Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

 
 
17.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen nabízí automobily až do pěti tun celkové hmotnosti. Vyzkoušeli jsme maximální přepravní kapacity vozidla na řidičské oprávnění skupiny B.

Střední ráže

Crafter vystřídal legendární model LT a přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů řadu novinek. Nabízí extrémně bohatou škálu verzí, zahrnující skříňový vůz, osobnější provedení kombi, valník či podvozek. Například u kombi můžete ke třem rozvorům získat dvacet jedna odlišných variant od dvoumístné až po devítimístnou.

Spousta variant

Námi testované provedení valník zahrnuje neméně variant, ke třem rozvorům lze obdržet čtyři varianty ložné plochy. Rozdíl délky valníku mezi jednoduchou a dvojitou kabinou činí 130 cm, takže k jednoduché lze obdržet vnitřní délku valníku v rozmezí 2850-4300 mm. Testovaná dvojkabina dovoluje rozpětí rozměru ložné plochy 2120-3600 mm. Ke střednímu rozvoru, na kterém stálo testované vozidlo, jsme měli k dispozici délku nákladového prostoru 2700 mm.

Standard pro šest

Dvojkabina je určena pro pracovní čety a standardně nabízí šest sedadel. Nečekejte běžnou konfiguraci 3+3, ale 2+4. Toto provedení vychází z volitelné dvousedadlové lavice pro spolujezdce, kterou dostal zkoušený automobil. Šest dělníků pro vozidlo o celkové hmotnosti 3,5 tuny by mohlo být až dost, ale za dvojkabinou jsme měli ještě ložnou plochu velikosti 5,48 m2.

Tři a půl

Zdá se vám málo rozměrná ložná plocha téměř 5,5 m2? K využití na stavbách, kde se testovaným crafterem daly vozit vany, umyvadla, stavební materiál či spousta nářadí, se nám jevilo testované vozidlo jako velmi dobře konfigurované.

Z celkové hmotnosti 3,5 tuny si pohotovostní zatížení vybralo 2118 kg, takže na užitečné zbylo nemalých 1382 kg. V těchto číslech je už zahrnuta valníková nástavba. Pokud tedy dvojkabinu obsadí šest urostlých chlapů, zbude na zatížení valníku přibližně 880 kg. Tato hodnota plně dostačovala pro potřeby převozu těžkého nářadí i stavebních hmot, například dlažby, obkladaček nebo materiálu v pytlích. Valník nebyl sklopný, takže o převozu například sypkých hmot nemůže být valná řeč.

Za volantem

Interiér crafteru nás přivítal milým dojmem. A to navzdory skutečnosti, že se jedná o vyloženého pracanta. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel vhod slušný rejd předních kol (průměr otáčení činí 13,5 m). Kvalitu řízení jsme ještě více ocenili během jízdy po silnici, protože přesností a citlivostí se tento dělník může snadno vyrovnat osobním vozidlům.

Jako velmi přínosné vidíme umístění řadicí páky na výstupku středové konzoly. Mezi předními sedadly pak můžete snadno projít, což při zastavení na stavbě zvláště oceníte. Proč? Stačí se jedním bokem vozidla nacházet v hlubším bahně a už se posádka při nastupování či vystupování hrne na opačnou stranu. Tuto výhodu volného prostoru mezi předními pozicemi doplňuje dvojice bočních dveří pro zadní cestující.

Na místě řidiče přišel vhod všestranně stavitelný volant ve značném rozsahu, stejně tak bohatě stavitelné sedadlo. Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce VW s Mercedes-Benzem na vývoji tohoto vozidla (v případě stuttgartského výrobce se pochopitelně jedná o Sprinter). Chyběla tedy pravá páčka pod volantem nahrazená funkčnější levou, jak to známe od osobních i lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Pro zajímavost můžeme poznamenat, že mezi Crafterem a Sprinterem se shoduje pouze pouze jediná páčka a její umístění,. Zmíněný prvek se však v těchto modelech odlišuje.

Naprostá unifikace naopak zasáhla ovládací tlačítka elektrického spouštění předních oken či stropní lampičky. V jejich případě můžeme pět samou chválu, protože dovolují dvoustupňové osvětlení interiéru. Buď si osvítíte prostor jen v přední části přístrojové desky (žárovka neoslňuje a dá se snadno i při jejím zapnutí řídit), nebo zapnete tok světla od druhé stropní lampičky směrem vzad a krásně vidíte například na autoatlas nebo jiné dokumenty. Samozřejmě můžete aktivovat obě svítilny pro jednu stranu, takže celkový počet žárovek umístěných ve stropě nad čelním sklem znamená čtyři. Paráda!

Skromně

Zadní čtyřmístná lavice poskytuje stejně široký prostor pro všechny cestující. Vyzkoušeli jsme, že středně urostlí muži se zde netísní. Chválíme nejen tříbodové bezpečnostní pásy, ale také samostatně stavitelné opěrky hlavy. Z úsporných důvodů bylo možné lavici prodloužit směrem vzhůru, a nahradit tak samostatné opěrky hlavy, ale výrobce se k tomuto řešení neměl. Komfort posazu na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla, takže stokilometrové trasy na těchto místech bychom rádi oželeli. Crafter však je určen k regionálnímu provozu, takže nám téměř kolmý sklon opěradla nevadil. Důvodem pro toto řešení se stalo co nejmenší prodloužení délky kabiny na úkor nástavby. Dělníci se tedy musejí trochu uskromnit – inu, u pracovního vozidla jde v ložné délce o centimetry.

Odkládací prostory

Užitkový automobil musí nabídnout dostatek odkládacích prostor na nářadí a jiné drobnosti, nejlépe pak jeden velký na cennější věci. Tento požadavek Crafter splňuje na jedničku, protože zadní lavici lze snadno vyklopit vzhůru. Do vysokého boxu pod celou její délkou se vejde tolik bouracích kladiv, že by s trochou přehánění stačila na demolici celého sídliště.

Pětiválec šlapal

Pod kapotou se nacházel pětiválec 2.5 TDI. Pro splnění odlišných požadavků je k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činí 220-350 N.m. Nejslabší agregát se podle našeho názoru hodí jen pro verzi s celkovou hmotností 3 tuny, pro větší 3,5 t bychom rozhodně volili silnější variantu. V testovaném vozidle se nacházela výkonová specifikace 100 kW, která i v naloženém automobilu zcela stačila. S prázdným crafterem silný agregát cvičil jako s pírkem. Při ekonomické jízdě však trochu chyběl výraznější točivý moment, vzhledem ke značnému objemu válců bychom čekali vyšší hodnoty. Pětiválec naopak potěšil skromnou žízní, s lehkou nohou a využíváním ekonomického pole otáček jsme cestovali za 9,5 l/100 km. Ke slušné hodnotě přispěla i jednoduchá montáž zadních pneumatik, sériová pro verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti. Robustnější varianta 5 t používá dvojmontáž.

Hodnocení
+velké užitečné zatížení
 šestimístná dvojkabina
 skromná spotřeba
-poměrně malý točivý moment
 téměř kolmé opěradlo vzadu
Výsledná známka-1
Volkswagen Crafter zaujal velmi snadný a precizním ovládání automobilu. Potěšila nás i šestimístná dvojkabina se spoustou odkládacích prostor. Objemný turbodiesel 2.5 TDI by však měl disponovat větším točivým momentem.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2459
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,364:1
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Pohon zadních kol
Emise CO2 (g/km) 293
Emisní norma Euro 4
Délka/šířka/výška (mm) 6134/2090/2350
Rozvor (mm) 3665
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 2118
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 5300
Délka /šířka/výška nástavby (mm) 2700/2030/400
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Objem nádrže paliva (l) 100

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí

Zajeli jsme do Rakouska vyzkoušet v prostředí lomu i…

Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz

Podvozek crafteru s celkovou hmotností 3,5 tuny a…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dnes 22:45

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor. Vlajkonoše zvolí sportovci

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor.…

Třikrát startoval Martin Doktor na olympijských hrách jako sportovec, jednou jel v pozici šéftrenéra…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…