Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou ta nejhorší auta v losím testu. A ta nejlepší? Vítěz vás překvapí!

David Bureš
Diskuze (330)
Nejlepší auta ve vyhýbacím manévru pořádaném respektovaným švédským časopisem překonají i rychlost 80 km/h. Jiná test naopak nezvládnou ani při 60 km/h.

Vyhýbací manévr, neboli losí test, je dnes už běžnou zkouškou automobilů, při němž se zjišťují jejich stabilita. Testem se nejvíce proslavil švédský magazín Teknikens Värld, který auta pomocí vyhýbacího manévru porovnává už od sedmdesátých let. Během několika desítek aut touto zkouškou prošly stovky vozů. Které si však s ní poradily nejlépe? A které naopak pohořely?

Než se dostaneme k žebříčků premiantů a propadlých, nejprve připomeňme, jak vyhýbací manévr z dílny Teknikens Värld vypadá. Automobil v rámci testu vjede na speciální trať ohraničenou kuželkami, která tvoří esíčko simulující manévr řidiče, jež se snaží vyhnout nějaké překážce. Jelikož je autorem švédský časopis, touto překážkou je obrazně los, který je na švédských silnicích obvyklou záležitostí. Proto se mu dodnes říká losí test. Rozměry esíčka jsou přitom přesně vymezeny, jak názorně ukazuje plánek tratě v galerii.

Automobily přitom na trať nevjíždějí jen s řidičem, ale naopak jsou naplněny podle stanovené nosnosti. Uvnitř tak sedí pasažéři podle počtu sedadel a v kufru jsou umístěna zavazadla. Pneumatiky vozu jsou pak nafouknuty podle hodnot stanovených výrobcem, přičemž zkouška až na výjimky (viz tabulka) probíhá na suchém asfaltu.

Testovaná auta přitom zkoušku absolvují několikrát. Jezdec postupně zvyšuje nájezdovou rychlost, aby zjistil, jak rychle vůz zvládne esíčko projet, aniž by se dostal do smyku nebo hrozilo jeho převrácení. Hodnota této rychlosti je pak hodnotícím parametrem. K tomu Teknikens Värld dodává, že dobrá auta v testu překonají rychlost 70 km/h, ta nejlepší dokonce jedou rychleji než 80 km/h.

K takové rychlosti se ale některá auta ani nepřiblížila. Vůbec nejhorším v žebříčku Teknikens Värld je britská tříkolka Reliant Rialto vyráběná v osmdesátých a devadesátých letech, která v testu zvládla maximálně pouhých 42,5 km/h. A autoři testu dokonce tvrdí, že i v tomto tempu se vůz málem převrátil. Koncepce s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu zkrátka výhodná nebyla, na což ostatně ještě v dobách Top Gearu poukazoval i Jeremy Clarkson. Jen při tom nepoužíval Rialto, ale jeho předchůdce, Robin.

Tragický výsledek Reliantu Rialto vyplyne v porovnání s dalšími nejhoršími auty v tomto testu. Za Rialtem následují Ford Ranger, Mazda BT-50 a Citroën C4 Picasso (všechny z modelového roku 2007), které shodně zvládly rychlost 54 km/h. To je sice stále málo, ve srovnání s Rialtem je to ale stále o více než 10 km/h více. U Picassa je pak nutné zdůraznit, že byl testován na mokré vozovce.

Mezi nejhoršími je obecně hodně pick-upů, které kvůli své konstrukci mají s prudkou změnou směru potíže. Naposledy to letos dokázala Toyota HiLux, která s losím testem měla velice vážné problémy. Mezi nejhoršími je ale také třeba Volkswagen Passat z roku 2001, Range Rover z roku 2002 nebo elektrické vozítko Th!nk City.

Zmínit je potřeba i výsledek Jeepu Grand Cherokee z roku 2013, který je dalším z aut, jež během losího testu Teknikens Värld jela jen po dvou kolech. Výrobce tenkrát namítal, že auto bylo při testu přetížené, což ale švédský časopis vyvrátil. Navíc opakování dokázalo, že Grand Cherokee zůstává při manévru neklidný, přestože není naplněný na celou svoji udávanou nosnost. Náprava přišla v roce 2014, kdy inovovaný vůz test zvládl s přehledem.

Nejhorší automobily v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
Model Modelový rok Podmínky Rychlost [km/h]
Reliant Rialto 1983 sucho 42,5
Ford Ranger Double Cab XLT Limited 2007 sucho 54
Mazda BT-50 Double Cab Exclusive 2007 sucho 54
Citroën C4 Picasso HDi 2007 mokro 54
Ford S-Max TD 140 2007 mokro 55
Range Rover V8 2002 sucho 55
Isuzu D-Max 3,0 D Crew Cab 2007 sucho 55
Chevrolet Trailblazer LTZ 2001 sucho 56
Mitsubishi L200 Ralliart 2007 sucho 57
Hyundai Trajet 2,7 GLS 2005 sucho 57
Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G. 2007 sucho 57
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD 2014 sucho 59
Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 150 hk Automat 2017 sucho 60
Renault Laguna 1,8 16V 2001 sucho 60
Lexus RX 300 2001 sucho 60
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD 2014 sucho 60
Th!nk City 2009 sucho 60
Volkswagen Passat 1,8T 2001 sucho 60
Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 2013 sucho 61
Maybach 62 2008 sucho 61

Naopak třeba první generaci Mercedes-Benzu A Teknikens Värld ve svém žebříčku neuvádí. První A-Klasse přitom losí test asi proslavila nejvíce, to když se v roce 1997 při různých testech ukázalo, že při vyhýbacím manévru se může snadno převrátit. Výrobce na kritiku reagoval a nechal áčko standardně vybavit ESP.

A jaké vozy jsou naopak nejlepší? Určitě nepřekvapí, že v této disciplíně excelují supersporty, které jsou rychlému krouhání zatáček přizpůsobeny. Mezi nejlepšími je tudíž Audi R8 V10 plus, McLaren 675 LT nebo Mercedes-AMG GT S.

To však není nic proti Citroënu Xantia, která ve verzi Active V6 vyhýbací manévr zvládla v rychlosti 85 km/h! Automobil byl totiž vybaven aktivním podvozkem na bázi hydropneumatického odpružení, který eliminoval boční náklony karoserie při průjezdu zatáčkou. Výsledkem toho byla ovladatelnost na úrovni sportovních aut, což neocenil jen Teknikens Värld, ale i další magazíny napříč Evropou.

Z běžných vozů si dobře vedl i Opel Omega se sportovním podvozkem a také dnešní Nissan X-Trail, který test zvládl absolvovat při rychlosti 80 km/h. A to je stejně rychle jako Ferrari Testarossa z roku 1987!

Nejlepší automobily v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
Model Modelový rok Povrch Rychlost [km/h]
Citroën Xantia Activa V6 1999 sucho 85
Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro 610 2017 sucho 83
McLaren 675LT 2017 sucho 83
Porsche 997 GT3 RS 2008 sucho 82
Porsche 996 GT2 2004 sucho 82
Porsche 997 Carrera 4S 2008 sucho 82
Mercedes-AMG GT S 2015 sucho 82
Porsche 997 GT2 2008 sucho 81,5
Porsche 991 Carrera 4 GTS 2015 sucho 81
Porsche 997 Carrera S Cabriolet 2005 sucho 81
Porsche 997 Carrera S 2008 sucho 81
Porsche 991 Carrera 4S 2014 sucho 81
McLaren 570S 2017 sucho 81
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 2014 sucho 80
Opel Omega 2,2 (sportchassi) 2000 sucho 80
Ferrari Testarossa 1987 sucho 80
Chevrolet Corvette C6 2005 sucho 80
Audi R8 4,2 FSI 2008 sucho 80
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 2017 sucho 80
Porsche 991 Carrera S Cabriolet 2013 sucho 79

České fanoušky pak jistě budou zajímat i výsledky modelů značky Škoda. Nejvýše je aktuální Škoda Fabia Combi, která letos zvládla zkoušku s rychlostí 78 km/h. Dosáhla tudíž stejného výsledku jako Porsche Boxster S z roku 2013 nebo Nissan GT-R (také 2013). Vysoko je též dnešní Superb Combi s rychlostí 76 km/h. Naopak dvojková Škoda Octavia Scout s 2.0 TDI z roku 2009 se tolik nepředvedla, dosáhla jen rychlosti 63,5 km/h.

Pod hranicí „dobrých aut“ zvládajících manévr v rychlosti alespoň 70 km/h jsou i Škoda Octavia GreenLine z roku 2012 (66 km/h), Škoda Fabia 1.2 HTP z roku 2005, Škoda Superb Combi s 2.0 TDI z roku 2014 (oba 68 km/h), Škoda Yeti z roku 2012, Škoda Superb Alldrive s 2.0 TDI z roku 2013 a Škoda Superb z roku 2008 (po 69 km/h).

Nejlepší vozy Škoda v losím testu podle magazínu Teknikens Värld
Model Modelový rok Podmínky Rychlost [km/h]
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 2017 sucho 78
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 2017 sucho 76
Škoda Octavia RS 2010 sucho 75
Škoda Praktik 1.4 TDI 2009 sucho 74
Škoda Octavia RS 2005 sucho 73
Škoda Superb 2.0 TDI 2017 sucho 72
Škoda Octavia 1.6 FSI 2004 sucho 71
Škoda Fabia 1.4 TSI 2011 sucho 71
Škoda Fabia 1.4 2007 sucho 71
Škoda Fabia 1.2 2010 sucho 71
David Bureš
Diskuze (330)
Avatar - Kuban
23. 2. 2017 10:10
Re: neprekvapi
Třeba proto, protože na mcpharson zavěšení hydractive nenainstaluješ.... může být řeč o adaptivních tlumičích, ale kinematika je pořád stejná, pořád jde o pružinové zavěšení, nemluvě o jeho geometrii.

Takže ano, abych předešel spekulacím, řeč je především o tlumení jak správně říkáš.

PS: samozřejmě neumí, stejně tak se neumí přestat stlačovat když je to potřeba. (to třeba základní hydraulika umí - a z toho vychází můj první komentář)
22. 2. 2017 15:22
Re: neprekvapi
jak souvisi porovnani hydrauliky s typem napravy?
tady snad jde o systém odpruzeni, ne?
a to, co aktiva dela, je, prifoukne vnejsi stranu auta, aby se nenaklonilo a ufoukne vnitrni... a protože v systemu je dostatek zásobního tlaku, deje se tak okamzite.

umi tohle ocelova pruzina?
Avatar - Kuban
22. 2. 2017 13:11
Re: neprekvapi
mírný náklon je příznivý ro zajištění správné trakce a přilnavosti.... klíčové ovšem je že hydraulika dokaže reagovat okamžitě na dynamické změny, tudíž když škubneš řízením adekvátně podvozek zatuhne a drží těžiště, při rychlé změně směru jízdy adekvátně tuhne aby výsledné těžiště zajistilo ideální adhezi a nepřehodilo auto na strop... je otázkou jak rychle reaguje běžná hydraulika vs Activa... ale neočekávám dramatické rozdíly, rozhodně né tak dramatické abych s klidným svědomím nemohl říct, že bude daleko lepší než běžná Mcpharson náprava.... takže asi tak.

To že se auto houpe je dáno tím, že při normální jízdě tvrdost netřeba..... Ale Oktávkáři to drncání mají rádi no.
20. 2. 2017 23:45
Re: videa
Výrobce uvádí z hlediska spotřebitele hausnumera. Problém je, že mu to umožňuje zákon. V papírech, kde je uvedeno VIN konkrétního auta, s konkrétní motorizací, s konkrétním pohonem a výbavou je uvedena hmotnost jakéhosi virtuálního auta, které prošlo homologací (zákon to dovoluje). Problém tedy je v zákoně, který nenařizuje výrobci uvádět hmotnost konkrétního auta, což by dnes nebyl absolutně žádný problém, protože výrobce dobře ví kolik váží automatická převodovka, střešní okno, šestiválec a další položky, které si zaškrtne zákazník při konfiguraci.
20. 2. 2017 21:48
Re: neprekvapi
Stalo se mi to ve dve v noci za ceskou lipou smerem do prahy... Chvili uz jsem s tim stopem na pristrojovce jel :-)
A stavel az v miste kde to v noci davalo smysl... A mas pravdu, zpocatku to brzdilo normalne, proto jsem pokracoval. Tuhnouci rizeni me presvedcilo, ze je konec...