Test zimních pneumatik: Celoroční gumy nepřesvědčily
Evropské autokluby letos stejně jako každý rok spojily síly a otestovaly zimní pneumatiky. K osmadvaceti kouskům ve dvou rozměrech přidaly i celoroční pláště. Ty ale neobstály zrovna se ctí.
Má smysl dvakrát ročně auto přezouvat, nebo stačí mít jedny celoroční univerzální pláště? Tuto otázku si letos položili technici německého autoklubu ADAC a rakouského ÖAMTC, když plánovali pravidelný test výrobků na trhu.
Dovolíme si trochu předběhnout a rovnou poodhalíme, že bychom nákup celoročních plášťů spíše nedoporučovali. Při bližším pohledu do tabulky s výsledky je odpověď zřejmá – celoroční gumy nejsou dobré na suchu ani na vodě. Na ledu to ještě jde, ale na sněhu propadají. Kvůli měkčí směsi mají v létě zoufale dlouhou brzdnou dráhu, v zimě zase vadí kompromisní dezén. Kromě toho mají často ještě vyšší vliv na spotřebu než čistě zimní pláště. A v rychlosti, za jakou se opotřebují, jsou přímo mistry. Když si pak spočítáte úsporu při používání celoročních plášťů, dojdete spíše k záporným hodnotám.
Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5 | |
Výborný | 0,6-1,5 |
Chvalitebný | 1,6-2,5 |
Dobrý | 2,6-3,5 |
Dostatečný | 3,6-4,5 |
Nedostatečný | 4,6-5,5 |
Testy pneumatik do evropských autoklubů jsou pro zákazníky šikovným pomocníkem při výběru. Hodnocení je přitom velmi přísné. Jakmile pneumatiky v jediné disciplíně dostanou hodnocení „nedostatečné“, už se nikdy nemohou přehoupnout o kategorii výš, přestože v jiné disciplíně vynikají. Letos na to doplatily jak dva celoroční pláště, tak i dva zimní v rozměru 185/65 R15 kvůli chování na mokru. Z podrobného hodnocení je přitom zřejmé, že třeba obutí Kleber ve zmíněné střední třídě si na sněhu stojí lépe než druhý a třetí výrobek v tabulce. „Pro spotřebitele je proto vhodné, aby si na základě podrobných výsledků sami zvolili model, který nejlépe vyhovuje jejich vlastním jízdním potřebám,“ radí expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel.
Pikantní je fakt, že pro letošek z celého hodnocení vypadly pláště Continental, které se tradičně umisťovaly na předních příčkách. V obou rozměrech zimních pneumatik si pak dobře vedly výrobky z koncernu Goodyear-Dunlop.
Celoroční pneu 205/55 R16 V | Orientační cena v Kč | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Opotřebení | Výsledek |
Michelin CrossClimate | 2030 | 2,2 | 2,5 | 3,4 | 2,3 | 1,5 | 3,4 |
Vredestein Quatrac 5 | 1970 | 3,4 | 3,4 | 2,8 | 2,4 | 2,0 | 3,4 |
Nokian Weatherproof | 2300 | 3,8 | 2,9 | 1,8 | 2,9 | 2,5 | 3,8 |
Goodyear Vector 4 Season Gen-2 | 2210 | 3,9 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,0 | 3,9 |
Pirelli Cinturato All Season | 2280 | 3,8 | 3,1 | 3,9 | 2,3 | 2,0 | 3,9 |
Bridgestone A011 | 2040 | 4,2 | 2,8 | 4,9 | 2,9 | 2,5 | 4,9 |
Hankook Kinergy 4S H740 | 1810 | 4,0 | 5,0 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 5,0 |
Fabia 185/65 R15 88T
Fabia 185/65 R15 88T | Orientační cena v Kč | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Opotřebení | Výsledek |
Goodyear UltraGrip 9 | 1470 | 2,5 | 2,2 | 1,8 | 2,5 | 2,0 | 2,2 |
Michelin Alpin A4 | 1570 | 2,0 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 1,0 | 2,3 |
Nokian WR D4 | 1380 | 2,4 | 2,7 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 2,7 |
Vredestein Snowtrac 5 | 1340 | 2,3 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 2,5 | 2,7 |
Esa-Tecar Super Grip 9 1 | 700 | 2,4 | 2,8 | 2,1 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Hankook i*cept RS2 W452 | 1100 | 1,9 | 2,8 | 2,6 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 1300 | 2,6 | 2,8 | 1,9 | 2,9 | 2,5 | 2,9 |
Pirelli Cinturato Winter | 1370 | 2,9 | 2,1 | 2,1 | 2,2 | 2,0 | 2,9 |
Dunlop Winter Response 2 | 1430 | 3,0 | 1,8 | 2,1 | 2,7 | 2,5 | 3,0 |
Nexen Winguard Snow’G WH2 | 1050 | 1,9 | 3,1 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 3,1 |
Uniroyal MS plus 77 | 1310 | 3,3 | 2,7 | 1,7 | 2, | 9 2,5 | 3,3 |
Barum Polaris 3 | 1090 | 2,2 | 3,4 | 2,1 | 2,8 | 1,5 | 3,4 |
Viking SnowTech II | 1180 | 2,8 | 3,5 | 1,7 | 2,7 | 2,5 | 3,5 |
Firestone Winterhawk 3 | 1120 | 2,3 | 4,6 | 2,8 | 2,6 | 2,0 | 4,6 |
Kleber Krisalp HP21) | 1130 | 2,2 | 4,6 | 2,3 | 2,7 | 1,5 | 4,6 |
Hodnoceni od 1 do 5,5 jako ve škole, Zdroj: ADAC |
Patnáct plášťů se letos popralo o prvenství v kategorii pro malé vozy jako Škoda Fabia. Referenčním vozem autoklubů byl Renault Clio, který tento rozměr rovněž obouvá. Výsledky jsou letos horší než jindy. Žádný z plášťů nedosáhl na čistou jedničku – nejlepší známka činila 2,2. Zato dva propadly se známkou 4,6 z 5,5 možných. Potěšitelné je, že v dané kategorii nejsou mezi výrobky tak velké cenové rozdíly, není tedy důvod smířit se s horšími. Český produkt Barum Polaris 3 ukázal dobrou odolnost proti opotřebení, nevedlo se mu však příliš na mokru ani ledu. Celková známka 3,4 pak stačila jen na verdikt „dobrý“. Překvapením je propad značkových výrobků Firestone a Kleber.
Rozměr určený pro vozy | |
Audi | A1 |
Citroen | C3 |
Fiat | Punto |
Hyundai | i20 |
Mini | Mini |
Nissan | Micra |
Opel | Agila, Corsa, Meriva |
Peugeot | 208, 1007 |
Renault | Clio, Modus, Megane (starši modely) |
Seat | Ibiza |
Škoda | Fabia |
Suzuki | Swift |
Toyota | Yaris |
Volkswagen | Polo |
Octavia 225/45 R17 H
Octavia 225/45 R17 H | Orientační cena v Kč | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Opotřebení | Výsledek |
Dunlop Winter Sport 5 | 3400 | 2,4 | 2,4 | 1,9 | 2,2 | 2,0 | 2,2 |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 2830 | 2,9 | 2,7 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,9 |
Firestone Winterhawk 3 | 2770 | 2,9 | 3,0 | 2,4 | 2,0 | 2,0 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip Performance | 3160 | 3,0 | 2,7 | 1,7 | 2,0 | 2,0 | 3,0 |
Hankook i*cept evo2 W320 | 2429 | 2,2 | 3,0 | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 3,0 |
Nokian WR D41 | 3100 | 2,4 | 2,6 | 2,2 | 2,1 | 3,0 | 3,0 |
Uniroyal MS plus 77 | 2670 | 3,2 | 2,3 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 3,2 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 3930 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,4 | 2,0 | 3,3 |
Viking SnowTech II | 2100 | 3,2 | 3,4 | 2,4 | 2,7 | 2,0 | 3,4 |
Vredestein Wintrac Xtreme S | 3080 | 2,4 | 2,4 | 3,4 | 2,5 | 3,0 | 3,4 |
Yokohama W.drive V905 | 3130 | 2,5 | 3,3 | 2,1 | 2,9 | 3,5 | 3,5 |
Matador MP92 Sibir Snow | 1500 | 2,6 | 3,7 | 2,2 | 2,5 | 2,0 | 3,7 |
BF Goodrich g-Force Winter2) | 2700 | 2,6 | 3,9 | 2,2 | 2,2 | 1,5 | 3,9 |
Hodnoceni od 1 do 5,5 jako ve škole Zdroj: ADAC |
Porovnání třinácti sedmnáctipalcových pneumatik v rozměru pro octavii dokázalo, že není třeba v žádné disciplíně vyloženě excelovat, ale stačí nikde nepropadnout. Stejně tak platí, že cena je pouze orientačním vodítkem. Vítězný plášť Dunlop totiž nebyl nejdražším a v žádné disciplíně ani nejlepším, a přesto obhájil svou pozici a nabízí nejvyváženější vlastnosti pro typické evropské zimy. Kdo se víc pohybuje na sněhu, toho zaujme výrobek Goodyear, který v této disciplíně dosáhl na známku 1,7. Zase se mu ale nevedlo na suchu, kde získal pouze trojku. Na příkladu výrobku BF Goodrich je vidět, že odolnost opotřebení si vybírá daň na špatné přilnavosti – známka 1,5 za poslední disciplínu nevyvážila propad na mokru hodnocením 3,9.
Rozměr určený pro vozy | |
Alfa Romeo | 147, 156, 159, 166, GT |
Audi | A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT |
BMW | 1, 3, Z3, Z4 |
Chevrolet | Evanda |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | C4 |
Fiat | Bravo, Stilo, Croma |
Ford | Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy |
Honda | Civic, FR-V, Accord, S-2000 |
Hyundai | i30, Coupe |
Kia | cee・Ld |
Lancia | Lybra |
Lexus | IS |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes | Třida B a C, C Sportcoupe, CLK, SLK |
Nissan | Almera, 200 SX |
Opel | Astra, Zafi ra, Vectra, Signum |
Peugeot | 307, 308, 406 |
Renault | Megane, Laguna, Scenic |
Seat | Leon, Altea, Toledo, Alhambra |
Škoda | Octavia, Superb |
Subaru | Impreza, Legacy |
Toyota | Auris, Avensis, Corolla Verso |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan |