Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

 
 
17.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen nabízí automobily až do pěti tun celkové hmotnosti. Vyzkoušeli jsme maximální přepravní kapacity vozidla na řidičské oprávnění skupiny B.

Střední ráže

Crafter vystřídal legendární model LT a přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů řadu novinek. Nabízí extrémně bohatou škálu verzí, zahrnující skříňový vůz, osobnější provedení kombi, valník či podvozek. Například u kombi můžete ke třem rozvorům získat dvacet jedna odlišných variant od dvoumístné až po devítimístnou.

Spousta variant

Námi testované provedení valník zahrnuje neméně variant, ke třem rozvorům lze obdržet čtyři varianty ložné plochy. Rozdíl délky valníku mezi jednoduchou a dvojitou kabinou činí 130 cm, takže k jednoduché lze obdržet vnitřní délku valníku v rozmezí 2850-4300 mm. Testovaná dvojkabina dovoluje rozpětí rozměru ložné plochy 2120-3600 mm. Ke střednímu rozvoru, na kterém stálo testované vozidlo, jsme měli k dispozici délku nákladového prostoru 2700 mm.

Standard pro šest

Dvojkabina je určena pro pracovní čety a standardně nabízí šest sedadel. Nečekejte běžnou konfiguraci 3+3, ale 2+4. Toto provedení vychází z volitelné dvousedadlové lavice pro spolujezdce, kterou dostal zkoušený automobil. Šest dělníků pro vozidlo o celkové hmotnosti 3,5 tuny by mohlo být až dost, ale za dvojkabinou jsme měli ještě ložnou plochu velikosti 5,48 m2.

Tři a půl

Zdá se vám málo rozměrná ložná plocha téměř 5,5 m2? K využití na stavbách, kde se testovaným crafterem daly vozit vany, umyvadla, stavební materiál či spousta nářadí, se nám jevilo testované vozidlo jako velmi dobře konfigurované.

Z celkové hmotnosti 3,5 tuny si pohotovostní zatížení vybralo 2118 kg, takže na užitečné zbylo nemalých 1382 kg. V těchto číslech je už zahrnuta valníková nástavba. Pokud tedy dvojkabinu obsadí šest urostlých chlapů, zbude na zatížení valníku přibližně 880 kg. Tato hodnota plně dostačovala pro potřeby převozu těžkého nářadí i stavebních hmot, například dlažby, obkladaček nebo materiálu v pytlích. Valník nebyl sklopný, takže o převozu například sypkých hmot nemůže být valná řeč.

Za volantem

Interiér crafteru nás přivítal milým dojmem. A to navzdory skutečnosti, že se jedná o vyloženého pracanta. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel vhod slušný rejd předních kol (průměr otáčení činí 13,5 m). Kvalitu řízení jsme ještě více ocenili během jízdy po silnici, protože přesností a citlivostí se tento dělník může snadno vyrovnat osobním vozidlům.

Jako velmi přínosné vidíme umístění řadicí páky na výstupku středové konzoly. Mezi předními sedadly pak můžete snadno projít, což při zastavení na stavbě zvláště oceníte. Proč? Stačí se jedním bokem vozidla nacházet v hlubším bahně a už se posádka při nastupování či vystupování hrne na opačnou stranu. Tuto výhodu volného prostoru mezi předními pozicemi doplňuje dvojice bočních dveří pro zadní cestující.

Na místě řidiče přišel vhod všestranně stavitelný volant ve značném rozsahu, stejně tak bohatě stavitelné sedadlo. Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce VW s Mercedes-Benzem na vývoji tohoto vozidla (v případě stuttgartského výrobce se pochopitelně jedná o Sprinter). Chyběla tedy pravá páčka pod volantem nahrazená funkčnější levou, jak to známe od osobních i lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Pro zajímavost můžeme poznamenat, že mezi Crafterem a Sprinterem se shoduje pouze pouze jediná páčka a její umístění,. Zmíněný prvek se však v těchto modelech odlišuje.

Naprostá unifikace naopak zasáhla ovládací tlačítka elektrického spouštění předních oken či stropní lampičky. V jejich případě můžeme pět samou chválu, protože dovolují dvoustupňové osvětlení interiéru. Buď si osvítíte prostor jen v přední části přístrojové desky (žárovka neoslňuje a dá se snadno i při jejím zapnutí řídit), nebo zapnete tok světla od druhé stropní lampičky směrem vzad a krásně vidíte například na autoatlas nebo jiné dokumenty. Samozřejmě můžete aktivovat obě svítilny pro jednu stranu, takže celkový počet žárovek umístěných ve stropě nad čelním sklem znamená čtyři. Paráda!

Skromně

Zadní čtyřmístná lavice poskytuje stejně široký prostor pro všechny cestující. Vyzkoušeli jsme, že středně urostlí muži se zde netísní. Chválíme nejen tříbodové bezpečnostní pásy, ale také samostatně stavitelné opěrky hlavy. Z úsporných důvodů bylo možné lavici prodloužit směrem vzhůru, a nahradit tak samostatné opěrky hlavy, ale výrobce se k tomuto řešení neměl. Komfort posazu na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla, takže stokilometrové trasy na těchto místech bychom rádi oželeli. Crafter však je určen k regionálnímu provozu, takže nám téměř kolmý sklon opěradla nevadil. Důvodem pro toto řešení se stalo co nejmenší prodloužení délky kabiny na úkor nástavby. Dělníci se tedy musejí trochu uskromnit – inu, u pracovního vozidla jde v ložné délce o centimetry.

Odkládací prostory

Užitkový automobil musí nabídnout dostatek odkládacích prostor na nářadí a jiné drobnosti, nejlépe pak jeden velký na cennější věci. Tento požadavek Crafter splňuje na jedničku, protože zadní lavici lze snadno vyklopit vzhůru. Do vysokého boxu pod celou její délkou se vejde tolik bouracích kladiv, že by s trochou přehánění stačila na demolici celého sídliště.

Pětiválec šlapal

Pod kapotou se nacházel pětiválec 2.5 TDI. Pro splnění odlišných požadavků je k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činí 220-350 N.m. Nejslabší agregát se podle našeho názoru hodí jen pro verzi s celkovou hmotností 3 tuny, pro větší 3,5 t bychom rozhodně volili silnější variantu. V testovaném vozidle se nacházela výkonová specifikace 100 kW, která i v naloženém automobilu zcela stačila. S prázdným crafterem silný agregát cvičil jako s pírkem. Při ekonomické jízdě však trochu chyběl výraznější točivý moment, vzhledem ke značnému objemu válců bychom čekali vyšší hodnoty. Pětiválec naopak potěšil skromnou žízní, s lehkou nohou a využíváním ekonomického pole otáček jsme cestovali za 9,5 l/100 km. Ke slušné hodnotě přispěla i jednoduchá montáž zadních pneumatik, sériová pro verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti. Robustnější varianta 5 t používá dvojmontáž.

Hodnocení
+velké užitečné zatížení
 šestimístná dvojkabina
 skromná spotřeba
-poměrně malý točivý moment
 téměř kolmé opěradlo vzadu
Výsledná známka-1
Volkswagen Crafter zaujal velmi snadný a precizním ovládání automobilu. Potěšila nás i šestimístná dvojkabina se spoustou odkládacích prostor. Objemný turbodiesel 2.5 TDI by však měl disponovat větším točivým momentem.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2459
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,364:1
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Pohon zadních kol
Emise CO2 (g/km) 293
Emisní norma Euro 4
Délka/šířka/výška (mm) 6134/2090/2350
Rozvor (mm) 3665
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 2118
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 5300
Délka /šířka/výška nástavby (mm) 2700/2030/400
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Objem nádrže paliva (l) 100

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí

Zajeli jsme do Rakouska vyzkoušet v prostředí lomu i…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…