12.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tohle auto nemusí nikdy zastavit. Jak je to možné?

 

Speciálně upravený cadillac přejel v padesátých letech USA, aniž by zastavil. Pomohla tomu speciální výbava zahrnující i vodní dýmku.

Automobilový svět je plný rekordů. Vedle těch tradičních, týkajících se velikosti, rychlosti nebo spotřeby, existují i ty méně obvyklé. Jedním takovým netradičním rekordem se pyšní i speciálně upravený Cadillac z roku 1947. V padesátých letech přejel USA, aniž by jednou zastavil. Jak toho dosáhl?

Na netradiční jízdu jej připravil konstruktér Louie Mattar, který automobil pro tento účel řádně upravil. Výsledkem se stalo něco, co bylo později nazváno prvním karavanem světa. Cadillac totiž disponoval množstvím výbavy, kterou si dnes spojíme právě s karavany. Posádka během non-stop jízdy mohla využít nejen takové dnes obligátní věci jako televizi, lednici a vařič, ale také sprchu, pračku a dokonce i minibar nebo vodní dýmku!

Přestože je rekordní vůz dlouhý 5,4 metru a je tak typickou „amerikou,“ vnitřní prostor byl pro nepřetržitou jízdu omezený. Proto se lednice, pračka, chemický záchod nebo dřez daly ukrýt pod zadní sedadla. Automobil na dlouhé cestě navíc musel táhnout i přívěs, který vezl zásobu paliva, oleje a vody. Jeho součástí bylo navíc i místo na posezení.

Nádrže na palivo sice byly obří – jen do přívěsu se vešlo asi 870 litrů paliva – na celou cestu ale nevystačily. Jak tedy Mattar se svým týmem zajistil, aby na své cestě nemusel stavět u tankovací stanice? Řešením bylo tankování za jízdy – do auta se přečerpával benzin z jedoucí cisterny.

To však nebylo všechno, cadillac byl připraven také na případnou závadu. Hydraulické zvedáky mohly zvednout kola, která díky tomu mohla být vyměněna i za jízdy. Z toho důvodu vůz disponoval speciálními plošinami, aby se posádka ke kolu dostala. Průzory v kapotě zase umožnily jet s otevřeným motorovým prostorem, kdyby tam bylo něco potřeba opravit. K tomu všemu připočtěte i automatickou výměnu oleje nebo chladicí kapaliny a výsledkem je vozidlo, které opravdu nemusí zastavovat.

Práce na přestavbě auta zabraly celkem pět let, přičemž svého autora vyšly na 75.000 dolarů, což by podle dnešního kurzu bylo 1,8 milionu korun. Louie Mattar přitom neměl žádného sponzora, auto vzniklo v jeho volném čase.

Rekordní cadillac absolvoval celkem dvě rekordní jízdy. V září 1952 automobil dojel za sedm dní ze San Diega do New Yorku a zpět, trasa vedoucí ze západu na východ USA a zase zpět byla dlouhá celkem 10.717 kilometrů. Tříčlenná posádka se během jízdy za volantem střídala po pětihodinových směnách. K dotankování za jízdy došlo třikrát, nikoliv však na veřejné silnici, k tomuto účelu byly užity plochy letišť.

V následujících dvou letech byl vůz dále vylepšen do dnešní podoby. Po úpravách vůz v srpnu 1954 vyjel na nepřetržitou jízdu podruhé. Tehdejší trasa dlouhá 12.041 kilometrů vedla z města Anchorage na Aljašce do Mexico City.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Cadillac Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…