18.7. 2014 Svět motorů

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style – Ve městě za 4,9 l na 100 km

 

Bílá toyota patří bez diskuse k nejoblíbenějším autům, jaká si kdy ve Světě motorů troufla na dlouhý test. Čím to je?

Otočí se za ní skoro každý. Aby ne, když při rozjezdu není slyšet. Ale dlouhodobě testovaná Toyota Auris Hybrid má i další silné prvky, díky nimž může sloužit jako příjemný rodinný kombík.

Jak už jsme psali v předchozím dílu testu, o pohon se stará zážehový čtyřválec a elektromotor. Elektrickou energii získává při zpomalování a ta se ukládá do baterií. Z nich pak umí jet vůz čistě na elektriku i několik kilometrů.

Nejnižší průměr, jehož jsme zatím v testu dosáhli, činí 4,9 litru na 100 km. To jsme celý týden využívali toyotu jen v Praze. Potvrdila se tak naše domněnka, že vůbec nejúspornější bude vůz v čistě městském provozu.

Jak to? Při častých rozjezdech a zpomalování ušetří hodně energie. „Nejen tím, že ji při brzdění nezmaří proměnou na teplo kotoučů, ale také se vyhne režimům, kde zážehový motor nepracuje efektivně. Třeba při pomalé jízdě s velmi nízkou zátěží, kdy by motor musel vzduch cedit tenkou škvírkou zavřené škrticí klapky, či při rozjezdech, kde se energie ztrácí prokluzem spojky,“ vysvětluje Martin Vaculík. Za těchto podmínek se o pohyb stará jen elektromotor s účinností nad 90 %, zatímco zážehový agregát v tu chvíli mívá zhruba 15 %.

Nejvyšší průměr v palubním deníku činí zatím 6,9 litru, a to při cestě na autosalon do Ženevy a zpět v podání dua Leoš Káňa a Jiří Káš, kdy po německé dálnici jeli trvale 170 km/h.

Průměr za celý test se po 27 000 km dostal na 5,4 l/100 km.

Další poznatky, které jsme o spotřebě získali? Palubní počítač nelže, naopak ukazuje o trošku víc, než auto opravdu baští. Průměr 5,4 l se nám líbí, zvlášť když má vůz pro spotřebu nevýhodnou konfiguraci: těžší kombi a 17“ kola.

 [600×337]

Vyplatí se?

Toyota prodává v Česku hybridní kombi Auris za 524 900 Kč (Active), testová verze Style je o 55 000 Kč dražší. Běžné auto s benzinovým motorem stojí 374 900 Kč. S hybridem ale zároveň dostanete automatickou převodovku a bohatou výbavu. Navíc vás později nebude auto stát nic moc navíc. Kdo jednou ročně zavítá do servisu a nechá si za 1300 Kč otestovat baterii, tomu na ni Toyota drží záruku až deset let. Tedy i když desátý rok zjistí, že kapacita baterie poklesla, zdarma vám ji vymění. Spojka se neopotřebí, protože zde žádná není, převodovka je vlastně jednostupňová, takže nemá žádný řadicí mechanismus ani synchrony. Dokonce i brzdy vydrží neskutečně moc, jelikož všechna běžná zpomalení obstarává z velké části elektromotor.

Kolik se tam vejde?

Hybrid má proti benzinovému aurisu zmenšenou palivovou nádrž: z padesáti na pětačtyřicet litrů. Dlouhé týdny nám vrtalo hlavou, proč běžně tankujeme 37 litrů a do auta nedostaneme ani čtyřicet, ač nám svítí dojezd 0 km. Až v květnu se povedlo narvat do nádrže 41,3 litru benzinu, poté co jsme jeli na nulu desítky kilometrů. Tady je vysvětlení: jestliže dojezd spadne na nulu, zbývá v nádrži ještě šest litrů paliva (byť klasická žlutá kontrolka svítí už dávno před tím). Tak je to uvedeno i v návodu k obsluze. Čili nula je teprve začátkem obvykle velké rezervy. Zkrátka Toyota má ráda věci jinak.

Závady v našem testu

7000 km Zvlněné brzdové kotouče

Po cestě ze Soběslavi přes Týn nad Vltavou po vyhlášené motorkářské silnici číslo 105 jsme testovali jízdní vlastnosti aurisu a byli velice překvapeni, jak výborně v zatáčkách funguje. Nicméně ostré tempo lehce odnesly brzdy. Do té doby jsme brzdili předně rekuperací, a teď se zřejmě zkroutily kotouče. Od té doby brzdy při intenzivnějším zpomalování vibrují. Překvapivě si na to nikdo nestěžuje, neboť většinu běžných zpomalení obstará elektromotor. Takže jsme je v servisu neřešili. Navíc pohledem na kotouče je vidět, že brzdové destičky nezabírají v celé ploše. To je obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který brzdí většinou rekuperací.

12 000 km Spadlé xenonové světlomety

Samočinná regulace xenonových světel náhle zamířila příliš k zemi. Před dlouhou cestou do Ženevy jsme je nechali seřídit. Od té doby jsou v pořádku.

Plusy

  • Snadné ovládání
  • Spotřeba ve městě
  • Cestovní komfort
  • Samočinná převodovka v ceně
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Spotřeba na dálnici
  • Lehce vtíravý hluk při rychlé jízdě

Motor hybridní systém s maximálním výkonem 100 kW
Spalovací motor řadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1798 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 73 kW při 5200 ot./min
Točivý moment 142 N.m při 4000 ot./min
Elektromotor maximální napětí 650 V, výkon 60 kW
Točivý moment 207 N.m
Pohon předních kol
Převodovkasamočinná planetová bezestupňová
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Emise CO2 92 g/km
Spotřeba město/mimo město 3,9/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,0 l/100 km
Rozvor náprav 2600 mm
Délka x šířka x výška4650 x 1760 x 1475 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1445/495 kg
Objem palivové nádrže 45 l
Pneu 225/45 R 17
Objem kufru 530/1658 l
Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč)
Základní cena 579 900 Kč

Poznámky z palubního deníku

Vynikající jízdní vlastnosti

Díky perfektnímu rozložení hmotnosti se auto v zatáčkách úžasně opírá do zadního vnějšího kola, ani v náznaku není nedotáčivé.

Přesvědčivá práce tlumičů

Při pomalé jízdě je sice tuhé, ale rychlejší tempo je perfektně rozhýbe. Hebkost, s jakou se pak nese přes výmoly, i přesnost ovládání jsou obdivuhodné.

Dostatečný výkon elektromotoru

Pokud máte baterky nabité na maximum (tedy všechny nebo chybějící dvě čárky), lze se ve městě rozjet z nuly na padesát jen na elektromotor, i když jste na semaforech první. Ani při čistě elektrické jízdě nebrzdíme provoz.

Na dálnici není auto bezzubé, jak hybridy bývaly

Výrobce píše nejvyšší rychlost 175 km/h, praktické maximum však je 184 km/h podle GPS a necelých 190 km/h tachometrových. Při nich vás velmi prudce zarazí elektronika.

Extrémně rychle nabíhající vyhřívání sedaček

Hybrid má zkrátka dostatek proudu!

Pípání při couvání

Není to parkovací senzor, ani vnější upozornění jako u stavebních strojů pro rozehnání chodců, ale jen upozornění řidiče, že couvá.

Kontrolka EV jízdy na elektřinu

Při přidávání plynu zhasíná dřív, než se skutečně připojí zážehový motor. Na centrálním displeji je to správně.

Audio je přebasované

Zejména hlubší mužský hlas z rádia úplně rezonuje, musíme stahovat basy hluboko pod prostřední úroveň.

Když se připojí mobil, přestane hrát rádio

Na obrazovku skočí výběr zdroje hudby (mezi nimi ten z telefonu) a musíte znovu zvolit FM, tedy rádio. Pak teprve reprodukce pokračuje. Typický majitel se stále zapnutým bluetooth handsfree to tak bude mít po každém nastoupení do vozu.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti

V rámci úprav pro letošní rok se Toyota u modelů auris a…

Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie

V okolí Bruselu jsme se seznámili s faceliftovanou verzí…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát, uznal střelec Bakoš

Lugano není tak špatné, ale měli jsme ho přehrát,…

PŘÍMO Z LUCERNU | Šest bodů z dvojzápasu s Luganem. Tudy měla vést cesta Viktorie Plzeň ze základní skupiny…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…