Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136

 
 
17.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen nabízí automobily až do pěti tun celkové hmotnosti. Vyzkoušeli jsme maximální přepravní kapacity vozidla na řidičské oprávnění skupiny B.

Střední ráže

Crafter vystřídal legendární model LT a přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů řadu novinek. Nabízí extrémně bohatou škálu verzí, zahrnující skříňový vůz, osobnější provedení kombi, valník či podvozek. Například u kombi můžete ke třem rozvorům získat dvacet jedna odlišných variant od dvoumístné až po devítimístnou.

Spousta variant

Námi testované provedení valník zahrnuje neméně variant, ke třem rozvorům lze obdržet čtyři varianty ložné plochy. Rozdíl délky valníku mezi jednoduchou a dvojitou kabinou činí 130 cm, takže k jednoduché lze obdržet vnitřní délku valníku v rozmezí 2850-4300 mm. Testovaná dvojkabina dovoluje rozpětí rozměru ložné plochy 2120-3600 mm. Ke střednímu rozvoru, na kterém stálo testované vozidlo, jsme měli k dispozici délku nákladového prostoru 2700 mm.

Standard pro šest

Dvojkabina je určena pro pracovní čety a standardně nabízí šest sedadel. Nečekejte běžnou konfiguraci 3+3, ale 2+4. Toto provedení vychází z volitelné dvousedadlové lavice pro spolujezdce, kterou dostal zkoušený automobil. Šest dělníků pro vozidlo o celkové hmotnosti 3,5 tuny by mohlo být až dost, ale za dvojkabinou jsme měli ještě ložnou plochu velikosti 5,48 m2.

Tři a půl

Zdá se vám málo rozměrná ložná plocha téměř 5,5 m2? K využití na stavbách, kde se testovaným crafterem daly vozit vany, umyvadla, stavební materiál či spousta nářadí, se nám jevilo testované vozidlo jako velmi dobře konfigurované.

Z celkové hmotnosti 3,5 tuny si pohotovostní zatížení vybralo 2118 kg, takže na užitečné zbylo nemalých 1382 kg. V těchto číslech je už zahrnuta valníková nástavba. Pokud tedy dvojkabinu obsadí šest urostlých chlapů, zbude na zatížení valníku přibližně 880 kg. Tato hodnota plně dostačovala pro potřeby převozu těžkého nářadí i stavebních hmot, například dlažby, obkladaček nebo materiálu v pytlích. Valník nebyl sklopný, takže o převozu například sypkých hmot nemůže být valná řeč.

Za volantem

Interiér crafteru nás přivítal milým dojmem. A to navzdory skutečnosti, že se jedná o vyloženého pracanta. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel vhod slušný rejd předních kol (průměr otáčení činí 13,5 m). Kvalitu řízení jsme ještě více ocenili během jízdy po silnici, protože přesností a citlivostí se tento dělník může snadno vyrovnat osobním vozidlům.

Jako velmi přínosné vidíme umístění řadicí páky na výstupku středové konzoly. Mezi předními sedadly pak můžete snadno projít, což při zastavení na stavbě zvláště oceníte. Proč? Stačí se jedním bokem vozidla nacházet v hlubším bahně a už se posádka při nastupování či vystupování hrne na opačnou stranu. Tuto výhodu volného prostoru mezi předními pozicemi doplňuje dvojice bočních dveří pro zadní cestující.

Na místě řidiče přišel vhod všestranně stavitelný volant ve značném rozsahu, stejně tak bohatě stavitelné sedadlo. Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce VW s Mercedes-Benzem na vývoji tohoto vozidla (v případě stuttgartského výrobce se pochopitelně jedná o Sprinter). Chyběla tedy pravá páčka pod volantem nahrazená funkčnější levou, jak to známe od osobních i lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Pro zajímavost můžeme poznamenat, že mezi Crafterem a Sprinterem se shoduje pouze pouze jediná páčka a její umístění,. Zmíněný prvek se však v těchto modelech odlišuje.

Naprostá unifikace naopak zasáhla ovládací tlačítka elektrického spouštění předních oken či stropní lampičky. V jejich případě můžeme pět samou chválu, protože dovolují dvoustupňové osvětlení interiéru. Buď si osvítíte prostor jen v přední části přístrojové desky (žárovka neoslňuje a dá se snadno i při jejím zapnutí řídit), nebo zapnete tok světla od druhé stropní lampičky směrem vzad a krásně vidíte například na autoatlas nebo jiné dokumenty. Samozřejmě můžete aktivovat obě svítilny pro jednu stranu, takže celkový počet žárovek umístěných ve stropě nad čelním sklem znamená čtyři. Paráda!

Skromně

Zadní čtyřmístná lavice poskytuje stejně široký prostor pro všechny cestující. Vyzkoušeli jsme, že středně urostlí muži se zde netísní. Chválíme nejen tříbodové bezpečnostní pásy, ale také samostatně stavitelné opěrky hlavy. Z úsporných důvodů bylo možné lavici prodloužit směrem vzhůru, a nahradit tak samostatné opěrky hlavy, ale výrobce se k tomuto řešení neměl. Komfort posazu na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla, takže stokilometrové trasy na těchto místech bychom rádi oželeli. Crafter však je určen k regionálnímu provozu, takže nám téměř kolmý sklon opěradla nevadil. Důvodem pro toto řešení se stalo co nejmenší prodloužení délky kabiny na úkor nástavby. Dělníci se tedy musejí trochu uskromnit – inu, u pracovního vozidla jde v ložné délce o centimetry.

Odkládací prostory

Užitkový automobil musí nabídnout dostatek odkládacích prostor na nářadí a jiné drobnosti, nejlépe pak jeden velký na cennější věci. Tento požadavek Crafter splňuje na jedničku, protože zadní lavici lze snadno vyklopit vzhůru. Do vysokého boxu pod celou její délkou se vejde tolik bouracích kladiv, že by s trochou přehánění stačila na demolici celého sídliště.

Pětiválec šlapal

Pod kapotou se nacházel pětiválec 2.5 TDI. Pro splnění odlišných požadavků je k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činí 220-350 N.m. Nejslabší agregát se podle našeho názoru hodí jen pro verzi s celkovou hmotností 3 tuny, pro větší 3,5 t bychom rozhodně volili silnější variantu. V testovaném vozidle se nacházela výkonová specifikace 100 kW, která i v naloženém automobilu zcela stačila. S prázdným crafterem silný agregát cvičil jako s pírkem. Při ekonomické jízdě však trochu chyběl výraznější točivý moment, vzhledem ke značnému objemu válců bychom čekali vyšší hodnoty. Pětiválec naopak potěšil skromnou žízní, s lehkou nohou a využíváním ekonomického pole otáček jsme cestovali za 9,5 l/100 km. Ke slušné hodnotě přispěla i jednoduchá montáž zadních pneumatik, sériová pro verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti. Robustnější varianta 5 t používá dvojmontáž.

Hodnocení
+velké užitečné zatížení
 šestimístná dvojkabina
 skromná spotřeba
-poměrně malý točivý moment
 téměř kolmé opěradlo vzadu
Výsledná známka-1
Volkswagen Crafter zaujal velmi snadný a precizním ovládání automobilu. Potěšila nás i šestimístná dvojkabina se spoustou odkládacích prostor. Objemný turbodiesel 2.5 TDI by však měl disponovat větším točivým momentem.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2459
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Stálý převod 4,364:1
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Pohon zadních kol
Emise CO2 (g/km) 293
Emisní norma Euro 4
Délka/šířka/výška (mm) 6134/2090/2350
Rozvor (mm) 3665
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 2118
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 5300
Délka /šířka/výška nástavby (mm) 2700/2030/400
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Objem nádrže paliva (l) 100

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Volkswagen Group to s elektrickou energií myslí vážně a…

VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…