Tom Tjaarda: Američan s nizozemskými kořeny navrhoval italské skvosty

 

Na designéry, kteří nám po sobě zanechali opravdová veledíla, bychom zapomínat neměli. Tom Tjaarda odešel v 82 letech na věčnost.

Tom Tjaarda žil možná trochu ve stínu velkých jmen, jakými jsou Giorgetto Giugiaro, Marcello Gandini, Paul Bracq a Bruno Sacco. Na rozdíl třeba od Sergia Pininfariny a Nuccia Bertoneho byl opravdu návrhářem, zatímco oba zmínění muži nikoliv, ti své karosárny a studia pouze vedli. Problém je ten, že jeho práce, na kterých se výrazně podílel, jsou připisovány jiným... A možná ani netušíte, že je navrhl právě on.

Narozen v Detroitu

Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg se narodil 23. července 1934 v Detroitu. Jeho plné občanské jméno však jasně říká, odkud rodina pocházela, z Nizozemí. Do USA jeho otec Joop emigroval v roce 1923 a změnil si jméno na John. John Tjaarda? Ale jistě, ten muž, který se nechal zaměstnat Fordem a pracoval na zajímavých návrzích aerodynamického automobilu s motorem vzadu. Syn Tom jistě zdědil své nadání po něm, i když se rodiče v jeho patnácti letech rozvedli a žil pouze s matkou. Střední školu absolvoval v Birminghamu, jistěže v tom americkém, který leží ve státě Michigan. Pokračoval ve studiích architektury a designu na University of Michigan .

Ghia a Pininfarina

V počátcích své kariéry návrháře však přesídlil do Evropy, konkrétně do Itálie, místo aby vstoupil do služeb některého koncernu z detroitské Velké trojky. Od léta 1958 pracoval v Turíně pro Ghiu. Přijít jako cizinec v době, která je označována zlatý věk italského automobilového designu, do jeho Mekky a navrhovat tu auta chtělo kuráž. První jeho kompletní prací byl malý roadster Innocenti 950 S s mechanikou „žabáka“ Austin/Healey Sprite. Místo trochu „praštěného“ vzezření originálu mu vetkl ostřejší, ale velmi elegantní linky, které se později staly jeho charakteristickým rysem.

Asistoval i Sergiovi Sartorellimu při vzniku tvarů VW Karmann-Ghia typu 34, tedy hranatější patnáctistovky. Nakreslil jeho záď. Nakrátko přesídlil k Pininfarinovi, tam se podílel na vzniku prototypů Chevrolet Corvette Rondine. Obou dvou v letech 1963-1964. Tjaarda mohl přinést do jejich designu „trochu Ameriky“, i když pořád vypadaly značně italsky, „žraločí“ motivy dost zmírnil. Byly pozoruhodné už jen tím, že měly o něco těžší ocelovou karoserii místo tradiční laminátové a působily lehce a vzdušně, ne tak dramaticky a svalnatě jako sériové verze.

Sporťáky se navrhují možná lépe než velkosériové modely, protože prostě musí být krásné. Jeho podpis pod spiderem Fiat 124 si bude pamatovat navěky každý, stejně jako nadčasovost divokého De Tomaso Pantera, které i po skoro půlstoletí pořád vypadá jako moderní supersport. To už byl zase zpět u Ghie. Jenže ukázal, že umí i malý vůz pro každodenní použití a „za babku“. Turínské studio koupil Ford a jeho definitivní „Project Wolf“ vyústil v první generaci Fiesty.

Spousta značek

Výčet značek, pro které Tjaarda kreslil, je bohatý: kromě vzpomínaných Lancia, Renault, Ferrari, Mercedes-Benz, Saab, Isuzu, Seat, Zastava (!), Chrysler, Aston Martin, Bitter, Rayton Fissore/Laforza, Suzuki, Bugatti, Lamborghini, Spyker, Fiat. Projektoval po tvarové stránce všechno od sporťáků přes sedany až po SUV a náklaďáky. Včetně hranaté Lancie/Autobianchi Y10 s kolmou zádí a Tipo 4 (Lancia Thema/Fiat Croma) během svého působení u Fiatu coby šéf Centro Stile. Později přešel na volnou nohu, k němu se vrátil restylingem roadsteru Barchetta (2003). Zajímavou kreací byla třeba plážová bugina Autozoadiaco Damaca (1968), nemluvě o monopostu formule 1 De Tomaso 505/38, ve kterém se v barvách týmu jistého Franka Williamse bohužel zabil v Zandvoortu Piers Courage (1970).

Ano, hodně aut považovaných za ryze italská navrhoval Američan s kořeny v zemi tulipánů. Zvláštní, ne? Skončil ale stylově: úpravami Mustangů a druhou sérií moderního roadsteru Shelby v roce 2007, která se ale vlastně nikdy do výroby nedostala. Tom Tjaarda zemřel v noci z 1. na 2. června 2017 v Turíně. Čest jeho památce!

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři KLDR začne s likvidací své jaderné střelnice. Do země přijeli zahraniční novináři

Do Severní Koreje přicestovala malá skupina zahraničních…

Zápisník Dušana Kütnera: Dost bylo Nagana Zápisník Dušana Kütnera: Dost bylo Nagana

Skončilo hokejové mistrovství světa a s ním chválabohu…

Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

 
Zdroj: Wikipedia, Jalopnik

Štítky Detomaso Fiat Ford Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Nelinka (7) zarůstá kůží, hrozí jí kolaps a tělo jí funguje jako „papiňák“

Nelinka (7) zarůstá kůží, hrozí jí kolaps a tělo jí…

Když se Anetě (32) narodila císařským řezem dcera Nela (7), viděla ji sotva pár vteřin. Pak holčičku odvezli na…

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice i ochutnávkám specialit

Malta: Ostrov mimo čas a prostor vybízí k romantice…

Neber slovo boží nadarmo… říkávali možná i vám vaše babičky. Ale ve spojení s Maltou nelze říci nic jiného, než…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u fanoušků vyhrála Vítková

Český biatlon má nového krále! Slaví Krčmář, u…

Olympijští medailisté se podělili o biatlonové ceny. Stříbrný muž ze sprintu z Pchjongčchangu Michal Krčmář se…

 

Reflex.cz

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které promlouvají o vlastní kráse

Jsme, jaké jsme: Fotografie stoletých žen, které…

Ženy často touží splňovat standardy krásy, i když je jim více než 100 let. Dokumentární fotografka Arianne…

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší rally světa

Dakar jinak. Fotoreportáž Martina Straky z nejtěžší…

Rally Dakar je známá hlavně fotografiemi, jež přinášejí dramatické sportovní záběry. Poušť, duny, hory, brody,…