tříválce bude k návratu na vyšší pozice v žebříčku registrací pomáhat také nový čtyřválec, který jsme tentokrát vyzkoušeli.

Facelift?

Mírně pozměněný tvar předních světlometů, lehce přepracovaný přední nárazník, jinak barevně vyvedené zadní svítilny s šesti integrovanými světelnými diodami a přepracovaný zadní nárazník. Nebo třeba nové ochranné lišty vpředu i vzadu. To je základ nákladově nenáročné úpravy vzhledu, kterou Toyota v evropském designovém studiu ED2 malému modelu objednala. Při zběžném pohledu si změn ani nevšimnete, facelift zaregistrují jenom ti nejpozornější. Podobně je na tom se změnami i interiér. Ale my jsme se těšili hlavně na to, co přiveze modernizovaný Yaris pod svojí krátkou kapotou – na nový zážehový motor 1,33 Dual VVT-i. A také jsme chtěli v praxi vyzkoušet fungování šetřícího systému Stop & Start.

Malý silák

Nový motor o objemu 1329 cm3 je vybaven proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Dual VVT-i a je schopen vyvinout 74 kW při 6000 min-1, resp. 132 Nm točivého momentu ve 3800 min-1. Toyota se chlubí tím, že jde o benzinový motor s mimořádně vysokým kompresním poměrem (11,5:1), dopomáhající k vysokým měrným hodnotám výkonu. Starší agregát 1,4 VVT-i, který tato novinka nahrazuje, měl pouze 71 kW při 6000 min-1, 130 Nm až při 4400 min-1 a 13 kg hmotnosti navíc. Jedna-trojka tak z menšího objemu umí poskytnout větší výkon a maximum točivého momentu má posunuto níže, což je pro běžnou jízdu výhodnější.

obrázek [555 x 340]  

Podle materiálů automobilky by si měl tento Yaris (i) díky aerodynamické optimalizaci toku vzduchu v sání, úbytku hmotnosti, snížení vnitřního tření a ztrát celého motoru (také díky novým pístům s malými třecími plochami) a nové vačkové hřídeli, vystačit s 5,1 l Naturalu 95 na 100 kilometrů. A to je jedna z nejnižších kombinovaných spotřeb mezi malými benzinovými modely.

Teorie v praxi

Po nastartování si motor příjemně ševelí, je tichý a do interiéru se nepřenášejí žádné vibrace. Na volnoběh je ale v interiéru zřetelně slyšet, není to tak, že byste o něm nevěděli. Malé auto je vhodné hlavně do města, tak nejdříve jezdíme v pražském městském provozu. Při pobytu v metropoli se naprostou většinu času pohybujeme mezi dvěma a třemi tisíci otáček, ale ani když otáčky spadnou pod 2000, třeba na 1750, motor nijak neprotestuje a slušně se s tím vypořádá.

Stojíme zadarmo

Při příjezdu na křižovatku motor zhasíná. Co to, že by nějaká zrada? Ale ne, to jen zaúřadoval systém Stop & Start. Když je systém aktivován, vůz zastaven, zařazen neutrál a nestojíte na spojce, tak toto zařízení motor samočinně vypne. Po sešlápnutí spojkového pedálu motor opět naskočí a můžete jet dále. Start přitom zajišťuje startér bez řemenového převodu, takže je tišší a rychlejší. Světe div se, ono to funguje a dokonce spolehlivě. Hřát vás může vědomí, že šetříte palivo (resp. svoji peněženku).

obrázek [555 x 383]  

Zlomovým okamžikem z hlediska spotřeby paliva mezi výhodností znovu nastartovat a nebo nechat běžet motor trvale je podle materiálů Toyoty 3,5 sekundy. Když je tedy motor v nečinnosti déle než 3,5 sekundy začínáte šetřit palivo – a to je snad při každém stání na světelné křižovatce. Díky tomu jsme po Praze jezdili – věřte nebo nevěřte – za 5,8 l/100 km.

Závodník?

Ve městě se tedy jedna-trojka ukázala jako velmi úsporný agregát. Mimochodem, vejde do sazby povinného ručení "do 1350 cm3", takže český majitel proti staršímu motoru opět ušetří. Co ale mimo město, kde se nezastavuje? Kolik paliva si bude nárokovat tam? Zůstane s malým objemem kultivovaný i ve vysokých otáčkách?

Rozhodli jsme se využít plného potenciálu motoru a zrychlujeme. Při přechodu 2000 min-1 se motor začne probouzet a ožívat, meta 3500 min-1 znamená docela slušný zátah a když na vás z otáčkoměru začne svítit 4500 min-1 a více, tak už desítky plnokrevníků dolovaných z 1329 cm3 objemu a podporovaných moderním variabilním ventilovým rozvodem, předvádí s vozem slušný úprk. Ale sportovce v Yarisovi nehledejte, v zatáčkách se naklání a podvozek je naladěn spíše na komfortní notu. Na svižnou jízdu to rozhodně stačí. Pokud byste však chtěli s tímto prckem jezdit dynamicky, musíte motor držet pořád v otáčkách, nejlépe za pětitisícovou hranicí. To se ale samozřejmě odrazí na spotřebě, která se bude blížit k desetilitrové hranici.

Jinak se můžete krajinou pohybovat za příjemných 5,2 litru na 100 km a motor vám bude velmi příjemným společníkem. Při snaze o co nejekonomičtější jízdu jsme se dostali na hranici 4,7 l/100 km.

obrázek [555 x 380]  

Na dálnici se Yaris chová na malé auto docela stabilně i při povoleném dálničním limitu. Na dlouhé cestování to však není a při plně naloženém autě už vůbec ne. V táhlých stoupáních dochází Toyotě dech, kupředu se jí moc nechce a musíte chtíc nechtíc podřadit na pátý převodový stupeň a motor vytočit. Ano, tato malá Toyota má úspornou šestku, která šetří palivo, ale předpokládá, že budete také více řadit. Při reálné stotřicítce totiž točí motor na nejvyšší stupeň pouze 3500 otáček (nárokuje si přitom 8,3 l/100 km), při stokilometrové rychlosti můžete z displejů odečíst hodnotu 2800 ot/min a spotřebu 5,7 l/100 km. Podotýkáme však, že testovaný vůz měl najeto necelé 3 tisíce km, takže se dá předpokládat, že spotřeba časem ještě klesne. Při jízdě okolo 120 km/h motor spálí 7,2 litru na sto km – za kolik budete jezdit je tedy na vás a na těžkosti vaší pravé nohy.

Šest je víc než pět

obrázek [296 x 370] Yaris byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou nové generace. A to kromě Toyoty na našem trhu nabízí u svých adekvátních modelů pouze Fiat, Hyundai a Opel. Řazení je dostatečně přesné a dráhy řadicí páky jsou relativně krátké. Sama řadička je bohužel dlouhá jako týden před výplatou. Výše zmíněné platí pro všechny rychlostní stupně kromě zpátečky – ta šla řadit místy s obtížemi a když si postavila hlavu, tak občas nešla zařadit vůbec.

Ani Yaris není dokonalý…

Jak to? Tak třeba ovládání palubního počítače kolíčky na přístrojovém štítu vzdáleném metr od řidiče je dosti nešťastné, odkládací plocha pro levou řidičovu nohu je navržena zřejmě pro dítě, noha dospělého muže se tam se standardním chodidlem nevejde. Volant je ve většině verzí nastavitelný pouze výškově – třídní standard flexibility pro různé řidiče je dnes již dál. Nebo naprostá banalita – ovladač ovládání hlasitosti audia je bez jakékoliv aretace, takže zvyšování hlasitosti po stupních je téměř nemožné.

Do města ano!

Faceliftovaná Toyota Yaris je příjemné auto, které je zvenku malé, ale uvnitř vám nabídne na svou velikost vynikající prostor a variabilitu (dělená, posuvná a sklopná zadní sedadla). Kouzla čekejte i v na první pohled malém kufru – po posunutí zadních sedadel zcela vpřed do něj lze bez problémů naložit složený dětský kočárek i bez demontáže koleček.

Vybavená motorem 1,33 Dual VVT-i je i zábavná a na přesuny v městských aglomeracích i mimo města více než vhodná. Systém Stop & Start funguje výborně a dokáže ve městě ušetřit drahocenné pohonné hmoty. Více než výkon ve vysokých otáčkách oceníte pružnost a točivý moment ve středních otáčkách, a to jak při rozjezdech ve městě, tak při popojíždění v kolonách nebo během příměstských přesunů. Tam dokáže být tato Toyota mimořádně úsporná. Při rychlostech nad 100 km/h už výhody nejsou tak jednoznačné, ale přesto je jasné, že byste s menším tříválcem na dálnici jen těžko jezdili úsporněji.

obrázek [555 x 357]  
První cena vozu249.900,-Kč (Yaris Cool 1,0 VVT-i 3dv 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací294.900,-Kč (Terra 1,33 Dual VVT-i 74 kW)
Základní cena testovaného vozu299.900,-Kč (Terra Cool 1,33 Dual VVT-i 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 309.900,-Kč (Terra Cool 1,33 Dual VVT-i 74 kW)

Plusy

  • silný a úsporný motor (hlavně ve městě)
  • vejde se do sazby povinného ručení do 1350 cm3
  • fungující systém Stop & Start
  • šestistupňová převodovka v základu
  • vyšší posez
  • prostorný interiér
  • odkládací prostory
  • jednoduchá a přehledná středová konzola
  • jednoduché sklápění zadních sedadel
  • posuvná zadní sedadla

Mínusy

  • vyšší cena
  • pouze výškově nastavitelný volant
  • ovládání palubního počítače
  • nemožnost větší individualizace
  • malá odkládací plocha pro levou nohu řidiče

Související články

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i

Cena v základní výbavě: 299 900 Kč Cena v testované výbavě: 309 900 Kč

Základní výbava:ABS + Elektronická Distribuce Brzdné síly + Brzdový Asistent, Airbag řidiče a vypínatelný spolujezdce, Airbagy boční, Uchycení dětské sedačky ISOFIX, Nárazníky v barvě karoserie, Elektricky ovládaná vnější zrcátka černá, Vnější kliky dveří černé, Přední maska černá, Elektricky ovládaná okna přední, Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, Nastavitelný volant výškově, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Posilovač řízení elektrický, Palubní počítač, Klimatizace, Rádio s RDS + CD přehrávač + Aux-in, MP3 a WMA přehrávač, Imobilizér, Zadní sedadla sklápěcí posuvná, dělená 60:40, Kosmetické zrcátko spolujezdce, systém Stop&Start ve stupni výbavy Terra Cool ve standardní výbavě

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+ 10.000,- Kč)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.5 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 738
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1115 / 365
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3785
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,40
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní

Ostrá verze malého modelu Yaris je oslavou návratu Toyoty…

Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem

Toyota opustila svět rallye na konci devadesátých let.…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…