18.7. 2014 Svět motorů

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style – Ve městě za 4,9 l na 100 km

 

Bílá toyota patří bez diskuse k nejoblíbenějším autům, jaká si kdy ve Světě motorů troufla na dlouhý test. Čím to je?

Otočí se za ní skoro každý. Aby ne, když při rozjezdu není slyšet. Ale dlouhodobě testovaná Toyota Auris Hybrid má i další silné prvky, díky nimž může sloužit jako příjemný rodinný kombík.

Jak už jsme psali v předchozím dílu testu, o pohon se stará zážehový čtyřválec a elektromotor. Elektrickou energii získává při zpomalování a ta se ukládá do baterií. Z nich pak umí jet vůz čistě na elektriku i několik kilometrů.

Nejnižší průměr, jehož jsme zatím v testu dosáhli, činí 4,9 litru na 100 km. To jsme celý týden využívali toyotu jen v Praze. Potvrdila se tak naše domněnka, že vůbec nejúspornější bude vůz v čistě městském provozu.

Jak to? Při častých rozjezdech a zpomalování ušetří hodně energie. „Nejen tím, že ji při brzdění nezmaří proměnou na teplo kotoučů, ale také se vyhne režimům, kde zážehový motor nepracuje efektivně. Třeba při pomalé jízdě s velmi nízkou zátěží, kdy by motor musel vzduch cedit tenkou škvírkou zavřené škrticí klapky, či při rozjezdech, kde se energie ztrácí prokluzem spojky,“ vysvětluje Martin Vaculík. Za těchto podmínek se o pohyb stará jen elektromotor s účinností nad 90 %, zatímco zážehový agregát v tu chvíli mívá zhruba 15 %.

Nejvyšší průměr v palubním deníku činí zatím 6,9 litru, a to při cestě na autosalon do Ženevy a zpět v podání dua Leoš Káňa a Jiří Káš, kdy po německé dálnici jeli trvale 170 km/h.

Průměr za celý test se po 27 000 km dostal na 5,4 l/100 km.

Další poznatky, které jsme o spotřebě získali? Palubní počítač nelže, naopak ukazuje o trošku víc, než auto opravdu baští. Průměr 5,4 l se nám líbí, zvlášť když má vůz pro spotřebu nevýhodnou konfiguraci: těžší kombi a 17“ kola.

 [600×337]

Vyplatí se?

Toyota prodává v Česku hybridní kombi Auris za 524 900 Kč (Active), testová verze Style je o 55 000 Kč dražší. Běžné auto s benzinovým motorem stojí 374 900 Kč. S hybridem ale zároveň dostanete automatickou převodovku a bohatou výbavu. Navíc vás později nebude auto stát nic moc navíc. Kdo jednou ročně zavítá do servisu a nechá si za 1300 Kč otestovat baterii, tomu na ni Toyota drží záruku až deset let. Tedy i když desátý rok zjistí, že kapacita baterie poklesla, zdarma vám ji vymění. Spojka se neopotřebí, protože zde žádná není, převodovka je vlastně jednostupňová, takže nemá žádný řadicí mechanismus ani synchrony. Dokonce i brzdy vydrží neskutečně moc, jelikož všechna běžná zpomalení obstarává z velké části elektromotor.

Kolik se tam vejde?

Hybrid má proti benzinovému aurisu zmenšenou palivovou nádrž: z padesáti na pětačtyřicet litrů. Dlouhé týdny nám vrtalo hlavou, proč běžně tankujeme 37 litrů a do auta nedostaneme ani čtyřicet, ač nám svítí dojezd 0 km. Až v květnu se povedlo narvat do nádrže 41,3 litru benzinu, poté co jsme jeli na nulu desítky kilometrů. Tady je vysvětlení: jestliže dojezd spadne na nulu, zbývá v nádrži ještě šest litrů paliva (byť klasická žlutá kontrolka svítí už dávno před tím). Tak je to uvedeno i v návodu k obsluze. Čili nula je teprve začátkem obvykle velké rezervy. Zkrátka Toyota má ráda věci jinak.

Závady v našem testu

7000 km Zvlněné brzdové kotouče

Po cestě ze Soběslavi přes Týn nad Vltavou po vyhlášené motorkářské silnici číslo 105 jsme testovali jízdní vlastnosti aurisu a byli velice překvapeni, jak výborně v zatáčkách funguje. Nicméně ostré tempo lehce odnesly brzdy. Do té doby jsme brzdili předně rekuperací, a teď se zřejmě zkroutily kotouče. Od té doby brzdy při intenzivnějším zpomalování vibrují. Překvapivě si na to nikdo nestěžuje, neboť většinu běžných zpomalení obstará elektromotor. Takže jsme je v servisu neřešili. Navíc pohledem na kotouče je vidět, že brzdové destičky nezabírají v celé ploše. To je obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který brzdí většinou rekuperací.

12 000 km Spadlé xenonové světlomety

Samočinná regulace xenonových světel náhle zamířila příliš k zemi. Před dlouhou cestou do Ženevy jsme je nechali seřídit. Od té doby jsou v pořádku.

Plusy

  • Snadné ovládání
  • Spotřeba ve městě
  • Cestovní komfort
  • Samočinná převodovka v ceně
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Spotřeba na dálnici
  • Lehce vtíravý hluk při rychlé jízdě

Motor hybridní systém s maximálním výkonem 100 kW
Spalovací motor řadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1798 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 73 kW při 5200 ot./min
Točivý moment 142 N.m při 4000 ot./min
Elektromotor maximální napětí 650 V, výkon 60 kW
Točivý moment 207 N.m
Pohon předních kol
Převodovkasamočinná planetová bezestupňová
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
Emise CO2 92 g/km
Spotřeba město/mimo město 3,9/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,0 l/100 km
Rozvor náprav 2600 mm
Délka x šířka x výška4650 x 1760 x 1475 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1445/495 kg
Objem palivové nádrže 45 l
Pneu 225/45 R 17
Objem kufru 530/1658 l
Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč)
Základní cena 579 900 Kč

Poznámky z palubního deníku

Vynikající jízdní vlastnosti

Díky perfektnímu rozložení hmotnosti se auto v zatáčkách úžasně opírá do zadního vnějšího kola, ani v náznaku není nedotáčivé.

Přesvědčivá práce tlumičů

Při pomalé jízdě je sice tuhé, ale rychlejší tempo je perfektně rozhýbe. Hebkost, s jakou se pak nese přes výmoly, i přesnost ovládání jsou obdivuhodné.

Dostatečný výkon elektromotoru

Pokud máte baterky nabité na maximum (tedy všechny nebo chybějící dvě čárky), lze se ve městě rozjet z nuly na padesát jen na elektromotor, i když jste na semaforech první. Ani při čistě elektrické jízdě nebrzdíme provoz.

Na dálnici není auto bezzubé, jak hybridy bývaly

Výrobce píše nejvyšší rychlost 175 km/h, praktické maximum však je 184 km/h podle GPS a necelých 190 km/h tachometrových. Při nich vás velmi prudce zarazí elektronika.

Extrémně rychle nabíhající vyhřívání sedaček

Hybrid má zkrátka dostatek proudu!

Pípání při couvání

Není to parkovací senzor, ani vnější upozornění jako u stavebních strojů pro rozehnání chodců, ale jen upozornění řidiče, že couvá.

Kontrolka EV jízdy na elektřinu

Při přidávání plynu zhasíná dřív, než se skutečně připojí zážehový motor. Na centrálním displeji je to správně.

Audio je přebasované

Zejména hlubší mužský hlas z rádia úplně rezonuje, musíme stahovat basy hluboko pod prostřední úroveň.

Když se připojí mobil, přestane hrát rádio

Na obrazovku skočí výběr zdroje hudby (mezi nimi ten z telefonu) a musíte znovu zvolit FM, tedy rádio. Pak teprve reprodukce pokračuje. Typický majitel se stále zapnutým bluetooth handsfree to tak bude mít po každém nastoupení do vozu.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu

Komunisté pokračují v nastaveném kurzu. Z nejvyššího…

Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem

Na sjezdu komunistů poprvé od listopadu 1989 promluvil…

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Auris Hybrid Touring Sports Style –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti Toyota Auris a Avensis: Nový multimediální systém a další drobnosti

V rámci úprav pro letošní rok se Toyota u modelů auris a…

Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie Toyota Auris: Jízdní dojmy z Belgie

V okolí Bruselu jsme se seznámili s faceliftovanou verzí…

 



 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF je firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet: Podraz s divadlem!

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet:…

Inkasovala miliony a teď podraz. Hana Gregorová (65) před rokem prodala Divadlo Radka Brzobohatého a nyní…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší. Tísnivé snímky francouzské fotografky vás zarmoutí

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší.…

Během 90. let procházel bývalý Sovětský svaz i jeho bývalé svazové republiky snad nejdivočejším obdobím možná od…