Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test zimních pneumatik: Celoroční gumy nepřesvědčily

Svět motorů
Diskuze (51)

Evropské autokluby letos stejně jako každý rok spojily síly a otestovaly zimní pneumatiky. K osmadvaceti kouskům ve dvou rozměrech přidaly i celoroční pláště. Ty ale neobstály zrovna se ctí.

Má smysl dvakrát ročně auto přezouvat, nebo stačí mít jedny celoroční univerzální pláště? Tuto otázku si letos položili technici německého autoklubu ADAC a rakouského ÖAMTC, když plánovali pravidelný test výrobků na trhu.

Dovolíme si trochu předběhnout a rovnou poodhalíme, že bychom nákup celoročních plášťů spíše nedoporučovali. Při bližším pohledu do tabulky s výsledky je odpověď zřejmá – celoroční gumy nejsou dobré na suchu ani na vodě. Na ledu to ještě jde, ale na sněhu propadají. Kvůli měkčí směsi mají v létě zoufale dlouhou brzdnou dráhu, v zimě zase vadí kompromisní dezén. Kromě toho mají často ještě vyšší vliv na spotřebu než čistě zimní pláště. A v rychlosti, za jakou se opotřebují, jsou přímo mistry. Když si pak spočítáte úsporu při používání celoročních plášťů, dojdete spíše k záporným hodnotám.








Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5
Výborný 0,6-1,5
Chvalitebný 1,6-2,5
Dobrý 2,6-3,5
Dostatečný 3,6-4,5
Nedostatečný 4,6-5,5

Testy pneumatik do evropských autoklubů jsou pro zákazníky šikovným pomocníkem při výběru. Hodnocení je přitom velmi přísné. Jakmile pneumatiky v jediné disciplíně dostanou hodnocení „nedostatečné“, už se nikdy nemohou přehoupnout o kategorii výš, přestože v jiné disciplíně vynikají. Letos na to doplatily jak dva celoroční pláště, tak i dva zimní v rozměru 185/65 R15 kvůli chování na mokru. Z podrobného hodnocení je přitom zřejmé, že třeba obutí Kleber ve zmíněné střední třídě si na sněhu stojí lépe než druhý a třetí výrobek v tabulce. „Pro spotřebitele je proto vhodné, aby si na základě podrobných výsledků sami zvolili model, který nejlépe vyhovuje jejich vlastním jízdním potřebám,“ radí expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel.

Pikantní je fakt, že pro letošek z celého hodnocení vypadly pláště Continental, které se tradičně umisťovaly na předních příčkách. V obou rozměrech zimních pneumatik si pak dobře vedly výrobky z koncernu Goodyear-Dunlop.










Celoroční pneu 205/55 R16 V Orientační cena v Kč Sucho Mokro Sníh Led Opotřebení Výsledek
Michelin CrossClimate 2030 2,2 2,5 3,4 2,3 1,5 3,4
Vredestein Quatrac 5 1970 3,4 3,4 2,8 2,4 2,0 3,4
Nokian Weatherproof 2300 3,8 2,9 1,8 2,9 2,5 3,8
Goodyear Vector 4 Season Gen-2 2210 3,9 2,5 2,1 2,3 2,0 3,9
Pirelli Cinturato All Season 2280 3,8 3,1 3,9 2,3 2,0 3,9
Bridgestone A011 2040 4,2 2,8 4,9 2,9 2,5 4,9
Hankook Kinergy 4S H740 1810 4,0 5,0 2,7 2,6 2,5 5,0

Fabia 185/65 R15 88T



















Fabia 185/65 R15 88T Orientační cena v Kč Sucho Mokro Sníh Led Opotřebení Výsledek
Goodyear UltraGrip 9 1470 2,5 2,2 1,8 2,5 2,0 2,2
Michelin Alpin A4 1570 2,0 2,4 2,4 2,4 1,0 2,3
Nokian WR D4 1380 2,4 2,7 2,4 2,5 2,5 2,7
Vredestein Snowtrac 5 1340 2,3 2,7 2,6 2,6 2,5 2,7
Esa-Tecar Super Grip 9 1 700 2,4 2,8 2,1 2,8 2,5 2,8
Hankook i*cept RS2 W452 1100 1,9 2,8 2,6 2,8 2,5 2,8
Bridgestone Blizzak LM001 1300 2,6 2,8 1,9 2,9 2,5 2,9
Pirelli Cinturato Winter 1370 2,9 2,1 2,1 2,2 2,0 2,9
Dunlop Winter Response 2 1430 3,0 1,8 2,1 2,7 2,5 3,0
Nexen Winguard Snow’G WH2 1050 1,9 3,1 2,7 2,6 2,5 3,1
Uniroyal MS plus 77 1310 3,3 2,7 1,7 2, 9 2,5 3,3
Barum Polaris 3 1090 2,2 3,4 2,1 2,8 1,5 3,4
Viking SnowTech II 1180 2,8 3,5 1,7 2,7 2,5 3,5
Firestone Winterhawk 3 1120 2,3 4,6 2,8 2,6 2,0 4,6
Kleber Krisalp HP21) 1130 2,2 4,6 2,3 2,7 1,5 4,6
Hodnoceni od 1 do 5,5 jako ve škole, Zdroj: ADAC

Patnáct plášťů se letos popralo o prvenství v kategorii pro malé vozy jako Škoda Fabia. Referenčním vozem autoklubů byl Renault Clio, který tento rozměr rovněž obouvá. Výsledky jsou letos horší než jindy. Žádný z plášťů nedosáhl na čistou jedničku – nejlepší známka činila 2,2. Zato dva propadly se známkou 4,6 z 5,5 možných. Potěšitelné je, že v dané kategorii nejsou mezi výrobky tak velké cenové rozdíly, není tedy důvod smířit se s horšími. Český produkt Barum Polaris 3 ukázal dobrou odolnost proti opotřebení, nevedlo se mu však příliš na mokru ani ledu. Celková známka 3,4 pak stačila jen na verdikt „dobrý“. Překvapením je propad značkových výrobků Firestone a Kleber.

















Rozměr určený pro vozy
Audi A1
Citroen C3
Fiat Punto
Hyundai i20
Mini Mini
Nissan Micra
Opel Agila, Corsa, Meriva
Peugeot 208, 1007
Renault Clio, Modus, Megane (starši modely)
Seat Ibiza
Škoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Volkswagen Polo

Octavia 225/45 R17 H

















Octavia 225/45 R17 H Orientační cena v Kč Sucho Mokro Sníh Led Opotřebení Výsledek
Dunlop Winter Sport 5 3400 2,4 2,4 1,9 2,2 2,0 2,2
Pirelli Winter Sottozero 3 2830 2,9 2,7 2,7 2,6 2,5 2,9
Firestone Winterhawk 3 2770 2,9 3,0 2,4 2,0 2,0 3,0
Goodyear UltraGrip Performance 3160 3,0 2,7 1,7 2,0 2,0 3,0
Hankook i*cept evo2 W320 2429 2,2 3,0 2,5 2,4 2,5 3,0
Nokian WR D41 3100 2,4 2,6 2,2 2,1 3,0 3,0
Uniroyal MS plus 77 2670 3,2 2,3 2,5 2,6 2,5 3,2
Bridgestone Blizzak LM001 3930 2,1 2,5 3,3 2,4 2,0 3,3
Viking SnowTech II 2100 3,2 3,4 2,4 2,7 2,0 3,4
Vredestein Wintrac Xtreme S 3080 2,4 2,4 3,4 2,5 3,0 3,4
Yokohama W.drive V905 3130 2,5 3,3 2,1 2,9 3,5 3,5
Matador MP92 Sibir Snow 1500 2,6 3,7 2,2 2,5 2,0 3,7
BF Goodrich g-Force Winter2) 2700 2,6 3,9 2,2 2,2 1,5 3,9
Hodnoceni od 1 do 5,5 jako ve škole Zdroj: ADAC

Porovnání třinácti sedmnáctipalcových pneumatik v rozměru pro octavii dokázalo, že není třeba v žádné disciplíně vyloženě excelovat, ale stačí nikde nepropadnout. Stejně tak platí, že cena je pouze orientačním vodítkem. Vítězný plášť Dunlop totiž nebyl nejdražším a v žádné disciplíně ani nejlepším, a přesto obhájil svou pozici a nabízí nejvyváženější vlastnosti pro typické evropské zimy. Kdo se víc pohybuje na sněhu, toho zaujme výrobek Goodyear, který v této disciplíně dosáhl na známku 1,7. Zase se mu ale nevedlo na suchu, kde získal pouze trojku. Na příkladu výrobku BF Goodrich je vidět, že odolnost opotřebení si vybírá daň na špatné přilnavosti – známka 1,5 za poslední disciplínu nevyvážila propad na mokru hodnocením 3,9.




























Rozměr určený pro vozy
Alfa Romeo 147, 156, 159, 166, GT
Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1, 3, Z3, Z4
Chevrolet Evanda
Chrysler PT Cruiser
Citroen C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy
Honda Civic, FR-V, Accord, S-2000
Hyundai i30, Coupe
Kia cee・Ld
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes Třida B a C, C Sportcoupe, CLK, SLK
Nissan Almera, 200 SX
Opel Astra, Zafi ra, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Megane, Laguna, Scenic
Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Škoda Octavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso
Volvo C30, S40, V50, S60, V70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan
Svět motorů
Diskuze (51)
29. 10. 2016 17:22
Zimní pneumatiky
Hezký den, děkuji za článek. Co se týče zimních pneumatik, rád bych se s vámi podělil o tyto stránky: [odkaz] Myslím, že se hodí alespoň pro inspiraci. Snad dobře vyberete :).
10. 10. 2016 10:00
Re: Chválím vlastní ocas ...
Tak ja som si to porovnával, síce bez laboratórneho vybavenia. Ale na rovnakom aute. Pneu neboli na tých istých diskoch a líšili sa o centimeter v šírke. Ale aj tak to pre mna malo dobrú vypovedaciu hodnotu. Skúšal som si rôzne jazdné situácie a jedine kde som jasne zaznamenal, ze boli univerzálne Micheliny horšie ako zimné Conti, bolo zrovnanie auto po jazde bokom na štvorkole bez ESP. Rozbehy a brzdy boli sa líšili na moje prekvapenie len mierne. A určite môžem tvrdiť, že tie univerzálny boli snáď v každom smere lepšie ako zjazdené zimné, čo som vtedy vyzúval. Neskor som hodil Crosclimate aj na manželkine auto(FWD) a môžem pokojne povedať, že 99% vodičov ich pri svojom jazdení nerozozná v lete od letných. A v zime pokiaľ zrovna nebývaš v Alpách, alebo nenechávaš pri šoférovaní mozog doma, tak ťa spoľahlivo dopravia z miesta A na miesto B.
9. 10. 2016 13:50
Re: ach jo, d€bilni test pro d€bilniho eurospotrebitele
Tu je vidieť že trebárs Continental si svoje pneu nepripravil a preto nie sú ani v teste :-) :-) :-)
Náhodou by získal len priemernú známku a to by potom nevyzeralo dobre

Ja som mal za tie roky všeličo a rovno poviem že ked boli podmienky na prd tak som sa trápil na každých pneu. Ono je sakra rozdiel či sa jazdí po rovine, alebo sa jazdí aj po kopcoch. Dokedy auto ide nie je problém, ale ak treba zastaviť a rozbiehať sa trebárs do kopca tak zrazu problém je

Ja som to vyriešil autom s pohonom 4x4 a teraz môžem povedať že cítim výtrazný rozdiel v správaní auta, nie ako trepú niektorý že cítia výrazný rozdiel pri prechode na inú značku pneu. Všetko sú to len pneu určené na zimu kde tie vlastnosti musia byť o kompromisoch.
9. 10. 2016 12:27
Re: ach jo, d€bilni test pro d€bilniho eurospotrebitele
jestli a jak pripadne podvadeji tito zkousejici nevim, ale treba vim, ze donedavna treba nokian specialne pripravoval sve pneu na testy (vedel, ze pujdou k testovani). nepochybuju, ze ostatni vyrobci (pokud to lze vycuchat) to delaji stejne. realce na to byla, ze spolecnosti zabyvajici se testovanim si plaste zacaly kupovat anonymne z normalni distribucni site.
9. 10. 2016 12:17
Re: kde se neosvedcily?
podivej, on nebyl v pneuservisu od roku 2013. kdo tady mluvi o tydnech? jednou za sezonu nebo dve pri malem najezdu je vyvazeni kol vhodne.