12.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tohle auto nemusí nikdy zastavit. Jak je to možné?

 

Speciálně upravený cadillac přejel v padesátých letech USA, aniž by zastavil. Pomohla tomu speciální výbava zahrnující i vodní dýmku.

Automobilový svět je plný rekordů. Vedle těch tradičních, týkajících se velikosti, rychlosti nebo spotřeby, existují i ty méně obvyklé. Jedním takovým netradičním rekordem se pyšní i speciálně upravený Cadillac z roku 1947. V padesátých letech přejel USA, aniž by jednou zastavil. Jak toho dosáhl?

Na netradiční jízdu jej připravil konstruktér Louie Mattar, který automobil pro tento účel řádně upravil. Výsledkem se stalo něco, co bylo později nazváno prvním karavanem světa. Cadillac totiž disponoval množstvím výbavy, kterou si dnes spojíme právě s karavany. Posádka během non-stop jízdy mohla využít nejen takové dnes obligátní věci jako televizi, lednici a vařič, ale také sprchu, pračku a dokonce i minibar nebo vodní dýmku!

Přestože je rekordní vůz dlouhý 5,4 metru a je tak typickou „amerikou,“ vnitřní prostor byl pro nepřetržitou jízdu omezený. Proto se lednice, pračka, chemický záchod nebo dřez daly ukrýt pod zadní sedadla. Automobil na dlouhé cestě navíc musel táhnout i přívěs, který vezl zásobu paliva, oleje a vody. Jeho součástí bylo navíc i místo na posezení.

Nádrže na palivo sice byly obří – jen do přívěsu se vešlo asi 870 litrů paliva – na celou cestu ale nevystačily. Jak tedy Mattar se svým týmem zajistil, aby na své cestě nemusel stavět u tankovací stanice? Řešením bylo tankování za jízdy – do auta se přečerpával benzin z jedoucí cisterny.

To však nebylo všechno, cadillac byl připraven také na případnou závadu. Hydraulické zvedáky mohly zvednout kola, která díky tomu mohla být vyměněna i za jízdy. Z toho důvodu vůz disponoval speciálními plošinami, aby se posádka ke kolu dostala. Průzory v kapotě zase umožnily jet s otevřeným motorovým prostorem, kdyby tam bylo něco potřeba opravit. K tomu všemu připočtěte i automatickou výměnu oleje nebo chladicí kapaliny a výsledkem je vozidlo, které opravdu nemusí zastavovat.

Práce na přestavbě auta zabraly celkem pět let, přičemž svého autora vyšly na 75.000 dolarů, což by podle dnešního kurzu bylo 1,8 milionu korun. Louie Mattar přitom neměl žádného sponzora, auto vzniklo v jeho volném čase.

Rekordní cadillac absolvoval celkem dvě rekordní jízdy. V září 1952 automobil dojel za sedm dní ze San Diega do New Yorku a zpět, trasa vedoucí ze západu na východ USA a zase zpět byla dlouhá celkem 10.717 kilometrů. Tříčlenná posádka se během jízdy za volantem střídala po pětihodinových směnách. K dotankování za jízdy došlo třikrát, nikoliv však na veřejné silnici, k tomuto účelu byly užity plochy letišť.

V následujících dvou letech byl vůz dále vylepšen do dnešní podoby. Po úpravách vůz v srpnu 1954 vyjel na nepřetržitou jízdu podruhé. Tehdejší trasa dlouhá 12.041 kilometrů vedla z města Anchorage na Aljašce do Mexico City.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 

Štítky Cadillac Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…