TEST VW Golf R Variant – Kombi mnoha tváří
Design, interiér
Volkswagen Golf je dlouhá léta nejprodávanějším osobním autem v Evropě. Tento titul drží i díky tomu, že bohatou nabídkou verzí dokáže oslovit různé skupiny zákazníků. Pro ty ekologicky smýšlející je tu elektrický e-Golf, pro rodiny s dětmi Golf Variant a pro milovníky rychlé jízdy Golf GTI. Na chalupáře, kteří chtějí být na samotě u lesa dříve, než řeknou borůvkový koláč, je tu letošní novinka, Golf Variant ve vrcholné verzi R.
Golf R je na trhu už ve čtvrté generaci (první Golf R32 s 3,2litrovým šestiválcem byl představen v roce 2002 na základě čtyřkového Golfu), až dosud byl ale nabízen výhradně jako hatchback. R Variant se v portfoliu objevuje vůbec poprvé. Auto je zároveň jedním ze tří nových verzí kombíku, které letos nabídku Golfu rozšířily. Dalšími novinkami jsou poloterénní Golf Alltrack se zvýšenou a oplastovanou karoserií a sportovně laděný Golf GTD Variant se silným turbodieselem pod kapotou. Golf R Variant je z tohoto tria jasně nejsportovnější a nejsilnější, to ale neznamená, že by nemohl být autem pro každý den. Jak jsme po týdnu testování zjistili, takovou funkci totiž zvládne bez mrknutí oka.
Bestie až na druhý pohled
Golfu je často vytýkán jeho mdlý a nevýrazný vzhled, což pro verzi R tedy rozhodně neplatí. Automobil se sice snaží hrát na nenápadnou notu, pohled na dvě dvojité koncovky na zádi, 17“ kotouče rýsující se za koly, o 20 mm snížený podvozek nebo ostřeji řezaný přední nárazník jasně dokazují, že tohle není základní Golf s 1.2 TSI pod kapotou. Celek rozhodně musíme pochválit, Golf R Variant nepochybně patří mezi nejhezčí kombíky na trhu.
Také nahlédnutí do interiéru je na první pohled známé a nijak speciální. Stačí se ale zabořit do skvělých, nízko uložených sportovních sedadel s výraznými bočnicemi, chopit se perfektně tvarovaného multifunkčního volantu a pohlédnout na kapličku s přístroji s modrými ručičkami nebo tachometrem cejchovaným do 320 km/h a je jasno. Tohle bude jízda!
Ono vlastně interiér ani nebylo potřeba nějak výrazně měnit. Kabina Golfu je sice tvarově strohá, z hlediska ergonomie je ale bez chyb. Řidič se uvnitř snadno zorientuje, nic nehledá a všechny ovladače má po ruce. Z auta je navíc dobře vidět. Poznámku tak máme vlastně jen k navigaci. Systém je sice přehledný a pracuje opravdu hbitě, jeho mapové podklady by ale chtělo vylepšit – někdy měl tendenci hnát nás Kotěhůlkami a zkratkami, kam bychom se odvážili maximálně tak se zvýšeným Golfem Alltrack.
Auto navzdory sportovnímu ladění nepřišlo o praktické stránky. V kabině je mnoho odkládacích prostor (zmiňme rozměrné kapsy ve dveřích nebo schránky pod předními sedadly), na zadních sedačkách je dostatek místa a zavazadelník je obří. Jeho objem činí 605 litrů, po sklopení zadních sedadel vznikne prostor velký 1.620 litrů.
Motor
Trocha teorie
Pod kapotou pracuje stejný agregát jako v hatchbacku, což znamená použití dvoulitrového benzinového čtyřválce s přeplňováním, který je naladěn na výkon 221 kW. Točivý moment vrcholí hodnotou 380 N.m, která je dostupná v širokém spektru otáček, od 1800 do 5500 min-1, mohutného zátahu si užijete dosyta a dlouho.
Díky parametrům 2.0 TSI patří Golf R Variant mezi nejvýkonnější kompaktní kombíky na trhu. Audi S3 Sportback používá totožný motor (byť s obchodním označením 2.0 TFSI) se shodným výkonem, Golf tak výrazně překonává jen Mercedes-AMG CLA 45 s dvoulitrem o výkonu 280 kW. Není bez zajímavosti, že všechna jmenovaná kombi používají pohon všech kol.
VW Golf R Variant – srovnání s konkurencí | ||||
Model | VW Golf R Variant | Audi S3 Sportback | Mercedes-AMG CLA 45 4Matic | Seat Leon ST Cupra |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TFSI | CLA 45 AMG | 2.0 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1984 | 1991 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 221/5500-6200 | 221/5500-6200 | 280/6000 | 213/- |
Točivý moment [N.m/min] | 380/1800-5500 | 380/1800-5500 | 475/2200-5000 | 350/1700-5800 |
Převodovka | 6DS | 6DS | 7DS | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,1 | 4,9 | 4,3 | 5,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,0 | 6,9 | 6,9 | 6,6 |
Základní cena [Kč] | 1.054.900 | 1.166.900 | 1.452.000 | 799.900 |
Síla agregátu je posílána na všechna čtyři kola, a to prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky. Hatchback je dostupný i s manuálem, kombíku ale zůstalo vyhrazeno DSG. I s ním však erko funguje výtečně.
Žijeme v době, kdy je také u sportovních aut nutná nízká spotřeba paliva (bohužel hlavně ta papírová). I Golf R Variant se tudíž nevyhnul funkci plachtění nebo stop-start systému, který se nepochopitelně zapíná i ve sportovním režimu. Navzdory těmto berličkám umí dvoulitrové TSI benzin chlemtat po litrech, a tak k udávané normované spotřebě sedmi litrů se dá dostat jen při opravdu defensivní jízdě. Při klidném tempu spíše počítejte s devíti litry, výlet na dálnici nás přišel na 8,5 l/100 km. Při dovádění na okreskách spotřeba rázem stoupala k patnácti litrům. Výsledný průměr činil 11,9 l/100 km.
Testovaný exemplář do redakční garáže dorazil s příplatkovými adaptivními tlumiči a možností volby nastavení jednotlivých systémů (dohromady za 25.400 Kč), díky nimž se z Golfu R Variant stává naprosto skvělý univerzál. Stačí zvolit ten správný režim a wolfsburské kombi s přehledem zvládne jakoukoliv jízdní situaci.
K dispozici je hned pět režimů (Eco, Comfort, Normal, Race a Individual), přičemž hlavní výhodou je Individual, který umožní nastavit si jednotlivé systémy (např. řízení, podvozek, reakce motoru a jeho zvuk) podle svého vkusu. To je nejlepší řešení, protože třeba Eco nám sice přišlo úsporné, nastavení podvozku ale bylo tuhé, u Comfortu zase bylo řízení lehčí a Race je na běžné ježdění příliš ostrý.
Jízdní vlastnosti, závěr
A jde se jezdit!
Právě univerzálnost vyplývající i z možnosti úpravy nastavení auta je něco, co nás dostalo do kolen. Golf R Variant totiž skvěle funguje za každé situace. Přes týden zvládne rozvoz dětí do školy, v pátek odveze rodinu na chalupu a o víkendu potěší hlavu rodiny na silnicích po šumavských hvozdech.
Ať už zvolíte jakýkoliv režim, nadchne vás, jak erko dokáže zatočit, a to v jakékoliv rychlosti. Ani Šárka Strachová nevykrouží oblouk s takovým nadhledem! Kombinace elektronické uzávěrky diferenciálu XDS+ a pohonu všech kol je v tomto ohledu prostě dokonalá, protože řidiči poskytuje neochvějnou jistotu. Ten si tak rázem připadá nejen na karlštejnských okreskách jako Sebastian Ogier.
Potěšil nás i komfort odpružení, ve sportovním nastavení je sice podvozek na nerovném povrchu trochu uskákaný, s ohledem na použití 19palcových kol (černá Pretoria s modrým límcem za 29.600 Kč) je ale tlumení nerovností stále skvělé. Ani v komfortním režimu se pak auto v oblouku vůbec nenaklání. Řízení je v režimu Sport příjemně tuhé, řidiči ale tolik informací neposkytuje – Golf R Variant zkrátka není autem jen pro řidiče-závodníky. Alespoň že jde ESP zcela vypnout.
Opět nás nadchla šestistupňová dvouspojková převodovka. Změna převodů je naprosto hladká, logika řazení výtečná a také zpřevodování je na jedničku. Ani sportovní mód pak zbytečně nedrží nižší stupeň při klidné jízdě. Jedinou výhradu máme k manuálnímu režimu. Převodovka na pokyn reaguje s mírným zaváháním a co víc, pokud uzná za vhodné, přeřadí si sama. Očekávali bychom, že v manuálu převodovka nechá řazení zcela na pilotovi, zvlášť s ohledem na to, že pro kombík není nabízena manuální převodovka. Přenos síly na silnici je ale díky DSG dostupnější, a tak nás chybějící manuál ani nemrzel.
Motor je naprosto výtečný. V Ecu sice na pokyn reaguje dost apaticky, stačí ale režim změnit a rázem jsou reakce okamžité. Síla agregátu nechybí v žádných otáčkách a co teprve zvuk! Přepněte do sportovního režimu a ozve se burácivý rachot podobný osmiválcům, kterému napomáhá membrána mezi motorem a kabinou. Převodovka při změně stupňů sází meziplyny a z výfuku se občas vyloudí bublavý rachot. Je to trochu pubertální zábava, ale úsměv vám roztáhne od ucha k uchu. A pokud by vás burácivé tóny omrzely, vypněte si je pomocí módu Eco a rázem uslyšíte jen čistý, utlumený zvuk motoru. Jediným problémem při jízdě na dlouhých trasách tak zůstane svist větru od levých dveří, citelný hlavně na dálnici. Mohlo se ale jednat jen o chybu těsnění testovaného kusu, spolujezdec si totiž na hluk nestěžoval.
Závěr
Volkswagen Golf je velice univerzálním vozem, nabízí různé verze pro různé zákazníky. V případě Golfu R Variant se tato univerzálnost podařila zabalit do jednoho jediného automobilu. Nechte vůz v módu Eco a máte z něj „jen“ rychlejší kombík, přepněte jej do módu Race a máte z něj ostrého borce, který na okreskách vypráší kožich mnohým sporťákům a ještě odveze celou rodinu i s bagáží na chalupu. Jen je nutné počítat s tím, že jakožto univerzál musí Golf R Variant dělat v určitých ohledech kompromisy – na dálnici je dost hlučný a zároveň není úplně dokonalým autem pro řidiče. Jednička s hvězdičkou to sice není, lepši kombinaci rodinného auta a sporťáku ale na trhu nenajdete…
Nejlevnější verze modelu | 402.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 1.054.900 Kč (2.0 TSI/221 kW R) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.054.900 Kč (2.0 TSI/221 kW R) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.357.800 Kč (2.0 TSI/221 kW R) |
Plusy
- Silný motor se skvělým zvukem
- Excelentní jízdní vlastnosti
- Univerzální schopnosti
- Zachování praktických vlastností
Minusy
- Převodovka sama řadí i v manuálním módu
- Start-stop se zapíná i ve sportovním režimu
Foto: Petr Homolka